عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت؛ادعاهایی که علیه یک قاری قرآن در فضای رسانه‌ای و مجازی و سپس به صورت رسمی مطرح شد، یک ضایعه تمام‌عیار بود.

چه آن ادعاها به صورت كلي يا جزيي درست باشد و چه آنكه به كل نادرست و به ناحق باشد. در هر دو صورت اين رويداد يك زيان بزرگ براي جامعه ايران محسوب مي‌شد؛ زياني كه حداقل بخشي از آن ريشه در وضعيت عليل رسانه‌اي ايران دارد. بهتر آن بود كه امكان داشت در مورد اين پرونده‌ها ورود پيدا نكنيم ولي چگونه مي‌توان ساكت بود، در حالي كه اين مساله به موضوع و گفت‌وگوي بسياري از مردم عادي و نخبگان تبديل شده است.

١- فرض مي‌كنيم تمامي اتهاماتي كه زده شده دروغ و ساختگي باشد. در اين صورت آيا نبايد از خود بپرسيم كه چه عواملي موجب شده كه تا اين حد در برابر آبروريزي‌هاي افراد ضربه‌پذير شده‌ايم؟ چرا چنين اتهامات ناروايي عليه افراد امكان نشر و از آن بدتر امكان پذيرش پيدا مي‌كند؟ به طوري كه يكي از افراد شناخته شده نيز در برنامه‌اي تلويزيوني با مفروض و قطعي گرفتن آن به ديگران طعنه مي‌زند. در چنين فرضي دو مشكل مهم خودنمايي مي‌كند؛ اول امكان انتشار از رسانه‌هايي كه تحت چارچوب حقوقي ايران نيستند و اخبارشان مورد توجه واقع مي‌شود. دوم پذيرش اصل چنين خبري حتي بدون چون و چراي جدي كردن در اتهامات.

اينكه يكي از آقايان اينها را منتسب به توطئه‌هاي دشمن عليه كشور و انقلاب كرده است، مشكلي را حل نمي‌كند، زيرا توطئه‌هاي ديگران امري بديهي است. آنچه وظيفه ماست اين است كه شرايط را به گونه‌اي آماده كنيم كه امكان اثرگذاري اين توطئه‌ها فراهم نشود. تهديد و ارعاب و اينكه اگر كسي با چنين رسانه‌اي همكاري كرد چنان و چنان مي‌كنيم، مشكلي را حل نمي‌كند بلكه بدتر هم مي‌كند. بايد به مرحله‌اي رسيد كه رسانه‌هاي داخلي چنان اعتباري پيدا كنند كه مردم براي كسب خبرهاي جامعه از رسانه‌هاي غيررسمي استفاده يا به آن اعتماد نكنند و در نتيجه همكاري با آنان را زشت و ناپسند بدانند. در غير اين صورت اگر كاري از جانب مردم زشت تلقي نشود، حتي اگر مجازات هم شود، مشكلي حل نخواهد شد.

٢- فرض درست بودن اين اتهامات (كلي يا جزيي) نيز فاجعه ديگري است كه نيازمند ريشه‌يابي است. هم در وقوعش و هم در رسيدگي به آن و هم در نحوه علني شدن ماجرا. برخي افراد فارغ از صحت و سقم ادعاها معتقد بودند كه طرح چنين مسائلي زشت و خلاف شرع و قانون است. ولي نكته‌اي را فراموش نبايد كرد. آن روزي كه يك نشريه اصولگرا داستان گونه‌اي از روابط نامشروع ميان چند هنرمند را با ذكر جزييات به تصوير كشيد و به تيتر نشريه خود تبديل كرد، بدون اينكه اصولا كسي در اين ميان شكايت يا ادعايي كرده باشد، بايد متوجه مي‌شد كه اين كار مي‌تواند با پاتك مشابه مواجه شود.

كساني كه در برابر انتشار آن مطلب زشت سكوت كردند يا حتي بدشان هم نمي‌آمد كه چنين مطلبي با آن تيتر زشت‌تر زده شود، امروز چگونه مي‌توانند نسبت به انتشار اين خبر مخالف باشند؟ همين دوگانگي و تبعيض ريشه بسياري از مشكلات ما است. به علاوه ميان اين دو خبر تفاوت زيادي است. در مورد اول يك نشريه ادعاهايي را طرح كرده كه هيچ‌يك از طرفين ماجرا آن را تاييد نمي‌كنند، در حالي كه در خبر اخير، حداقل تعدادي از شاكيان مدعي ماجرا شده‌اند و ماهيت دو اتهام نيز به كلي متفاوت است. در اولي، نويسندگان بايد عذرخواهي مي‌كردند و در دومي مسوولان نيز مدعي رسيدگي قضايي شدند. هرچند تاكنون بخشي از اتهامات رد شده است.

٣- مشكل اصلي در اين ماجرا جايگاه ضعيف رسانه‌هاي داخلي است. اينكه تعدادي از آموزش‌گيرندگان قرائت قرآن و خانواده‌هاي‌شان براي پيگيري ادعاي خود ناچار شده‌اند كه موضوع را به يك رسانه فرامرزي و به قول مقامات رسمي معاند بكشانند، خود گوياي همه‌چيز است. در واقع شاكيان پس از چند سال از نحوه رسيدگي قطع اميد كرده بودند لذا به شيوه طرح در رسانه متوسل شده‌اند، زيرا چند سال از ماجرا مي‌گذرد و اگر مي‌خواستند پيش از اين و از ابتدا اقدام رسانه‌اي مي‌كردند. به علاوه از طرح ماجرا در رسانه داخلي نيز نا اميد بوده‌اند، لذا به بدترين حالت يعني رسانه‌اي كه حكومت هم از آن دل پرخوني دارد متوسل شده‌اند. فراموش نكنيم اين افراد به طور قطع و يقين از علاقه‌مندان به نظام بوده‌اند، و حتي حالا هم كه مطلب را علني منتشر مي‌كنند بارها و بارها اين قيد را اضافه مي‌كنند كه در دفاع از نظام چنين شكايتي را كرده‌اند، هرچند تكرار چنين گزاره‌اي براي جامعه مطلوب نيست و افراد بايد براي دفاع از خودشان هم بتوانند استيفاي حق كنند. در هر حال شاكيان نسبت به رسيدگي منصفانه و نيز طرح علني ماجرا در رسانه داخلي نااميد شده‌اند، لذا مسير ديگري را انتخاب كرده‌اند و عجيب‌ترين بخش ماجرا اينجاست كه متهم نيز براي دفاع از خود به پرسش‌هاي آن رسانه پاسخ مقدماتي مي‌دهد و اذعان مي‌كند كه در داخل كشور امكاني براي طرح مساله و دفاع از خود ندارد و اگر به او اجازه دهند با همان رسانه سخن خواهد گفت. در حالي كه اين وضع فاجعه رسانه‌اي است. اگر در رسانه‌ها عليه كسي مطلبي منتشر شده او نيز بايد قادر به دفاع از وضع خود باشد.

در جريان اين ماجرا مسائل ديگري نيز مطرح شده است بايد كه جداگانه به آن پرداخت، ولي اجمالا ريشه وقوع اين حادثه و حوادث مشابه و نيز اندازه اثرگذاري آن در نااميدي از رسيدگي منصفانه يا در واقع تبعيض‌آميز بودن امور در كنار ناكارآمدي و حاشيه‌اي بودن رسانه‌هاي ايران است تا وقتي براي اين دو مساله فكري انديشيده نشود، اصلاح هر مشكلي، آب در هاون كوبيدن است.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 595366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    آفرین...ببین چی به این بنده خدا ها رفته که حاضر شدند بعد از 5 سال علنی کنند
  • بی نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    افتضاح بزرگیه اگه واقعیت داشته باشه
  • بی نام IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    موافقم شکات از سر ناامیدی به رسانه خارجی پناه بردند
  • بی نام A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    احیانا یک درصد هم سیستم قضایی مقصر نیست؟
    • بی نام SE ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
      30 1
      اتفاقا مقصر اصلى سيستم قضايى است كه در رسيدگى به چنين پرونده مهمى كوتاهى كرده است
  • بی نام A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    169 5
    نکته دیده نشده سنگر گرفتن این افراد پشت قرآن ،ائمه و رهبری است.تفاوت قرآن بر سر نیزه کردن با اینکار چیست ؟
  • سها A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    707 8
    این طوسی باید اعدام میشد ،
    • بی نام ES ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
      3 0
      پس شما هم به اعدام اعتقاد دارید؟
  • بی نام IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    453 4
    خواهشا قضيه رو ماست مالي نكنيد
  • بی نام IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    56 7
    صحبت آقای عبدی بسیار بجا و درست میباشد و جای تامل دارد .
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    40 0
    عالی بود
  • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    685 1
    ياد قضيه كارت پايان خدمت فوتباليستها افتادم. اونجا هم مقصر اصلي يعني صادركنندگان قانوني كارت پايان خدمت يا همون سازمان نظام وظيفه خوزستان رو ول كردند و فوتباليست‌ها رو چسبيدند كه البته فوتباليستها هم مقصر بودند. اينجا هم بيخيال اطاله دادرسي شدند، در حالي كه علت اصلي اين رسانه‌اي شدن قضيه اطاله دادرسي هست كه موجب شده چنين لطمه سنگيني به ساحت قرآن عزيز و نظام بخوره.
  • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    283 4
    فرق است میان بازیگر و قاری‌ا
  • وبگرد ایلامی A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    از متن این گونه بر می آید که تمام تقصیر پرونده طوسی و رسانه ای شدن آن بر عهده ی رسانه های داخلی است این در حالی است که اصل ماجرا به کلی فراموش شده است و آنهم حجم بالای پرونده های مردم در دادسراها و معطلی مردم برای رسیدگی به آنهاست در این ماجرا هم قوه قضاییه پرونده را مختومه اعلام نکرده بلکه آنرا در دست بررسی اعلام کرده است این در حالی است که نوک پیکان انتقادها باید به روند کند بررسی پرونده ها باشد تا اینگونه شاکیان از نتیجه دادرسی ناامید نشوند که دست به گریبان رسانه های معاند برای احقاق حق خود شوند اگر در روند بررسی پرونده تسریع میشد قطعا نه آبروی شاکیان می رفت و نه متشاکی و نه این هزینه ی بزرگ بر نظام جمهوری اسلامی و جامعه قرآنی تحمیل می شد.
  • سیما IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    53 0
    یالثارات بود درسته؟
  • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    24 0
    هم نظر هستم
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    65 1
    این اتفاق هزینه بزرگی برای نظامه باید برخورد قاطع بشه
  • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    107 2
    آفرین دست پیش بگیرید که پس نیوفتید
  • عصبی IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    547 4
    طوسی آبروی دین رو برده باید یاهاش برخورد قاطع بشه...
  • منم IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    4 67
    قوه قضاییه باید طوری برخورد قاطع کنه که کسی جرات چنین هزینه تراشی برای نظام نکنه
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    73 2
    سکوت نشد اون افراد خیلی مطرح نبودند.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    4 35
    این رفتارا مستقیم اسلام رو نشانه رفته است
  • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    413 0
    متاسفم
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    59 18
    با خواندن این متن یاد بچه هام افتادم هر وقت پسرم رو دعوا می کنم می گه عه چراخواهرم این کارو کرد دعواش نکردی یاچیزی نگفتی ؟؟؟؟؟ آقای عبدی کودکانه قلم نزن موضع خودتون رو روشن کنید قباحت قاری و هنرمند ندارد
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    113 2
    یادش بخیر یه جامعه شناسی در اون زمانهای سیاه میگفت به روابط دختر و پسر در محیط بیرون و در شرایط عادی گیر ندید, اگر شما بهشون گیر بدین میرن جایی که دست شما بهشون نمیرسه, اونوقت اونجا ممکنه دیگه حتی روابط از حالت عادی خارج بشه و چون کنترلی روش نیست به فساد منجر میشه, حالا هم اینقدر به رسانه ها بی دلیل گیر دادن که خبر رسانی از محدوده کنترل خارج شده و در اونطرف مرزها دیگه هرکی هرجوری دلش بخواد انجام میده و مردم هم به همونا گوش میدن, چون هیج امیدی به اینطرف نمونده
  • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    40 1
    اصلا نفهمیدی مقصود نویسنده رو ؟؟؟؟
  • ان شاءالله A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    26 0
    دراین موردخاص نامه های متهم ازبزرگترین خبرگزاری هامنتشرشده واظهارات اومبنی براینکه صدای اعتراضش به جایی نرسیده وسراغ رسانه های مخالف رفته کذب محض است.گرچه شخصادوست تردارم مسایل ومشکلات درداخل مطرح ورسیدگی شود.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    686 0
    فاجعه اس چون یک قاری قرآن متهم است نه یک فرد معمولی
  • رویا US ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    604 1
    فاجعه اس همینو میشه گفت
  • بی نام DE ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    5 22
    آقای عبدی با اینکه درست گفتی ولی من به کارها و گفتار تو خیلی خوشبین نیستم ،به نظرم هر طرف باد بوزه ....
  • علی A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    2 60
    همش کذبه باور نکنید و پشت سر یک قاری صحبت نکنین اون یک قاری بین الملی گیریم که همچین اتفاقی افتاده آیا سعید طوسی به عواقب بعدش فکر نمیکنه اولاچیزی که ندیدین باور نکنین دوما شما که قاضی نیستین پشت سر اون قاری قضاوت میکنین سوما اینها همش تهمته که از سوی یهودیها و دشمنان ایران بلند میشه ایندفعه سعید طوسی دفعه بعد آقای ایکس و .....
  • كاظم SE ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    10 2
    چون اين پرونده ويژه اى است، بايد محاكمه علنى صورت گيرد تا پشت پرده ها و واقعيات هم براى مردم آشكار گردد در غير اينصورت مردم اعتماد خود را نسبت به دستگاه قضا از دست خواهند داد
  • بی نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    15 1
    رسیدگی عادلانه به این پرونده به نفع نظام و کسانی است که در حوزه قران و ترویج دین فعالیت دارن در غیر اینصورت اعتماد مردم به قاریان و مروجان دین به دلیل مصونیت قضایی ازبین خواهد رفت و باید اینو قبول کنیم هر انسانی در هر حایگاهی احتمال لغزش و بخطا رفتن را دارد