سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری می‌گوید: این طبیعی است که در جبهه مردمی همه نظرات کاملا بر هم نباشند و افراد خودشان نیز فکری داشته باشند. در واقع شاید مقداری اختلاف بینش باشد.

امید کرمانی‌ها: فصل رقابت که فرا می رسد تحرکات جناح های سیاسی برای حضور تأثیرگذار و موثر بیشتر به چشم می آید. هم اکنون دو دیدگاه در جریان اصولگرا مطرح است، عده ای حضور تک نامزدی را شرط پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 اعلام می کنند و در مقابل نیز هستند کسانی که بر ایده وحدت در عین کثرت پای می فشرند و می گویند اوضاع مثل سال 84 است هر سلیقه در جریان اصولگرا باید نامزد خود را به صحنه بیاورد چون هیچ کسی نصف به علاوه یک آرا را به دست نمی آورد و انتخابات به دور دوم می کشد و آنجا هر نامزد اصولگرایی مقابل حسن روحانی قرار گرفت، از سوی تمامی سلایق اصولگرا مورد حمایت واقع شود.

کمال الدین سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفتگو با خبرآنلاین دیدگاه نخست را مورد تأیید این جبهه می داند و می گوید: عقل اصولگرایان به مکانیزم همگرایی در قالب جبهه مردمی رسید. البته اختلاف بینش درون این مکانیزم وجود دارد اما اگر کار خوب مدیریت شود به موفقیت می انجامد.

او البته این را هم می گوید که جبهه پیروان از این سازوکار حمایت کرده ولی عضو جبهه مردمی نیست. بنا به گفته سجادی انتخاب نامزد نهایی اصولگرایان چندمرحله ای خواهد بود. 

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

***

تقریبا 3 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری سال 96 باقی است اما اردوگاه اصولگرایان وضعیت روشنی ندارد، نه مکانیزم تصمیم گیری و نه سازوکار رسیدن به کاندیدای واحد در این اردوگاه مشخص نست، با این اوصاف فکر می کنید شاهد چند مکانیزم همگرایی در جریان اصولگرا خواهیم بود؟

به نظر می رسد اصولگرایان از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی درس های زیادی گرفتند و این دفعه می خواهند به هر طریق ممکن به ائتلاف برسند. جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی راهکاری برای رسیدن اصولگرایان به ائتلاف است، خوب نیز پیش رفت و حمایت های زیادی را کسب کرد. مثلا احزاب عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری از جبهه مردی حمایت کردند.

اما موتلفه اعلام کرد که عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نیست، جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز تاکنون درباره عضویت خودش در مجموعه جبهه مردمی صحبتی نداشته است.

ما حمایت می کنیم.

حمایت کردن یعنی جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب نیست؟

خیر، جبهه پیروان خط امام و رهبری عضو جبهه مردمی نیست اما حمایتش را از آن مجموعه اعلام کرده است. در مجموع راهکارهایی پیش گرفته شده و بزرگان اصولگرایی از جبهه مردمی حمایت می کنند و در مجمع 28 بهمن نیز وضعیت روشن تر خواهد شد. به عبارت بهتر جبهه مردمی نیروهای انقلاب راهبرد، راهکار و چتری بزرگ برای تحت پوشش قرار دادن اکثریت اصولگرایان بوده و تاکنون نیز موفقیت نسبی داشته است. اگر خوب مدیریت شود این موفقیت کامل خواهد شد.

اما آقای ترقی اخیرا در گفتگو با خبرآنلاین از ناهماهنگی ها 10 نفر عضو هیأت موسس جبهه مردمی و نارضایتی خیلی از تشکل ها درباره نحوه اعلام موجودیت این مجموعه و فراگیر نبودنش سخن گفت بنابراین نمی شود وجود انتقادها به جبهه مردمی را کتمان کرد.

اشکال ندارد. این اول کار است ولی مسیرش را دارد خوب طی می کند و سرانجام به آن مجموع عمومی برآمده از آرای استان ها می رسد که آن بهتر روند همگرایی را شکل می دهد. جبهه مردمی نیروهای انقلاب در واقع راهکاری بوده که به فکر اصولگرایان رسیده که آن را عملیاتی کنند. 10 نفر هم اصلی نیستند بلکه شروع کننده کار بودند. ضمن آنکه معتقدم خوب بود که کار با چهره های غیرجنجالی و معتدل آغاز شد اگر این حرکت خوب مدیریت شود می تواند ائتلاف اصلی اصولگرایان را در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 شکل دهد.

یعنی می گویید اگر مجمع 28 بهمن برگزار شود هیأت موسس کنار می رود و شورای مرکزی جبهه مردمی کلا عوض می شود؟

تماما عوض نمی شوند به این 10 نفر حدود 15 نفر دیگر اضافه می شوند تا راه رسیدن به ائتلاف و اجماع اصولگرایان برای حمایت از یک نامزد را بتوانند ادامه دهند.

پایداری و طیف حامی آقای جلیلی از مکانیزم همگرایی که شکل گرفته راضی نیستند مثلا آقای نقوی حسینی رئیس ستاد انتخابات استان تهران آقای جلیلی در سال 92 گفته جبهه مردمی تنها سازوکار وحدت اصولگرایان نیست یا پایداری گفته ما مستقل از جبهه مردمی عمل می کنیم، تکلیف آنها چه می شود؟

من نمی دانم موضع آقای جلیلی چیست اما بعضی از اعضای جبهه پایداری را که ما می شناسیم به طور انفرادی داخل این سازوکار هستند.

آیا واقعا جبهه مردمی نیروهای انقلاب تنها سازوکار وحدت جریان اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 است؟

به هر حال عقل و طراحی دستگاه معرفتی اصولگرایان به این مکانیزم رسیده است. در واقع فکر کردند و به این ساختار و چارچوب رسیدند. حالا چقدر جواب دهد بستگی به مدیریتی دارد که کار را تا انتهای این طراحی پیش می برد.

جامعه روحانیت مبارز در مکانیزم وحدت جایگاه مشورتی دارد یا جایگاه تصمیم ساز و تصمیم گیر محسوب می شود؟

جامعه روحانیت مبارز حامی این سازوکار است.

جبهه پیروان، خط امام و رهبری، جمعیت ایثارگران و جبهه ایستادگی حامی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی هستند، یعنی جامعه روحانیت هم یک تشکلی در کنار سایر تشکل های اصولگرا تعریف می شود که صرفا نقش حمایتی ایفا خواهد کرد؟

خیر جامعه روحانیت جزء گروه مرجع این سازوکار محسوب می شود.

یعنی نقش محوری خواهد داشت؟

محوری به معنای حامی قوی و اینکه می تواند انسجام را کامل کند.

در واقع جبهه مردمی فقط موافقت جامعه روحانیت مبارز را می خواهد، مخالفتش را نمی خواهد؟

بله، البته مخالفتی وجود ندارد.  جامعه روحانیت با جبهه مردمی مخالفت نمی کند چون با جامعه روحانیت مشورت شده و جامعه روحانیت حامی است و اگر نظر اصلاحی داشته باشد می گوید.

اما آقای سالک اخیرا گفته جامعه روحانیت مسیر خودش را می رود و ما هم مسیر خودمان را می رویم.

مسیر یکی است تا اصولگرایان به ائتلاف و انسجام برسند.

جامعه روحانیت در این سازوکار وحدت اصولگرایان حق وتو خواهد داشت؟

خیر اما نظرش به عنوان یک گروه مرجع برای اصولگرایان مهم است.

آقای حاجی بابایی و آقای مرندی اخیرا اعلام کردند که تا چند روز آینده نامزد نهایی جبهه مردمی را اعلام می کنیم اما خانم دستجردی گفته که در اردیبهشت نامزد نهایی مشخص می شود، این دو موضع متفاوت نشانه چیست؟

چون تعداد کاندیداها زیاد است، غربالگری شخصیت های مطرح، موضوع بررسی صلاحیت از طرف شورای نگهبان و نگاه خود شخصیت ها به ظرفیت های شان طول می کشد به نظر حرف خانم دستجردی درست باشد و به نظرم حداقل کار و پروسه انتخاب و معرفی نامزد مورد حمایت اصولگرایان تا اواخر اسفند طولانی می شود.

در واقع کار انتخاب نامزد مورد حمایت اصولگرایان در اختیار هیأت موسس جبهه مردمی نیست بلکه وقتی مجمع 25 نفره تشکیل شد، آن است که کار انتخاب نامزد را انجام می دهد، درست است؟

در مجموع از تعداد کاندیداها بر می آید که خیلی سریع نمی شود به نامزد اصلی رسید. انتخاب نامزد یک روندی دارد به این معنا که 20 شخصیت مطرح کم کم کنار بروند تا تعداد کمتری بمانند و از آن تعداد اندک نیز در نهایت یک نفر انتخاب شود.

یعنی شما می گویید انتخاب نامزد نهایی اصولگرایان مرحله ای خواهد بود؟

بله مرحله ای خواهد بود.

اگر درست متوجه شده باشم شما می گویید ابتدا چند نفر از میان 20 نفر انتخاب می شوند، که بنا به گفته برخی اصولگرایان 5 نفر خواهد بود، بعد آنها نام نویسی می کنند و وقتی شورای نگهبان نظر خود را درباره نامزدهای تأیید صلاحیت شده داد، یک نفر در نهایت باقی می ماند؟

بله، تقریبا چنین روالی دارد، البته از 20 نامزد به 5 نامزد رسیدن نیز خودش یک پروژه است.

قبول دارید بین 10 عضو هیأت موسس جبهه مردمی ناهماهنگی وجود دارد؟

این تا حدی طبیعی است که همه نظرات کاملا بر هم نباشند و افراد خودشان نیز فکری داشته باشند. در واقع شاید مقداری اختلاف بینش باشد که البته در نهایت به یک نتیجه منتهی خواهد شد.

بعد از حادثه پلاسکو پایگاه اجتماعی آقای قالیباف ریزش داشته است یا خیر؟

در ایران بعضی ها سعی می کنند هر حادثه ای را سیاسی کنند. یعنی روال را از حالت فنی و کارشناسی خارج کنند و در همین قالب یکی را بزرگ و یکی را بکوبند. اینکه گفته می شود آرای آقای قالیباف بعد از حادثه پلاسکو ریزش داشته را قبول ندارم و معتقدم حرف دقیقی نیست.

با توجه به اتفاقی که افتاد و آقای قالیباف دو دوره نیز شانس خود را برای کسب کرسی ریاست جمهوری امتحان کرد، توصیه می کنید او دوباره نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود؟

آقای قالیباف جزء 20 شخصیت اصولگرایی است که در مظان نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری است تصمیم نهایی را خودش می گیرد.

چند نفر از 20 نامزد اصولگرا مشقی هستند؟

ما مردم را سبک سنگین نمی کنیم که ببنیم چه کسی مشقی است یا مشقی نیست.

قبول دارید حداقل 15 نفر از 20 نامزد هم اگر بیایند با نیامدن شان تفاوتی نمی کند؟

اینها غربال می شوند. اصلا نهادی به نام شورای نگهبان داریم خیلی از آقایان نتوانند به آن درجه نرسند.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 633256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =