برگزاری همایش دوچرخه سواری همگانی در تبریز

همایش دوچرخه سواری همگانی به مناسبت گرامیداشت روز هوای پاک با مشارکت سازمان های وابسته به شهرداری کلانشهر تبریز و استقبال شهروندان برپا شد.

به گزارش خبرآنلاین، 29 دی ماه در تقویم ایران به عنوان روز هوای پاک نام‌گذاری شده است .بحران آلودگی هوا در تهران و 6 شهر آلوده دیگر ایران شامل تبریز، مشهد، اراک، اصفهان، شیراز و اهواز، در سال 1374 مسئولان ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا را بر آن داشت تا به منظور ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه، روز 29 دی‌ماه را به عنوان روز هوای پاک اعلام کنند.

هدف از اعلام روز ملی هوای پاک ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه بوده است و از آنجایی که کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین‌بخشی است این روز می‌تواند عامل مهمی در ایجاد این مشارکت و هماهنگی بین‌بخشی باشد.

 هر چند هوای تبریز پس از گذشت روزهای ممتد همچنان آلوده و نا سالم برای گروههای سنی مختلف است ولی حتی این موضوع هم باعث نشد تا دوستداران محیط زیست برای ترویج فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه در این همایش حضور نداشته باشند.

به گفته کارشناسان و مسئولان اداره کل محیط زیست، افزایش وسایل نقلیه و بیرون آمدن خودروهای تک سرنشین یکی از عمده علت های افزایش وجود آلاینده ها در هوای کم رمق شهر است.

همایش بزرگ دوچرخه سواری همگانی در آستانه 29 دی روز هوای پاک با شعار « همه با هم به سوی هوای پاک » بستری برای همین موضوع بود تا هر چند به صورت نمادین و کوتاه ولی تلنگری باشد برای شهروندانی که بی تفاوت به وضعیت آلوده و خاکستری شهر، شانه بالا انداخته و خواستار رفع این وضعیت توسط نهادها سازمان های دولتی و شهری هستند.

انگار مدتهاست که فراموش کرده ایم قدردان نعمت های طبیعی مثل آب و هوا باشیم و بدتر از آن از یاد برده ایم که این نعمت ها همیشگی نیستند و اگر همین طور بی تفاوت از کنار آن عبور کنیم ، خیلی زود باید در سوگ از دست دادن آنها با مشکلات و آسیب های عدیده دست و پنجه نرم کنیم.

همایش دوچرخه سواری همگانی با حضور مسئولان خانه محیط زیست آذربایجان شرقی ، مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز و مدیرعامل سازمان پسماندهای شهرداری تبریز ساعت 9 صبح امروز در مقابل اداره کل محیط زیست استان با نواختن سوت شروع، آغاز بکار کرد.

حضور گسترده زنان در این برنامه از جمله نکات قابل توجهی بود که حساسیت آنها به مسائل زیست محیطی را نشان می داد. جمعیت حاضر در این برنامه همگانی همه از زن و مرد با دغدغه های مختلف زیست محیطی به خیابان آمده بودند تا رکابزنان نشان دهند می توان با اندکی تغییر در سبک زندگی، بار دیگر آسمان آبی را به مردم شهر هدیه داد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز در حاشیه این همایش با تاکید بر نقش مشارکت همگانی در دستیابی به شهر پاک با رعایت نظافت شهری، اظهار داشت: هر شهروندی به طور مستقل می تواند نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا و محیط زیست داشته باشد.

علیرضا اصغری ادامه داد: برگزاری مستمر همایش های مرتبط با موضوعات زیست محیطی ، نقطه عطف بهره مندی از هوای پاک با مشارکت عمومی است.

به گفته ی وی، شهروندان تبریز همواره با اجرای طرح های کلان زیست محیطی همگام بوده و شاهد بازخوردی با درصد بالا در اجرای این گونه طرح ها هستیم.

اصغری افزود: همایش دوچرخه سواری در طول سال ضمن همسویی با مناسبت های مختلف ملی  برگزار می شود و شهروندان با استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در مسافرت های داخل شهری ، شرایطی برای کاهش آلودگی های هوا، آلودگی های صوتی و کاهش حجم ترافیک را فراهم می کنند.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز اظهار امیدواری کرد: بازنگری در نحوه اطلاع رسانی به شهروندان و دقیق شدن این مهم به عنوان حق شهروندی، استفاده از نظرات نخبگان و گروه های مردم نهاد بتوان به بهره مندی صد در صدی محیط زیست پاک دست یافت.

وی همچنین یادآور شد: توجه به برگزاری مداوم و مستمر کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا نظارت بر میزان پیشرفت محور های برنامه و پاسخگو بودن سازمان های متولی نشان از عزم جدی برای کاهش آلودگی هوای تبریز دارد ولی مستلزم کوشش بیشتری است.

در این بین مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز تبریز نیز با گرامی داشتن روز هوای پاک، گفت: شهروندان مسئول و با دغدغه می توانند با اقداماتی هر چند کوچک ولی در خور توجه، در کاهش آلودگی هوا اثرگذار باشند که به طور مثال می توان نمود این رویکرد را در استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای خودروی شخصی عنوان کرد.

محمدحسین حسن زاده ادامه داد:  چاره اندیشی برای کنترل وضعیت شتاب زده آلودگی هوا در تبریز به عنوان یکی از 6 کلانشهر آلوده ایران، یکی از چالش های نهادهای زیست محیطی است.

حسن زاده با تاکید بر ضرورت ایجاد شرایط و اتخاذ ساز و کار هایی جهت تحقق هوایی سالم ، افزود: هر چند اقدامات اساسی و اصولی در این زمینه باید از سوی مجموعه های مدیریتی اتخاذ شود ولی در این میان نمی توان نقش برجسته و قابل توجه شهروندان در این زمینه را انکار کرد.

به گفته ی وی، عنوان شهر توسعه یافته به شهری اطلاق می شود که در آن بیش از برنامه ریزی برای حرکت وسایل نقلیه، برای آسایش و حرکت شهروندان برنامه ریزی شود.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تبریز یادآور شد: اصلاح و فرهنگ‌سازی باید از مردم آغاز شود و از طرفی هم سیاست‌گذاران امور شهری دو تصمیم بزرگ بگیرند. یکی اینکه مردم را به سطح مناسبی از آگاهی برای استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی برسانند و دیگر اینکه ساختارها را برای این امر مهیا کنند.

رکابزنان این همایش پس از طی مسافت بین اداره کل محیط زیست استان تا ساختمان شهرداری تبریز ، همراه با ماسک هایی سفید که برای رهایی از آلودگی هوا روی صورت های بی دفاع خود زده بودند، به نقطه پایان این آیین رسیدند.

امسال در آستانه روز هوای پاک مردم تبریز بیش از همیشه دلتنگ روزهای آفتابی و دیدن آسمان آبی هستند. آسمانی که روزهاست پشت پرده‌ای از مه و دود خفته و شهر صنعتی شده  بی‌باغ و سبزی را عبوس‌تر نشان می‌دهد  .

طبق آمارها، آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر در جهان و سومین عامل مرگ و میر در ایران است و یک میلیارد و 400 میلیون نفر در جهان در معرض آلودگی هوا قرار دارند. همچنین سالانه 3 میلیون نفر در دنیا جان خود را به دلیل عوارض مستقیم یا غیرمستقیم آلودگی هوا از دست می‌دهند  .

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 624899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =