سخنگوی شورای نگهبان گفت: نتیجه پژوهش های صورت گرفته در پژوهشکده شورای نگهبان درباره مفهوم «رجل سیاسی و مدیر و مدبر» این هفته در صحن شورای نگهبان بررسی می شود.

به گزارش خبرآنلاین، عباسعلی کدخدایی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با رسانه ها، درباره سرانجام موضوع تفسیر «رجل سیاسی و مدیر و مدبر» از سوی شورای نگهبان با گذشت بیش از ۳ ماه از فراخوان این شورا از صاحبنظران، اظهار داشت: شورای نگهبان تاکنون درگیر بررسی برنامه ششم توسعه بوده، اما همزمان کار کارشناسی در پژوهشکده شورای نگهبان ادامه داشته و امروز صبح هم جلسه داشتیم.

اهم اظهارات سخنگوی شورای نگهبان را از خبرگزاری‌ها بخوانید؛

*جمع بندی کار کارشناسی پژوهشکده شورای نگهبان، این هفته در دستور کار صحن شورا قرار می گیرد تا رهنمودهای لازم از سوی اعضا ارائه شده و به زودی این مسئله جمع بندی شود و تلاش ما این است که تا انتخابات ریاست جمهوری این دوره، کار تفسیر این عبارت نهایی شود.

*این اقدام بر اساس وظیفه ای است که در سیاست های کلی انتخابات برعهده شورای نگهبان گذاشته شده و این نیازمند مصوبه ای است که در صحن شورا پس از بحث و بررسی گذرانده خواهد شد.

*{درباره تبلیغات زودهنگام انتخاباتی توسط دولتی ها و رصد این مسئله توسط شورای نگهبان } قانون انتخابات متعلق به گذشته است و مکانیزم مشخصی برای رسیدگی به این موضوع نداریم با این حال تا زمان بررسی صلاحیت‌ها ما نمی‌توانیم اقدام خاصی کنیم اما اگر در آن زمان گزارشی به ما برسد ما آن مساله را مدنظر قرار خواهیم داد.

*{درباره ادعای خبرنگاری مبنی بر اینکه اطرافیان رییس‌جمهور گفته‌اند که رهبری به او گفته اند که شما دوباره رای خواهید آورد} این مساله ربطی به ما ندارد و ما هیچ وقت در امور سیاسی دخالت نمی‌کنیم.

*{ درباره الکترونیکی برگزار شدن یا نشدن انتخابات سال آینده} جلسات کارشناسی تاکنون برگزار شده و در سطح معاون وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور جلساتی داشته‌ایم و قرار شده نتیجه را به ما اعلام کنند، اما هنوز پاسخی به ما در این زمینه ندادند و با توجه به فرصت باقیمانده بعید می‌دانم که شاهد برگزاری انتخابات الکترونیک در دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری باشیم.

*شورای نگهبان در خصوص انتخابات شوراهای شهر و روستا دخالتی ندارند و اظهارات وزیر کشور هم بر اساس توافق و رایزنی‌های مجلس و وزارت کشور بوده است. البته مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای هم در این رابطه داشته است که به شورای نگهبان ارسال شده و اگر در دستور بررسی قرار بگیرد، نتایج آن اعلام می‌شود ولی این مصوبه هم‌اکنون در دستور کار نیست.

*{درباره نتایج بررسی شورای نگهبان نسبت به طرح قانون استفساریه نظارت پس از برگزاری انتخابات} این مصوبه به دست ما رسیده است ولی رسیدگی به آن در دستور کار این هفته شورای نگهبان است. مجلس حق دارد که نسبت به مصوبات خود پافشاری کند و در صورتی که این مصوبه در شورای نگهبان تایید نشود و مجلس بخواهد نسبت به مصوبه خود پافشاری کند طرح مذکور برای رسیدگی به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود.

*{ درباره وضعیت مینو خالقی نماینده منتخب اصفهان که به دلیل رد صلاحت او پس از برگزاری انتخابات از سوی شورای نگهبان امکان ورود به مجلس دهم را پیدا نکرد آیا امکان دارد بعد تصویب استفساریه وارد مجلس شود} همان طور که قبلا هم گفته‌ایم قانون عطف به ماسبق نمی‌کند.

* {درباره رویه شورای نگهبان برای ایجاد آشتی ملی و افزایش انسجام در کشور } انسجام و وحدت ملی بر اساس احترام به قانون اساسی و رعایت قوانین موضوعه و همچنین پیروی از فرامین مقام معظم رهبری است. شورای نگهبان هم در این چارچوب عمل می‌کند و به نظر ما بهترین راه برای اتحاد و انسجام و آشتی در کشور تمسک به قوانین موضوعه است.

*درباره تعطیلی 8 ربیع و سالروز امامت حضرت ولیعصر(عج) نیز موضوع را در شورای نگهبان بررسی و نظر قطعی را اعلام می‌کنیم.

*{درباره بررسی لایحه اساسنامه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر در این شورا و تشخیص عدم مغایرت آن با موازین شرع و قانون اساسی} لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه کشوری پس از اصلاحات صورت گرفته در مجلس، در صحن شورا بررسی و مجددا دو ایراد به آن گرفته شد.

*لایحه برنامه ششم توسعه نیز پس از بررسی در جلسات متعدد شورای نگهبان در مجموع با ۳۸ ایراد مواجه و به مجلس ارجاع شد؛ مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز هفته گذشته ایرادات خود را نسبت به این لایحه به شورای نگهبان ایراد کرد که در ذیل ایرادات شورا به مجلس اعلام شد.

*{درباره نظارت شورای نگهبان نسبت به پول‌هایی که در ستادهای انتخاباتی خرج می‌شود} این شامل موضوع تبلیعات است. ما امکان و ابزار خاصی نداریم. قانون در این باره حداقلی است و اصلاح هم نشده و احتمالا به انتخابات آتی هم نمی‌رسد اما گزارشی در این باره به ما برسد، حتما بررسی خواهیم کرد.

*{درباره فشارها به این شورا برای رد صلاحیت روحانی} شورای نگهبان در چارچوب قانون اساسی عمل خواهد کرد.

*علیرغم اصلاح به عمل آمده در لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور بند ۵ الحاقی ماده یک آن مغایر با اصل ۶۰ قانون اساسی است و درباره بند الحاقی ۶ ماده ۴۱ اصلاحی انجام نشده و ایراد سابق شورا کماکان باقی است. همچنین نامه رییس دفتر رییس جمهور رافع ایراد سابق شورا نیست.

*موادی از لایحه اصلاحات پیوست کنوانسیون بین‌المللی ایمنی جان اشخاص در دریاها و آیین‌نامه بین‌المللی امنیت کشتی‌ها و تسهیلات بندری و طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد و لایحه برنامه ششم توسعه مغایر موازین شرع یا قانون اساسی شناخته شدند.

29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 634999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    20 5
    ما هیچ وقت در امور سیاسی دخالت نمی‌کنیم؟؟؟؟ پس این تایید و رد صلاحیت و..اسمش چیه؟ اینا دخالت در امور فرهنگی محسوب میشه؟