ایسنا نوشت: عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه با هزینه ساخت پل صدر می توانستیم حداقل دو برابر پل ساخته شده خطوط مترو ایجاد کنیم، گفت: در عین حال باید دید که آیا این پروژه فرآیندهای قانونی، حقوقی و مقرراتی را طی کرده است یا خیر.

مهدی روانشادنیا اعلام کرد به عنوان یک دانشگاهی باید منصفانه معایب و مزایای ساخت پل صدر را بررسی کرد و خوبی ها و بدی های این پروژه را مورد قضاوت قرار داد.

او افزود: هر زیرساختی که در تهران بزرگ ایجاد شود باعث خوشحالی است و به حمل و نقل شهری بیشتر کمک می کند. از جمله نکتات مثبت در مورد پروژه پل صدر مهندسی و سرعت ساخت آن با توجه به پیچیدگی‌های اجرایی بود که از جمله موارد قابل تقدیر این پروژه است.

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره اینکه درباره ساخت پل صدر بحث هایی درباره موضوعات اقتصادی وجود دارد، ادامه داد: در علم اقتصاد بحثی درباره هزینه و فرصت وجود دارد که در آن فرصت ایجاد شده، هزینه و سود ایجاد شده برای کشور بررسی می شود.

این استاد دانشگاه با طرح این پرسش که اگر پل صدر را نمی ساختیم تا چه میزان می توانستیم هزینه آن را در پروژه های دیگر هزینه کنیم، خاطر نشان کرد: اگر به این نتیجه برسیم که با هزینه ای که برای ساخت پل صدر داشتیم می توانستیم بیش از دو برابر طول پل صدر، مترو بسازیم و در اختیار مردم قرار دهیم، آیا ساخت پل صدر توجیه اقتصادی داشت؟

وی با انتقاد از ارایه تسهیلات مختلف برای استفاده از خودروهای شخصی در کشور گفت: وقتی چنین تسهیلاتی ارایه می شود یعنی به مردم آدرس می دهیم که به جای مترو، اتوبوس و حمل و نقل عمومی از وسائل حمل و نقل شخصی استفاده کنند که این باعث می شود سهم حمل ونقل عمومی در تهران و کشور به نسبت حمل و نقل انبوه در شهرهای بزرگ دنیا کاهش یابد و قابل توجه نباشد، زیرا با کمبود زیرساخت های مترو، منوریل، تراموا و سایر متدهای حمل و نقل همگانی علی رقم تلاش هایی که شده، مواجه هستیم.


روانشادنیا با طرح سوال دوم درباره اینکه آیا با ساخت پل صدر رفتار مردم را تغییر داده ایم؟ گفت: با ساخت یک طبقه دیگر برای این پل در حقیقت به مردم گفته ایم که می‌توانید از آن برای جابجایی های بیشتر استفاده کنید و طبیعی است در چنین حالتی مردم به سمت استفاده از وسایل حمل ونقل شخصی و در نتیجه افزایش معضلات زیست محیطی مانند آلودگی هوا رو خواهند آورد، ولی در عین حال می توانستیم با همین هزینه ساخت در زیر بزرگراه‌هایی مانند نیایش، صدر و بابایی اقدام به ساخت خطوط مترو پس از اخذ مصوبات شورای عالی شهرسازی و لحاظ در طرح جامع شهری کنیم.

عضو هیأت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران با طرح پرسش دیگری درباره اینکه اجرای پل صدر چه تبعات زیست محیطی داشته است؟ اظهار داشت: عده ای دیگر از صاحبنظران بر این اعتقادند که پل هاو اتوبان های دو طبقه مدت زیادی است که به دلایلی از جمله تبعات زیست محیطی و خطرپذیری در برابر زلزله، منسوخ شده اند که البته برای اثبات آن باید بررسی و تحقیق بیشتری انجام شود.

وی با بیان اینکه با بررسی چنین مسایلی این پرسش پیش می آید که آیا گزینه های فنی دیگری به جای ساخت پل صدر در آن زمان مورد توجه قرار گرفته بود یا خیر؟ گفت: در یک سال گذشته بحث های داغ و نگاه های متفاوتی در این زمینه وجود داشته که بهتر بود این موارد قبل از اجرای پروژه بادقت مورد توجه و بررسی قرار می گرفت.

روانشادنیا گفت: البته باید دید که آیا این پروژه عظیم فرآیندهای قانونی، حقوقی و مقرراتی خود را طی کرده است یا خیر و آیا مصوبات لازم را دارد و اگر ندارد به چه دلیل در ساخت این پل ملاحظات گفته شده در بالا در نظر گرفته نشده است.

استاد رشته حمل و نقل و ترافیک دانشگاه علوم تحقیقات تهران اظهار کرد: درست است که ساخت این چنین بزرگراهی در کشور لازم بود و نشانه ای از پیشرفت کشور است، اما باید به سوالات مطرح شده نیز پاسخ داد.

وی افزود: به هر صورت اجرای این پروژه می تواند دستاوردهای خوبی برای جامعه مهندسی کشور داشته باشد، به شرط آنکه در تدوین درس آموخته های آن به صورت منصفانه و علمی کوشش شود، می توان از تجارب این طرح بزرگ در توسعه آینده شهر تهران و سایر شهرهای کشور استفاده کرد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 596298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    3 0
    در عوض به سرمایه گذار این پروژه با بک زنجانی زمینی را در شهرک غرب هدیه دادند که برخلاف طرح تفضیلی اونجا مرکز خرید بسازه
  • بی نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    2 0
    به نظر من پل صدر هیچ مشکلی را حل نکرده و میشد با پول آن بهتر کار کرد ولی حالا که ساخته شده از دو لاین آن به عنوان خط بی آر تی و از دولاین دیگر برای خودرو استفاده کرد
  • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    0 4
    به تجربش می ارزید
  • بی نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    8 0
    آقای مهندس شهرداری نتونسته رانندهای اتوبوس جمهوری بهارستان را آموزش بدهد که تعداد ایستگاه 30ایستگاه شما 300ایستگاه ندارین نباید جای که ایستگاه نیست نگه ندارین یک مسیر 15دقیقه ای 45 دقیقه تا یک ساعت طول میکشه حالا شما دنبال چی هستین چرا مردم ماشین شخصی سوار میشن یا چرا این پل ساخنه شد مردم بعد از چهل سال تمام افراد را شناختن همه چیز را میفهمن ولی سر شان به گردن شان زیادی نیست که حرف بزن عزیزمی مهندس جان
  • بی نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    2 1
    با خيلي از پولها مي شد خيلي از كارها را انجام داد ولي اين نوع استدلال راه به جايي نمي برد چون مملكت همه چيز مي خواهد هم پل صدر و هم مترو و هم تونلو هم تعريض بزرگراهها
    • بی نام A1 ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
      1 0
      البته یک موضوع بسیار بی اهمیت هست به نام اولویت مثلا اگر شما هم نیاز به دارو برای زنده ماندن دارید و هم گوشی مبایلتان اینترنت نسل پنجم را پشتیبانی نمی کند , اولویت با خرید دارواست که همانطور که گفتم موضوع بی اهمیتی است
  • بی نام A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    1 0
    این جناب معلوم نیست تخمین قیمت را جگونه انجام میدهد. بنده خدا با هزینه اعتراف شده توسط شهرداری میشد 6 و یا حتی 7 خط جدید احداث کرد.
  • مهدی خاوری RO ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    2 0
    ایشون استاد رشته مهندسی مدیریت ساخت در دانشگاه علوم تحقیقات تهران هستند