۱ نفر
۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰

سی و نهمین سالگرد انقلاب اسلامی 57 در حالی برگزار میشود که نسل انقلاب با سوالات متعددی روبرو هستند.

فارغ از توقعات آرمانگرایانه و مدینه فاضله ای که نسل انقلاب داشتند  و میزان تحقق این آرمانها مثل همه انقلابهای جهان. امروزه برخی فضا سازیهای رسا نه ای در فضای مجازی به گونه ای است که انگشت اتهام نسل جدید بسوی نسل انقلاب نشانه رفته است. ذکر خاطره ای با رعایت ایجاز شاید پاسخی باشد برای فرزندانمان.سال 1356 بود.

حدود 15 سال از اصلاحات ارضی میگذشت که بخشی از اراضی خوانین به رعایا واگذار شده بود و اقتصاد کشور از  کشاورزی به سمت صنایع وابسته سوق یافته بود، اما هنوز آتش زیر خاکستر انقلاب زبانه نکشیده بود. من به دعوت برادرم عازم یک از روستا های ولایت طارم در استان زنجان (که وی در آنجا معلم بود) بودیم.

جاده ماشین رو به روستاهای آنسوی رودخانه قزل اوزن راه نداشت و ناچار باید منتظر میشدیم تا یک قایق پارویی (کرجی) مسافرانش را در آنسو پیاده کرده و بعد پارو زنان خود را به این سوی رودخانه که آب آن با سرعت جاری بود میرسانید. و مسافرین را به نوبت به آنسو منتقل میکرد. 

منتظر نوبت و سوار شدن به کرجی بودیم که مردی اسب سوار در حالیکه چند رعیت در کنار مرکبش پیاده میدویدند رسیدند. به محض توقف اسب یکی از ملازمین، چهار دست و پا زیر رکاب اسب روی زمین نشست، طوری که مرد سواره، موقع پیاده شدن از پشت او به عنوان سکو استفاده کرده و پایش را بر پشت او گذاشته و پیاده شد.  مرد پس از پیاده شدن از اسب بدون آنکه کلامی بین آندو رد و بدل شود، سیلی جانسوزی بر گونه مرد رعیت نواخت. بعد بدون توجه به افراد در نوبت، سوار کرجی شده و نه تا آنسوی رود بلکه تا روستای مورد نظرش با قایق طی طریق نمود. و ما تا ساعتها در نوبت به انتظار بازگشت کرجی.صدا و سوزش آن سیلی و طعم درد حقارت  آن چکمه بر پشت مرد رعیت، بعد از 40 سال هنوز بر گونه و پشت من احساس میشود. مثل همیشه نام رعیت و رعیتهای گمنام را کسی بخاطر ندارد. اما نام امیر حسن خان ذوالفقاری را فراموش نمیکنم. خوانین ذوالفقاری که از مقربین دربار و از ذی نفوذان دوره پهلوی بودند هنوز هم معرف حضور مردم خطه زنجان هستند.نقل این خاطره به عنوان یک نمونه سمبلیک نه میخواهد و نه میتواند مظالم و کاستیهای احتمالی موجود بعد از انقلاب را توجیه کند. بلکه پاسخی است به فرزندانمان که آنروزگار را ندیدند .

به افرادی که دیدند و فراموش کردند و به افرادی که با نقل وارونه، فضایی غیر واقعی از دوره ستم شاهی ساختند. طوری که فرزندان ما تصور میکنند نسل ما خوشی زیر دلشان زده بوده که انقلاب کردند.نسل امروز ممکن است بدلایل پذیرفته ای  تصاویری را که مورخین و مصورین داخلی از دوران شاهنشاهی بیان و تصویر میکنند باور نداشته باشند. اما کتاب های چاپ شده از اسناد تاریخی  خارج از کشور نیز گواه بر گستردگی فساد و ظلم است. تا آنجا که بعضا دولتهای امریکا و انگلیس برای حفظ کیان سلطنت، بر مبارزه با فساد از جمله فساد خانواده سلطنتی و شخص شاه تاکید میورزند. برای مثال وقتی که از اقدامات انجام شده شاه در این خصوص از جمله تصویب قانون معروف "از کجا آورده اید؟" نا امید میشوند. هر دو سفارت خانه مامور به تهیه گزارشی از فساد خانواده سلطنتی از جمله شخص شاه میشوند متاسفانه متن گزارش حاکی از فساد گسترده دربار است.  سفیر انگلیس در یک مورد گزارش میکند: شاه ایران یک قرار داد در حال انعقاد با یک شرکت انگلیسی را بخاطر همسر مدیر یک شرکت آلمانی لغو و به طرف آلمانی واگذار کرده است. البته در اعتراض سفیر انگلیس قول جبران در سایر قرار دادها داده میشود.

فهرست بلندی از اختلاس و تبانی درباریان و شخص شاه در این گزارشها موجود است. اما از آنجا که ذائقه نسل رشد یافته در فضای مجازی عادت به خواندن مطالب بیش از یک پاراگراف را ندارد از ذکر آنها صرف نظر میشود. اما مخاطب دوم این نوشتار نسل انقلاب و نسل حاکم است. همو که با بزرگ دیدن و بزرگ کردن دشمن خارجی، از دشمن داخلی غفلت میورزد. فراموش میکند خطر فساد و ناکار آمدی، بزرگترین دشمن درونی هر نظامی است.

فراموش میکند که « الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم». یادش میرود که پیامبر (ص) فرمود: خداوند رحمت کند مردمی را که جهاد اصغر (جنگ با دشمنان خارجی) را تمام کردند ولی جهاد اکبر (جنگ با نفس اماره و دشمن درونی) بر آنها باقی مانده است. 

دکتر حمید رضا شاه محمدی- بهمن ماه 1395 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 630558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرزاد IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
    206 9
    قیاس مع الفارق. فرمایشات ایشان خیلی جای بحث داره. ایشون چرا از روند اقتصادی 10 سال پایانی حکومت شاه نگفت .......
    • بی نام IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
      کدوم روند؟ جز فقر و بد بختی در شهر ما نبود همگی در خونه زندگی میکردند الان همه مجزا هر خونه یه ماشین داره و هزار چیه دیگه که شماها دوست ندارید ببینید
    • بی نام A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
      117 9
      و اینکه همین الان هم فساد اقتصادی مسولان کمر ملت رو شکسته.اگر قرار بود فساد از بین نره چه احتیاجی به ریخته شدن خون هزاران جوان بیگناه بود؟
    • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
      20 16
      ایشان اصلا قیاسی نکر ده اند که مع الفارق باشد حتی نوشته نقل این خاطره به عنوان یک نمونه سمبلیک نه میخواهد و نه میتواند مظالم و کاستیهای احتمالی موجود بعد از انقلاب را توجیه کند. بلکه پاسخی است به فرزندانمان که آنروزگار را ندیدند .
    • بی نام A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
      10 0
      والا ما که شنیدیم شاه نظام ارباب رعیتی را برداشت
    • مدیونی بنشرونی A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
      9 0
      جناب حسین اقایی که میگی زمان شاه پولها برای جنگ ظفار میرفت بله شما درست میگی شاه در جنگ ظفار به کمک عمان رفت ولی همین عمان تنها کشور عربیست که تاکنون در پاسخ به ان کمک به ما وفادار بوده اما بعد از انقلاب به هرکشوری کمک کردیم نمک خوردو نمکدان شکست
    • بی نام A1 ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
      3 0
      آقای حسین ساخت مقبره برای اقبال شاعرفارسی زبان بهتره ازساختن مسکن شبیه مهردرونزوئلا هستش
  • بی نام A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
    178 5
    خوب.خدا رو شکر که الان همه روستاها آباد مردم باسواد فساد ریشه کن نگاه از بالا به پایین مسولان به مردم منسوخ ظلم به تاریخ پیوسته رفاه اقتصادی همه گیر آبرو و احترام ایران و ایرانی عالمگیر است و کلا الگویی برای نه تنها خاورمیانه بلکه برای همه دنیا هستیم.
  • مهدی ع IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
    116 6
    وقتی که حدود 40 سال از انقلاب گذشته این مقایسه ها هیچ چیزی را توجیه نمی کند. این حرفها فقط به درد اون چند سال اول انقلاب می خورد آقای دکتر
  • سعيد A1 ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
    44 26
    تاريخ حقايق را خواهد نوشت نه ايشان
  • صادق RU ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
    126 6
    سیلی دلار 4000 تومانی آیا صدا ندارد؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
    105 8
    تو روستاها الان وضع بدتره ايشون بجاي نصيحت يه سر اگه وقت كردن به روستاهاي دور افتاده بزنن تا ببينن كه هيچ تفاوتي نيس
  • بی نام A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
    69 4
    یعنی به نظر ایشون بخاطر رفتار زشت چند تا ارباب به رعایا این اتفاق افتاد؟
  • بی نام IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
    28 7
    النجات فی صدق اقای دکتر.
  • بی نام A1 ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
    47 9
    دو ماه حقوقش قطع بشه جور دیگر باید نوشت
  • بی نام A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
    111 8
    خوب پس با کرجی باید جابجا میشدن مردم تو روستا و ارباب و رعیتی بود ؟ خوبه الان که هنوز پلهای کابلی که بچه ها رو تو سبد میزارن و قرقره که از رودخانه ردبشن. تازه سیر تاریخی رو هم در نظر بگیرید که ایران تو ۱۰۰۱۵۰ سال اخیر حای پیشرفته ای نبوده که شما به خاطر نداشت امکانات انقلاب کرده باشید، همین الان هم خیلی عقبیم از دنیا
  • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    1 6
    الان مشکلات هست.اما خفت و.خوار شدن انسانها همانند برده داری در زمان فرعونیان بحثش جداست.مردم کارد به استخوانش رسیده بود، که به راحتی جان میدان وگرنه که به سادگی کسی جانش رو تقدیم نمی کنه. شما بیدار نخواهید شد چون کسی رو.که خودش رو به خواب بزنه رو هيچوقت نميشه بیدار کرد.
  • سپیده A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    16 2
    سلام جناب شاهمحمدی. روایت جالبی بود در مقاله تون که منو به دنبال خودش کشید تا انتها ببینم چه اتفاقی می یوفته. ولی آقای دکتر قبول کنیم همون فساد و ظلمی که میگید در عصر حاضر هم کاملا وجود داره ولی به نحوی با سییاست و زیرکانه که چهره اسلامی انقلاب که بین عموم ساخته شده تخریب نشه و همون دزدی ها و حق خوراهای به شکلی بدتر از گدشته کولاک کرده و همه هم اینو می دونن. من فکر می کنم فرقی که این دوره با دوران گذشته داشته اینه که اولا عقب ماندگی هایی اون موقع برا یزمان خودش کاملا طبیعی تر از عقب ماندگی هایی که الان هنور وجود داره ضمن اینکه اون موقع با وجود فساد و زورگویی حداقل هزینه هایی هم صرف کشور و مردم میشد و بناهایی ساخته و تجهیزاتی احداث شد که هنوز در کشور نظیر اونها نیست و نسبت به زمان خودش
  • شمس تبریزی IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    10 1
    آقای شاه محمدی، مثل اینکه مطلب من برایتان خیلی زورداشت که نتوانستید منتشر کنید. خب شما می توانید برای نسلی که خبراز هیچ چیز ندارد، یادداشت های احساسی بنویسید و با برانگیختن احساسات آنها بگویید چرا انقلاب کردید. البته با اصل انقلاب موافقم اما درباره نقد آن دوران هم بد نیست منصف باشید. با امکاناتی که شاه برای شما فراهم کرد توانستید انقلاب کنید. این را هم از یادنبرید. شما اگر نیروی هوایی در سال 59 نداشتید، در همان حمله نخست صدام قافیه را می باختید. این واقعیتی انکار ناپذیر است. اینطور نیست که او فقط بدی کرده باشد، و یک کار خوب هم در طول 37 سلطنتش نداشته باشه. وقتی در نقدتان منصف نباشید. انتظار نداشته باشید که در نقد شما هم منصف باشند. خدانگهدارتان
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    19 1
    380ساله 24 ساعته تو رادیو تلوزیون روزنامه کتابهاشون و..... میگن شاه بد بوده ولی تاثییر گذار بوده ایا
  • بی نام US ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    4 42
    دیگر از ظلم وستم زمان ستمشاهی کفر مردم درامده بود
  • رامین A1 ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    12 1
    جناب ادم زمانی نیاز به توضیح دادن میشه که خراب کرده باشه . درسته شما میخواستین چشم و ابروش رو درست کنید ولی چون اینکاره نبودید زدید چشمش رو هم کور کردید و حالا هم این نوشته تون حکم عذر بدتر از گناه رو داره
  • ایمان A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
    22 4
    سلام.صبح بخیر آقای دکتر.صبح که چه عرض کنم دیگه ظهر شده .مثل اینکه شب 22بهمن 1357خوابیدی وهنوز بیدار نشدی .بله خواب موندی وندیدی کشورهای گرسنه وبدون نفتی مانند کره .سنگاپور.تایلند....و شیوخ عرب چادرنشین چه رفاهی برای مردم خود بدون انقلاب فراهم کردند وما باید گور خواب ها .....
    • محسن RO ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
      3 1
      کاملا با شما موافقم و در تأیید آن ها یادآوری کنیم که ایران و کره توسعه را تقریبا هم زمان شروع کردند. شیخ نشین دبی در ابتدای دهه 70 سرزمینی با یک نوع جنبنده و خزنده ی بومی بود. ترکیه در اثر فشار تورم وکاهش پول ملی البته بدون قطره ای نفت مجبور به تغییرات ساختاری در مبانی پولی و اقتصادی شد و موازی با رشد این کشورها ما ساختارهای توریستی، منابع آبی، منابع انسانی، منابع معدنی و... حتا خاک این کشور را به نابودی کشانیدیم... البته من سه پارت کامنت مفصل برای این مطلب گذاشته بودم که خبرآنلاین منتشر نکرد.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
    4 1
    حالا خوبه تو روستا شما سیلی خوردی من همین چند سال پیش خودم بخاطر دودی بودن شیشه ی ماشین یه چک و یه لگد خوردم حالا دیگه خبر از حال و روز دخترایی که یکم روسریشون اینور اونور بوده و چک و لگداش ندارم اما هممون تو یه چیز با شما اشتراک داریم اون خشم خفته ای که تو دل شما بوده و تو دل ما هست،شما به نوعی ما هم به نوعی،
  • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
    3 1
    حالا اگه امروز از در خونت بری بیرون،بعد بخاطر اینکه دخترت روسریش رفته کنار تو یه چک بخوری اونم یه لگد،بازم انقلاب میکنی؟
  • بی نام NZ ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
    6 2
    جالبه تو مملکت ما همیشه جای متهم و شاکی برعکسه. اینم قصه پر غصه زندگی ما جووناست که باختیم
  • بی نام A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
    6 1
    برای اینکه اگه انقلاب نشده بود الان ایشون دیپلم ردی بود نه دکتور. پس ما نتیجه میگیریم که انقلاب برای پیشرفت علم بسار مفید بوده است.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
    6 2
    من غلط بکنم که فرزند تو باشم
  • بی نام A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
    8 0
    الان اینجوری نیس که پا بزارن رو کمر رعیت الان رعیت برای لقمه ای نان توی کوههای برفی کولبری میکنه مهم نیس