روایتی از خرید ۲ جت بویینگ در ۴۷ سال پیش/ جت‌ها چقدر برای ایران تمام شد؟

در حالی صنعت هوایی ایران با ورود اولین ایرباس نو به کشور ، با توجه ویژه محافل رسانه ای اعم از موافق و منتقد روبرو شد که شمارش معکوس برای خرید هواپیماهایی دیگر از ایرباس و همچنین بویینگ آمریکایی آغاز شده است.

زهرا علی‌اکبری: صنعت هوایی ایران، این روزها شرایطی متفاوت را تجربه می کند.  47 سال قبل نیز ، وقتی ایران دو جت بویینگ 707 برای ناوگان هوایی خود خرید رپرتاژی مفصل در این خصوص در نشریه تهران مصوب و سایر مجلات و نشریه های آن زمان منتشر شد . آن روزها قیمت این هواپیماها معادل با 170 میلیون تومان و ظرفیت هر کدام تا 215 نفر عنوان شده است . سرعت این هواپیماها نیز هزار کیلومتر بر ساعت عنوان شده است . 

 در گزارش مذکور که آذرماه سال 1347 در نشریه تهران مصور در خصوص "خبر موافقنامه خرید دو فروند جت از بویینگ"  درج شده ، تاکید شده است که اولین هواپیمای جت در دی ماه 1348 و هواپیمای دیگر در اسفند ماه 1348 تحویل هواپیمایی ملی ایران خواهد شد .

 تامین اعتبار مربوط به خرید این هواپیماها نیز با سهم 20 درصدی از محل سرمایه پرداختی دولت ایران و هشتاد درصد به صورت قرضه از منابع مجاز در این گزارش ذکر شده است . ایران پس از برجام رایزنی هایش برای خرید هواپیما از بویینگ را آغاز کرده است .

قرار بود با استفاده از این هواپیماها پرواز بدون توقف ایران به برخی کشورهای اروپای غربی آغاز شود .  ایران پس از برجام توانست از پس 41 سال قراردادهایی را برای خرید هواپیما با شرکت ایرباس و بویینگ منعقد کند .

آخوندی وزیر راه و شهرسازی که این روزها با هجوم بسیاری از منتقدان دولت روبروست و زمزمه استیضاحش در راهروهای مجلس به گوش می رسد ، پیش تر در بیانیه ای این قراردادها را اقداماتی تاریخی برای صنعت هوانوردی ایران دانست و تاکید کرد ما اولین گام را برای نوسازی ناوگان هوایی برداشتیم.

به گفته وی خرید 80 فروند هواپیمای بوئینگ و 100 فروند هواپیمای ایرباس و 20 فروند ATR که قرارداد آن به زودی تکمیل خواهد شد، نشان از عزم جدی ما برای نوسازی ناوگان هوایی ایران دارد.بر اساس گزارش های منتشر شده میزان صندلی خریداری شده طی قراردادهای جدید ایران با یارباس و بویینگ، معادل 50 هزار صندلی است . سن ناوگان هواپیمایی ایران حدود 23 سال است. این بدین معنی است که اغلب آنها یا سن بازنشستگی خود را طی کرده‌اند و یا به زودی به آن می‌رسند. بنابراین، باید توجه داشت که ظرف 10 سال آتی اکثریت مطلق آن ها باید از چرخه‌ فعالیت خارج شوند. 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 636192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    31 1
    ایول . عجب گزارشی
    • بی نام A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
      41 4
      حس عجيبي با خواندن اين گزارش در من زنده شد . الان با ١٧٠ ميليون تومان يك خونه هم نميشه خريد اون موقع مي شد دو تا هواپيماي جت بويينگ خريد
    • رر A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
      9 1
      اون موقع ۱۷۰میلیون رو شما به خواب نمیدیدی مثل ۲۰۰،۳۰۰میلیارد الان بوده
    • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
      5 0
      آفرین
    • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
      4 0
      خوشمان آمد
  • بی نام A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    40 2
    ای بابا . داشتیم چکار می کردیم ؟ واقعا مملکت 47 سال پیش به جت احتیاج داشت یا به نان ؟ این هم اظهار نظر بعضی ها
  • امير گوگل IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    58 1
    پول ايران چى بود چى شد
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    69 0
    دوست داشته باشیم یا نه 40 سال پیش هما جایگاهی داشت که حالا حالاها با ورود ده تا و بیست تا ایرباس و بویینگ به اون نمیرسه علی الخصوص با توجه به رشد سرسام آور کشورهای همسایه
  • سجاد RO ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    45 8
    همین هواپیماهای تازه خریداری شده هم که میخوان بذارن برای پروازای خارجی. مگه ما مردمی که توی ایرانیم حقمون نیست از هواپیماهای ایمن جدید استفاده کنیم؟
  • بی نام A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    30 0
    أمان از روزگار
  • بی نام A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    45 0
    ٤٧ سال ديگه هم گزارش هاي امروز دلواپس ها رو مي خونن و شاخ درميارن از تحليل هاي عجيب و غريبشون
    • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
      29 0
      خيلي باحال گفتي
  • بی نام A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    28 0
    خدايا كمكمون كن