«خبرجنوب» نوشت: افاغنه خریدار آهن قراضه و ضایعات، از هفته گذشته ماشین آلات کارخانه لامپ فارس را از جا کندند و بردند.

كورسوي اميد براي روشن شدن چراغ توليد در كارخانه لامپ فارس از بين رفت؛ ماشين آلات صنعتي آن نصيب افاغنه خريدار آهن قراضه و خريداران ضايعات شد.
اين هفته و هفته گذشته، نگران كننده ترين تصاوير از وضعيت صنعت فارس به تصوير كشيده شد؛ تصاويري از فروش ماشين آلات خط توليد لامپ در دوكوهك به افاغنه خريدار آهن قراضه.
اين تصاوير حكايت از آن داشت كه خط توليد اين كارخانه تكه تكه شده و براي فروش به افاغنه دورهگرد آماده مي شد.
ریيس كانون شوراهاي اسلامي كار استان فارس در اين خصوص به «خبرجنوب» گفت: تعطيلي يك كارخانه در فارس به شيوه فعلي كه در آن ماشين آلات خط توليد تكه تكه شده و به جاي ضايعات فروش رود هيچ گاه مرسوم نبوده است و بايد گفت اين شيوه مايه شرمساري حوزه صنعت فارس است.
مهرزاد مويدي بيان داشت: بارها نسبت به تعطيلي كارخانجات و عدم توجه به واحدهاي صنعتي هشدار داده شد و اگر اين هشدارها كمي جدي گرفته مي شد كار به جايي نمي رسيد كه ماشين آلات صنعتي فارس سهم خريداران آهن قراضه شود.وي با بيان اين كه كندن ماشين آلات خط توليد به اين شيوه و تكه تكه كردن آن غير قانوني است، تصريح كرد: مسئولان بايد در قبال اين وضعيت پاسخگو باشند. اگر براي اين كار مجوز صادر كرده اند بايد دلايل صدور اين مجوز را بيان كنند و اگر مجوز نداده اند بايد پاسخگوي بي اطلاعي از اين وضعيت باشند.
ریيس كانون شوراهاي اسلامي كار استان فارس با تاكيد بر اين كه اين سرانجام شوم در انتظار كارخانجات ديگري در فارس است افزود: صدور مجوز تعطيلي براي هر كارخانه اي اعم از پشم شيشه، كاشي حافظ، كارخانه قند و ... قطعاً به مثابه كشاندن كارخانجات به سرانجام وضعيت كارخانه لامپ فارس است.
مسلم اباذري كه در زمان فعاليت كارخانه تا سال 86 رياست شوراي اسلامي كار كارخانه لامپ فارس را برعهده داشت در خصوص اين كارخانه گفت: كارخانه لامپ فارس سال 72 توسط ریيس وقت مجلس افتتاح شد و در آن زمان بزرگترين كارخانه توليد لامپ در خاورميانه به شمار مي رفت.
وي ادامه داد: اين كارخانه چند سوله، سه خط توليد و مونتاژ داشت كه در آن يك خط، شيشه و حباب لامپ و خط ديگر سرپيچ توليد مي كرد و در خط ديگر اين توليدات مونتاژ و براي عرضه به بازار آماده مي شد.
وي اضافه كرد: اين كارخانه از سال 72 تا 79 براي 300 نفر اشتغال ايجاد كرده بود و در سال 79 به دليل فرسودگي كوره ذوب شيشه ناشي از آن كه با حرارت 700-600 درجه، مواد را ذوب مي كرد، اين كوره از مدار توليد خارج شد و همزمان تعديل نيروي 40-30 درصدي اتفاق افتاد.
اباذري با بيان اين كه سوء مديريت عامل زمين خوردن اين كارخانه بود، افزود: در آن زمان مكاتبات زيادي با استانداري، فرمانداري، ادارات كار و صنايع و معادن درخصوص جلوگيري از بحران در اين كارخانه صورت گرفت كه هنوز هم اين نامه نگاري ها موجود است، اما متاسفانه نه آن سال و نه سال هاي بعد از آن كه كارخانه تعطيل شد كسي به اين نامه نگاري ها توجه نكرد و اگر هم توجهي شد، مديران كارخانه كه همگي مدير پروازي بودند زير بار اعمال مديريت بهينه در اين كارخانه نمي رفتند و حتي مدير وقت كارخانه با مقامات استانداري در آن زمان درگيري فيزيكي هم پيدا كرد. اين فعال صنف كارگري اضافه كرد: اين كارخانه در ابتدا متعلق به شركت سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران بود و پس از مدتي بخشي از آن به موسسه مالي و اعتباري مهر واگذار شد اما در نهايت به دليل سوء مديريت، اين كارخانه در سال 86 تعطيل شد و تا يكي دو سال بعد نيز پرسنل كارخانه بدون آنكه خط توليد فعال باشد تنها در محل كارخانه و در ساعات موظفي شان حضور پيدا مي كردند.
اباذري بيان داشت: در جريان سفر مقام معظم رهبري به فارس هم يك وام 500 ميليون توماني بدون بهره براي راه اندازي كارخانه اختصاص يافت اما مديريت ناكارآمد كارخانه حتي يك قدم هم براي دريافت اين وام برنداشت.
وي با بيان اينكه وسعت اين كارخانه 5 هكتار است و يك زمين 4 هكتاري جنب كارخانه نيز متعلق به لامپ فارس است، افزود: در حال حاضر نيمي از دارايي اين كارخانه در تملك بانك صادرات است و نصف ديگر در تصرف بانك مهر اقتصاد و اگر كسي به محل كارخانه برود متوجه مي شود كه با كشيدن يك خط ضخيم در وسط كارخانه اعم از سوله و فضاي باز، آن را به دو قسمت تبديل كرده و يك سمت كارخانه متعلق به بانك صادرات است و سمت ديگر متعلق به بانك مهر اقتصاد.
اباذري با بيان اين كه ماشين آلات توليد در كارخانه لامپ فارس از تكنولوژي پيشرفته اي برخوردار است گفت: با اندكي هزينه مي توان اين خط توليد را به روز رساني كرد و كارخانه را دوباره راه انداخت اما متاسفانه هيچ همتي براي راه اندازي دوباره كارخانه در فارس وجود ندارد.
وي بيان داشت: بازار لامپ داخلي در كشور بازار پر رونقي است. در حال حاضر كارخانه ديگري با نام لامپ پارس در قزوين فعال است و توليداتش در بازار به وفور عرضه مي شود اما متاسفانه كارخانه لامپ فارس در فارس حتي 15 سال هم دوام نياورد و تعطيل شد.
به گزارش «خبرجنوب»، در فارس كارخانجات زيادي هستند كه حال و روز خوشي ندارند و بيم آن مي رود كه به سرنوشت لامپ فارس دچار شوند.
در حالي كه هر ماهه جلساتي تحت عنوان كارگروه رونق توليد و يا كارگروه حمايت از توليد در اين سوي شهر برگزار مي شود در آن سوي شهر، كارگران سابق كارخانجات نظاره گر صدها هكتار سوله هاي توليد هستند كه بلا استفاده مانده و خاك مي خورد، كارخانجاتي مثل كاشي حافظ، كارخانه مخابرات راه دور، كارخانه آزمايش و ده ها مثال ديگر كه نيازمند دستان نسخه پيچ مسئولين براي رهايي از معضلات هستند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 605128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =