چهارشنبه 9 فروردین 1396
دوشنبه 11 بهمن 1395 - 17:40:33 چاپ

فرزندانم، چرا انقلاب کردیم؟

وبلاگ > شاه‌محمدی، حمیدرضا - سی و نهمین سالگرد انقلاب اسلامی 57 در حالی برگزار میشود که نسل انقلاب با سوالات متعددی روبرو هستند.

فارغ از توقعات آرمانگرایانه و مدینه فاضله ای که نسل انقلاب داشتند  و میزان تحقق این آرمانها مثل همه انقلابهای جهان. امروزه برخی فضا سازیهای رسا نه ای در فضای مجازی به گونه ای است که انگشت اتهام نسل جدید بسوی نسل انقلاب نشانه رفته است. ذکر خاطره ای با رعایت ایجاز شاید پاسخی باشد برای فرزندانمان.سال 1356 بود.

حدود 15 سال از اصلاحات ارضی میگذشت که بخشی از اراضی خوانین به رعایا واگذار شده بود و اقتصاد کشور از  کشاورزی به سمت صنایع وابسته سوق یافته بود، اما هنوز آتش زیر خاکستر انقلاب زبانه نکشیده بود. من به دعوت برادرم عازم یک از روستا های ولایت طارم در استان زنجان (که وی در آنجا معلم بود) بودیم.

جاده ماشین رو به روستاهای آنسوی رودخانه قزل اوزن راه نداشت و ناچار باید منتظر میشدیم تا یک قایق پارویی (کرجی) مسافرانش را در آنسو پیاده کرده و بعد پارو زنان خود را به این سوی رودخانه که آب آن با سرعت جاری بود میرسانید. و مسافرین را به نوبت به آنسو منتقل میکرد. 

منتظر نوبت و سوار شدن به کرجی بودیم که مردی اسب سوار در حالیکه چند رعیت در کنار مرکبش پیاده میدویدند رسیدند. به محض توقف اسب یکی از ملازمین، چهار دست و پا زیر رکاب اسب روی زمین نشست، طوری که مرد سواره، موقع پیاده شدن از پشت او به عنوان سکو استفاده کرده و پایش را بر پشت او گذاشته و پیاده شد.  مرد پس از پیاده شدن از اسب بدون آنکه کلامی بین آندو رد و بدل شود، سیلی جانسوزی بر گونه مرد رعیت نواخت. بعد بدون توجه به افراد در نوبت، سوار کرجی شده و نه تا آنسوی رود بلکه تا روستای مورد نظرش با قایق طی طریق نمود. و ما تا ساعتها در نوبت به انتظار بازگشت کرجی.صدا و سوزش آن سیلی و طعم درد حقارت  آن چکمه بر پشت مرد رعیت، بعد از 40 سال هنوز بر گونه و پشت من احساس میشود. مثل همیشه نام رعیت و رعیتهای گمنام را کسی بخاطر ندارد. اما نام امیر حسن خان ذوالفقاری را فراموش نمیکنم. خوانین ذوالفقاری که از مقربین دربار و از ذی نفوذان دوره پهلوی بودند هنوز هم معرف حضور مردم خطه زنجان هستند.نقل این خاطره به عنوان یک نمونه سمبلیک نه میخواهد و نه میتواند مظالم و کاستیهای احتمالی موجود بعد از انقلاب را توجیه کند. بلکه پاسخی است به فرزندانمان که آنروزگار را ندیدند .

به افرادی که دیدند و فراموش کردند و به افرادی که با نقل وارونه، فضایی غیر واقعی از دوره ستم شاهی ساختند. طوری که فرزندان ما تصور میکنند نسل ما خوشی زیر دلشان زده بوده که انقلاب کردند.نسل امروز ممکن است بدلایل پذیرفته ای  تصاویری را که مورخین و مصورین داخلی از دوران شاهنشاهی بیان و تصویر میکنند باور نداشته باشند. اما کتاب های چاپ شده از اسناد تاریخی  خارج از کشور نیز گواه بر گستردگی فساد و ظلم است. تا آنجا که بعضا دولتهای امریکا و انگلیس برای حفظ کیان سلطنت، بر مبارزه با فساد از جمله فساد خانواده سلطنتی و شخص شاه تاکید میورزند. برای مثال وقتی که از اقدامات انجام شده شاه در این خصوص از جمله تصویب قانون معروف "از کجا آورده اید؟" نا امید میشوند. هر دو سفارت خانه مامور به تهیه گزارشی از فساد خانواده سلطنتی از جمله شخص شاه میشوند متاسفانه متن گزارش حاکی از فساد گسترده دربار است.  سفیر انگلیس در یک مورد گزارش میکند: شاه ایران یک قرار داد در حال انعقاد با یک شرکت انگلیسی را بخاطر همسر مدیر یک شرکت آلمانی لغو و به طرف آلمانی واگذار کرده است. البته در اعتراض سفیر انگلیس قول جبران در سایر قرار دادها داده میشود.

فهرست بلندی از اختلاس و تبانی درباریان و شخص شاه در این گزارشها موجود است. اما از آنجا که ذائقه نسل رشد یافته در فضای مجازی عادت به خواندن مطالب بیش از یک پاراگراف را ندارد از ذکر آنها صرف نظر میشود. اما مخاطب دوم این نوشتار نسل انقلاب و نسل حاکم است. همو که با بزرگ دیدن و بزرگ کردن دشمن خارجی، از دشمن داخلی غفلت میورزد. فراموش میکند خطر فساد و ناکار آمدی، بزرگترین دشمن درونی هر نظامی است.

فراموش میکند که « الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم». یادش میرود که پیامبر (ص) فرمود: خداوند رحمت کند مردمی را که جهاد اصغر (جنگ با دشمنان خارجی) را تمام کردند ولی جهاد اکبر (جنگ با نفس اماره و دشمن درونی) بر آنها باقی مانده است. 

دکتر حمید رضا شاه محمدی- بهمن ماه 1395 

کلید واژه‌ها : انقلاب اسلامی ایران -
51 دیدگاه
  • فرزاد
    دوشنبه 11 بهمن 1395 - 17:47:42
    پاسخ
    205 9

    قیاس مع الفارق. فرمایشات ایشان خیلی جای بحث داره. ایشون چرا از روند اقتصادی 10 سال پایانی حکومت شاه نگفت .......

    • حسین
      دوشنبه 11 بهمن 1395 - 21:53:23
      1 11

      ده سال رونق اقتصاد باخودش تورم هم داشت اگر درآن زمان مستاجربودیدحرف مرامیفهمیدید همیئنطورکه امروزصاحبان سرمایه های بادآورده ازشرایط مردم در حاشیه ها وشهرستانها بیخبرند و به سفرهای خارجی وویلاهایشان سرگرمنداون زمان هم ماازرونق مورداشاره شمابهره نمی بردیم درسته دانشگاه رایگان بود ولی زمانی که سرپناه نداشته باشی دانشگاه رایگان بدردت نمیخورد فقط ممکنه کمونیست یا انقلابی مذهبیت بکندالبته خانواده مابیکاروحاشیه نشین نبود پدرم افسرجزء شهربانی وافسرنگهبان یکی ازکلانتریهای اصلی شهربود فقط حاضرنبود رشوه بگیرد بدون اعتیاد وفقط درخدمت خانواده 6 نفره اش بود اگرالان بحث فلسطینه اون موقع کمکها به ظفار میرفت ویابرای ساختن مقبره اقبال به پاکستان میرفت خدابیامرزدحتما خودش هم راضی نبودچواب دراین700حرف نمیگنجد

    • بی نام
      دوشنبه 11 بهمن 1395 - 23:38:06
      15 122

      کدوم روند؟ جز فقر و بد بختی در شهر ما نبود همگی در خونه زندگی میکردند الان همه مجزا هر خونه یه ماشین داره و هزار چیه دیگه که شماها دوست ندارید ببینید

    • بی نام
      سه شنبه 12 بهمن 1395 - 00:50:56
      115 8

      و اینکه همین الان هم فساد اقتصادی مسولان کمر ملت رو شکسته.اگر قرار بود فساد از بین نره چه احتیاجی به ریخته شدن خون هزاران جوان بیگناه بود؟

    • بی نام
      سه شنبه 12 بهمن 1395 - 14:23:45
      20 16

      ایشان اصلا قیاسی نکر ده اند که مع الفارق باشد حتی نوشته نقل این خاطره به عنوان یک نمونه سمبلیک نه میخواهد و نه میتواند مظالم و کاستیهای احتمالی موجود بعد از انقلاب را توجیه کند. بلکه پاسخی است به فرزندانمان که آنروزگار را ندیدند .

    • بی نام
      پنجشنبه 14 بهمن 1395 - 16:52:23
      7 0

      والا ما که شنیدیم شاه نظام ارباب رعیتی را برداشت

    • مدیونی بنشرونی
      پنجشنبه 14 بهمن 1395 - 17:59:20
      7 0

      جناب حسین اقایی که میگی زمان شاه پولها برای جنگ ظفار میرفت بله شما درست میگی شاه در جنگ ظفار به کمک عمان رفت ولی همین عمان تنها کشور عربیست که تاکنون در پاسخ به ان کمک به ما وفادار بوده اما بعد از انقلاب به هرکشوری کمک کردیم نمک خوردو نمکدان شکست

    • بی نام
      شنبه 16 بهمن 1395 - 03:51:11
      0 0

      آقای حسین ساخت مقبره برای اقبال شاعرفارسی زبان بهتره ازساختن مسکن شبیه مهردرونزوئلا هستش

  • بی نام
    دوشنبه 11 بهمن 1395 - 18:18:54
    پاسخ
    175 5

    خوب.خدا رو شکر که الان همه روستاها آباد مردم باسواد فساد ریشه کن نگاه از بالا به پایین مسولان به مردم منسوخ ظلم به تاریخ پیوسته رفاه اقتصادی همه گیر آبرو و احترام ایران و ایرانی عالمگیر است و کلا الگویی برای نه تنها خاورمیانه بلکه برای همه دنیا هستیم.

  • مهدی ع
    دوشنبه 11 بهمن 1395 - 18:48:17
    پاسخ
    115 6

    وقتی که حدود 40 سال از انقلاب گذشته این مقایسه ها هیچ چیزی را توجیه نمی کند. این حرفها فقط به درد اون چند سال اول انقلاب می خورد آقای دکتر

  • سعيد
    دوشنبه 11 بهمن 1395 - 18:51:31
    پاسخ
    43 26

    تاريخ حقايق را خواهد نوشت نه ايشان

  • صادق
    دوشنبه 11 بهمن 1395 - 19:40:08
    پاسخ
    125 6

    سیلی دلار 4000 تومانی آیا صدا ندارد؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟

  • بدون نام
    دوشنبه 11 بهمن 1395 - 19:59:46
    پاسخ
    104 8

    تو روستاها الان وضع بدتره ايشون بجاي نصيحت يه سر اگه وقت كردن به روستاهاي دور افتاده بزنن تا ببينن كه هيچ تفاوتي نيس

  • بی نام
    دوشنبه 11 بهمن 1395 - 20:16:33
    پاسخ
    68 4

    یعنی به نظر ایشون بخاطر رفتار زشت چند تا ارباب به رعایا این اتفاق افتاد؟

  • شمس تبریزی 1
    دوشنبه 11 بهمن 1395 - 20:33:01
    پاسخ
    22 1

    سلام. همه اینها که فرمودید درست.اما یک سوال.فرموده اید«صدا و سوزش آن سیلی و طعم درد حقارت آن چکمه بر پشت مرد رعیت، بعد از 40 سال هنوز بر گونه و پشت من احساس میشود».بالاخره شما به عنوان انقلابیون آن روز،بهره های زیادی هم بعد انقلاب داشتید. موقعیت خوب شغلی.بورس تحصیلی. مقام. شهرت. آیا همه اینها کافی نبوده تا جای آن سوزش، تسکین پیدا کند. آقای شاه محمدی،اگر 20 سال زودتر به دنیا آمده بودم، الان وضعم غیر ازاین بود. احتمالا از ساواک سیلی های بدی نوش جان میکردم. شاید هم شهید میشدم. اما اگر زنده میماندم مواهب انقلاب آن سیلی ها را از یادم میبرد. البته مثل نسل شماهم نبودم که بعد از کلی استفاده،باز هم بعد 40 سال بیام بگم جای سوزش سیلی اذیتم میکند.نسل شما باداستانهایش چقدر منت انقلاب را به سرماگذاشته.

    • بی نام
      پنجشنبه 14 بهمن 1395 - 23:40:09
      0 3

      تا اونجا که من خوندم ایشون منتی سر کسی نگذاشته بلکه در پایان به نسل حاکم گفته از گذشتگان عبرت بگیرید تا این سرنوشت برای شما رقم نخورد

  • شمس تبریزی 2
    دوشنبه 11 بهمن 1395 - 20:39:02
    پاسخ
    14 0

    اتفاقا به نظرم یکی از مشکلات نسل جدید با نسل انقلاب همین است. شما از یک سو می فرمایید برای خدا انقلاب کردین. اجر شما با خدا. خداوند بخشی از مزد شما را در همین دنیا عطا کرده و ماهم بخیل نیستیم. حقتون بوده. ان شاالله بقیه اش را هم در آخرت نصیبتان میکند. اما شما واقعا میخواهید تمام مزدتان را همین جا بگیرید؟ خب پدرجان، انوقت جابرای ما تنگ میشه. خدا، دنیا را محل پرداخت مزد تمام و کمال قرار نداده. اگه همه بخوان تمام اجرشان را اینجا بگیرند، راستش به بقیه ظلم میشه. این را هم عرض کنم که فرزندان خانواده های فقیر زیادی بودن، که با بورس های مرحمتی اعلیحضرت، تشریف بردن آمریکا و اروپا و درس خواندن و بعد انقلاب عهده دار امور شدن. شما اینها را هم در نظر بگیرید قربان.

  • شمس تبریزی 3
    دوشنبه 11 بهمن 1395 - 20:44:32
    پاسخ
    13 0

    من یک سوال از شما میپرسم. همین نیروی هوایی آن زمان را در نظر بگیرید. اکثرخلبانانی که در آمریکا تحصیل کردن، بضاعت خانواده شان در حدی نبود که بتوانند خلبانی را در آمریکا آموزش ببینند. اینها با پول دولت آن روز خلبان شدند و بعدها امرای نیروی هوایی جمهوری اسلامی شدن. شما به اینها اشاره نمی فرمایید. نمی فرمایید که تا دهه 40 خارج رفتن مال یک عده خانواده های اعیان و اشراف بود، اما در دهه 40 و خصوصا دهه 50 عده زیادی از خانواده های متوسط، میتوانستند فرزندان را برای تحصیل به خارج بفرستند. حالا یا با بورسی که دولت میداد و یا به علت افزایش درآمد این خانواده ها و بالا بودن ارزش پول ملی. نمیخواهم از شاه دفاع کنم. او زیاد سیلی میزد. اما کم هم مرحمت نداشت. شاید هم من اشتباه میکنم. خدانگهدارتان

  • امین
    دوشنبه 11 بهمن 1395 - 21:26:31
    پاسخ
    161 6

    یعنی هر چی فکر کرده دلیلی پیدا نکرده برای انقلاب، یاد سیلی یکی به یکی دیگه شده؟؟ طبق قاعده ایشون الان که تو خیابون همینجوری ملت دارن سیلی میزنن و میخورن روزی 4 تا انقلاب باید بشه

  • بی نام
    دوشنبه 11 بهمن 1395 - 22:32:00
    پاسخ
    27 7

    النجات فی صدق اقای دکتر.

  • بی نام
    دوشنبه 11 بهمن 1395 - 23:03:54
    پاسخ
    46 9

    دو ماه حقوقش قطع بشه جور دیگر باید نوشت

  • بی نام
    دوشنبه 11 بهمن 1395 - 23:20:20
    پاسخ
    110 8

    خوب پس با کرجی باید جابجا میشدن مردم تو روستا و ارباب و رعیتی بود ؟ خوبه الان که هنوز پلهای کابلی که بچه ها رو تو سبد میزارن و قرقره که از رودخانه ردبشن. تازه سیر تاریخی رو هم در نظر بگیرید که ایران تو ۱۰۰۱۵۰ سال اخیر حای پیشرفته ای نبوده که شما به خاطر نداشت امکانات انقلاب کرده باشید، همین الان هم خیلی عقبیم از دنیا

  • ایرانی
    سه شنبه 12 بهمن 1395 - 01:46:22
    پاسخ
    122 8

    تمامی زیر ساختهای اصلی کشور از راه اهن دانشگاه مدرسه بیمارستان برق جاده ارتش صنعت تلفن پست و......امنیت و یک پارچگی کشورو جلوگیری از تجزیه بدلیل مولک الطوایفی بون کنترل بیماری های واگیر وعفونی مثل وبا تراخم ابله سالک جزام شپش طاعون و.............تمامادر دوران پهلوی انجام شد در اواخر دوران قاجار ایران خرابه ای در حال تجزیه بود کمی مطالعه بد نیست .هر چند که عدم ازادی سیاسی و دیکتاتوری هم وجود داشت که بیشتر ناشی از جنگ سرد در ان دوران بود/

  • جلال
    سه شنبه 12 بهمن 1395 - 02:06:29
    پاسخ
    45 10

    باش شوما خوبی بقیه عخن

  • جواد
    سه شنبه 12 بهمن 1395 - 02:13:47
    پاسخ
    68 11

    جناب دکتر عزیز،تجارب شخصی بفرض واقعیت هرگز ملاک تعمیم نظر تلقی نمی شوند....نه حرفهای شما را تکذیب می کنم و نه تایید ،اما نوع بیان و استدلال شما چیزی در همان مایه های سریال معمای شاه و تاریخ نگاری های بعضی از اساتید بود..

    • بی نام
      سه شنبه 12 بهمن 1395 - 21:41:50
      34 3

      این مگه دکتور هم هست ؟ از اتفاقات انقلاب هم یکیش اینه که همه دکتر شدن وگرنه من یادم نمیاد به هویدا و بختیار و غیره که دکتری هم داشتن قبل از انقلاب بگن دکتر چه برسه این اقا

  • eli
    سه شنبه 12 بهمن 1395 - 08:03:23
    پاسخ
    68 10

    واقعا برای یک سیلی ملت بیچاره الان با این همه اختلاس که در قرن بی نظیره روزی چند تا سیلی می خورن مردونه بگو

  • بی نام
    سه شنبه 12 بهمن 1395 - 08:57:10
    پاسخ
    9 52

    ممنونم. تشکر.ما هیچ گاه فداکاری ها و جانفشانیهای ملت برای از بین بردن ظلم و ستم فراموش نخواهیم کرد.وتا از بین بردن تمامی مشکلات و موانع در راه تحقق آرمانها يمان از پای نخواهیم نشست.

  • بی نام
    سه شنبه 12 بهمن 1395 - 09:06:53
    پاسخ
    75 8

    نه كه الان ظلم و فساد و اختلاس و... بيداد نمى كنه

  • بی نام
    سه شنبه 12 بهمن 1395 - 09:24:33
    پاسخ
    67 8

    باشه شما حوبی👎

  • بی نام
    سه شنبه 12 بهمن 1395 - 10:40:23
    پاسخ
    1 5

    الان مشکلات هست.اما خفت و.خوار شدن انسانها همانند برده داری در زمان فرعونیان بحثش جداست.مردم کارد به استخوانش رسیده بود، که به راحتی جان میدان وگرنه که به سادگی کسی جانش رو تقدیم نمی کنه. شما بیدار نخواهید شد چون کسی رو.که خودش رو به خواب بزنه رو هيچوقت نميشه بیدار کرد.

  • سپیده
    سه شنبه 12 بهمن 1395 - 10:59:41
    پاسخ
    15 2

    سلام جناب شاهمحمدی. روایت جالبی بود در مقاله تون که منو به دنبال خودش کشید تا انتها ببینم چه اتفاقی می یوفته. ولی آقای دکتر قبول کنیم همون فساد و ظلمی که میگید در عصر حاضر هم کاملا وجود داره ولی به نحوی با سییاست و زیرکانه که چهره اسلامی انقلاب که بین عموم ساخته شده تخریب نشه و همون دزدی ها و حق خوراهای به شکلی بدتر از گدشته کولاک کرده و همه هم اینو می دونن. من فکر می کنم فرقی که این دوره با دوران گذشته داشته اینه که اولا عقب ماندگی هایی اون موقع برا یزمان خودش کاملا طبیعی تر از عقب ماندگی هایی که الان هنور وجود داره ضمن اینکه اون موقع با وجود فساد و زورگویی حداقل هزینه هایی هم صرف کشور و مردم میشد و بناهایی ساخته و تجهیزاتی احداث شد که هنوز در کشور نظیر اونها نیست و نسبت به زمان خودش

  • شمس تبریزی
    سه شنبه 12 بهمن 1395 - 11:28:33
    پاسخ
    9 1

    آقای شاه محمدی، مثل اینکه مطلب من برایتان خیلی زورداشت که نتوانستید منتشر کنید. خب شما می توانید برای نسلی که خبراز هیچ چیز ندارد، یادداشت های احساسی بنویسید و با برانگیختن احساسات آنها بگویید چرا انقلاب کردید. البته با اصل انقلاب موافقم اما درباره نقد آن دوران هم بد نیست منصف باشید. با امکاناتی که شاه برای شما فراهم کرد توانستید انقلاب کنید. این را هم از یادنبرید. شما اگر نیروی هوایی در سال 59 نداشتید، در همان حمله نخست صدام قافیه را می باختید. این واقعیتی انکار ناپذیر است. اینطور نیست که او فقط بدی کرده باشد، و یک کار خوب هم در طول 37 سلطنتش نداشته باشه. وقتی در نقدتان منصف نباشید. انتظار نداشته باشید که در نقد شما هم منصف باشند. خدانگهدارتان

  • بی نام
    سه شنبه 12 بهمن 1395 - 12:27:14
    پاسخ
    18 1

    380ساله 24 ساعته تو رادیو تلوزیون روزنامه کتابهاشون و..... میگن شاه بد بوده ولی تاثییر گذار بوده ایا

  • میلاد
    سه شنبه 12 بهمن 1395 - 13:30:13
    پاسخ
    19 1

    این ایام واقعا ذهن من مشغوله این سواله که واقعا چرا انقلاب کردن اون زمان؟؟؟ دلار70ریالی دانشگاه های تمام روزانه بورسیه های فراوان تحصیلی استخدام با دیپلم به تعداد زیاد ازدواج راحت و....خب اینا الان بدبود ازدید اون نسل؟ واقعا واسم سواله بخدا چرا انقلاب شده؟؟؟؟

    • بی نام
      پنجشنبه 14 بهمن 1395 - 16:54:50
      4 0

      دلم میخواشت مادرم زنده بود وازش میپرسیدم تو که با داشتن فقط مدرک خیاطی شغل دولتی در سازمان زنان داشتی چرا من وبرادرم را توی خیابانها راه میاتداختی برای تظاهرات

  • بی نام
    سه شنبه 12 بهمن 1395 - 15:59:20
    پاسخ
    4 41

    دیگر از ظلم وستم زمان ستمشاهی کفر مردم درامده بود

    • بی نام
      پنجشنبه 14 بهمن 1395 - 09:45:09
      16 2

      فعل جمله را از بود به است تغییر بده

  • بی نام
    سه شنبه 12 بهمن 1395 - 17:27:01
    پاسخ
    10 2

    این تحلیل اونقدر سطحی بود که بیشتر به نظر می رسید برای تخریب انقلاب بود تا دفاع از انقلاب ... واقعا تعجب می کنم چطور این مطلب به لحاظ کیفی هم تشخیص داده شده که چاپ بشه ... در اصل یه «معمای شاه» نوشتاری بود

  • رامین
    سه شنبه 12 بهمن 1395 - 18:59:21
    پاسخ
    11 1

    جناب ادم زمانی نیاز به توضیح دادن میشه که خراب کرده باشه . درسته شما میخواستین چشم و ابروش رو درست کنید ولی چون اینکاره نبودید زدید چشمش رو هم کور کردید و حالا هم این نوشته تون حکم عذر بدتر از گناه رو داره

  • بی نام
    سه شنبه 12 بهمن 1395 - 21:43:07
    پاسخ
    43 3

    وای خدایا ما چقدر خوشبخت شدیم من نمیدونستم

  • بی نام
    چهارشنبه 13 بهمن 1395 - 04:37:21
    پاسخ
    32 3

    بی دلیل نیست که برخی صاحب نظران انقلاب ایران را طغیان روستا علیه شهر می دانند.

  • ایمان
    چهارشنبه 13 بهمن 1395 - 18:05:19
    پاسخ
    21 4

    سلام.صبح بخیر آقای دکتر.صبح که چه عرض کنم دیگه ظهر شده .مثل اینکه شب 22بهمن 1357خوابیدی وهنوز بیدار نشدی .بله خواب موندی وندیدی کشورهای گرسنه وبدون نفتی مانند کره .سنگاپور.تایلند....و شیوخ عرب چادرنشین چه رفاهی برای مردم خود بدون انقلاب فراهم کردند وما باید گور خواب ها .....

    • محسن
      پنجشنبه 14 بهمن 1395 - 12:11:05
      2 1

      کاملا با شما موافقم و در تأیید آن ها یادآوری کنیم که ایران و کره توسعه را تقریبا هم زمان شروع کردند. شیخ نشین دبی در ابتدای دهه 70 سرزمینی با یک نوع جنبنده و خزنده ی بومی بود. ترکیه در اثر فشار تورم وکاهش پول ملی البته بدون قطره ای نفت مجبور به تغییرات ساختاری در مبانی پولی و اقتصادی شد و موازی با رشد این کشورها ما ساختارهای توریستی، منابع آبی، منابع انسانی، منابع معدنی و... حتا خاک این کشور را به نابودی کشانیدیم... البته من سه پارت کامنت مفصل برای این مطلب گذاشته بودم که خبرآنلاین منتشر نکرد.

  • بی نام
    پنجشنبه 14 بهمن 1395 - 09:38:11
    پاسخ
    18 4

    همین که لحن ایشون جوریه که انگار یه گناه بزرگ مرتکب شدند و حالا مثل یه متهم به هر چیزی برای توجیه چنگ می زنه موید همه چیزه

  • بی نام
    پنجشنبه 14 بهمن 1395 - 14:27:11
    پاسخ
    3 1

    حالا خوبه تو روستا شما سیلی خوردی من همین چند سال پیش خودم بخاطر دودی بودن شیشه ی ماشین یه چک و یه لگد خوردم حالا دیگه خبر از حال و روز دخترایی که یکم روسریشون اینور اونور بوده و چک و لگداش ندارم اما هممون تو یه چیز با شما اشتراک داریم اون خشم خفته ای که تو دل شما بوده و تو دل ما هست،شما به نوعی ما هم به نوعی،

  • بی نام
    پنجشنبه 14 بهمن 1395 - 14:36:08
    پاسخ
    2 1

    حالا اگه امروز از در خونت بری بیرون،بعد بخاطر اینکه دخترت روسریش رفته کنار تو یه چک بخوری اونم یه لگد،بازم انقلاب میکنی؟

  • بی نام
    پنجشنبه 14 بهمن 1395 - 15:31:31
    پاسخ
    5 2

    جالبه تو مملکت ما همیشه جای متهم و شاکی برعکسه. اینم قصه پر غصه زندگی ما جووناست که باختیم

  • بی نام
    پنجشنبه 14 بهمن 1395 - 15:47:58
    پاسخ
    5 1

    برای اینکه اگه انقلاب نشده بود الان ایشون دیپلم ردی بود نه دکتور. پس ما نتیجه میگیریم که انقلاب برای پیشرفت علم بسار مفید بوده است.

  • بی نام
    پنجشنبه 14 بهمن 1395 - 15:50:23
    پاسخ
    5 2

    من غلط بکنم که فرزند تو باشم

  • بی نام
    پنجشنبه 14 بهمن 1395 - 16:56:06
    پاسخ
    7 0

    الان اینجوری نیس که پا بزارن رو کمر رعیت الان رعیت برای لقمه ای نان توی کوههای برفی کولبری میکنه مهم نیس

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700