ایسنا نوشت: معاون عملیات سازمان آتش نشانی شهرداری تهران به سوالات اعضای شورای شهر در خصوص حادثه ساختمان پلاسکو پاسخ داد.

داوری در نوبت عصر سیصد و بیست و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالات اعضای این شورا گفت: اظهاراتی وجود دارد که آتش نشانان پس از 5 دقیقه به محل حادثه آمدند و برگشتند و 15 دقیقه بعد دوباره به محل حادثه آمدند. در این حادثه سه گروه به محل حادثه اعزام شد، اولین گروه با تکیه بر امکانات ساختمان وارد عمل می‌شوند تا زمان را از دست ندهند اما تجهیزات ساختمان عمل نکرده است.

وی افزود: خاموش کننده‌ای را از طبقه پایین به بالا می‌برند اما حجم آتش بسیار گسترده بوده و تلاش می‌کنند از فایر وال استفاده کنند اما متاسفانه ساختمان پلاسکو فاقد سیستم خشک بوده و سیستم تر نیز به دلیل نقص کار نکرده، نهایتا گروه اول اعزام شده به محل حادثه نتوانستند از سیستم‌های داخلی ساختمان برای تسریع در عملیات استفاده کنند.

وی ادامه داد: همزمان دستور لوله کشی برای رساندن آب از طریق پله‌های ساختمان داده می‌شود که همین موضوع باعث می‌شود زمان بیشتری برای بردن لوله‌ها به طبقه پنجم به بالا صرف شود. پس از رسیدن لوله‌ها به طبقات بالایی عملیات اطفای حریق آغاز می‌شود و در همین حین نخستین گروه‌هایی که به محل حادثه رسیده بودند در مسیر اعلام می کنند که دود و شعله زیادی از ساختمان دیده می شود. این جملات برای ستاد فرماندهی نشانه‌ای از گستردگی آتش است و به تبع آن گروه‌های بیشتری به محل حادثه اعزام شدند.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی با اشاره به اینکه سه ایستگاه اول یک نردبان 54 متری داشتند و در ادامه نیز اولین بالابرها به محل حادثه می‌رسند افزود: نباید صرفا با تکیه بر سخنان افراد غیر مسئول قضاوتی انجام داد.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از مردم داخل ساختمان پلاسکو قرار داشتند ادامه داد: کسی اجازه ورود مردم را نداده بود اما مردمی که داخل ساختمان بودند خارج نمی‌شدند. برخی از آتش نشانان می گویند در ابتدا در هر طبقه می‌توانستیم حدود 50 نفر را مشاهده کنیم.

داوری دسترسی به ساختمان پلاسکو از ضلع جنوب را کاری پیچیده خواند و افزود: با این وجود سه نردبان و بالابر 50 متری در ضلع جنوب در حال فعالیت بود و از سمت شرق به دلیل اینکه نما اجازه استفاده از نردبان 54 متری را نمی‌داد ناچار شدیم از نردبان 34 متری استفاده کنیم. همچنین از سمت شمال و کوچه سمسام نردبان 55 متری اعزام شد اما از این محل نیز به دلیل فاصله‌ای که با محل حادثه داشت توان پرتاب آب وجود نداشت.

وی درباره استفاده از آب و فوم در حادثه پلاسکو ادامه داد: فوم ویژه مایعات قابل اشتعال به خاطر سیال بودن و باقی ماندن روی سطح است چنان که در مخازن نفتی تعداد زیادی از خودروهای فوماتیک را به کار گرفتیم. بی تردید یک مخزن 20 لیتری گازوئیل می‌تواند منبع یک فاجعه در حجم گسترده آتش باشد. کسبه از وجود منبع گازوئیل در ضلع شرقی ساختمان خبر دادند که به همین جهت آب پاشی را به فوم تبدیل کردیم. برای اطفای مواد خشک نیازمند نفوذپذیری هستیم لذا برای اطفای حریق به آب نیاز داشتیم.

وی در خصوص نرسیدن نربان‌ها به طبقه دهم گفت: اگر نردبان‌ها در طبقه دهم کار می کنند به این علت است که مرکز عملیات ما آنجا بود. بیش از 25 نفر از آتش نشانان به وسیله همین نردبان‌ها نجات پیدا کردند که بیشتر در طبقه نهم و دهم حضور داشتند.

داوری با بیان اینکه 32 دقیقه قبل از ریزش ساختمان دستور تخلیه صادر شده بود تاکید کرد: تا 10 دقیقه قبل از ریزش همچنان مردم مصر به حضور در ساختمان بودند. 15 دقیقه قبل از ریزش به یکی از آتش نشانان ماموریت دادم برای خالی کردن مجدد به داخل ساختمان برود که در لحظات آخر حدود 150 نفر را با استفاده از زور به بیرون از ساختمان هدایت کردند.

وی ادامه داد: اگر تنها همین 5 شهروند در این حادثه فوت می‌کردند و هیچ آتش نشانی به شهادت نمی‌رسید شاید گفته می‌شد در مقابل چشمان آتش نشانان 5 شهروند از دست رفتند. سال 92 ما دو شهید در سازمان آتش نشانی داشتیم و خوشبختانه در سال‌های 93 و 94 شهیدی نداشتیم تا امسال که شاهد این حادثه تلخ بودیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع به روزرسانی تجهیزات در آتش نشانی تهران اشاره کرد و افزود: شهر لندن با دو برابر وسعت تنها 102 ایستگاه آتش نشانی دارد که موجودی نردبان‌های آن 11 نردبان است.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی شهر تهران در پاسخ به اظهارات محسن سرخو در خصوص استفاده از ماسک‌های غیر استاندارد توسط نیروهای قراردادی گفت: چنین موضوعی از انسانیت به دور است مگر ارزش انسان‌ها را قراردادها تعیین می‌کنند. درخواست می‌کنم در ارائه این مباحث به نکات ارزشی جامعه دقت شود. یکی از استانداردهای آتش نشانی در حریق‌های بزرگ حضور دستگاه‌های تنفسی است. در هر ایستگاه یکی از ماشین‌ها 5 دستگاه تنفسی و یکی از خودروها دو دستگاه تنفسی دارند. تیمی که فرمانده تعیین می‌کند به داخل ساختمان آتش گرفته بروند از دستگاه تنفسی استفاده می‌کند. در آتش نشانی کار انفرادی وجود ندارد و همه کارها به صورت تیمی انجام می‌شود و در این تیم افراد با سابقه خدمت یک ماه تا 20 ماه وجود دارند.

وی در خصوص پرسش برخی از اعضای شورا مبنی بر استفاده از تشک نجات نیز گفت: با توجه به شرایط ساختمان پلاسکو استفاده از تشک نجات کارآیی نداشت. چرا که این تشک‌ها از جنس لاستیک هستند و به شدت در مقابل حرارت آسیب پذیر هستند.

داوری در خصوص آموزش‌های نیروهای آتش نشانی نیز گفت: آتش نشانی که وارد سازمان آتش نشانی می‌شود در بدو خدمت آموزش‌های سه ماهه را می‌بیند اما پس از آن رها نمی‌شود بلکه باید یک سری از فیلترهای آموزشی و ورزشی را پشت سر بگذارد. همچنین سالی چهار بار مورد آزمون ورزشی قرار می‌گیرند و اگر نتوانند این دو آزمون را با موفقیت طی کنند امکان ارتقای آنها وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از برخی اظهار نظرها در خصوص نیکبخت رئیس بازرسی سازمان آتش نشانی گفت: یک فرد معلوم الحالی در گوشه‌ای از دنیا پرونده دارد و حرفی را مطرح می‌کند که مورد استناد شورا قرار می‌گیرد. این موضوع به خدا قابل جواب دادن نیست. خداوند از کسی که این حرف را در شبکه‌های مجازی مطرح می‌کند نگذرد. آقای نیکبخت وقتی آخرین نفر را از ساختمان بیرون کرد با التماس من از ساختمان خارج شد.

فقط فرماندهان بیسیم دارند

ایلنا نوشت: داوری درخصوص اینکه چرا آتش‌نشانان به بی‌سیم مجهز نبودند؛ گفت: در سیستم آنالوگ چنین چیزی امکان‌پذیر نیست و نیروهای نظامی نیز همین گونه هستند و همه سربازها بی‌سیم ندارند. در آتش‌نشانی نیز فقط فرماندهان بی‌سیم دارند و یک تیم مجهز به یک یا دو بی‌سیم است.

وی در برابر سوال یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر اینکه چرا سیستم‌های شما دیجیتال نیست؛ گفت: این مساله در تخصص من نیست و به مسایل زیرساختی بازمی‌گردد.

معاون عملیات آتش‌نشانی تهران ادامه داد: از نظر ما لایحه به‌روزرسانی تجهیزات آتش‌نشانی پایانی ندارد و باید به صورت مداوم متناسب با تغییرات در شهر تغییر کند. در حادثه پلاسکو اگر کمبود تجهیزاتی بود مربوط به تجهیزات ساختمان می‌شد که خاموش‌کننده‌ها و فایر باکس آن ایراد داشت.

یاوری در پاسخ به اینکه چرا در مانور آتش‌نشانی این مسایل گوشزد نشده بود؛ توضیح داد: در مانور معمولا این مسایل را بررسی نمی‌کنیم و مانور برای دسترسی راحت‌تر به ساختمان راه‌های ورود و خروج پله‌های فرار و اینگونه موارد است.

وی اشاره کرد: امیدوارم آمار نجات‌یافتگان در این مدت توسط آتش‌نشانان آن هم فقط در حوادث آتش‌سوزی مشخص شده و به اعضای شورای شهر داده شود تا ببیند آتش‌نشانان چند نفر را در یک سال نجات داده‌اند.

معاون عملیات آتش‌نشانی تهران در پایان تاکید کرد: ما قبل از فروریختن ساختمان در طبقه هشتم که دپوی تجهیزات قرار داشت و نیروهای ما تجمع کرده بودند توانستیم 50 تا 60 آتش‌نشان را از ساختمان بیرون بکشیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 632909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =