از جشن‌خودکفایی‌گندم تا برجام‌فوتبالی

این هفته در حالی آغاز شد که از یکطرف موضع‌گیری مقامات ایران درباره تمدید تحریم‌ها، آمریکا و غرب را زیر فشار گذاشته و از طرف دیگر جنگ در حلب و موصل به مرحله حساسی رسیده و شکست داعش و جبهه‌التصره در حلب قطعی است.

همچنین بزرگترين هيات تجاري روسیه عازم ايران است تا در روابط اقتصادي و تجاري دو كشور تحولاتي رخ دهد. انتخاب مدير عامل شركت «اكسون موبايل» به وزارت خارجه نگراني از رفتار راديكالي آمريكا را كم كرده و كارشناسان اعتقاد دارند رويكرد آمريكا به ايران افراطي و از موضع براندازي نخواهد بود.

برجام فوتبالی
جمعه را با حضور در مراسم افتتاحیه «کمپ بارسلونا» سپري کردم. تماشای شوق و اشتیاق بچه‌ها و خانواده‌هایشان سختی کار را کم کرد. با وجود این‌که رعايت پروتكل‌هاي بارسا بسیار سخت بود، اما با تلاش تيم اجرايي و همكاري مربيان اسپانيايي برجام فوتبالي تحقق يافت. مربيان بچه‌ها را در گروه‌های 15 نفره دسته‌بندي كردند و پنج مربی اسپانیایی به همراه 15 مربی ایرانی کار آموزش 150 نوجوان شش تا ١٥ ساله را آغاز کردند.

ورزشی‌ ‌هاي کشور مثل نفتي‌ها هیچ کسی را به غیر از خود قبول ندارند و کارشکنی‌ و شايعات درباره کمپ شدت گرفت. حتي یکی از روزنامه‌های ورزشي کشور با فونت بسیار بزرگی تیتر زده بود «بارسلونای قلابی در قلب تهران» و رييس هيات فوتبال تهران نيز در مصاحبه با راديو اين كمپ را فاقد مجوز اعلام کرد.
خوشبختانه عمکرد مربیان و کادر اجرایی به نحوی بود که همه را راضي كرد و روسياهي ماند به مخالفان. در مرحله بعد باشگاه نفت و كميته المپيك نيز تلاش كردند اين اردو را به نام خود مصادره كنند، در حالي كه باشگاه نفت نقشي در برگزاري كمپ به غير از اجاره زمين نداشت. دو برنامه‌ که شبکه سه از تمرینات كمپ بارسلونا پخش کرد، فضای‌سازی‌ها را خنثی کرد. آنچه که خانواده‌ها برايشان جالب بود تمرینات تکنیکی نبود، بلكه نظم و انضباط و شخصیتی بود که مربيان برای بچه‌ها قائل بودند. نحوه برخورد مربیان و احترام متقابل و اعتماد به‌ نفسي که به بچه‌ها دادند باعث چند برابر شدن شور و اشتياق بچه ها شده بود.
آنچه برای ما مهم بود این بود که بتوانیم اولین کمپ را با موفقیت برگزار کنیم و از بارسا نمره قبولي بگيريم. خوشبختانه سرمربي اسپانيايي در مصاحبه با برنامه ٩٠ نمره كمپ را خوب اعلام کرد. ضمنا حدود 20 نفر از کودکان کار تحت پوشش «موسسه خيريه قلب سفید» مجاني حضور پیدا کردند و آموزش ديدند.

همزمان با مهمانان اسپانیایی، میزبان گروه چینی-سنگاپوری بودم که علاقه‌مند به حضور و سرمايه‌گذاري در بازار ایران هستند. پس از بررسي بازار كلادينگ «ضد خوردگي» به طور قطعی اعلام کرده‌اند که حاضرند در ایران سرمایه‌گذاری کنند و پوشش ضدخورندگی را برای نفت و گاز کشور تامین کنند. با این هیات در چند جلسه از جمله جلسه با شرکت «متن» و ج«هان پارس» همراه شدم و ضمن آشنایی با فعالیت‌ها و توانايي‌هاي فني و تكنولوژيك اين شركت با ابعاد بازار بزرگ آنتی كروژن ایران نيز آشنا شدم و علاقه‌مندیم برای همکاری با این گروه چینی - سنگاپوري افزایش پیدا کرد. پنجشنبه مذاكره مفصلي با آنان در اين رابطه داشتيم.

جشن خودکفایی گندم

این هفته شاهد جشن خودکفایی گندم بودیم كه با تلاش مهندس حجتي و مدیران وزارت کشاورزی و زحمات کشاورزان حاصل شد. در سال جاری یک و نیم میلیون تن گندم بیش از نیاز کشور تولید شدو بخشي از رشدهفت درصدي شش ماهه اول امسال ناشی از رشد تولید محصولات کشاورزی بخصوص گندم بوده است.
این هفته سر دبير «روزنامه جهان اقتصاد» را ملاقات كردم كه مشغول کار جالبی بود. او اقدام به تهیه كليپ‌هاي كوتاه درباره مسائل روز اقتصادی و خصوصا نفت کرده و از مردم در باره تاثير نفت بر زندگي‌شان سوال كرده بود. کمتر مصاحبه‌شونده‌ای اطلاعاتی درباره بازار نفت و آثار آن بر زندگیش داشت. من نیز به عنوان کارشناس در این برنامه به سوالات پاسخ دادم و قرار شد با آنان در اين حوزه همكاري كنم.

خودداری اوباما از امضای تمدید تحریم‌ها علیه ایران

خوشبختانه در آخر این هفته اوباما از امضای تمدید تحریم‌ها علیه ایران خودداری کرد و وزیر امور خارجه آمریکا موارد نقض برجام در تحریم‌ها راتعلیق کرد. بنابراین شاهد حضور شرکت‌های خارجی از جمله «شل» و امضای تفاهم‌نامه‌های آنان با ایران هستيم و انتخاب ترامپ و تمدید تحریم‌ها بر اراده آنان برای ادامه همکاری با ایران تاثیرگذار نبوده است.

با یکی از مدیران عامل بانک «تعاون اقلیمی عراق» که یک بانک ایرانی-عراقی است و سهام‌دار اصلی آن بانک اقتصادنوین، بانک کشاورزی و یک تبعه عراقي است مذاكره داشتم. اعلام کرد كه آماده گشایش اعتبار و دریافت ال سی است و سويفت اين بانك باز است. همچنین شعبه ايران آن آماده ارايه خدمات بين‌المللي بانكي است.
دوشنبه ظهر مهمان اتاق تعاون بودم و با مديرعامل و مدير بين‌الملل اين اتاق در رابطه با همكاري با اتاق مشترك ايران و عراق، اتاق ايران و خصوصا شوراي گفتگو و همكاري تعاوني‌هاي پتروشيمي با اتحاديه نفت و گاز گفتگو و تبادل نظر كرديم.

اختتامیه مرحله اول کمپ بارسلونا

پنج‌شنبه نیز با وجود بارندگی و سردی هوا مراسم اختتامیه کمپ بارسلونا را برگزار کردیم. خانواده‌ها حضور پرشوري داشتند و از روحيه و اشتياق فرزندان خود ابراز رضايت مي‌كردند. در اين مراسم گواهی شركت در كمپ بارسلونا با امضاي مديران باشگاه بارسلونا به آنان داده شد و از مربیان تقدیر شد. نهایتا بچه‌ها در هوای سرد آخرین تمرین خود را انجام دادند.

مربيان بارسلونا قبل از عزيمت به اسپانيا به نمايندگي از باشگاه و يونيسف در يكي از بيمارستانهاي جنوب شهر حضور يافتند و با اهدا لباس و توپ از نوجوانان سرطاني عيادت كردند.
آقای «ابراهیمی جوادی» که از قهرمانان و اعجوبه کشتی جهان است هر روز به همراه نوه خود به کمپ مي‌امد و بر ادامه کمپ‌ و راه‌اندازی مدرسه بارسلونا در ایران اصرار داشت.

با بیشتر خانواده‌ها که صحبت می‌کردم، عمدتا درباره زمان آغاز مرحله بعدی کمپ و زمان راه‌اندازی مدرسه بارسا در ایران پرس‌وجو می‌کردند. تمام تلاشمان را خواهیم کرد که در اردیبهشت ماه سال آینده مرحله دوم کمپ را برگذار و در سریع‌ترین زمان ممکن با همکاری فدراسیون فوتبال مدرسه را تاسیس کنیم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 613399

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =