۰ نفر
۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۰

باشگاه خبرنگاران نوشت:آخرین گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران نشان دهنده افزایش تعداد واحد های آپارتمانی و در پی آن رشد معاملات ملکی بوده است.

 در دو دهه گذشته بازار مسکن فراز و نشیب های زیادی را بازار عرضه، تقاضا و قیمت شاهد بوده است بطوریکه خرید خانه برای مردم را تبدیل به آرزویی دست نیافتنی کرده است؛ دولت یازدهم علی رغم تمایل نه چندان زیاد خود به ادامه فعالیت در پروژه موروثی از دولت قبلی(مسکن مهر)، سیاست های متنوعی را برای خروج بازار مسکن از رکود اتخاذ کرده است.

حال در سال آخر فعالیت دولت "تدبیر"، "امید" اندکی در میان مردم ایجاد شده تا با وجود پیچ و خم های فراوان در مسیر خرید خانه بویژه برای جوانان و مسکن اولی ها خانه ای برای خود دست و پا کنند.
لازم به ذکر است خروج کامل بازار مسکن از رکود نیازمند پیش‌شرط‌ ها و زمینه سازی های بیشتری است؛ با این حال طبق آخرین بررسی های انجام شده گویا سیاست های دولت توانسته تا حدودی یخ بازار مسکن را بشکند و دوباره آن را رونق بخشد به طوری که آخرین گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان ماه سال جاری حاکی از آن است که تعداد آپارتمان های مسکونی شهر تهران نسبت به آبان ماه سال گذشته و مهرماه سال جاری به ترتیب 21.2 و 4.1 درصد رشد را تجربه کرده و به رقم 12 هزار و 500 واحد مسکونی رسیده است.
بر اساس این گزارش بیشترین واحد های معامله شده به واحدهای تا 5 سال ساخت اختصاص یافته که سهم 52.2 درصدی را از معاملات مسکن شهر تهران را ازآن خود کرده است؛ پس آپارتمان های تا پنج سال ساخت، واحد های مسکونی بین 11 تا 15 سال ساخت با 17.1 درصد بیشترین میزان معاملات بازار مسکن را تجربه کرده است.
همچنین بیشترین میزان معاملات بر حسب مناطق 22 گانه استان تهران منطقه 5 با تخصیص 16.4 درصد و پس از آن منطقه 4 با 11.6 درصد بیشترین میزان معاملات را بر اساس مناطق به خود اختصاص داده است.

مسکنجدول توزيع تعداد آپارتمان هاي مسکونی معامله شده در شهر تهران بر حسب سال ساخت

تغییرات قیمت و معاملات بازار مسکن یکی از عواملی که در رونق و رکود بازار مسکن بسیار موثر است قیمت زمین است، اگرچه در مناطق مختلف قیمت هر متر مربع زیر بنای یک واحد مسکونی به چند ده میلیون تومان هم می رسد اما طبق بررسی های انجام شده از بنگاه های معاملات ملکی متوسط قیمت هر متر مربع زیر بنای واحد مسکونی 44 میلیون و 100 هزار ریال (چهار میلیون و 410 هزار تومان) بوده که این میزان نسبت به سال گذشته 7.3 درصد رشد داشته است.
قیمت هر مترمربع زیر بنای واحد های مسکونی نیز در ابان ماه سال جاری نسبت به مهرماه همین سال 0.1 درصد رشد را تجربه کرده است.

مسکنعملکرد معاملات انجام شده در شهر تهران

آن سوی سکه افزایش قیمت زمین، تغییرات تعداد معاملات واحد های مسکونی است که این میزان در آبان ماه سال جاری به 12 هزار 459 واحد رسیده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته 4.1 درصد و نسبت به مهرماه سال جاری 21.2 رشد داشته است؛ بیشترین رشد قیمتی زیر بنا نسبت به سال گذشته برای منطقه 9 با 13.1 درصد و کمترین آن برای منطقه 8 با 0.7 درصد رشد بوده است.
از ابتدای سال جاری تا آبان ماه در شهر تهران 106 هزار و 100 معامله واحد مسکونی صورت گرفته که این میزان نسبت به دوره مشابه در سال 94 با رشد 10.3 درصدی مواجه بوده است؛ طی این مدت قيمت يک متر مربع بنای واحد مسکونی چهار میلیون 380 هزار تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 4.4 درصد رشد داشته است.
براساس این گزارش منطقه یک تهران طلایه دار گران ترین متوسط قیمت زمین بوده که در این منطقه هر متر مربع زیربنای واحد های مسکونی 9 میلیون 790 هزار تومان مورد معامله قرار گرفته است، اما از سوی دیگر منطقه 18 تهران کمترین متوسط قیمت زیربنای واحد مسکونی را در سطح شهر تهران با دو میلیون 140 هزار تومان به ازای هر مترمربع خود اختصاص داده است.

مسکن متوسط قيمت يک متر مربع زيربنای واحد مسکوني مناطق شهر تهران
بررسی های انجام شده حاکی از آن است بیشترین خریداران آپارتمان به دنبال واحد هایی در دامنه قیمتی سه تا سه میلیون و 500 هزار تومان بوده اند که این قشر 12.6 درصد از کل معاملات مسکن شهر تهران را به خود اختصاص داده اند؛بطورکلی متقاضیان واحد های مسکونی به دنبال واحد های با ارزش 150 تا 200 میلیون تومانی بوده اند.
همچنین بیشترین واحد های معامله شده با زیر بنای 60 تا 70 متر مربع بوده که 15.2 درصد معاملات واحد های مسکونی مربوط به آپارتمان های با این متراژ بوده است.

تغییرات اجاره بها با توجه به اینکه ماهيت قراردادهای اجاره مسکن يکساله تنظيم شده و اجاره بها به سبب اثر پذیری از سیاست های کنترلی مهار تورم با تحولات نرخ تورم نوسان پیدا می کن سهم هزینه مسکن 28.4 درصد در نظر گرفته شده است که شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران 10.4 درصد رشد داشته است.


مسکن روند رشد ماهانه شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی، قيمت مسکن و اجاره بها در شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل 

 شیب ملایم افزایش قیمت و معاملات مسکن در حالی که نرخ تورم از ابتدای سال جاری همواره پایین تر از این میزان رشد قیمت ها بوده است، در کنار تک رقمی شدن نرخ سود تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم بانک مسکن، شرایط خروج از رکود بازار مسکن و خانه دار شدن جوانان را تسهیل کرده است.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 606237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    هدف ازانتشاراین همه دروغ چیه واقعا.سه ساله مسکن تورکوده چون قیمتهاوحشتناک بالاست هرچقدرهم جمع میکنی باززورت نمیرسه خونه بخری.باکمال پررویی دنبال افزایش هستید؟قدرت خریدنیست من نمیفهمم چرایه سرس سرشونوکردن زیربرف.
    • محسن IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
      33 9
      بجای دروغ پراکنی بایددولت برای کسانیکه بیش ازیک ملک مسکونی دارندمالیات بردارایی هنگفت ببنددتا دلالان ومحتکران مسکن ومعاملات ملکیهاوپولدارهادست ازبازارمسکن بردارندومسکن به کالای مصرفی تبدیل شودوانشاالله به هرایرانی یک مسکن ارزان برسدوملت مظلوم ومستضعف شادشوندبخواست خدا
    • بی نام A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
      37 8
      بعضی از دلالها چقدر نسبت به سپردهگذارها عقده دارند...........
    • مردانی IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
      12 6
      درصد سود بانک مرکزی مشخص میکنه که دولت نقش اساسی داره.رونق بازار مسکن هم دست خود دولت هست.یجا دیگه هم گفتم فعلا سیاست دولت کاهش سود بانکی تا زیر ده درصد و رونق بازار مسکن حتی با افزایش چند باره وام مسکن به عنوان پیشران صنعت کشور هست.اینارو من نمیگم وزرا دولت یازدهم میگن.حالا کسایی که دنبال بحث خرید هستن خودشون فکر کنن سال بعد چی میشه بعد چند سال رکود که البته در بازار مسکن طبیعی هست.اهرم دولت در اجرای این سیاست هم نفت بالای بشکه ایی 55 دلار هست.تا اونجایی که مشخص قیمت نفت در حال رشد هست و البته میزان صادرات ما به قبل از تحریمها رسیده.اون شرایط سپرده گزاری و سود گرفتن برای دوران تحریمها بود که تصمیم بسیار عاقلانه ایی بود ولی با بازار در استانه تحرک الان ریسک بالایی داره.
    • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
      5 7
      اقا یا خانم مردانی........این اخبار و به طبعش تحلیلهایی رو که انجام دادی مستقیما از وزرای دولت یازدهم خودت شنیدی..............یا برداشت خودت رو از طرف هییت دولت نقل قول میکنی...................
    • جواب به مردانی....... A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
      19 9
      من کارمند یکی از بانکهای خصوصی هستم...تو موقعیتی هم نیستم که لخوام افراد رو به خرید ملک یا سپردهگذاری ترغیب کنم......چون فکر میکنم که مردم الان خودشون یه پا اقتصاد دان هستند اما این شایعات مبنی بر کاهش چشمگیر سود بانکی دروغی بیش نیست.که دلالها در جهت اغفال مردم و پر کردن جیبها شون دارند انجام میدند.حتی میدونم که خیلی از بانکها با موافقت تلویحی بانک مرکزی اقدام به پرداخت سودهای بالای۲۲٪برای سپرده های بالای ۱۰۰میلیون دارند.....
    • بی نام IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
      10 4
      از دو سال قبل تا الان بیش از ده بار دوستان گفتن بازار مسکن رونق گرفت و.. دو ماه بعد اومدن گفتن چرا بازار مسکن در رکود است؟ ایا این شیوه درسته؟ وانگهی هر ده بار ما گفتیم خداروشکر که مشکل مسکن هم حل شد پس دیگه رکود ندارید و ...بعد دو ماه باز اومدن گفتن علل رکوود بازار مسکن الان هم میگیم پس دیگه مشکل حل شده؟؟؟؟ از چه ساعتی این رکود حل شده؟ 9 ؟ 8؟ 7؟
  • بی نام GB ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    41 48
    دیرنیست زمانی که مسکن رونق میگیره البته باجهش قیمتی شدیدوان روزسپرده گذارانی که از4صبح جلوی بانکهازنبیل میزارن واسه دریافت سپرده هاشون برای تبدیل به ملک ولی دریغ ازیک ریال وجه نقد.....
  • سهراب A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    43 30
    من خودم کارمند یک اداره هستم که تعاونی مسکن داره و نود درصد همکارانم از قبل خونه دارند ولی دوباره یک آپارتمان دیگه هم توی تعاونی مسکن اداره ثبت نام کردند و حالا همه موندند با کلی اپارتمان خالی که گزاشتند برای فروش کسی هم نمی خره بازار اجاره هم خرابه که بدهیم اجاره از طرفی خونه نوساز را هم دلمون نمیاد بدهیم اجاره مستاجر داغونش کنه همه دارند با کلی تخفیف ردش می کنند
  • یزدی A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    31 30
    خوبه هر چقدر قیمتها را بیارید پایین تر بازار بهتر رونق میگیره باید حداقل چهل درصد دیگه بیارید پایین
    • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
      33 21
      بازار با پایین آمدن قیمت ها رونق نمی گیره که
  • رضا IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    58 33
    مسکن در سال 91 و اوایل 92 ، تورم 10 سالش را پیشخور کرده است. پس برای برگشتن به سطح تورم عموم باید 10 سال صبر کند.
  • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    50 26
    بازار مسکن باید در رکود بمانند تا قیمت ها به 8 سال پیش باز گردد.
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    38 25
    مسکن کالای سرمایه گذاری باشد، مردم بدبخت می شوند
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    32 16
    فعالان بخش مسکن مانند تمام تولیدکنندگان دیگر باید حداقل سودی در حد سود بانکی ببرند؛ وگرنه تولید را متوقف کرده و از فروش آپارتمان با زیان خودداری می کنند. نتیجه آن را هم شش ماه دیگر می بینید.
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    32 22
    پس از طرج هدفمندی و گرانی های ناشی از قیمت بالای دلار ، قدرت خرید عمومی کاهش یافته و تا قیمت ها پائین نیان بازار مسکن رونق نخواهد گرفت
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    39 26
    سازندگان با دو برابر سود هم قانع نیستند
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    51 30
    آن روزهای طلایی برای بساز بفروشها تمام شد.
  • بی نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    35 24
    کارگر و کارمند از کجا بیاره خونه بخره آخه
  • بی نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    36 21
    اینا همه اش بازار داغ کردنه
  • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    34 24
    مسکن در ایران گران هست و قیمت ها حباب دارد
  • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    34 27
    مسکن مرد، دیگه دلتون رو به این بازار خوش نکنید
  • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    31 12
    روحانی مچکریم
  • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    28 24
    بابا بازار مسکن رکود داره، بی خیال
  • ارش RO ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    4 3
    ...رونق مسکن 1399دلال ونو خونه پنتظر گرانی مرد
  • بی نام DE ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    12 1
    و داستان تکراری، اول دلار گرون میشه، دلالها دلاراشون رو میفروشن به مردم بیچاره، بعد که همه دلارا با قیمت بالا فروش رفت، نوبت مسکن میرسه، حالا اینبار دلار میاد پایین، خانه میره بالا، خلاصه وقتی که حسابی مردم رو دوشیدن، قیمتا ثابت میشه و رکود، میره تا ۴ سال دیگه، و این قصه همچنان ادامه داره...
  • بی نام A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    13 1
    دوستان این همه تو کشور اختلاس میشه حقوق های نجومی داده میشه رانتخواری میشه این همه تبعیض و اختلاف طبقاتی وجود داره چی میشه من کارگر هم با مدرک لیسانس و دریافتی ۱/۵ میلیونی چند صباحی از سیستم بانکداری اسلامی نزولخوری کنم خدایش به جای برمی خوره.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    18 2
    پارسال هم همین موقع کارشناسان گفتند مسکن داره وارد پیش رونق میشه و از ابتدای سال ۹۵ معاملات رونق می گیره امااااااااااااااا................ نشد که بشه.
  • مانی.... A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    5 1
    دولت برای از رکود در اوردن بازار مسکن داره استراتژیهای مختلفی رو امتحان میکنه.....پارسال تلاش کرد با کاهش سود سپرده و افزایش میزان تسهیلات و.......طرف تقاضا رو تحریک کنه متاسفانه خیلی نتیجه نگرفت چون وضعیت اقتصادی مصرف کننده ها خرابتر از این حرفهاست.....حالا داره تلاش میکنه که با وضع مالیات بر املاک و مسکن اجتماعی و بورسی کردن قیمت کذاری املاک طرف عرضه رو تشویق کنه
  • ابی A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    10 2
    تا در آمد مردم و پس اندازشون بالا نره یا قیمت نفت ودر آمد دولت بیشتر نشه رشد قیمت مسکن مثل سالهای پیش غیر ممکنه ....