ایسنا نوشت: نخست‌وزیر ژاپن امروز (جمعه) نسبت به استقرار سامانه‌های موشکی روسیه در جزایر مورد مناقشه میان دو کشور در غرب اقیانوس آرام واکنش نشان داده و نسبت به این اقدام روسیه اظهار تاسف کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اظهار نظرهای شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در انتقاد از روسیه کمتر از یک ماه مانده تا سفر رسمی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به ژاپن به منظور مذاکرات بر سر مناقشه ارضی دو کشور مطرح می‌شود.

مسکو پیش از این اظهار امیدواری کرده بود که استقرار این سامانه‌های موشکی از جمله موشک‌های باستیون به تلاش‌ها برای حل و فصل مناقشه میان دو کشور آسیب نزند.

رسانه‌های روسیه روز سه شنبه گذشته گزارش دادند که سامانه‌های موشکی "باستیون" و "بال" در جزایر مورد مناقشه میان ژاپن و روسیه که به جزایر "کوریل" مشهور هستند، مستقر شده و عملیاتی هستند.

مناقشه دو طرف بر سر این جزایر که در ژاپن تحت عنوان "اراضی شمالی" شناخته می‌شوند جلوی امضای معاهده صلح میان توکیو و مسکو از زمان پایان جنگ جهانی دوم تا کنون را گرفته‌است.

شینزو آبه امروز در پارلمان ژاپن گفت: این چهار جزیره مورد مناقشه اراضی طبیعی کشور ما هستند. ما از طریق مجراهای دیپلماتیک این پیام را ابلاغ کردیم و گفته‌ایم که این اقدامات روسیه تاسف‌آور هستند و مغایر با موضع کشور ما به حساب می‌آیند.

این در حالی است که یک دیپلماسی ظریف به منظور تدارک برای نشست میان رهبران ژاپن و روسیه در تاریخ 15 و 16 دسامبر در جریان بوده و دو طرف نسبت به پیشرفت مذاکرات اظهار امیدواری کرده‌اند.

شینزو آبه که بهبود روابط با مسکو را یک وزنه متقابل در قبال پیشرفت‌های چین می‌داند، امیدوار است که جلب همکاری اقتصادی روسیه به تحول در روابط دو کشور بینجامد.

52311

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 605570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =