نشست خبری دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز 27 دی ماه برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین محسن رضایی صبح امروز 27 دی ماه در نشست خبری با اشاره به تعیین ریاست مجمع اظهار داشت: تاکنون تصمیمی برای تعیین ریاست گرفته نشده است. مجمع تشخیص به عنوان یک دستگاه مستشاری در اختیار رهبری است و اینکه رئیس چه کسی می‌شود یا چگونه تعیین می‌شود، در اختیارات ایشان قرار دارد.

وی افزود: کمیسیون ها و دبیرخانه به دلیل حضور رئیس و نایب رئیس، شروع به کار کرده اند و مشکلی برای کار ندارند اما صحن مجمع تا تعیین ریاست تشکیل نمی‌شود.

اهم اظهارات وی را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

*در طول 20 سالی که آیت الله هاشمی رفسنجانی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده داشت،یک هزار و 651 جلسه کمیسیون تخصصی و دائمی مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد که دو کمیسیون نظارت و امور زیربنایی توسط شخص آیت الله هاشمی اداره می شد.

*{درباره رویکرد جدید مجمع تشخیص در دوره جدید}: در احکام جدید رهبر معظم انقلاب این رویکردها مشخص میشود و ما از طرف خودمان نمیتوانیم رویکرد تعیین کنیم. مقام معظم رهبری در هر دوره 5 ساله رویکردهای مجمع را تعیین میکنند اما احتمال میدهم که روی مساله نظارت تاکید شود.

* {درباره جلسه خود در روز یکشنبه مورخ 19 دی با آیت الله هاشمی و مباحث مطروحه}: روز یکشنبه خدمت وی بودیم و بحث های محرمانه ای مطرح شد اما کلیت موضوع این بود که اگر میخواهیم کار بزرگی انجام دهیم باید همه مسئولین با یکدیگر و با سیاست های ابلاغی رهبری معظم انقلاب هماهنگ بوده تا هم حمایت مردم و هم حمایت رهبری را داشته باشند.

*حاصل جلسات مجمع در 20 سال گذشته بررسی 35 موضوع کشور از جمله اقتصاد مقاومتی،‌سیاست های کل اصل 44 و چشم انداز آینده ایرانی اسلامی بوده است.

*166 اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان در مجمع تشخیص مصلحت نظام حل و فصل شده است و 8 معضل مهم کشور نیز در این نهاد مورد بررسی و حل و فصل قرار گرفته است که یکی از مهمترین آنها تصمیم گیری درباره ایجاد ثبات پیرامون بانک مرکزی بود که با وجود اختلافات بسیار اقدامات لازم در این راستا صورت گرفت.

*{درباره اینکه این نهاد تا به امروز 20 مورد استفساریه را پاسخ داده است} ما 5 برنامه توسعه اقتصادی را در طول 20 سال گذشته در مجمع تشخیص بررسی کرده ایم و به رهبری پیشنهاد داده ایم که در این بین دبیرخانه مجمع تشخیص نیز پشتیبانی های لازم را اتخاذ کرده به گونه ای که 11هزار جلسه در دبیرخانه مجمع پیرامون موضوعات مختلف تا به امروز برگزار شده است.

* با اتخاذ روش های مبتنی بر قانون در مجمع تشخیص مصلحت نظام ما اجازه ندادیم که به مانند قبل از انقلاب آمریکا و انگلیس سیاست ما را تهیه کنند و امروز مجمع تشخیص سیاست های کلان کشور را تهیه و تصویب می کند.

*{درباره دنبال شدن طرح و برنامه‌های ناتمام از دوره مرحوم هاشمی} مرحوم هاشمی، تهیه طرح صرفه جویی ملی را به من محول کرد. اگر این طرح تهیه شود، میلیاردها دلار از حیف و میل به ویژه در حوزه انرژی در کشور جلوگیری خواهد شد. این طرح شبیه کاری است که با صندوق توسعه ملی انجام شد.

*{درباره توییت اخیر، از ورود ژنرال های آمریکایی به کابینه ترامپ نگرانی نداریم}درباره دولت ترامپ، هر نوع قصاوتی، عجولانه است. ما همیشه به رفتار و عملکرد و وعده های دولت آمریکا که عمدتا تخلف میکنند، نگاه میکنیم. اینکه گفته اند ترامپ با نظامیان می آید و میخواهد با ایران درگیر شود، پاسخ ما این بود که در ایران یک شیر صبور و یک ببر مراقبی وجود دارد. خود آن ها و نطامیانشان میفهمند که نباید به این شیر صبور نزدیک شوند. بنابراین هیچ استقبالی نشده بلکه تهدید محترمانه ای شده و این ها درک دارند که باید چگونه با ایران برخورد کنند.

*{درباره آینده سپهر سیاسی کشور بعد از درگذشت آیت الله هاشمی} بنده بر این باورم که مسئولان و مردم باید از مراسم تشییع جنازه آیت الله هاشمی که وحدت ملی را نمایش داد، درس بگیرند. زیرا اگر جناح های سیاسی سیاسیون ما این پیام را دریافت کرده باشند، در جهت تقویت سپهر سیاسی کشور وارد عمل می شوند.

*{ آیا تا 6 اسفند و زمان معرفی اعضای جدید مجمع تشخیص جلسات این نهاد تشکیل نمی شود} بدون شک تا آن موقع جلسات مجمع تشخیص تشکیل خواهد شد و رهبر معظم انقلاب نیز درباره ریاست مجمع تصمیم می گیرند. تا 6 اسفند زمان بسیاری باقی مانده است. از این رو در این فرصت جلسات علنی مجمع تشخیص برگزار خواهد شد.

29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 624011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =