سینما را این بار «از نگاه سینماگران؛ دهه ۱۳۶۰» ببینید

کتاب «از نگاه سینماگران؛ دهه ۱۳۶۰» نوشته‌ محمدعلی حیدری، توسط انتشارات روزنه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کتاب «از نگاه سينماگران؛ دهه 1360» نوشته‌ محمدعلی حیدری، به تازگی توسط انتشارات روزنه منتشر شده است.

كتاب از «نگاه سينماگران؛ دهه 1360» در ادامه‌ دو كتابی تعريف می‌شود كه پيش‌تر در اين زمينه، يعنی «سينمای دهه شصت؛ از نگاه مديران سينمايی» و «سينمای دهه شصت از نگاه منتقدان» منتشر شد. اما كتاب حاضر كه آخرين كتاب از اين مجموعه است، از نگاه سينماگران به سينمای دهه شصت می‎پردازد. این کتاب شامل گفت‌وگو با رخشان بنی‎اعتماد، كمال تبريزی، ابراهيم حاتمی‎كيا، رضا كيانيان، فاطمه معتمدآريا، مجيد مجيدی، محمدرضا هنرمند، عليرضا داودنژاد، كيومرث پوراحمد، منوچهر محمدی، محمدعلی نجفی و حسن هدايت است. تقريبا همه‌ اين گفت‌وگوها در فاصله‌ 1392-1390 انجام پذيرفت و سپس طی بازخوانی‎های مكرر، نكاتی از سوی سينماگران به آن اضافه و يا از آن كاسته شد. در مرحله‌ نهايی، برای پرهيز از الگوی تكراری مصاحبه‌های كتاب شده، در آغاز هر فصل، مقدمه‌ای نگاشته شد در معرفی و تحليل جايگاه تك‌تك هنرمندانی كه در اين كتاب با آنان گفت‌وگو شده است.

محمدعلی حیدری پیش از این گردآوردی کتاب‌هایی چون: «گفت‌وگوهای سینمایی سیدمحمد بهشتی (دهه شصت)»، «سینمای دهه شصت؛ از نگاه مدیران سینمایی»، «سرگذشت لابراتوارها در سینمای ایران»، «سينمای دهه شصت از نگاه منتقدان» و همچنین مجری طرح کتاب «زیر پوست قصه‌ها؛ سینمای رخشان بنی‌اعتماد» را در کارنامه دارد. در متن معرفی کتاب آمده است:

«وقتي از سينمای دهه شصت ایران سخن می‌گوييم مقصود ما تنها فيلم‌ها و فيلم‌سازها و رويدادهای سينمايی نيست؛ اين‌ها اجزاء كليتی هستند به نام سينمای دهه شصت. سینما در این دهه، در يك متن اتفاق افتاد، زمينی بود كه مختصاتی داشت. مختصات اين زمين اين بود كه كشور ما در حال جنگ بود؛ كشور به‌شدت از نظر اقتصادی در مضيقه بود، مسائلی بنيادی در ميان بود؛ هنوز آرمان‌ها و آرزوها در چشم‌اندازی بسيار زيبا ديده می‌شدند، جذابيت داشتند و همه به اين آرمان‌ها ميل داشتند. سينمای دهه شصت هنوز در قيد حيات و براي فيلم‌سازان قابل مراجعه است، حتی هنوز اساس اقتصاد سينما، اقتصادی است كه در آن دوران طراحی شده است. راجع به حيثيتِ دورانی دهه شصت تصوير بسيار مجملی وجود دارد. مشاهده يك دوره به مثابه يك دوران، مستلزم اين است كه ارتفاع ما نسبت به موضوع زياد باشد؛ ما بايد در عرض تاريخ قرار بگيريم و نمی‌توانيم از منظر طول تاريخ موضوع را درست مشاهده كنيم.»

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 619032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =