رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان ایران با بیان اینکه عدم توجه به مسکن اقتصاد کشور را با بحران مواجه کرده است، گفت: در حالی که سالانه یک‌میلیون نفر هم در آستانه تشکیل خانواده و 32 درصد از مردم کشور اجاره‌نشین هستند، این موارد ضرورت تولید مسکن را نمایان می‌سازد.

به گزارش خبرآنلاین، جمشید برزگر در جلسه بررسی مسائل و مشکلات حوزه صنعت ساختمان در اتاق بازرگانی تبریز اظهار کرد: تشکل فنی و مهندسی استان و جامعه مهندسین استانی و انجمن صادر کنندگان خدمات مهندسی در این جلسه حضور دارند تا مشکلات مرتبط با زیرساخت‌ها استان مطرح شود.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این جلسه برای رسیدن به جمع بندی کلی است، گفت: در حدود 20 درصد اشتغال و 30 درصد گردش نقدینگی کشور از خدمات فنی و مهندسی تامین می‌شود.

برزگر با بیان اینکه بر اساس طرح جامع مسکن سالانه به 1.5 میلیون واحد مسکونی نیاز داریم، اظهار داشت: این در حالی است که سالانه یک‌میلیون نفر هم در آستانه تشکیل خانواده هستند. علاوه بر این 32 درصد از مردم کشور اجاره‌نشین هستند که این موارد ضرورت تولید مسکن را نمایان می‌سازد.

وی در ادامه افزود: توسعه یافتگی یک کشور خدمات فنی و مهندسی آن کشور است.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان کشور گفت: درخواست ما این است که مانند کشور‌های درحال‌توسعه با مسکن برخورد شود. همان‌گونه دولت در مقطعی برای مسکن مهر هزینه‌های بالایی متحمل می‌شود، در حال حاضر هم می‌توان به بخش مسکن کمک کرد.

تنها تعدادی از 2700 پیمانکار موجود در آذربایجان‌شرقی در حال فعالیت هستند

فرهنگی رئیس هیات مدیره پیمانکاران استان نیز در این جلسه اظهار کرد: بیشترین آسیب در پروژه‌های عمرانی از سال 90 است که با رکود اقتصادی روبه‌رو شده‌ایم.

وی با بیان اینکه تحریم آسیب منفی خود را به صنف عمران نشان داده است، گفت: تعداد زیادی از افراد سازنده از صحنه رقابت خارج شده‌اند و می‌توان گفت در حدود 2 هزار و 700 پیمانکار در استان داریم که تعداد کمی از آنها مشغول به کار هستند و آن هم با ظرفیت 20 درصد کار می‌کنند.

فرهنگی با اشاره به اینکه ظرفیت بسیار زیادی در پیمانکاری استان وجود دارد، افزود: به گونه پیمانکاری پیشرفت کرده است که حداقل وابستگی را داریم.

رئیس هیات مدیره پیمانکاران استان با اشاره به مالیات بر ارزش افزوده در صنف پیمانکاران، گفت: صورت حساب‌ها چندین سال است که به کارفرما داده شده است ولی بعد از چند سال پول پیمانکار بدون رعایت ارزش افزوده پرداخت می‌شود و جریمه نیز تا 300 درصد به پیمانکار از طرف اداره مالیات افزوده می‌شود و می‌خواهیم تبصره‌ای باشد که نسبت به تاریخ پرداخت صورت حساب جریمه بگیرد.

وی مشکل دیگر را قانون بهبود کسب و کار دانست و ادامه داد: اگر بخش خصوصی تبیین نشود و جایگاه آن در خشکسالی اقتصادی نباشد با رکود و وفور اقتصادی روبه‌رو خواهیم شد.

فرهنگی بیان داشت: بخش خصوصی که در جامعه است مانده‌های سونامی اقتصادی کشور هستند و احساس مسوولیت می‌کنند که منشا اثر باشند و از نمایندگان مجلس خواهش می‌کنیم در کمیسیون عمران روی آن بحث کنند.

ما با هر شرایطی منزل در اختیار مردم قرار می‌دهیم

علی‌اکبری یکی از فعالان سرمایه گذار استان با اشاره به اینکه واحدهایی که می‌سازیم روی دستمان مانده است، تصریح کرد: ما نیاز به لیزینگ مسکن نیز داریم تا حمایت کنند و نمایندگان در مجلس حمایت خود را نشان دهند.

وی افزود: مالیات تکلیفی از ما می‌گیرند و چون در رکود و فشار هستیم نمی‌توانیم پرداخت کنیم.

ضعف مدیریت مانع استفاده از منابع ملی و استانی شده است

مهدوی، مدیرعامل کنسرسیوم شرکت ساکو با بیان اینکه با توجه به سوابق دانشگاهی در استان ظرفیت فنی و مهندسی به قدری زیاد است، گفت: ولی توسعه نیافتگی استانی داریم و از این رو پیشرفتی صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: منشا این توسعه نیافتگی و نقصان عدم مدیریت کافی بر ظرفیت موجود استان است.

مهدوی با اشاره به اینکه از منابع دولتی و ملی استان ما نیز حق استفاده داریم و استفاده از این منابع حق همه ما است، افزود: با مدیریت ضعیف برخی مسؤولان چنین اتفاقی نیفتاده است.

افزایش قیمت‌ خدمات از سوی دولت موجب تشدید رکود شده است

پناه شاهی، عضو انجمن انبوه سازان، به افزایش هزینه‌های دولتی اشاره کرد و گفت: هزینه انشعابات افزایش یافته است و هزینه‌های دولتی بیمه، مالیات و نظام مهندسی موجب تشدید رکود شده است.

وی خاطرنشان کرد: قوانین نظام مهندسی تدوین شده است که برای پیش فروشی قوانینی گذاشته شده که عملا اجرا ناپذیر است.

هشدار نسبت به افزایش حاشیه‌نشینی در تبریز/ انتقاد نسبت به عدم تعهد دولت نسبت به انتقال حاشیه‌نشینان تبریز

خادم حسینی عضو مجمع انبوه سازان استان با بیان اینکه استان ما 2 هزار و 500 هکتار بافت فرسوده و 800 هکتار بافت ناکارآمد دارد، گفت: 25 بلوک بافت فرسوده شناسایی شده است که برای آنها باید اقداماتی صورت گیرد.

وی به تفاهم نامه چهار جانبه در استان در خصوص بافت فرسوده در استان اشاره کرد و گفت: در این تفاهم نامه قرار بر این بود که 4000 بافت حاشیه منتقل شود و فقط 600 واحد در شهرک اندیشه در حال احداث بوده و مابقی به علت عدم وجود زمین باقی مانده است.

عضو مجمع انبوه سازان استان با بیان اینکه 2.5 هکتار زمین از طرف راه و شهرسازی برای انتقال حاشیه اختصاص داده شده است، گفت: بعد از آن هیچ حرکتی در این زمینه صورت نگرفته است و به همین دلیل است روزانه بر میزان حاشیه نشینی افزایش می‌یابد.

وی به مسکن اجتماعی از طرف دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: این طرح عملی نشده است و با اینکه نیاز به ساخت یک میلیون و نیم ساختمان داریم.

خادم حسینی در پایان وام به روز برای بافت فرسوده را یادآوری شد و تصریح کرد: دولت خود را موظف کرده بود که به هر وام سوپزیت 8 درصدی بدهد که تا به امروز عملیاتی نشده است.

این گزارش حاکی است، در پایان مراسم به ریزش شرکت‌های پیمانکاری در استان به علت رکود اقتصادی و افزایش میزان فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی بیکار و همچنین افزایش مالیات در استان را بیان کردند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 631940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =