آثار اقتصادی لایحه بودجه سال 1396 این‌گونه پیش‌بینی شده است: رشد اقتصادی 7.7 درصدی، رشد سرمایه‌گذاری 12.3 درصدی، نرخ تورم 7.6 درصد، رشد نقدینگی 19 درصد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدباقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در نشست خبری امروز خود اظهار داشت: منابع عمومی بودجه  از سه محل تامین و مصارف عمومی از سه محل تامین خواهد شد. منابع، 319 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وی افزود: 50 درصد سهم درآمدها، مالیات، 36 درصد معادل 116 هزار ميلياردتومان سهم واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و 14 درصد معادل 44 هزار و 200 ميليارد تومان سهم واگذاری دارایی‌های مالی است كه 27 هزار میلیارد سهم اوراق است.

به گفته او در بخش واگذاري دارايي هاي سرمايه اي ، ١١١ هزار ميليارد تومان از محل فروش نفت تامين مي شود.

وي در ادامه تاكيد كرد:در بخش  مصارف 238 هزار ميليارد تومان مربوط به اعتبار هزینه‌ای است. اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، 62 هزار و 700 میلیارد تومان و اعتبار تملک دارایی‌های مالی، 20 هزار و 900 میلیارد تومان است.

نوبخت عنوان کرد: امسال یک مقدار اوراق فروختیم امااوراق را دائمی نفروختیم، یک‌ساله فروختیم. سال آینده باید اوراقی را که فروختیم، بخریم بنابراين سال آینده حدود 21 هزار میلیارد تومان سررسید اوراق می‌رسد.

وی تصريح كرد:یک سوال در این‌جا پیش می‌آید. عده‌ای در ارتباط با ترکیب منابع می‌گویند هر چه از مالیات بیشتر و نفت کمتر گرفته شود، بهتر است. سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم این را می‌گوید. زيرا ما تا یک حدی می‌توانیم مالیات بگیریم؛ آن هم در شرایط رکودی واحدهای تولیدی. ما اگر بتوانیم فضا را برای واحدهای تولیدی باز کنیم، آنها فربه‌تر می‌شوند و در آينده مي توانيم ماليات بيشتري بستانيم.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: ما باید ببینیم کجا می‌خواهیم پول را مصرف کنیم. بودجه عمرانی که مشخص است. ما باید هزینه‌های زاید را  حذفکنیم.

نوبخت افزود: از هزینه‌ها در سال 1396 ، 72 هزار و 400 میلیارد تومان را دولت برای رفاه اجتماعی هزینه می‌کند. دولت معتقد است که درست است که ما دنبال توسعه و رشد اقتصادی هستیم، اما نباید اقشار آسیب‌پذیر را فراموش کنیم. به همین جهت، عمده پول در این بخش گذاشته شده است.

وی عنوان کرد: بخش دیگر، 47 هزار و 300 میلیارد تومان است که به آموزش و تحقیقات اختصاص پیدا کرده است. عده‌ای از کارشناسان معتقدند که آنچه ما در خصوص آموزش و سلامت انجام می‌دهیم، هزینه نیست، سرمایه‌گذاری است. از شاخص‌ترین دیدگاه‌ها، نظر مقام معظم رهبری است.

رییس سازمان برنامه و بودجه متذکر شد: از نظر ما توسعه، فقط توسعه اقتصادی نیست. یکی از 6 بعد توسعه، توسعه اقتصادی است. با توجه به ساخت و بافت نظام و نوع نگاه خصمانه‌ای که برخی از کشورهای زورگو و زیاده‌خواه دارند، یکی از ابعاد ما باید بعد مسایل دفاعی و امنیتی باشد.

نوبخت ادامه داد: سومین منبع و محل مصرف بودجه، دفاع و امنیت است که حدود 39 هزار میلیارد تومان بودجه است. ما بعد از امنیت، بودجه سلامت را داریم که 16.4 هزار میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: برخی معتقدند دولت یازدهم حجم بودجه را بالا برده است. در سال 1392، 210 هزار میلیارد تومان منابع عمومی دولت بود. در سال 1396 به رقمی حدود 320 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. یعنی کل منابع عمومی دولت 52 درصد رشد کرده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: در راستای سیاست‌ها، بودجه رفاه اجتماعی را از 37 هزار میلیارد تومان در سال 1392 به 72 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 1396 افزایش یافته است. بودجه آموزش و تحقیقات از 21.8 هزار میلیارد تومان در سال 1392 به 47 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 1396 افزایش یافته، یعنی بیش از دو برابر بودجه افزایش یافته است. بودجه دفاع و امنیت از 17 هزار میلیارد تومان در سال 1392 به 39 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 1396 افزایش دادیم. بودجه سلامت از 11.5 هزار میلیارد تومان در سال 1392 به 16.9 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 1396 افزایش دادیم.

نوبخت با اشاره به ویژگی‌های بودجه 1396، گفت: یکی از ویژگی‌های بودجه، توجه به اولویت‌های برنامه ششم توسعه و نیز سیاست اقتصاد مقاومتی است. ما باید بودجه سالانه را براساس برنامه آن سال تهیه کنیم. بودجه سال 1396، یک سال از برنامه ششم است. پس باید رویکردها و اولویت‌های برنامه ششم را هم در نظر بگیرد. یکی از رویکردهای برنامه ششم، بحث محیط‌زیست و آب است.

وی افزود: ما امسال برای بخش محیط‌زیست، آب و فاضلاب 10 هزار میلیارد تومان از منابع را غیر از آنچه در ردیف‌ها دیده‌ایم، در نظر گرفته‌ایم. غیر از این اولویت‌ها، اشتغال هم یک اولویت بود. به همین جهت هزار میلیارد تومان خاص برای اشتغال، به ویژه اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان گذاشتیم. این را صرفا می‌خواهیم به یارانه تسهیلات ارزان‌قیمت اختصاص دهیم برای شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: در حال حاضر عرضه نیروی کار در حال افزایش است.

نوبخت عنوان کرد: در حال حاضر نرخ مشارکت افزایش یافته و جمعیت جویای کار در حال افزایش است. الان هم نرخ مشارکت مردان و هم زنان بالا می‌رود که ما باید برای این‌ها فرصت شغلی ایجاد کنیم. درست است که ظرفیت فرصت‌های شغلی را گسترده کردیم، اما تعداد متقاضیان نیز دارد بیشتر می‌شود. به همین دلیل روش کلاسیک و معمول که سرمایه‌گذاری را زیاد کنیم، شغل ایجاد می‌شود، جواب نمی‌دهد. به همین دلیل، در بودجه 1396 تدبیر ویژه برای حوزه اشتغال داشتیم. به همین دلیل، 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت در نظر گرفته شده است.

وی متذکر شد: همچنین قصد داریم که نه‌تنها افزایش حقوق بازنشستگان و شاغلان را داشته باشیم، نابرابری‌ای که بین بازنشستگان قبل و بعد از اجرای قانون خدمات مدیریت کشوری داشتیم، از بین ببریم. این بار مالی دارد. یعنی 14 هزار میلیارد تومان بار مالی افزایش حقوق بازنشستگان و شاغلان است.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اختصاص 220 میلیارد تومان به منظور مقابله با آسیب‌های اجتماعی، ادامه داد: تامین یارانه سود تسهیلات واحدهای تولیدی با اولویت تولیدات صادراتی به میزان 100 میلیارد تومان نیز در نظر گرفته شده است.

نوبخت گفت: ما برای رفع آلودگی هوا که مشکل فعلی کشور است، از سال گذشته اقداماتی انجام دادیم و به دنبال دلایل افزایش آلودگی هوا بودیم. حتی در یک برنامه قرار شد 90 هزار تاکسی فرسوده از رده خارج شود. تا به حال نزدیک به 34 هزار تاکسی فرسوده از ناوگان خارج شده‌اند.

وی افزود: بخشی از آلودگی هوا نیز مربوط به ریزگردها است. امسال برای ریزگردها و مقابله با آلودگی هوای ناشی از این مساله برنامه‌ریزی کردیم و به همین دلیل، اعتبار کاهش آلودگی هوای شهرها و مقابله با گرد و غبار به میزان 150 میلیارد تومان خواهد بود.

رییس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: بودجه اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی را به 8 هزار میلیارد تومان افزایش دادیم، یعنی هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. تعدادی از استان‌ها نیز بنا به هر دلیلی، پایه خوبی برای رشد ندارند و توجه خاصی باید به این‌ها داشته باشیم.

نوبخت با اشاره به بخش اعتبار تملک دارایی‌های مالی، تصریح کرد: اجازه صدور اسناد خزانه اسلامی برای تسویه بدهی‌های مسجل دولت بابت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه (7.5 هزار میلیارد تومان) داده شده است. همچنین اجازه انتشار اوراق مشارکت و صکوک اجازه برای طرح‌های انتفاعی دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی تا سقف 20 هزار میلیارد تومان داده شده است.

وی متذکر شد: آثار اقتصادی لایحه بودجه سال 1396 این‌گونه پیش‌بینی شده است: رشد اقتصادی 7.7 درصدی، رشد سرمایه‌گذاری 12.3 درصدی، نرخ تورم 7.6 درصد، رشد نقدینگی 19 درصد.

دولت از افزایش نرخ ارز استقبال نمی‌کند

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به نرخ 3300 هزار تومان دلار در لایحه بودجه سال آینده، گفت: دولت از افزایش نرخ ارز استقبال نمی‌کند و فکر می‌کنیم باید در همین حدود نرخ یکسان آتی را تنظیم کنیم.

محمدباقر نوبخت در این  نشست خبری در پاسخ به این پرسش که چرا همیشه کشاورزان از قول‌هایی که دولت می‌دهد، ناامید می‌شوند، اظهار داشت: برای این‌که ظرفیت تولید محصولات استراتژیک را افزایش دهیم، به گندم‌کاران گفتیم آمادگی داریم گندم را از شما خریداری کنیم.

نوبخت گفت: قیمت هر کیلو گندم را 1260، 1270 تومان گذاشتیم و برای سال آینده 1300 خواهد بود. امسال تولید گندم کشور با این سیاست 3 برابر شد و امسال تولید به 14 هزار و 700 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

وی افزود: ما همه علاقه‌مند هستیم که طلب کشاورزان را خیلی زود بدهیم، اما گاها با کمبود منابع مواجه هستیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: اقتصاد ما لیبرالی و کلاسیک و اقتصاد ما اقتصاد بازار نیست. اقتصاد ما یک اقتصاد دولت بازار است.

درآمدهای مالیاتی رشد غیرمعقولی ندارد
نوبخت در پاسخ به این پرسش که افزایش درآمدهای مالیاتی در شرایط رکودی باعث فشار بیشتر به تولیدکنندگان نمی‌شود؟ تصریح کرد: درآمدها یک رشد غیرمعقولی ندارد. میزان مالیات، 8.6 درصد افزایش داشته و تقریبا به اندازه تورم است. ما می‌توانستیم بودجه را بالاتر ببریم، اما این‌طوری بودجه غیرواقعی و غیرشفاف تنظیم می‌شد.

سرنوشت یارانه‌ها در سال آینده
وی درباره سرنوشت یارانه‌ها در بودجه سال آینده متذکر شد: آخرین آمارها حاکی از آن است که چیزی در حد 3 هزار و 400 میلیارد تومان ماهانه یارانه به حدود 75 میلیون نفر پرداخت می‌شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: درآمدها از سه محل پالایش و پخش، گاز و توانیر تامین می‌شود. چیزی حدود 21 هزار میلیارد تومان مربوط به شرکت پالایش و پخش، 8 هزار میلیارد تومان برای گاز و 2 هزار و 200 میلیارد تومان برای توانیر است.

نوبخت افزود: اما هم بخش پالایش و پخش و هم گاز، تقریبا پول‌های خود را می‌دهند، به جز توانیر که یارانه‌بگیر است.

وی حذف‌شدگان از یارانه عنوان کرد: در حال حاضر آمار دقیقی ندارم، چون این بخش را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام داده و ماهانه انجام می‌دهد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: فقط این‌طور نیست که عده‌ای حذف شوند، عده‌ای هم به یارانه‌بگیران مثل نوزادان اضافه می‌شوند.

نوبخت کسری هدفمندی یارانه‌ها متذکر شد: ما یک ردیف متمرکز یارانه در قانون بودجه داریم. مجلس به ما اعلام کرده که هر مقداری که کم داریم، اجازه داریم از ردیف گلوبال یارانه‌ها در بودجه استفاده کنیم.

کار مولد، سرمایه‌گذاری می‌خواهد
وی با اشاره وضعیت بیکاری در کشور گفت: در حال حاضر نرخ مشارکت بالا رفته و حجم زیادی عرضه نیروی کار وجود دارد. در این شرایط باید بپرسیم که آیا برای کار این‌ها هزار میلیارد تومان کافی است؟ باید بگویم کار مولد و مستمر را با رشد سرمایه‌گذاری می‌توان ایجاد کرد.

نوبخت افزود: واحدهای کوچک و خرد با این پول‌ها به راحتی می‌توانند تعداد فرصت‌های شغلی را بالا ببرند.

دولت از افزایش نرخ ارز استقبال نمی‌کند
رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ اعلامی لایحه بودجه که 3300 تومان است، در راستای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز است؟ تصریح کرد: در حال حاضر ارز مبادله‌ای برحسب دلار در بانک مرکزی حدود 3200 تومان است. این عدد برای سال آینده، نرخ 3300 تومان پیش‌بینی شده است.

نوبخت عنوان کرد: درست است که هر مقدار دلار به ریال بیشتری تبدیل شود، پول بیشتری به دست می‌آید. اما دولت از افزایش نرخ ارز استقبال نمی‌کند. ما فکر می‌کنیم باید در همین حدود نرخ یکسان آتی را تنظیم کنیم.

وی متذکر شد: عددی که هم‌اکنون در بازار دیده می‌شود، عدد بی‌ثباتی است. بانک مرکزی به دنبال مدیریت بازار است.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: سیاست دولت این نیست که از محل افزایش قیمت دلار، ریال بیشتری را تامین کند.

نوبخت در ادامه گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند دریافتی خود را غیر از حساب خزانه‌داری کل نگه‌داری کنند.

رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: همه مقامات باید کمتر از 10 میلیون دریافتی‌شان باشد.

واکنش به حقوق های نجومی
نوبخت در پاسخ به این پرسش که شنیده شده یکی از وزرای بالای 10 میلیون تومان دریافت می‌کند، اظهار داشت: حتما باید دستگاه‌های نظارتی مانند دیوان محاسبات برخورد کند و اصلا نیازی نیست که از ما اجازه بگیرند. حقوق وزرا حدود 9 میلیون تومان است.

وی با اشاره به حقوق‌های نجومی، گفت: 397 نفر بالای 20 میلیون نفر دریافت کردند. بالاترین آنها 60 میلیون تومان  بوده است. عمدتا نیز در شرکت‌ها و بانک‌ها بود.

نکته این‌جاست که بالای 20 میلیون تومان، 23 میلیارد تومان بود. همه این‌ها برگردانده می‌شود.

۳۹۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 608892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    18 2
    قرار بود ۲۶۹۰ تومان باشد حالا ۳۳۰۰ تومان وآزاد ۳۹۰۰؟ خوب قربان رویت پس کی واردعمل می شود بجای حرف. خواهش می کنیم راه احمدی نژاد را که جیب مردم راخالی کرد با دروغ دنبال نکنید.اکر ۳۳۰۰ است خوب اعلام کنید نرخ ارز ۳۳۰۰ تومان و تمام شد تک نرخ
  • رضايي فر A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    10 0
    الان با دلار ازاد ٣٩١٥ تومان سكه تمام ٧٠ هزار تومان بالا قيمت واقعي اش در بازار خريدوفروش مي شود وبانك مركزي به عنوان متولي هيچ واكنشي نشان نه مي دهد چنانچه در استانه انتخابات به خاطر جلب اراي مردم بانك مركزي با دخالت خودش اين حباب را از بين ببرد خودم از رئيس كل بانك مركزي شكايت خواهم كرد