۰ نفر
۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۱

مرتضى ایمانى راد *

امروز هيات دولت تصويب كرد كه واحد پول ملى تومان شود و واحد جزئى تر آن ريال و هر ده ريال برابر يك تومان باشد. اينكه ريال عملا توسط مردم از دايره پول ملى حذف شده بود ترديدى نيست و اينكه حذف چند صفر از پول ملى يك ضرورت بود نيز حرفى نيست . ولى چيزى كه باعث تعجب است اين است كه چرا يك صفر !
حداقل حذف يك صفر آن هم تبديل پول به واحدى كه توسط مردم استفاده مي شد هزينه هاى روانى اين كار را كاهش ميدهد. ولى بعيد ميدانم در شهر هاى كوچك و در روستاها اين تبديل فورى به راحتى انجام شود و حداقل مشكل آن اين است كه مصرف كنندگان تا حدى دچار اشتباهاتى در اين زمينه مى شوند.

مهمتر و علاوه بر آن براى تبديل واحد پولى ريال به تومان تنها يك صفر حذف مى شود و درشرايطى كه تورم تازه بعد از چندين سال يك رقمى شده است و هيچ تضمينى هم براى استمرار حفظ اين تورم نيست ، پس از سالهاى كمى اين تغيير صفر به وضعيت اوليه خود برمى گردد و مجددا هزينه هاى زيادى توسط جامعه به خاطر تغييرات بعدى تحميل خواهد شد.

بعد از تصويب تبديل پول ملى توسط مجلس و تاييد شوراى نگهبان تمامى نرم افزارهاى مالى و حسابدارى بايد تغيير كند، تمامى ماشين هايى كه روى ريال تنظيمات سخت افزارى داشته اند بايد تغيير كنند، دسته چكها و اوراق بهادار بايد عوض شوند، دفاتر مالى احتمالا لازم است تغييرات داشته باشند، مهمتر از همه تمام اسكناس و مسكوك رايج كشور بايد عوض شود و .... با يك محاسبه ساده مشخص مى شود كه هزينه تبديل واحد پولى و بخصوص حذف صفر براى كشور بسيار هزينه بر است .

در نتيجه وقتى چند سال ديگر به دليل تورم نهادينه شده در اقتصاد ايران يك تومان برابر يك ريال سابق شود ، باز مجبور هستيم همين هزينه ها را به جامعه تحميل كنيم .
لازم بود كه اگر دولت ميخواهد چنين كارى را بكند ، حداقل با مطالعه بيشتر و با حذف صفرهاى بيشتر اين كار صورت مي گرفت كه حداقل مجبور به پرداخت هزينه هاى مشابه در يك دوره ديگر نباشيم.

* اقتصادددان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 610048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مازیار A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    69 14
    من صد در صد با گفته های شما موافقم
    • بی نام RO ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
      2 1
      همیشه تو جامعه کسانی هستند که برای اینکه خودشون رو روشنفکر نشان بدهند با نظر دیگران مخالفت می کنند شما و نویسنده مطلب از اون دسته هستید
  • ماها IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    20 45
    سلام جناب ایمانی راد هر کاری هزینه دارد مطمِئنا هزینه حذف بیشتر از یک صفر هزاران برابر بیشتر از حذف یک صفر بود فعلا بهترین کار همینه .
    • کریمی A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
      3 1
      دوست نخبۀ من هزینه های مورد اشاره، هزینه های ثابتیست که در هر صورت ایجاد میشد؛ چه یک صفر حذف میشد؛ و چه صفر .
  • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    42 9
    همه بصورت روزمره و حتي گاها در مكاتبات تومان بكار ميبريم ولي واحد رسمي ريال بود حذف يك صفر تصميم خوبي بود . و من موافقم فقط از طرف خودم ميگم .بر خلاف بعضي ها كه هميشه از طرف مردم حرف ميزنند
  • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    2 23
    لغت "تومان" یعنی 10,000 ، لذا با احتساب 1 صفر ریال، می بایست 5 صفر حذف شود یعنی 10,000,000,000 ریال اعتبار در بانک می شود: 100,000 تومان
    • بی نام A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
      1 34
      خودت فهمیدی چی گفتی پروفسور
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    59 3
    آخ جون دیگه لازم نیست موقع پول برداشتن از عابر بانک هی چک کنی ببینی صفرا درسته یا نه
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    2 0
    در چاپ اسکناسهای جدید ابعاد اسکناس ها باید مورد توجه قرار گرفته و کوچکتر شود چرا که اندازه اسکناسهای فعلی بزرگ است و نگهداری آنها در کیف مشکل ساز بوده و باعث آسیب رسیدن به آنها میشود.
  • امیر سپهر IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    2 0
    با حذف یک صفر فقط اعداد و ارقام نوشتاری تغییر میکنه و هیچ تاثیری در ارزش پول ملی نداره بهتره به این موضوع دقت داشته باشیم.
  • مازنی IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    2 0
    اینا را ک میدونستیم. بگو چ تاثیری بر اقتصاد تورم . و بهای کالاها و چ تاثیری بر زندگی مردم داره؟
  • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    1 0
    کاملا گفته شما درسته تورم همچنان ادامه دارد و‌صفرها پی در پی کنار اعداد قرار میگیرند الان که تصمیم به حذف صفر گرفتن باید صفرهای بیشتری حذف کنند البته حذف صفر های بیشتر مردمو سر درگم میکنندولی مردم با تومان راحتر کنار میان
  • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    5 0
    یعنی خودتون واقعا باور دارین تورم تک رقمیه
  • احسان A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    1 0
    این حرف در صورتی درست بود که قرار باشه یک مرتبه تمام اسکناس ها عوض بشه در صورتی که اینطور نیست. هر سال بانک مرکزی اسکناس چاپ می کنه تا جای اسکناس هایی که کهنه شده و از رده خارج میشن رو بگیره، حالا بانک مرکزی به جای اینکه اون اسکناس ها رو به ریال چاپ کنه به تومن چاپ می کنه، اسکناس های ریالی به تدریج از جریان خارج میشن و کشور هزینه ای اضافه برای چاپ اسکناس های جدید نمی ده