گالری‌ها و نگارخانه‌های شهر تهران 12 آذرماه را با افتتاح نمایشگاه‌های متنوع در عرصه هنرهای تجسمی آغاز می‌کنند.

مهدی درستی: در نیمه آذرماه هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی آثار خود در زمینه نقاشی، عکاسی و آثار حجمی را برای مخاطبان به نمایش می‌گذارند

گالری های شهر تهران این هفته پرشورتر از گذشته با افتتاح 26 نمایشگاه به استقبال علاقه‌مندان به عرصه هنرهای تجسمی خواهند رفت.

همچون گذشته هنر نقاشی با افتتاح 16 نمایشگاه در رشته‌های طراحی، نقاشی خط، اکسپرسیو، گرم‌ترین هفته را در چند ماه گذشته تجربه خواهد کرد. عکاسی نیز همانند هفته پیش با برگزاری پنج نمایشگاه در سبک‌های نوستالژیک، مستند میزبان علاقه‌مندان این رشته است.

هنرمندان چاپ دستی نیز با افزایش یک نمایشگاه نسبت به هفته قبل با شور بیشتری به استقبال مخاطبان خود می روند. مجسمه سازی هم این هفته را با یک نمایشگاه سپری خواهد کرد.

این هفته هنرهای تجسمی میزبان هنر جدید نقاشی به روی گلیم با سبکی جدید است.

در ادامه با این نمایشگاه‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

گالری آرته: نقاشی‌های احمدرضا اکبری با عنوان «من اکبری هستم» 12 تا 21 آذر در گالری آرته به نمایش درمی‌آید.

گالری آریانا: نقاشی و مجسمه‌های مرجان شکری به مناسبت روز جهانی مولانا از 12 تا 18 آذر در گالری آریانا میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

گالری ابد: نمایشگاه نقاشی سودابه کردی با عنوان «ceramic breast» از 12 تا 26 آذرماه در گالری ابد به نمایش درخواهد آمد. در بخشی از معرفی نمایشگاه آمده است: «خلق فضايی با روح دراماتيك و زبان توانمند بصری، همچون نوشتار يك متن، در مديوم اجرايی متفاوت از اصلی‌ترين بنيان‌های فكری خلق اين مجموعه بوده است. اين مجموعه به شيوه عكس‌نقاشی(فتو-پينتينگ) خلق شده است. سراميك‌ها و خطوط منحنی در اين آثار از انتقال مفاهيمی بنيادين كه سينه‌به‌سينه نقل می‌شوند روايت می‌كنند.»

گالری اثر: «غزل واره» عنوان نمایشگاه رضا لواسانی است که انتخابی محدود از تعدادی بی‌شمار از طراحی‌های رضا لواسانی در یک دهه گذشته است. «غزل واره» ساعت 16 روز جمعه 12 آذر در گالری اثر افتتاح می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند تا سوم دی از این نمایشگاه دیدن کنند.

گالری امکان: احمد عالی نقاشی و عکس‌های خود را با عنوان «خودنگاره‌های احمد عالی با G11» از 12 آذر در گالری امکان به نمایش درمی‌آورد و این نمایشگاه تا 29 آذر در برپاست. در معرفی نامه این نمایشگاه آمده است: «احمد عالی جعبه‌های زندگیش را بسته تا جا‌به‌جا شود. هم از آنجا که سال‌ها در آن زیسته و هم از صورت و رفتار عکاسی‌اش. چهارده عکس و یک نقاشی، مجموعه اخیر او هستند. جستجوی خاطرات گمشده و زمان سپری شده، خودش و چیزهایی که دوستشان دارد. نقش پررنگ کلمات هم که در جای جای آثارش دیده می‌شود تاکیدی متناقض و کنایی می‌سازند. آن چه در این مجموعه اخیر متفاوت است دل کندن او از نقاشی و رویکرد تازه‌اش به کار کردن برروی عکس‌ها است که قطعیت جا‌به‌جایی را به رخ می‌کشند.»

گالری ایده پارسی: نمایشگاه انفرادی نقاشی رزیتا نگاهی شیرازی 12 تا 17 آذر ماه در گالری ایده پارسی به نمایش درمی‌آید.

گالری ترانه باران: گالری ترانه باران هفتمین نمایشگاه نقاشی‌خط و سیاه‌مشق‌های امیر نوروزی را 12 تا 21 آذر به نمایش درمی‌آورد.

گالری دید: سومین نمایشگاه گروهی نقاشی‌خط با عنوان «هنگام نو 2» با ارائه آثاری از هنرمندان پیشکسوت 12 تا 23 آذر در گالری دید به نمایش درمی‌آید.

گالری ساربان: گالری ساربان 12 تا 16 آذر ماه، میزبان نقاشی‌های سینا ربیعی با عنوان «بیچارگان دیوانگان قربانیان» خواهد بود. علاقه‌مندان به دیدن این نمایشگاه می‌توانند همه روزه بجز سه‌شنبه‌ها، به این گالری مراجعه کنند.

گالری سایه: «شاهزاده خروس» نمایشگاه نقاشی‌های کیمیا رضایی است که از 12 تا 17 آذر در گالری سایه برپاست.

گالری سبحان: نقاشی‌های پرستو محقق با عنوان «در نگاه او»  12 تا 17 آذر در گالری سبحان به نمایش درمی‌آید. محقق در بیانیه این نمایشگاه اینگونه می‌نویسد: «نگاهشان که می‌کنی خودت را می‌بینی که درون يكايك آنها تکثیر شده‌ای. با دهان همه آنها برای کودکی که با عصاره جان پرورانده‌ای لالایی خوانده‌ای. ترس پشت چشم‌هاشان را از فراموش شدن زیر آوار روزمرگی زيسته‌ای. شب‌های انتظارشان را... اما خودت چه؟ کجای هستی ایستاده‌ای؟باید سخت بوده باشد.... در زن پرتره‌ها، نگرش من به طراحی نوعی بيان اكسپرسيو رومانتيك مشاهده می‌شود، دسن‌های تمام كننده و رها، در كنار سطوح رنگی انتزاعی، فضایی مبهم و رومانتيك إيجاد كرده است. خراش‌های تدوين شده در رنگ های پركنتراست، به اين فضای بيانی شدت می‌بحشد و در نهايت برخورد با سطوح رنگی و نحوه قلم زدن حالتی از هست و نيست را به مخاطب القا می‌كند.»

گالری سیحون دو: سعید خضایی نقاشی‌هایش را با عنوان «رویای من و فتحعلی میرزا» 12 تا 24 آذر در نگارخانه سیحون دو به نمایش درمی‌آورد.

گالری طراحان آزاد: مریم آیین و عباس شهسوار نقاشی‌های خود را تحت عنوان «واق» از 12 تا 23 آذر در گالری طراحان آزاد به تماشا می‌گذارند. در معرفی نمایشگاه آمده است: « واق درختی است اساطیری، که صبحگاه بهار کند و شامگاه خزان. و نیز بیشه و جنگلی را گویند که آن درخت در آنجا می‌باشد. ثمر درخت مذکور به مانند سر آدمی یا دیگر حیوانات است، نیز واک، وزغ (وزق) و قوک را گفته‌اند، اما در نزد نقاشان و مصوران واق که به صورت داق و داغ نیز ضبط شده است یکی از اصول هفتگانه نقاشی ایرانی در کنار اسلیمی، ختایی، فرنگی، ابر، فصالی و گره بر شمرده شده است.»

نگارخانه کبیری: نگارخانه کبیری نقاشی‌های مهرداد بر آغوش را با عنوان «چشم سوم» از 12 تا 17 آذرماه به نمایش درمی‌آورد. در متن معرفی این نمایشگاه آمده است: «چشم‌ها را باید شست، طور دیگر باید دید. طور دیگر ... همچون یک کودک که به همه چیز با شادی و شعف می‌نگرد .همه چیز برایش تازگی دارد؛ یک گل، یک پروانه و ...چون او در حوضچه اکنون به سر می‌برد. تهی از افسوس گذشته و ترس فردا. برای این کار باید راهی یافت. در غیر اینصورت تمام زیبایی‌ها را از دست می‌دهیم.»

گالری مهروا: نمایشگاه نقاشی مهسا کریمی با عنوان «تکرار جملات سخت» 12 تا 22 آذر در گالری مهروا برپاست.

گالری نگر: نقاشی و نقاشی‌خط‌های منصور خداویسی با عنوان «نگاره‌های رنگی» از 12 تا 17 آذر ماه در گالری نگر به نمایش درمی‌آید.

گالری 26: نمایشگاه نقاشی‌های هلنا شینی دشتگل با نام «نقاشی خوانی» از 12 تا 24 آذر ماه در گالری 26 برپا می‌شود.

گالری افرند: نمایشگاه عکس‌های آرمان استپانیان با عنوان «آرامستان» 12 آذر در گالری افرند افتتاح و تا 26 آذر میزبان علاقه‌مندان است. او در معرفی نمایشگاه خود اینگونه می‌نویسد: «روزی سر مزار پدرم در قبرستان ارامنه، عکس‌هایی که روی سنگ قبرها بودند توجه‌ام راجلب کرد. با خودم فکر کردم، موقعی که این افراد برای رفتن پیش عکاس باشی آماده می‌شدند، به چه فکر می‌کردند؟ با چه شور و شوقی لباس‌های خود را پوشیده‌اند؟ زمانی که روبروی دوربین عکاسی به آن خیره شده‌اند، آیا فکرش را می‌کردند که روزی همان عکس بر سنگ قبرشان نقش خواهد بست؟»

گالری جرجانی: عکس‌های مانوش نبوی با عنوان «گمگشته» روز جمعه 12 آذر در گالری جرجانی افتتاح و تا 22 آذر برقرار است.

گالری شماره شش: «ماسوله 1360» نمایشگاه عکس‌های ساسان مویدی است که 12 تا 19 آذر در گالری شماره شش به نمایش درمی‌آید.

گالری فردا: گالری فردا سلف پرتره‌های سارا آتش‌هوش، الهام احمدی، مهسا اینانلو، ستایش بناساز، محمد باباکوهی، داوود پیراسبقی، فرهاد توکلی، زهرا جعفری، حنانه جالو، مونا حسین‌زاده، هما خسروی، محمدحسین خاتمی‌فر، شبیر رامتین، سمیه رحمانی، سلاله رستمی، اشکان رضوانیان، شهرزاد زمهریری، مریم زحمتکش، زهرا زمانی، شهاب شاه‌محمدی، شیده شکرایی، ملیسا صباغی، بیتا صفایی، ابوالفضل صفویه، آزاده طاهریان، ملیکا طهماسبی، نازلی طبخی، احسان علیزاده، رضا عمادی، عبدالله عسگری، سپیده فیروزی، داوود کاظمی‌کیا، ساحل گازرانی، مالک محمدزاده، حمیدرضا محمدی، سهراب نبی‌پور، ملیحه نعمتی و سجاد یوسف‌نژاد را روی دیوار می‌برد. این نمایشگاه از 12 تا 18 در گالری فردا برپا می‌شود.

گالری مستقل تهران: «زل» نمایشگاه گروهی عکس با گردآوری بابک حقی است که 12 آذر ماه در گالری مستقل تهران افتتاح شد و تا 25 آذر میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. در متنی به قلم بابک حقی درباره «زل» می‌خوانیم: «چشم و نگاه در اکثر اوقات بیانی بهتر از زبان محاوره و گفتار دارند چنانچه می‌توان به وسیله آن احساسات انسانی را بدون کم و کاست بیان کرد و هر انسانی بدون آشنایی با زبان خاص یک قوم یا ملت قادر به درک نگاه است. ما در این نمایشگاه به دنبال ثبت نگاه‌هایی از اجتماع و محیط زندگی‌مان از دریچه دوربین عکاسان جوان بودیم. و چقدر مسرت بخش که توانستیم تعدادی از این جوانان را به این نمایشگاه دعوت کنیم و آثار آن‌ها را در محیطی رسمی و نه مجازی به معرض دید مخاطبین علاقه‌مند بگذاریم. مسلما این حرکت ادامه خواهد داشت و در آینده شاهد ارائه آثار دیگری از عکاسان نوپای ایرانی در سبک‌های دیگر خواهیم بود.»

نگارخانه بهنام دهش‌پور: گردهمایی بزرگ هنرمندان معاصر در نگارخانه خیریه بهنام دهش‌پور با هدف خاص و به نفع بیماران مبتلا به سرطان از 12 تا 25 آذر برگزار می‌شود.

گالری گلستان: محبوبه رضایی آثار خود را با عنوان «فرش‌های نو» از 12 تا 17 آذر در گالری گلستان به تماشا می‌گذارد.

گالری نگاه: چاپ دستی‌های علیرضا جوادی تحت عنوان «دگردیسی» از 12 آذر تا یکم دی در گالری نگاه میزبان علاقمندان به هنرهای تجسمی است.

گالری هپتا: چاپ دستی و ترکیب موادهای سوسن اتحاد با عنوان «بی‌زمان، بی‌مکان» از 12 تا 17 آذر در گالری هپتا برگزار می‌شود.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 607668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =