آخرین وضعیت قراردادهای خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:«شرکت‌های داخلی می‌توانند در لیست زنجیره تأمین قطعات هواپیماهای ایرباس قرار بگیرند.»

اصغر فخریه کاشان گفت: بعد از مدت‌ها مذاکره و بررسی‌های تخصصی امضای قرارداد با ایرباس و بوئینگ به مرحله آخر رسید و بزودی متن توافق شده امضا می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ به مرحله آخر رسید و طرفین برای آغاز کار مشترک به تفاهم نهایی رسیدند. در حالی که برخی‌ها متعهد بودند که ایران نمی‌تواند مشتری هواپیماهای بوئینگ و ایرباس باشد.

وی گفت: بعد از مدت‌ها مذاکره و بررسی‌های تخصصی امضای قرارداد با ایرباس و بوئینگ به مرحله آخر رسید و بزودی متن توافق شده امضا می‌شود.خرید ۱۱۱ فروند هواپیما از ایرباس با اعتبار کمتر از ۱۰ میلیارد دلار و خرید ۱۰۸هواپیما از بوئینگ به مرحله پایانی خود نزدیک شده است.

فخریه کاشان با بیان اینکه مثل هر کشور دیگری ایرباس و بوئینگ باید رفتار مساوی و یکسانی با ما داشته باشند، به ایران گفت: طبیعی است که آنها هم نقطه نظرات  و نگرانی‌های خودشان را دارند. ما هم چیزی را می‌خواهیم امضا کنیم که منافع مملکت را در پی داشته باشد ،لذا این بخش عمده‌ای است که باقی مانده است. آخرین پیش‌بینی  این است که تا پایان سال شمسی (مارس ۲۰۱۷)، ما قطعاً تعدادی از این هواپیماها را خواهیم دید وهم ایرباس و هم بوئینگ وارد ایران می‌شوند.

وی در پاسخ به این سؤال که واگذاری امتیاز ساخت قطعات هواپیما به ایران از سوی بوئینگ و ایرباس داده شده است توضیح داد: چنین عبارتی درست نیست و واگذاری امتیاز صورت نگرفته است. وقتی پیش‌نویس همکاری در ماه ژانویه در پاریس امضا شد تفاهم کردیم که شرکت‌های داخلی که معاونت فناوری و تحقیقات علمی رئیس جمهوری مشخص می‌کند قطعات (سخت افزار- نرم افزار)برای هواپیماهای ایرباس بسازند. بر این اساس شرکت‌های داخلی می‌توانند در لیست زنجیره تأمین قطعات هواپیماهای ایرباس قرار گیرند.

وی افزود: طبق پیش‌نویس قرار شده نمایندگان ایرباس به ایران بیایند و بررسی‌های لازم را انجام دهند.تاکنون آمد و شدهای زیادی صورت گرفته است.لذا کمیته اجرایی شکل گرفته است تا بررسی‌های تخصصی صورت گیرد.شرکت‌های واجد شرایط ایرانی با تأیید ایرباس می‌توانند قطعات و خدمات خود را در سطح جهانی تولید کنند. قرار گرفتن در زنجیره تدارک ایرباس کمک می‌کند تا تولیدات داخلی هدفمند و با کیفیت باشد. البته قرار است همین روند هم در مورد شرکت بوئینگ اجرایی شود.

پیش از این  برخی خبرها حاکی از این بود که امتیاز ساخت و نگهداری قطعات هواپیما از سوی دو شرکت ایرباس و بوئینگ به ایران داده شده است.

 سخنگوی وزارت خزانه‌داری امریکا که امتیازهای جدید فروش هواپیما به ایران را بررسی می‌کند، به وبگاه فری بیکن گفت: شرایطی برای حصول اطمینان از اینکه این هواپیماها صرفاً کاربرد تجاری دارند، وجود دارد و مانعی برای فروش هواپیما به ایران نمی‌بینیم. امتیاز اخیر به شرکت‌های بوئینگ و ایرباس شامل شرایط سفت و سخت برای کسب اطمینان از این است که هواپیماهای یاد شده صرفاً  برای مسافربری تجاری استفاده می‌شوند و آنها باز فروش نمی‌شوند یا به نهاد مشخصی انتقال داده نخواهند شد.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 595522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    32 4
    شما یی که میگی هواپیما نون نمیشه جالا اگه خودت یا خانوادهت داشتین میرفتین مشهد یا کربلا برای زیارت و هواپیما خدایی نکرده سقوط کنه فامیلت میان میگن اقای روحانی فکر همه چیز بود الا هواپیما و و کار کار امریکاست میدونم که نظرم را چاپ نمیکنی ولی خودت که میخونی
    • بی نام A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
      1 4
      برای این پاسخ عمیقت یه سپند دود کن
  • باقر IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    23 0
    بعضی افراد میگن باید اقتصاد مقاومتی داشته باشیم و نیازی به خرید هواپیما نیست این حرف ها در رفتار عقلانی نیست ما در سطح تکنولوژی از غرب عقبیم نمیتونیم چیزیرو که یک قرن ساخته شده بیاییم از نو بسازیم باید به دنبال تکنولوژی هایی باشیم که به ما نمیدن یا هنوز ناشناخته هست،برای اینکه مسافرای ما به کشورهای همسایه برای مسافرت نرن به هواپیما نیاز داریم برای انتقال تکنولوژی جدید برای جان هم وطنامون برای هزاران دلیل ما نیاز به تعامل با جهان داریم کسی با دیوار کشیدن دور خودش به جایی نرسیده چین که الان دومین اقتصاد هست زمانی فهمید کمونیستی به جایی نمیرسونش اقتصاد سرمایه داری رو پیش گرفت باعث شد که چون هزینه تمام شده پایین و نیروی کار ارزان داشت پیشرفت کند راهی که قبلا آزموده شده رو باید رفت تعامل با جان
  • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    16 0
    والا این جناب فخریه کاشان از بهار گذشته مداوم عین همین مصاحبه رو انجام میده و میگه، قرارداد نهایی شده و به زودی امضا میشه یکبار گفت تا آخر خرداد، بعد گفت تا پایان مرداد، بعد گفت نماینده های ایرباس اومدن و تا پایان شهریور من خواهشم از ایشون اینه که وقتی قرارداد رو امضا کرد، یکبار فقط بیاد مصاحبه کنه و بگه قرارداد امضا شد. خواهش میکنم ازت فخریه کاشان، خواهش میکنم
  • محمد A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    8 15
    هنوز اون ایرباسی که چند نفر باهاش عکس یادگاری گرفتن فراموش نشده. با حلواحلوا دهن شیرین نمیشه. این حرفا صرفا جنبه تبلیغاتی داره.
  • بی نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    2 12
    از همون اول هم گفتم اگه یک هواپیمای نو اومد من اسمم رو عوض میکنم
  • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    4 4
    بستن قرارداد برجام 2 سال طول کشید. 2 سال هم اجراش تا الان طول کشیده. 1 سال هم دارند قرارداد می بندند برای خرید 200 هواپیما. احتمالا 40 تا 50 سال هم اجرای قرارداد خرید هواپیما طول میکشه. یه نکته دیگه اینکه خرید حدود 200 هواپیما حدودا 30 میلیارد دلار هزینه دارد. این پول اگر تامین بشه رو میشه خیلی جاهای بهتر از جمله توسع صنعت که شغل ایجاد کنه صرف کرد. گرچه شما تا 10 سال دیگه ببینید 10 درصد اسن قرارداد هم اجرا نمیشه.