مهر نوشت: یک مقام کاخ سفید اعلام کرد: «باراک اوباما» رئیس جمهور کنونی این کشور تمدید قانون «داماتو» علیه ایران را به امضاء خواهد رساند.

بی بی سی دقایقی پیش با اعلام خبری فوری از تأئید مصوبه کنگره آمریکا توسط «باراک اوباما» رئیس جمهور کنونی این کشور خبر داد.

به گزارش این رسانه، کاخ سفید می‌گوید رئیس جمهور آمریکا مصوبه کنگره برای تمدید قانون تحریم‌ های ایران را تأیید خواهد کرد؛ این در حالیست که مقام‌ های مختلف در ایران تمدید این تحریم‌ ها را نقض توافق هسته‌ ای سال گذشته میان کشورهای ۱+۵ و ایران موسوم به «برجام» می‌ دانند.

بر این اساس، مقام کاخ سفید به بی بی سی اعلام کرد که باراک اوباما تمدید قانون تحریم‌ ها را وتو نخواهد کرد.

مقام مذکور مدعی است که وتوی رئیس جمهور آمریکا وقتی مؤثر است که طرح تصویب شده کمتر از دو سوم آراء را با خود به همراه داشته باشد؛ در حالی که تمدید قانون تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران موسوم به قانون «داماتو» با ٩٩ رأی موافق و بدون هیچ مخالفی به تصویب رسید.

ادامه عهدشکنی های واشنگتن در حالی با ادعاهای این مقام کاخ سفید همراه شده است که ساعاتی پیش روزنامه آمریکائی «واشنگتن پُست» در یادداشتی اعلام کرده بود: اکنون که دو مجلس آمریکا به تمدید تحریم‌ های ایران رأی داده‌ اند، اوباما ۱۰ روز کاری به غیر از یکشنبه وقت دارد تا قبل از اینکه طرح به طور خودکار به قانون تبدیل شود، تصمیم بگیرد که آن را وتو کند یا خیر. اگر کنگره پیش از اتمام این ۱۰ روز فرصت، خاتمه زمان کاری خود را اعلام کند، رئیس جمهور می‌ تواند از یک اختیار قانونی به نام «پاکِت وتو» (pocket-veto) استفاده کرده و داماتو را به شکل مؤثری وتو کند.

لازم به ذکر است، مجلس سنای آمریکا روز گذشته لایحه تمدید تحریمهای ایران به مدت ۱۰ سال دیگر را تصویب کرد. این لایحه با ۹۹ رأی موافق و بدون رأی مخالف به تصویب رسید.

گفتنی است قانون تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران موسوم به قانون داماتو، قانونی است که در سال ۱۹۹۶ دولت آمریکا برای تحریم ایران به تصویب رساند. بر اساس این قانون، شرکت‌هایی که در یک سال بیش از چهل میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری کنند از داد و ستد با دولت آمریکا محروم خواهند شد.

این قانون، توسط داماتو، سناتور ایتالیایی الاصل کنگره آمریکا و از جمهوریخواهان محافظه کار به کنگره آمریکا ارائه شد. قانون داماتو هر ۱۰ سال یک بار بازبینی می‌شود.

52311

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 607975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • غضنفر A1 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    5 2
    ننگ بر امپریالیزم امریکا
  • آیس IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    4 1
    امضا کردن یا نکردن اوباما فرقی نمیکنه..حتی اگه وتو هم بشه با دو سوم آرا دوباره تایید میشه..
  • علیرضا IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    6 2
    والا تا جایی که من میدونم چیزی در مورد رفع تمام تحریم ها از طرف امریکا تو برجام نبوده و صرفا تحریم های مربوط به انرژی هسته ای قرار بوده لغو بشه حالا اگر دوستان داخلی دنبال بهانه برای از بر هم زدند برجام میگردن این یه موضوع دیگه هست.
  • امیر تبریز اوغلی A1 ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 2
    اولا خبر رو اصلاح کن. بیش از بیست میلیون دلار هست نه چهل میلیونم دلار.اینم مثل بقیه خهبرات تحریف نکن... دوما روحانی مچکریم
  • بی نام A1 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    2 1
    بسیار هم عالی ست. به جان خودت اگر امضا نکنی شوکه می شم.