میزان نوشت: یک فروند ایرباس 320 پس از چهار سال زمین گیری به خط پرواز بازگشت.

هواپیمای ایرباس 320 با علامت ثبتی EP-IED پس از 4 سال زمین گیری با اتکا به دانش و توانمندی قسمت مهندسی و تعمیرات هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" به ناوگان هواپیماهای عملیاتی این شرکت بازگشت.

ابوالفضل محمدی راد، معاون مهندسی و تعمیرات هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: این هواپیمای ایرباس 320 ازسال 1388 وارد ناوگان "هما"شد و بعد از انجام 29 هزار و682 ساعت پرواز، درسال 1391در زمان انجام بازرسی های مورد نیاز به دلیل تحریم و نبود قطعات، بالاجبار از ناوگان هواپیماهای عملیاتی "هما" خارج شد.

بعد از زمین گیری طولانی، با توجه به اینکه این هواپیما از ساعت پروازی مناسبی برخوردار بود، درشهریور امسال، تعمیرات اساسی آن مجددا در دستور کار قرار گرفت.

محمدی راد در ادامه افزود: اگرچه در ابتدا انجام این کار غیرممکن به نظر می رسید اما سابقه درخشان انجام انواع تعمیرات سنگین هواپیماها توسط پرسنل آشیانه تعمیرات اساسی "هما"و همت و صرف ساعات کار طولانی متخصصان قسمت مهندسی و تعمیرات، آن را ممکن ساخت.

به طور معمول انجام تعمیرات اساسی هر هواپیما، براساس برنامه ریزی مجزا برای واحدهای ذیربط با نظارت کارخانه سازنده صورت می گیرد اما باتوجه به زمین گیر بودن طولانی این هواپیما، برنامه بسته تعمیراتی این هواپیما در سه مرحله تجدید و تکمیل شد.

بخش بدنه تمامی پنل های بال، بدنه، دم، پنل های دیواره، کف، و سقف انبارهای بار، کابین خلبان و مسافران، پنل های دسترسی به مخازن سوخت و جایگاه اتصال موتورها به بال پیاده و پس از انجام بازرسی های عادی و اختصاصی به کارگاه های مربوطه ارسال شدند.
کلیه این بازرسی ها ابتدا به صورت عادی و تخصصی چشمی در کلیه نقاط هواپیما و بر روی قطعات پیاده شده انجام و درنهایت بازرسی های غیرمخرب نیز در نقاط مورد نظر کارخانه سازنده صورت پذیرفت.

معاون مهندسی و تعمیرات "هما" در خصوص تعمیر بخش موتور این هواپیما گفت: موتورهای این ایرباس جهت انجام بازرسی های عادی و خاص خود موتورها و جایگاه اتصال آنها به بال پیاده و پس از انجام تمامی مراحل کار و انجام اصلاحیه های اجباری هوایپما براساس استانداردهای کارخانه سازنده، مجددا نصب شدند.

در بخش کابین خلبان پس از پیاده سازی و انجام بازرسی ها و نصب مجدد تمامی قطعات، تست های مختلف و متعدد سیستم های اویونیکی و مکانیکی همچون سیستم های ناوبری، سطوح کنترل هواپیما، سیستم باز و بسته کردن عادی و اضطراری ارابه های فرود، سیستم های پنوماتیکی (هوای فشرده)، هیدرولیکی، الکتریکی، سیستم آب و پساب، سیستم تهویه مطبوع، سیستم های رادیویی، سامانه خلبان خودکار، سامانه نشست خودکار هواپیما و همچنین کلیه تست ها و تنظیمات مربوط به موتورهای هواپیما انجام پذیرفت. در بخش کابین مسافر نیز تمام قطعات پیاده و بعد از انجام بازرسی ها مجددا نصب و تست های مختلف دراین بخش نیز انجام پذیرفت.

محمدی راد در خصوص مدت زمان تعمیر این ایرباس 320 گفت: تعمیر این هواپیما که از شهریور سال جاری آغاز شده بود در ابتدای آذر ماه به پایان رسید و این کار تنها به اتکا دانش و وجود همت بالا و توانمندی متخصصان فنی مهندسی و تعمیرات "هما" به ویژه همکاران پر تلاش آشیانه تعمیرات اساسی صورت پذیرفته است.

انجام بیش از 70هزار نفر ساعت کار در بخش های مختلف از جمله آشیانه تعمیرات اساسی، کارگاه های مختلف مکانیک هواپیما، کارگاه های مختلف اویونیک، واحد مهندسی، واحدبرنامه ریزی و کنترل تولید، واحد برنامه ریزی و کنترل موجودی، واحد تدارکات و اقلام فنی برای عملیاتی شدن این هواپیما، نشان دهنده عزم واراده ملی فرزندان این مرز و بوم درراستای منویات مقام معظم رهبری واثبات اراده ایرانی است.

وی درخصوص انجام پرواز آزمایشی این هواپیما گفت: پرواز آزمایشی این ایرباس 320 در اوایل آذر ماه سال جاری به مدت 4 ساعت توسط خلبان حسن قاسمی معاون عملیات هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و خلبان بهنام شیرزاد انجام شد.

محمدی راد درخصوص پرواز این ایرباس 320 گفت: طی مکاتبات انجام شده با سازمان هواپیمایی کشوری، مجوز پرواز هواپیما هفته گذشته دریافت شد و هم اکنون در مسیرهای داخلی پرواز می کند.

39225

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 612222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام SK ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
    32 1
    خدا به خیر کنه
  • بی نام TR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    28 1
    خدا خیر بگذرونه
  • بی نام TR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    3 13
    بنظرمن دولت بااین همه محدودیت مالی واینکه قصدداردایران ایررابه بخش خصوصی واگذارکندنباید هواپیمابخرد بلکه اجازه بدهدبخش خصوصی واردکارشوندوباهم رقابت بکنندوخودشان هم بهترین هواپیماهارامی خرندیااجاره میکنندیااجاره بشرط تملیک میکنند.کسی هم ازکسی نمیتواندرشوه بگیردچون هردوطرف بخش خصوصی هستند
  • بی نام TR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    3 21
    ما دوس نداریم با هواپیماهای کشور های دیگه مسافرت بکنیم ما میخوایم رو پای خودمون وایسیم میخوایم از تولیدات خودمون باشن هواپیماها حمایت از تولید ملی چی میشه پس؟؟؟؟؟ یا هم اینکه قطعات بدن به ایران خودرو و سایپا و اینجا رو هم ببندنشون که بشه بهش بگیم هواپیمای ملی
  • بی نام TR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    1 16
    حالا هی ملت رو بزارید سر کار که آهای ملت داریم ایر باس و بوئینگ براتون میخریم خوش به حالتون .....
  • بی نام TR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    20 0
    من همش حس می کنم این نماینده های کنگره آمریکا از چینی ها رشوه گرفتن.... چون هر کاری می کنن در نهایت به نفع چینی ها تموم میشه..........
  • بی نام TR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    1 12
    به دلیل هم پیوندی شرکتهای غرب گرا نظیر فرانسه ، آلمان ، ایتالیا و ژاپن و حتی کره جنوبی با شرکتهای آمریکایی ، کلا خرید از این کشورها اشتباه است و ایران را در حالت برزخ قرار میدهند.
  • بی نام TR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    6 0
    بهر حال اگر ایرباس بخاطر10درصد قطعات خود که از امریکا تامین می شوند نتواند هواپیمای نو به ایران بفروشد می شود تعداد بیشتری هواپیمای مدل2010به بالا که در حال پرواز هستند از انها خرید؟
  • بی نام TR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    4 0
    داداش برو ماشین بخر.اگرم کسی تو این مملکت دلال باشه ماشینش قطعا از طیاره شما بهتره.اینقدر حرص نخور پسته بخور.
  • بی نام TR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    14 7
    ما نباید سوار هواپیماهای استکبار جهانی شویم . لااقل حرمت شعارهایی که علیه آمریکای جنایت کار می دهیم را نگهداریم .
  • بی نام TR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    0 17
    چی شد پس برجام ؟؟؟؟ برجام برجام می گفتن این بود؟؟
  • حسین TR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    2 10
    مطمئن باشین دیگه روی هواپیمای نو رو نمیبینیم. خلاص
  • بی نام TR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    2 5
    ممنون از دولت تدبیر ... به هر حال دارن هواپیما می خرن ... مهم نیست چی باشه ... مهم اینه که پرواز کنه ...
  • بی نام TR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    8 2
    آخرش همین چینیه رو میندازن به ملت.
  • بی نام TR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    10 0
    بهتره سمت هواپیمای چینی نرید چون اولا این تجربه تازه در چین است دوما به دلیل تغییرات احتمالی و رفع مشکلات بروز کرده در محصولات اولیه امکان بازخوانی و تغییرات دوره ای زیادی در آنها وجود دارد. سوم چون مشتریان تقریبا همگی داخلی خواهند بود و چند کشور محدود مشتری خواند شد بنابراین بازار قطعات این محصولات در بازار جهانی کمیاب خواهد بود
  • بی نام TR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    3 0
    علیرغم قیمت احتمالی نسبتا کمتر در برابر رقبا ولی نگهداری از آنها پرهزینه‌ترین و کاملا وابسته به تصمیمات مستقیم شرکت سوپلایر خواهد بود و‌سر آخر‌ باید به یک نکته کاملا تخصصی و البته بدون سند‌اشاره میکنم‌و‌ آن عدم خودکفایی‌و‌ محدود بودن چینیها در ساخت موتور های جت میباشد.‌چین در نمایش جدیدترین جنگنده به ظاهر‌نسل‌پنجمی‌ جی ۲۰ از موتور میگ‌29 قدیمی بهره برد
  • بی نام TR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    1 7
    یه کارتونی می داد، می گفت من می دونستممممممم منم می دونستم آخر سر هیچ هواپیمایی در کار نخواهد بود
  • بی نام TR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    4 2
    حالا هی ملت رو بذارید تو شرایط آمپاس
  • بی نام TR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    1 2
    بابا این آمریکایی ها نمی ذارن آخر سر ما هواپیما بخریم، چه خوش خیالیم ما...
  • بی نام TR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    1 1
    از خير بوئينگ بايد گذشت و بايد به ايرباس فكر كرد كه آيا از آن به ما خواهند فروخت يا نه. عدم فروش هواپيما گويا از موارد نقض برجام است.
  • بی نام TR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    0 7
    کی از بی بویینگی مرده که ما دومیش باشیم
  • بی نام TR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    3 1
    ونزوئلا هواپیما ندارد؟
  • بی نام TR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    13 0
    اصلن هواپیما میخوایم چیکار؟ تا زمانی که موشک های بسیار پیشرفته داریم.
  • بی نام TR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    6 0
    مطمئن باشیدشرکت ژاپنی و ایتالیایی هم به امریکا وابسته هستند فقط چین و روس ها می مانند که انها هم مثل اس300هر ماه یه بهانه برای عدم تحویل جنس های بدرد نخورشون می اورند
  • بی نام TR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    0 4
    خرید بویینگ که با اومدن ترامپ و جمهوری خواهان بر سر کار منتفی شد اما باید هر چه سریع تر برای خرید ایر باس از فرانسه باید اقدام کرد تا اونها هم پشیمون نشدن
  • بی نام TR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    0 2
    بهر حال اگر ایرباس بخاطر10درصد قطعات خود که از امریکا تامین می شوند نتواند هواپیمای نو به ایران بفروشد می شود تعداد بیشتری هواپیمای مدل2010به بالا که در حال پرواز هستند از انها خرید؟
  • بی نام TR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    3 1
    با فرض اينكه دلواپسان جهت دلسوزي انتقادهايشان را هر روز روانه مذاكرات خريد هواپيما مي كنند از انها تقاضا دارم كمي دندون رو جيگر بذارن و قر و قر اخبار مايوس كننده منتشر نكنند و مدتي سكوت كنند تا اين قراردادها به سرانجامي برسه، خدا با ملت ايران است.
  • بی نام TR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    2 0
    فعلا با عکس هاش خوش باشین
  • مربوطه TR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    1 1
    الان زمان عوض شده استعمارگرای غرب الان از روشهای دیگه ای برای استعمار ملتها استفاده میکنن از جمله جنگ افروزی و فروش اسلحه به کشورهای جنگ زده ست . بهتره دولت هم به فکر ملت باشه و بهانه دست دشمن نده چه بخوایم و چه نخوایم باید حقیقت رو ببینیم و حقیقت اینه که همه پشت آمریکا هستن نه ایران و یک دست صدا ندارد .
  • خسته TR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    11 1
    همین روسیه که سنگش و به سینه میزنیم وقتش برسه بلایی به سر ایران میاره که نگو چون تاریخ نشان داده ما از طرف روسها همیشه ضربه های بزرگی خوردیم . سیاست انتخاب روش درست در زمان مناسبه بهتره ما هم با دنیا صلح کنیم و به فکر ملت باشیم .