۰ نفر
۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۱
جنبش دانشجویی و هارمونی اجتماعی

هم اکنون در آستانه شانزدهم آذر هستیم. روز دانشجو. روزی که دانشجو و دانشگاه با ایفای نقش اجتماعی خود پا از پوسته خویش بیرون نهاد و در غیاب جامعه مدنی و نهادهای سیاسی که تعطیل شده بود رعب و خفقان را شکست و اجازه نداد استبداد کرامت انسانی مردم ایران را زیر چکمه های دیکتاتوری له کند. در این سال یعنی از مرداد تا آذر 1332 نهاد دانشگاه با توجه به تجربه دهه قبل خود کارکرد دیگری یافت و در کنار سازمان علمی کشور و پرورش نخبگان جامعه و سیاست کشور را نیز تغذیه و خون ازه ائی در آن به جریان انداخت. مردم مذهبی ایران نیز در این دوران به دو قشر اعتماد کردند و برای سرنگونی رژیمی مستبد به میدان آمدند: دانشجویان و روحانیون. حاصل این دوران نه تنها سرنگون کردن یک حکومت قلدر و خشن تا دندان مسلح بلکه تجربه تعامل سازنده اقشار و صنوف مختلف داخل مبارزه برای پرورش و پالایش انسانهای عاشق به خدمت به مردم و کشور بود.

اما در شرایط نه چندان خوبی که در کشور ایجاد شده و گسلهای متراکم سیاسی اجتماعی، که هر آن می تواند فعال شده و مشکلاتی برای کشور ایجاد کند، ما هیچ راهی نداریم جز برگشت به سر منشا تفاهم و وحدت اجتماعی و همزیستی مسالمت آمیز مردم، نخبگان، گروههای مرجع اجتماعی در کنار هم از طریق تقویت نهادهای مدنی و احزاب برای آموزش و تقویت، مصالحه، سعه صدر، پذیرش ارای مخالفین و رعایت اصل شفافیت و لزوم گردش صریح و سریع اطلاعات در جامعه و مهمتر از همه قانونگرائی به منظور تقویت انسجام اجتماعی و جلوگیری از تفرقه. جامعه به سرعت به سمت قطبی شدن و احساس خلاء و بیگانگی کردن و فرو رفتن در خود پیش میرود. و یکی از مهمترین مشکلاتمان در کشور اینست که افکار، جهت گیریها، تمایلات، خواسته ها، قوانین مصوب و الزامات قانونی یک زندگی مدنی در دنیای کنونی که دچار حجم وسیع تغییرات آنی شده است با اقدامات، جهت گیری و تلاشهایمان تطابق نداشته ، همگن نیست و هرکدام به یک طرف میکشند.

به عبارت بهتر هارمونی در زندگی اجتماعی و حتی فردی یا وجود ندارد و یا کمتر شده است و به نوعی دائما" در تعارض زندگی میکنیم و به قولی همیشه دغدغه داریم بدون آنکه در جهت رفع آن تلاش کنیم! بطور مثال اصل اساسی در فلسفه سیاسی حکومت، رعایت اصل تفکیک قوا و اداره مملکت توسط قوه مجریه بر اساس قوانین مدون و موضوعه بوده و قوانین بسیار زیادی نیز تصویب شده است اما از این ابزار استفاده نکرده، در جایگاه خود قرار نمیگیریم، در کارهای هم دخالت میکنیم و حتی با اقدامات غیر قانونی و غیر معقول خود قصد داریم قالیچه را از زیر پای دیگری بیرون بکشیم.

اما عقل سلیم و سیاسی و یک روح متعالی و طبیعی ایجاب میکند اگر مایل به توسعه کشور و بهروزی مردم باشیم برای سامان بخشیدن به جامعه مان نیازمند الزاماتی هستیم که باید فراهم کنیم اما هم اکنون بهر دلیلی و شاید اصلا" بدون دلیل در صدد تامین آنها نیستیم و حقوق اجتماعی یکدیگر را رعایت نمیکنیم. حتی در بعضی موارد رعایت چنین الزاماتی ضرری هم برای کسی ندارد اما بدلیل روزمرگی و عدم وجود اراده جدی برای نظریه پردازی و پیدا کردن راه های علمی و بومی از سوی مراجع ذیربط و از جمله دانشگاهها و نخبگان چنین تلاشهائی وجود ندارد.

برگردیم به ریشه های هارمونی ساز فرهنگمان، و فرصت رشد جوانانمان را از طریق فعالیت سیاسی اجتماعی و یادگیری و تجربه اندوزی در عمل را برای آنها فراهم کنیم. تحولات سیاسی اجتماعی و دگرگونی نسلی را نمی شود نادیده گرفت اما میتوان مدیریت کرد و به ندای انسانی آنها گوش و پاسخ مثبت داد. فرصت را غنیمت شمرده و ابعاد گوناگون جنبش دانشجوئی کشور، ویژگیهایش و سیر تطور آن در طول زمان و نقش آن در آگاهی سازی مردم ایران را برای نسل جوان تبیین و آنها را به این ریشه پیوند زنیم تا احساس بیهودگی و بیگانگی و بی ریشه ائی نکنند. جنبش دانشجوئی کشور از بدو تولد خود توانست نخبگی را به مردم پیوند دهد و همچنان این قدرت بسیج کنندگی و قرار دادن مردم در پشت تصمیمات حکومت و دولت به منظور توسعه و رفاه کشور را دارد. ان‌شاالله!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 608825

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میثم A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    3 0
    کدوم جنبش دانشجویی؟ بهتره تو این روز جنگ شادی بهمراه عمو پورنگ کلاه قرمزی و .... برگزار بشه
  • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    3 0
    روز دانشجو ادم خنده اش میگیره واقعا
  • شمس تبریزی 1 A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    3 2
    سلام آقای تاجیک. مزاحم شدم تا چند سوال بپرسم. زود هم رفع زحمت خواهم کرد. عجالتا و جسارتا این جنبش دانشجویی را کنار بگذارید و اجازه بفرمایید بنده چند سوال کلیدی که پاسخ به آنها در تدوین سیاست خارجی جمهوری اسلامی نقش دارد را مطرح کنم. شما ماشاالله جوان قدیم هستین و جون و جثه خوبی برای شترسواری دولا دولا دارین. بنده جوان دوره روغن نباتی و لبنیات پالمی هستم. مثل شما روغن کرمانشاهی نخوردم و واقعا پیکر نحیفی دارم و زیر این سیاست دو بام و هوای شما یا به قول امریکایی ها دابل استاندارد پالسی شما کمرم شکسته. سوال اولم که نهایتا به سیاست خارجی هم مرتبط است در رابطه با معیار «مشروعیت» حکومت است. مشروعیت حاکمیت منوط به حضور رسول الله و یا اهل بیت ایشان در راس حکومت است.
  • شمس تبریزی 2 A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    3 2
    در جمهوری اسلامی این موضوع به ولایت فقیه نیز تعمیم یافته و مشروعیت در عصر غیبت منوط به حضور ولی فقیه در راس حکومت است. هر حکومتی غیر از موارد فوق الذکر، از نظر جمهوری اسلامی حکم حکومت «طاغوت» را دارد. حالا یه سوال میپرسم. فرض کنید اخوان المسلمین که در مصر پسابهار عربی به قدرت رسیدن، تا کنون بر سر قدرت مانده بودند و مصر را هم از جمیع جهات اسلامیزه کرده بودن و قانون اساسی مصر را هم بر پایه شریعت می نوشتن. میخواهم بدانم حکومت ایشان در صورت تحقق چنین امری، از نظر جمهوری اسلامی طاغوت بود و یا مشروعیت داشت؟ اگر بگویید که مشروعیت داشته، خواهم گفت که در راس آن حکومت نه امام معصومی بوده و نه ولی فقیهی. اگر بگویید طاغوت بوده، خواهم پرسید طاغوت حسنی مبارک چه تفاوتی با طاغوت اخوانی دارد؟
  • شمس تبریزی 3 A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 1
    در صورت دوم، ممنون میشوم که فرق طاغوت مبارک با طاغوت اخوانی را برای بنده شرح دهید. مصر را به عنوان مثال مطرح کردم و حال آنکه این سوال در مورد سایر کشورهای خاورمیانه هم برای بنده مطرح است. سوال دیگر بنده مربوط به سرزمین های اسلامی است. معیار برای تعیین قلمرو سرزمین های اسلامی چیست؟ آیا اگر مسلمانها سرزمینی را از طریق جهادی که به فرمان غیر معصوم بوده صاحب شوند، حق شرعی بر مالکیت آن دارند یا خیر؟ آیا جهادی که به فرمان غیر معصوم انجام می شود، بر اساس دکترین فوق الذکر دارای مشروعیت است، مشروع محسوب می شود که حاصل آن جهاد را نیز مشروح بدانیم؟ این سوال هم به نوعی به سوالی که پیشتر مطرح کردم مربوط است. خوشحال میشوم که این سوال بنده را هر کس که میداند به شکل مستدل و مبسوط پاسخ دهد.
  • شمس تبریزی 4 A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    1 0
    امیدوارم متوجه شوید که به چه دلیل این سوالات را پرسیدم و پاسخ به آنها، هر چه که باشد چه تاثیری بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی دارد؟ در هر صورت چندین ماه است که بنده در رابطه با سیاست خارجی جمهوری اسلامی به شدت دچار تناقض شدم. البته پاسخ اقناع کننده از نظر خود، دارم. اما در چهارچوب پاسخی که خود یافته ام، توضیحی برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ندارم و فقط نظاره گر آن هستم. خدانگهدارتان
  • شمس تبریزی 5 A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    سلام مجدد. پدرجان دو تا کامنت مرا منتشر نکردید. محظور شما را درک میکنم اما گیر جمهوری اسلامی در همین سوالات ساده است. شما میروید سر یه قضیه بیخود مثل هسته ای مذاکره میکنید و آخرش میشه همین. در حالیکه اصلا موضوع هسته ای مطرح نیست. موضوع اسراییل مطرحه آقا. مگه شما میتونید دل از حزب الله بکنید که انتظار دارین آمریکا دل از اسراییل بکنه؟ آقا، ایشان میگویند چون حضرت مریم ع یهودی است و یهودیت از مادر منتقل میشه، پس حضرت عیسی ع هم یهودی است. از طرفی بر اساس متون دینی، یهودیان را قوم برگزیده میدانند و البته میدانید قرآن هم این را در مقطع زمانی حضرت موسی ع به نوعی تایید کرده، هر چند که این موضوع در عصر خاتمیت محلی از اعراب ندارد. قرآن می فرماید
  • شمس تبریزی 6 A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    یا بنی اسرائیل اذكروا نعمتی التی انعمت علیكم و انی فضلتكم علی العالمین. قسمت آخر آیه داره به نوعی برگزیده بودن اینها در آن مقطع زمانی را مورد اشاره قرار میدهد. حالا طرف مسیحی است و به نبوت رسول الله اعتقادی نداره، و خبر ندارد که موضوعی که در متون دینی آنها اشاره شده و قرآن هم تلویحا تایید میکنه، منسوخ شده و نسخ هم از جانب خداست. او به همان اندازه مقید به این موضوع برگزیدگی این قوم است که شما مقید به مقدسات خود هستید. از امام خمینی نقلی را خواندم که فرمودن اگر با دین ما دربیفتید با دنیای شما در می افتیم. خیال میکنید فقط حضرت امام این را فرمودن؟ خب اون طرف هم میگه اگه با دین من در بیفتی با دنیای تو در می افتم و تحریمت میکنم. حالا چون ادعای جدایی دین از سیاست را دارن،
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    3 0
    این زمین فوتبال دانشگاه تهران رو به دانشجو پس بدید. والا روی زمین غصبی نماز نمی شه خوند. بقیه اش پیشکش. سالهاست که دانشگاه به تسخیر نیروهای امنیتی درآمده و تا این نیروها از دانشگاه خارج نشوند روال به سمت عادی شدن نمی رود. حالا به من چه؟ اون زمین فوتبال دانشگاه تهران رو لطفا تخلیه کنید. دستتون درد نکنه.
  • بی نام A1 ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
    0 0
    اقاي تاجيك فضاي مجازي اگر به اين شكل كه الان هست بعد از اين هم فعال باشه شك نكنيد احزاب و تشكلهاي سياسي دارند به بهترين شكل از ان استفاده مي كنند و اصلا بيكار ننشستند و بشدت دارند ديدگاه هايشان رو گسترش مي دهند