اعتماد نوشت:داستان و قصه گره کور ترافیک این روزها و به خصوص عصرها و شب‌های تهران شاید از همان روزی به این شکل کلید خورد که شهروندان تهرانی با بارش نخستین برف پاییزی و از همان ابتدای صبح با ترافیک عجیب و غریب رو به رو شدند و بسیاری با ساعت‌ها تاخیر در محل کارهای‌شان حاضر شدند.

 اين رخداد را شايد بتوان نقطه آغاز سناريويي دانست كه از آن روز تاكنون، همچنان تهران‌نشينان را كلافه كرده است به طوري كه در روزهاي اخير، به خصوص در ساعت‌هاي بعدازظهر، باعث شده تا ساعت‌ها در ترافيك خيابان‌هاي قفل شده شهر اسير شوند.

اين اتفاق حتي به فضاي مجازي هم كشيده شده است و معمولا در ساعت‌هاي عصرگاهي، گروه‌هاي مجازي پر مي‌شوند از نقشه‌هاي ترافيك گره خورده آن ساعت خيابان‌ها و اتوبان‌هاي تهران. اين ترافيك و گره كور آن تا آنجايي ادامه پيدا كرده كه كم كم صداي خود مديران شهري را هم درآورده است.

ابوالفضل قناعتي، عضو هيات رييسه شوراي شهر يكي از همين مديران است كه با انتقاد از ترافيك بسيار سنگين و گره خورده عصرگاهي خيابان‌هاي تهران اعلام كرده موضوع ترافيك غيرطبيعي اين روزهاي پايتخت در كميسيون عمران بررسي خواهد شد و براي دومين بار به پليس تذكر داده خواهد شد. قناعتي با اشاره به افزايش بار ترافيكي اين روزهاي پايتخت گفت: روز پنجشنبه و جمعه ترافيكي را تجربه كردم كه تا امروز در تهران نديده بودم و اين موضوع بايد بررسي شود كه چه اتفاقي افتاده كه چنين بار ترافيكي در برخي از مناطق تهران به خصوص مناطق شمالي شهر رخ داده است.

وي گفت: اين موضوع در كميسيون عمران بررسي مي‌شود و كارشناسان اين كميسيون در اين خصوص بررسي‌هاي لازم را انجام خواهند داد. همچنين از پليس راهور مي‌خواهيم كه دليل ترافيك غيرطبيعي پايتخت را توضيح دهد. قناعتي با تاكيد بر اينكه راه‌حل كاهش بار ترافيكي، افزايش محدوديت‌ها نيست، گفت: نبايد مردم را از اين محدودتر كرد. اين كنترل ترافيك نياز به مديريت دارد.

 اين اظهارات به همراه شكايت‌هاي گسترده مردم از ترافيك عجيب اين روزهاي پايتخت باعث شد تا رييس پليس راهور تهران نيز روز گذشته به اين مساله واكنش نشان دهد.

سردار محمد رضا مهماندار گفت: هر ساله در اين فصل با توجه به تغيير مدت روز، برودت هوا و عوامل ديگر شاهد تغييرات ترافيكي و افزايش بار ترافيكي عصرگاهي و شبانگاهي در شهر تهران هستيم. اوگفت: من به‌ عنوان كسي كه ٢٨ سال تجربه كاري مرتبط با فعاليت ترافيكي دارم، عنوان مي‌كنم كه برخي انتقادات نسبت به تاثير اين علل، به هيچ‌وجه انتقادات كارشناسي نيستند.

وي در تشريح ديگر دلايلي كه منجر به افزايش محسوس ترافيك شبانگاهي طي دو هفته اخير شده است، افزود: علاوه بر برودت هوا كه به افزايش ميل شهروندان به استفاده از وسایل نقليه شخصي منجر مي‌شود، اتمام ماه صفر نيز در افزايش ترافيك عصرگاهي و شبانگاهي دو هفته اخير اثرگذار بوده است چراكه اتمام اين ماه مصادف مي‌شود با آغاز برگزاري مراسم جشن و عروسي و همچنين افزايش سفرهاي درون‌شهري به مناطق مركزي و مراكز خريد.

مهماندار ادامه داد: همچنين تعيين ساعت ١٩ به عنوان زمان اتمام ممنوعيت طرح زوج و فرد نيز باعث شده تا سفرهاي درون‌شهري به بعد از ساعت ٧ شب موكول شود كه اين موضوع به خودي خود مي‌تواند ترافيك شبانگاهي را افزايش دهد. مهماندار گفت: متاسفانه بايد گفت كه ترافيك امروز شهر تهران در شرايطي است كه مي‌توان اعلام كرد كه در شرايط اشباع قرار داريم و تمام ظرفيت معابر پايتخت در ساعات پايان روز، در اشباع كامل قرار دارد و اين در حالي است كه روزانه ١٠٠٠ موتوسيكلت و خودرو به تعداد وسایل نقليه شهر تهران اضافه مي‌شود.
مهماندار از توسعه شبكه حمل و نقل عمومي و افزايش محدوده زوج و فرد در شهر تهران به عنوان راهكارهايي براي كاهش حجم ترافيك اين روزهاي پايتخت ياد كرده.
قفلي كه شايد باز نشود
اما در اين بين احمد دنيا مالي، رييس كميسيون حمل و نقل شوراي شهر معتقد است كه بايد مشكل ترافيك تهران را به شكلي ريشه‌اي‌تر ارزيابي كرد: چه بخواهيم و چه نخواهيم تهران بيش از ١٠ درصد از جمعيت كشور را در خود جا داده و بين ٤٥ تا ٥٠ درصد از خودروهاي توليدي كشور، سر از خيابان‌هاي اين كلانشهر در مي‌آورند. از سويي تراكم جمعيت كه دركل كشور ٤٦ نفر در هر كيلومتر مربع است در تهران به بيش از يكصد نفر در هر كيلومتر مي‌رسد. وي ادامه داد: در چنين شرايطي و در حالي كه به گفته سازمان مديريت و وزارت اقتصاد و دارايي سهم تهران از ماليات برارزش افزوده ٤٤ درصد از سهم كل كشور است و اين كلانشهر يكي از قطب‌هاي اصلي صنعتي و تجاري و بازرگاني و البته از مجهزترين شهرهاي كشور در حوزه‌هاي درمان و آموزش و... است، طبيعي است كه با حجم بالايي از ترددهاي روزانه مواجه باشيم كه بايد براي آنها تمهيدات لازم انديشيده شود.
دنيامالي در بخش ديگري از سخنان خود از عدم تحقق شهرالكترونيك و كاستي‌هايي كه در بخش‌هاي حمل و نقل عمومي وجود دارد به عنوان يكي ديگر از عوامل افزايش ترافيك ياد كرده و به «اعتماد» گفت: اگر شهر الكترونيك محقق مي‌شد مسلما بسياري از سفرهاي امروزي درون‌شهري كمتر مي‌شد ضمن اينكه كمبودهاي موجود در حوزه اتوبوسراني و مترو كه بارها و بارها نيزبه آنها اشاره شده است، نيز مي‌تواند از ديگر عوامل تشديد ترافيك و افزايش تعداد خودروها در خيابان‌ها باشد.
با اين حال وي نيز در اين نكته با رييس پليس راهور موافق است كه تغيير فصل و شرايط اقليمي هم در تشديد شرايط ترافيكي موثر است: هر سال در دي‌ماه و آذرماه به دليل كوتاه شدن روز و تاريك شدن زودتر هوا در كنار آغاز موج سرما و بارندگي، شاهد افزايش ترافيك هستيم. ولي اينكه تا اين حد داستان ترافيك به صورت هر روزه تكرار شود در واقع زنگ خطري است كه مي‌تواند براي مديران به صدا در آمده باشد. چرا كه با ادامه اين رويه معلوم نيست چه چيزي در انتظارحمل و نقل در خيابان‌هاي تهران است.
رييس كميسيون حمل و نقل شوراي شهراما برخلاف قناعتي معتقد است كه پليس نقش چنداني در ايجاد اين ترافيك ندارد: پليس به واقع نقش نظم دهي به ترافيك را دارد كه به حق نيز به خوبي از عهده اين وظيفه برآمده است گرچه معتقدم بايد تلاش بيشتري براي انجام وظايف خود در اين حوزه داشته باشد. ضمن آنكه تجربه سال‌هاي گذشته نشان داده كه ترافيك عجيب اين روزهاي پايتخت، گذرا و مقطعي است.

اما راهكار برون‌رفت از اين بحران ترافيكي اين روزهاي پايتخت چيست؟ سوالي كه دنيا مالي اينگونه به آن پاسخ مي‌دهد: ترافيك تهران حل شدني است. به شرط اينكه واقعا و به دور از حركت‌هاي شعاري و نمادين تمامي سازمان‌هاي مرتبط پاي كاربيايند و با تشكيل كميته‌اي، هركدام وظيفه‌اي را برعهده بگيرند تا بتوانيم از اين بحران خارج شويم وگرنه دور از انتظار نخواهد بود كه اين قفل امروزي ترافيك، روز به روز محكم و سفت‌تر شود و حركت در خيابان‌هاي تهران هر روز سخت‌تر و زمان برتر.

 

302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 611347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    1 0
    بسکه مدیریت شهری قوی و با درایتی داریم . نمونه اش پل صدر که با رقمی نجومی ساخته شد که مشکل ترافیک منطقه رو حل کنه ولی خودش شد معظل . جالبه که تونل نیایش صبح ها 79 بسته است خیلی جالبه تو اوج ترافیک تونل بسته میشه
  • بی نام IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    1 0
    در اين خبر خودتان هم اعتراف كرده ايد كه تغيير ساعت پايان زوج و فرداز 17 به 19 دليل ترافيك سنگين اين روزها است پس بايد ساعت پايان زوج و فرد تغيير كند تا وضع بهتر شود. همين
  • دوست IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    1 0
    تنها راه نجات از ترافیک کاهش جمعیت ساکن در تهران و حومه است چون تهران دیگر جایی برای سکونت ندارد چه برسد به تردد با خودرو ...به علت نبود شغل و امکانات مناسب بهداشتی و اموزشی در استانهای دیگر و تمرکز تجاری کشور در تهران مشکل هر روز بدتر میشود و این مهاجرت از شهرستان به تهران ادامه می یابد مثل این است که به جای مداوای مریض دائم به او مسکن بزنید
  • بی نام A1 ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    1 0
    چیزی که من دیدم افزایش زیاد خودروهای پلاک شهرهای دیگه درتهران که اکثرا مسافرکشی میکنن.
  • بی نام IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    1 0
    وقتی کل امکاناتو به تهران اختصاص می دید نتیجه همین می شه خیلی از کارخانه ها و شرکت ها، مراکز اصلی درمانی، مراکز فروش اصلی و نمایندگی های مرکزی در تهران هستند و در نتیجه فرصت های شغلی زیاد وجود چندیدن دانشگاه دولتی و غیر دولتی، برگزاری همایش ها در تهران و ... صداوسیما هم که کم کم داره تبدیل میشه به شبکه تهران و اخبار سراسری هم به مشکلات تهران از جمله ترافیک اون اختصاص پیدا کرده مشخصه که با این شرایط مهاجرت به سمت تهران زیاد میشه
  • بی نام IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    0 0
    به نظر من اصلی ترین علت ترافیک خود پلیس راهنمایی و رانندگی می باشد که با سد معبر های بی علت باعث بروز ترافیک شدید در تهران میشود نمونه بارز این امر را می توان در جاده مخصوص کرج بعد از فروشگاه رفاه مشاهده کرد که بعلت اقدام اشتباه پلیس مردم برای رسیدن به میدان آزادی که 5 دقیقه راه است می بایست حداقل 50 دقیقه در راه باشند و همچنین خیلی جاهای دیگر
  • بی نام A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    0 0
    فکر میکنم وجود طرح زوج و فرد و حتی طرح ترافیک باعث تشدید ترافیک میشود.
  • بی نام IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    2 0
    بزرگترین دلیلش کمبود شدید ناوگان حمل و نقل عمومی و ضعف در ارائه خدمات مربوطه به مردمه. کسی که اتومبیل داشته باشه اگه یکی دوبار سوار مترو بشه دیگه قید مترو سواری رو میزنه و فقط از اتومبیل شخصی استفاده میکنه. ضمن اینکه خطوط مترو و بی آر تی تهران خیلی کمتر از شهرهایی که جمعیتشون از تهران بیشتره اما ترافیکشون نصف تهران هم نمیشه.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    0 0
    همه نعل وارونه زده اند مشکل اصلی کم کاری شهرداری در تامین وسایل حمل و نقل عمومی است. درحالیکه درگذشته شهرداری تهران بخشی از بودجه را تامین میکرد پر درآمد ترین شهرداری تهران در تاریخ فقط از بی پولی مینالد و با تراکم فروشی بیش از حد تهران را به این روز انداخته است
  • بی نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    1 0
    جدی نمیدونید چرا؟؟فقط کافی است نگاهی به محل تولد ثبت شده در شناسنامه مان بیندازیم تا پی ببریم چرا نفس تهران نه فقط این شبها بلکه سالهاست به شماره افتاده است
  • ناصر IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    0 0
    یکی از مشکلات اجازه پلیس به ماشین های نمره غیر تهران در مسافرکشی بخصوص مناطق شمالی تهران است که روز به روز بیشتر می شود. بااینکه بارها پلیس اعلام کرده با این مورد برخورد می کند.
  • بی نام IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    0 1
    من دیروز عصر از دندانپزشکی برمی گشتم که مسیری که حدوداً با ترافیک عادی 15 دقیقه طول میکشه رو 1 ساعت موندم از خیابان مینا از خیابان بغل رودخانه اومدم میرداماد تا حسینیه ارشاد .... و جالب اینه که مامور پلیس خیــــــــلی کم بود ...حالا وسط روز تو خیابان زمرد جنوبی گل نبی اگه 5 دقیقه دم پل محل کار خودت پارک کنی پلیس اومده جریمه 50 هزارتوانی برات نوشته
  • حسام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    0 0
    تاکسی های خطی و گردشی هنگام ترافیک شبانگاهی و یا بارندگی غیب می شوند و هیچ نظارتی روی آنها نیست. سرفاصله حرکت متروها بویژه در خطوط 3 و 4 بسیار زیاد است. پارک های دوبله برای رانندگان، عادی شده است. دستکاری چراغ های راهنمایی توسط پلیس راهور هم یک معضل بزرگ است. یکطرفه شدن خیابان ولی عصر باعث شده پل پارک وی کشش خودروهای عبوری به سمت شمال را نداشته باشد و کل ترفیک منطقه را مختل کرده است. احداث خط بیهوده "بی آر تی" در بزرگراه امام علی هم بک معضل دیگر است.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    0 0
    حمل و نقل عمومی که هیچوقت درست نخواهد شد برای نمونه خط 3 مترو و بی آرتی های همیشه شلوغ و تاکسی های فقط دربستی... یه سر به ورودی های طرح زوج و فرد قبل از ساعت 19 بزنید متوجه میشید که یه تغییر کوچک چه داستانی در بزرگراه ها و خیابونا درست کرده. برای نمونه صیاد شمال به جنوب و مدرس شمال به جنوب. همه صف کشیدن که ساعت 7 شه تا از دوربین عبور کنند. و ترافیک تا کیلومترها ادامه پیدا میکنه. با توجه به اینکه ساعت 5 زمان تعطیل شدن ادارات و شرکتها هست اینطوری ترافیک دو برابر شده هم ساعت 5 هم ساعت 7 و عواقبش.
  • مجید A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    1 0
    ترافیک این روزها واقعا عذاب آوره.تهران دیگه جا نداره اشباعه
  • علی/علی IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    1 0
    حمل و نقل عمومی رو درست کنید
  • بی نام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    2 0
    روزگاری را می بینم که عدۀ بسیاری از هموطنانِ طهرانی درکابینِ خودرویِ خود در خیابانها متوقفند و عدۀ کثیری از مردمان نیز پای پیاده از کنارشان می گذرند و به محلِ کارشان میروند و هر دو باهم میرسند و چه بسا پیاده ها زودتر ؛ شاید هم الان همان روزگار است ؛.....حکایتِ افلاطون با شاگردش ارسطو بسیار جالب است ؛ روزی ارسطو وارد حوض بزرگِ پر از آبی شد و سعی کرد ماهی داخل حوض را بگیرد و دائم به این طرف و آنطرف بدنبالِ ماهی میچرخید و ماهیِ بیچاره از لابلای پاها و دستان او فرار میکرد ؛ افلاطون در کنارِ حوض نشست و با قاشقی کوچک مشغول خالی کردن آبِ حوض شد ..... از رفتارِ افلاطون چنین بر می آمد که روش ارسطو چندان ثمربخش نبوده و منطقی بر آن حاکم نیست . البته این حرکتِ افلاطون مفاهیم عمیق تربیتی و فلسفی دارد .
  • بی نام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    0 0
    با این توجیهات خودتان را به غفلت بزنید تا اوضاع بحرانی تر شود الان یکی از دلایل که میشه برشمردتردد خودروهایی است که دارای پلاک شهرستان هستند و هیچ گونه سخت گیری بابت تردد انها اعمال نمیشه لا اقل یک عوارض یا خرید طرح ترافیک روزانه اگر از صاحبان این خودروها اخذ میشد انگاه دیگر اینگونه شاهد حضور این همه خودروی پلاک شهرستان نبودیم که به ترافیک دامن بزنند
  • بی نام RO ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    0 0
    چون ریختند تهران مسافر کشی میکنند شما نگه کن چند ماشین نمره شهرستان میبینی در حال مسافر کشی . فراوانند . چرا عوارض تردد براشون در شهرهای بزرگ در نظر نمیگیرید ؟
  • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    0 0
    چون هرکس فقط به فکر خودشه
  • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    0 0
    تعمدی است تا ایجاد نارضایتی کنند از دولت و متاسفم که وقت مردم اصلا ارزش ندارد...
  • بی نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    0 0
    فروش بی حساب شهر بخصوص در مناطق شمالی تهران در ۸ سال گذشته
  • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    0 0
    واقعاً نفهمیدید علت چی بود؟؟؟؟ پارسال که یکدفعه و در عرض کمتر از یک هفته بیش از 110 هزار خوردو رو فروختید که اکثر اونها هم توی تهران بود ، فکر این روزها رو نکرده بودید؟؟
  • مهدی A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    0 0
    به نظر من اگر ادارات دولتی و شرکتهای خصوصی، بازارهای خرید بزرگ من جمله بازار سنتی و نمایشگاه ها از تهران خارج شوند جمعیت تهران در طی روز به جای افزایش ، کاهش می یابد و طبیعاتا ترافیک، آلودگی هوا و... خیلی کمتر خواهد شد.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    0 0
    دلیل این ترافیک فقط خودروهای تک سرنشینند شاید حدود 80 درصد ماشینها رو که نگاه میکنی تک سرنشینند.من خودم برای مسیری که هفته ای یکبار باید میرفتم از ماشین استفاده میکردم و وقتی تو ترافیک گیر میکردم و میدیدم که منم یکی از این ماشینای تک سرنشینم تصمیم گرفتم از خودم شروع کنم و واقعا از اون به بعد اون مسیر رو با اتوبوس و مترو میرم. و اعصاب و وجدانم اقلا راحت شده که من سهمی در این ترافیک ندارم کاش بقیه هم به این تفکر برسن که به جای غر زدن دایمی به مسولین قدری هم خودمون باید برای بهبود اوضاع تلاش کنیم.متاسفانه همش یاد گرفتیم غر بزنیم بدون اینکه تغییر رو از خودمون شروع کنیم.
  • بی نام A1 ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    0 0
    يكي از بزرگترين و عمده ترين دلايل ترافيك تهران ماشينهايي هستند كه در اين چند سال اخير از شهرستانهاي دور ونزديك مثل سونامي وارد تهران شدند ومشغول مسافركشي هستندرانندهايي از شهرها و روستاهاي كوچك كشور با انواع واقسام رانندگي هاي عجيب و غريب وگاها ترسناك و خطرناك وديوانه وار،، تهران شده ملغمه اي از راننده اي مسافركش از تمام كشور
  • بی نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
    0 0
    همانطوري كه پليس هم گفته است بنظرم مدت پيك ترافيك تهران تغيير نكرده چون قبلا كه ساعت پايان طرح زوج و فرد ساعت 17 بود، پيك ترافيك از 17 تا 21 بود و حالا كه پايان زوج و فرد به 19 منتقل شده، از ساعت 19 تا 23 است يعني بايد ساعت پايان زوج و فرد تغيير كند تا وضع بهتر شود
  • یوسفی IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
    0 0
    با سلام عامل اصلی ترافیک حجم بالا و بیش از ظرفیت خودرو در معابر است . اینجانب یک راه حل دارم که حجم ترافیک حداقل 20 درصد و اگر مسئولین و همشهریان همکاری کنند تا 40 درصد کاهش خواهد یافت فقط نیاز به یک بودجه اندک و یک سازمان دلسوز دارد لطفا سازمان و مسئول مربوطه را معرفی تا اقدامات بعدی صورت پذیرد . 09123002839