چهارشنبه 29 شهریور 1396
یکشنبه 22 اسفند 1395 - 08:30:00 چاپ

این دختران و پسران زیبا اگر در پایتخت بودند سوپراستار سینما می‌شدند، اما حالا کول‌بر هستند

جامعه > آسیب‌ها - روزنامه اعتماد در گزارشی به وضعیت کول‌برهای جوان در غرب کشور پرداخته است.؛

محمد كه از صحرا برگشت دل توي دلش نبود كه باز هم مي‌تواند «ژيكال» را ببيند يا نه. پيغام داده بودند كه حال زنش خوب نيست. اين بود كه برادرش جاي او ايستاد تا محمد به روستا برگردد. چوپان بود. ٨٠٠ راس گوسفند را ٩ ماه آزگار در كوه و صحرا مي‌چراند. يك روز در ماه مي‌توانست پايين بيايد و خانواده‌اش را ببيند. حالا ١٥ روز نشده آمده بود ببيند چه بر سر زنش آمده. پاييز بود و باران سيل‌آسا امان نمي‌داد. در خانه را كه باز كرد مادرش سراسيمه دويد طرفش كه اهالي او را برده‌اند بيمارستان. ژيكال بعد از سه روز دل‌درد و تب و لرز شديد وقتي به بيمارستان پيرانشهر رسيده بود دكترها گفته بودند آپانديسش پاره شده و بايد عمل شود. آفتاب ديگر پشت كوه‌هاي كلالين پايين رفته بود. باد سردي كه از قله كوه بلند شده بود محكم توي صورتش خورد. «دست خالي كه نمي‌شود. ماندم تا با پول بروم.» اين را مادر محمد گفته بود. معلوم نبود قطره‌هاي باران بود يا اشك؛ اما قطره قطره از روي گونه‌اش سر مي‌خوردند پايين... .

داستان كولبري محمد از همينجا شروع شد. درست از همان لحظه‌اي كه اين جيب و آن جيب كرده و ديده بود كه لنگ يك و نيم ميليون تومان بيمارستان است. ناچار سراغ «هورامان» رفته بود؛ يكي از واسطه‌هاي ميان كولبران و صاحب بارها. كسي كه به ازاي هر كولبر با كارت كولبري ١٠ هزارتومان و براي كولبران غيرقانوني ٢٥ هزارتومان از صاحب بار مي‌گيرد تا با آنها بار او را از مرز رد كند. مثلا ٢٠٠ هزار تومان براي بيست كولبر مجوزدار. اين طوري نه كولبران رنگ صاحب بار را مي‌بينند و نه صاحب بار آفتاب و مهتاب را. بار كه به مقصد رسيد صاحب بار بارش را مي‌گيرد و كولبران هم پول‌شان را؛ بدون آنكه هيچ‌وقت همديگر را ديده باشند. واسطه هم كه سود خودش را مي‌برد. اين وسط كسي كه سرش بي‌كلاه مي‌ماند كولبر است به خصوص آنها كه كارت كولبري ندارند.

هورامان با كلي اما و اگر پول را به محمد داده بود؛ اما همانجا برايش روشن كرد كه در ازاي آن بايد كولبري كند. توضيح داد كه بسته به وزن هر بار بين ٧٠ تا ١٥٠ هزار تومان گيرش مي‌آيد. هورامان گفت: «كاك محمد تو قد بلند و چهارشانه‌اي؛ جواني زورت زياد است. حتما مي‌تواني ٢٠٠ كيلو بار را هم‌ برداري. اما من براي شروع بار ٣٥ كيلويي به تو مي‌دهم. يك روز هم در راهي... .»

هر كلمه‌اي كه از دهان هورامان به صورت محمد پرتاب مي‌شد خاطرات برادرش را در ذهنش زنده مي‌كرد. ٩ سال پيش وقتي كه هنوز دانش‌آموز بود مي‌خواست كولبري كند كه با شليك مرزبان‌ها به ته دره پرت شده بود. آنقدر دره عميق بود و صعب‌العبور كه حتي از خير جنازه‌اش هم گذشته بودند. برادرش ١٥ سال بيشتر نداشت كه جوانمرگ شد. محمد در مخمصه بدي افتاده بود. آنقدر مي‌دانست كه ٣٥ كيلو بار و يك روز راه، يعني بار غيرقانوني؛ يعني احتمال شليك مرزبان‌ها، احتمال انفجار مين‌هاي كمين كرده از دوران جنگ، يعني احتمال معلوليت يا مرگ.

بيشتر مردم روستاي كلالين مثل همه روستاهاي اطراف پيرانشهر و سردشت به چم و خم كولبري واردند. ٨٠ درصد آنها كارشان فقط كولبري است. حالا يا با مجوز يا بدون آن. اگر كارت كولبري داشته باشند بار سنگين‌تري را در مسافت كوتاه‌تري حدود ٥٠٠ متر حمل مي‌كنند. وزن بارها معمولا ١٠٠ تا ١٥٠ كيلو است. بعضي‌ها ٢٠٠ كيلو هم برمي‌دارند. براي حمل صد كيلو بار حدود ٧٠ هزار تومان به هر كولبر مي‌دهند. در منطقه پيرانشهر و سردشت نزديك به ٤ هزار كارت كولبري صادر شده و براي همين به هر كولبر معمولا هفته‌اي دو بار نوبت كولبري مي‌رسد. اين يعني ماهي حدود ٥٠٠ هزار تومان درآمد!

اوضاع كولبران بدون مجوز هم از اين بهتر نيست. مثلا براي ٣٥ كيلو باري كه محمد بايد حمل مي‌كرد ٧٠ هزار تومان گيرش مي‌آمد. درست است كه بارهاي غيرقانوني مثل سيگار، جارو برقي، دستكش و... سبك‌تر هستند اما كولبر بايد مسافت بيشتري طي كند. معمولا ٣٠ تا ٤٠ كيلومتر. آن هم مسيرهاي سخت كوهستاني كه تازه اگر شانس بياورند و گير ماموران مرزباني يا مين‌هاي تخريب نشده زمان جنگ نيفتند و حمله گرگ‌ها و سقوط ناگهاني بهمن به آنها امان بدهد بعد از حدود ٢٠ تا ٣٠ ساعت پياده‌روي به مقصد مي‌رسند. كولبري‌هاي غيرمجاز را بيشتر دانش‌آموزان دبيرستاني انجام مي‌دهند. زورشان كمتر است اما در عوض فرزترند. سر پربادتري هم دارند. تابستان كه مي‌شود پيچ و خم‌هاي كوهستاني مرز در قرق آنهاست.

محمد با خودش دو دو تا چهارتا كرد. چاره‌اي نبود. يك قران هم نداشت. پول را گرفت و مادرش را در بيمارستان گذاشت و خودش ساعت ٤ بعدازظهر به همراه سي نفر ديگر راه افتاد. بارشان پوشاك قاچاق بود. بعد از ١٨ ساعت پياده‌روي ١٢ ظهر روز بعد رسيدند. حالا يك سال و نيم از آن روز گذشته. محمد بدهي‌اش را داده اما به خاطر كولبري‌هاي وقت و بي‌وقت كار چوپاني را (كه براي ٩ ماه كار شبانه‌روزي در كوه و صحرا ٩ ميليون درآمد داشت)، از دست داده است. فقط كولبري مي‌كند و گه گاه اگر شانس بياورد مي‌تواند كار ساختماني هم انجام دهد.

«زوران» شيار در هم پيچيده كوه‌هاي «كهنه لاهيجان» را نشان مي‌دهد. يكي از همان مسيرهاي غيرقانوني كولبري كه حالا در مه و برف گم شده است. جثه درشتي دارد اما ١٧ سالش بيشتر نيست. دانش‌آموز است و چون سربازي نرفته كارت كولبري هم ندارد. اغلب اگر بار سيگار در كار باشد داوطلب حملش مي‌شود. خيلي وقت نيست كه كولبري را شروع كرده اما در همين مدت ياد گرفته كه حمل سيگار به نسبت پوشاك يا بقيه بارها با وزن يكسان آسان‌تر است. پول بيشتري هم دارد. براي ٣٥ كيلو بار سيگار تا صد هزار تومان هم مي‌دهند. براي اينكه به كمين مرزبان‌ها نخورد به همراه باقي كولبرها بيشتر مسير را شب‌ها راه مي‌روند. بين ٢٠ تا ٣٠ كيلومتر. هنوز حرفش تمام نشده كه يك‌باره پشت سرش بهمن فرو مي‌ريزد. صداي آوار برف براي لحظه‌اي همه جا را ساكت مي‌كند. حجم برف آنقدر زياد نيست اما آنقدر هست كه مسير رودخانه پايين دست خودش را مسدود كند. زوران گفت: «اين بهمن آنقدر نيست كه ما را بكشد اما ممكن است باعث شود تعادل‌مان بهم بخورد و از آن ارتفاع جايي پرت شويم. خودم يك بار گرفتار بهمن شده‌ام. اما نجات پيدا كردم. همين چند وقت پيش با ده كولبر ديگر بودم؛ چند دقيقه‌اي بارها را كنار گذاشته و استراحت مي‌كرديم. من از آنها فاصله گرفته بودم كه بهمن آمد. اول صدايش را شنيدم. بلافاصله با شال كل صورتم را بستم كه برف در دهانم پر نشود و خفه نشوم. شانس آوردم؛ كه هم بهمن سنگيني نبود و هم صخره‌اي در نزديكي بود كه زير آن پناه گرفتم. بعد هم بقيه كولبرها به كمكم آمدند.»

كولبري نه سن و سال مي‌شناسد و نه مدرك تحصيلي؛ عثمان جلالي تا قبل از آنكه مغازه‌اش زيان بدهد و بعد ورشكست شود، سمت كولبري نيامده بود. ٢١ ساله است هم كارت كولبري دارد و هم دانشجو است و درس مي‌خواند؛ دانشجوي آمار. كم و بيش اگر بتواند كارهاي دانشجويي هم انجام مي‌دهد اما منبع اصلي درآمدش كولبري است. بارهايي كه مي‌آورد معمولا وزني حدود ١٥٠ كيلو دارند. چون اگر باري كمتر از اين بردارد كمتر از ٦٠ يا ٧٠ هزار تومان هم گيرش مي‌ايد. مثل آن دفعه‌اي كه در نوبت باربري‌اش از شانس او بارش لاستيك بود؛ هر حلقه لاستيك را ٥ هزار تومان با او طي كردند كه سرجمع ١٠ حلقه لاستيك آورد و ٥٠ هزارتومان گرفت. اين طوري است كه درآمد او از كولبري از ٥٠ هزار تومان تا حداكثر ١٥٠ هزار تومان در هفته بيشتر نيست. اما دلمشغولي عثمان بيشتر از اينكه درآمد پايينش باشد، مخاطرات اين كار است: «در هفته دست‌كم دو حادثه براي كولبران اتفاق مي‌افتاد. از يك زخم نسبتا سطحي تا شكستگي‌هاي وخيم. خودم يك بار ديدم كه چطور «پشتيوان» كولبر ٧٠ ساله پايش پيچ خورد و با باري كه داشت چند بار ملق زد. وقتي بالاي سرش رسيديم استخوان لگنش زده بود بيرون. درد امانش را بريده بود. اورژانس آمد و به بيمارستان رفت. حالا چند پلاتين در پايش گذاشته‌اند و ديگر نمي‌تواند كار كند.»مثل «پشتيوان» در آن منطقه كم نيستند. «اسماعيل امام» ٥ ماه است كه خانه‌نشين شده؛ از مهرماه كه پايش روي يك تخته‌سنگ سر خورد و با بار ١٢٠ كيلويي روي پشتش روي زمين افتاد. لب مرز تمرچين، دو قدم ديگر مانده به اين سوي مرز بار آنچنان روي كمرش آمد كه دو مهره كمرش را شكست. شانس آورده بود كه مجوز داشت و اورژانس خودش را رسانده بود. اسماعيل ٣٤ ساله است و ١٠ سال است كه كارش كولبري است اما هيچ‌وقت بيمه نبوده و نيست. تنها يك بيمه روستايي دارد كه با آن هزينه‌هاي درمانش نزديك به ٤ ميليون شده است. در كمرش پلاتين گذاشته‌اند و ديگر نمي‌تواند بيشتراز ٥ كيلو بار را بلند كند. چهار ميليون را قرض كرده‌اند و هزينه‌هاي خورد و خوراك و زندگي خانواده چهارنفره‌اش را هم فاميل و اهالي روستا مي‌پردازند.

كلالين، كهنه لاهيجان، موكريان و... ده‌ها روستاي ديگر در منطقه مرزي پيرانشهر و سردشت پر از دختران و پسران زيباست. قد بلند و چهارشانه با چشم‌هاي اغلب سبز و قشنگ و پوست سرخ و سفيد و لبخندي مهربان. شايد اگر دست روزگار آنها را در منطقه‌اي پر از محروميت قرار نمي‌داد با اين همه زيبايي دست‌كم سوپراستارهاي بزرگي براي خودشان مي‌شدند. اما اغلب آنها براي لقمه‌اي نان، كولبر متولد مي‌شوند و كولبر مي‌ميرند.

302

 

53 دیدگاه
  • بی نام
    یکشنبه 22 اسفند 1395 - 08:39:38
    پاسخ
    301 2

    تمام استانها مرزی ایران به امان خدا رها شدن نه کاری نه تولیدی نه کارخانه ای چهار نفر هم که تو این مملکت خدا دوار بهشون پول داده به جای اینکه یه کاری راه بندازن هم تولید مملکت راه بیفته هم چند نفر از کنارش نون بخورند فقط بلدن برج و مرکز خرید بسازن تو تهران

    • آیس برگ
      یکشنبه 22 اسفند 1395 - 12:27:43
      28 102

      در مورد این کولبر ها بیش از اندازه داره مظلوم نمایی میشه.اینا میتونن بجای تن دادن به کار خلاف برن رو زمین های کشاورزی آبا و اجدادیشون کار کنن یا دامداری سنتی رو گسترش بدن

    • وو
      یکشنبه 22 اسفند 1395 - 12:37:54
      54 49

      یه جوری نوشته زیبا انگار همشون جورج کلونی و نیکول کیدمن هستن.بعدشم اگه حالا همون یکم زیبایی رو نداشتن آیا نباید بهشون اعتنایی میشد؟؟؟ فقط چون خوشگلن حیف شدن؟؟

    • بی نام
      یکشنبه 22 اسفند 1395 - 12:54:04
      65 4

      تهران را هم خرابه کرده اند از اجر سیمان تیر اهن ان شهر خوش اب هوا با باغ ها ی میوه تبدیل به گورسانی از ساختمان بلند زشت که جلوی حرکت هوارا گرفته است و دودگثافت دارد خفه مان میکند هرروز مردم می میرن مرگی خاموش که کسی هم متوجه نمی شود یک مشت غربتی امدهاندبا پارتی بازی همه جا رابه گند گشیده اند از و برج ساری میکنن پول مردم را می دزدن

    • بی نام
      دوشنبه 23 اسفند 1395 - 12:59:02
      44 7

      جناب آیس برگ محض اطلاعاتون بگم که اون مناطق کوهستانیه و کشاورزی به اون شکل نمیتونه شکل بگیره. دامداری هم به سرمایه اولیه نسبتا زیادی احتیاج داره. توی خونه گرم و نرمت نشستی برای بقیه تز میدی.

    • بی نام
      سه شنبه 24 اسفند 1395 - 12:30:18
      3 2

      کدوم تهران ؟ تهران که الان بدتر از شهرهای کمتر توسعه یافته ایران قابل زندگی هست. از امکاناتش هم خود سکنه نمیتونن استفاده چندانی بکنن بسکه مردم غرق کار و ترافیک هستن.

    • م ر
      سه شنبه 24 اسفند 1395 - 14:05:44
      5 2

      آیس برگ زمین کجا کوهستانه

  • محسن
    یکشنبه 22 اسفند 1395 - 09:01:19
    پاسخ
    179 23

    بعد اين دختران و پسران زيبا عكس نداشتن يا اينكه شما دوربين نداشتيد.خجالت همنمي كشيد. ده صفحه نوشتي بعد يه عكس حداقل از پسراي زيابايي كه ازشون صحبت ميكنيد رو نذاشتيد.

    • بی نام
      یکشنبه 22 اسفند 1395 - 11:42:57
      30 64

      شما فقط اومده بودی عکس دختران زیبا رو ببینی؟

  • بی نام
    یکشنبه 22 اسفند 1395 - 09:08:54
    پاسخ
    122 118

    یه جوری گفتید که انگار تو تهران همه بازیگر هستند و سوپر استار. چرا اگر شهرستانها مشکل دارند به تهران و تهرانی گوشه و کنایه می زنید؟ تهران قلب سیاسی و صنعتی کل کشور است و یک ایران کوچک است چون از همه شهرهای کشور ساکن و مسافر هر روزه دارد. ما هم در تهران بیکار داریم و قیمت های چند برابر شهرستان، هوای آلوده ، شلوغی، ترافیک ، ناامنی و زورگیری و... با زدن تهران و تهرانی مشکل شهرستان ها حل نمی شود.

    • بی نام
      یکشنبه 22 اسفند 1395 - 11:38:37
      61 11

      چرا به تهران کنایه میزنید؟ الان برات میگم چون شهر شما و تقریبا کل ایران از منابع زیرزمینی شهرهایی مثه خوزستان ، عسلویه و .... ارتزاق میکنه اما خودشون هیچی ندارن حتی یه آب سالم و بهداشتی. من خودم اهل کرمانشاهم اوضاع شهرهای مرزی اصلا خوب نیست بیکاری و اعتیاد دو برابر شهرهای دیگه س. درست یا غلط مردم دیگر استانها دید خوبی به تهران ندارن چون احساس میکنن حقشون ضایع شده و همینم هست.

    • بی نام
      چهارشنبه 25 اسفند 1395 - 00:39:46
      3 1

      تمام مشکلات کشور از تهران ناشی میشه عزیز

  • بی نام
    یکشنبه 22 اسفند 1395 - 09:11:18
    پاسخ
    57 90

    همون بهتر که بازیگر نشدن به فساد کشیده بشن .....حداقل نون زحمت خودشونو میخورن.......

  • کوروش
    یکشنبه 22 اسفند 1395 - 09:13:20
    پاسخ
    172 21

    این زندگی حق ایران وایرانی بخصوص کردهای باغیرت نیست.

    • بی نام
      یکشنبه 22 اسفند 1395 - 12:25:25
      40 10

      منفی یعنی چی؟

  • بی نام
    یکشنبه 22 اسفند 1395 - 09:32:06
    پاسخ
    112 19

    آخه این چه تیتریه یعنی الان هرکی خوش تیپه تو تهران شده سوپراستار؟؟ یا الان همه جوان های تهرانی وضعشون خوبه و از خوشی نمی دوند چیکارکنن؟ این جور نوشتن ها باعث میشه خیلی شهرستان ها فکر کنن تهرانی ها حقشون رو خوردن در صورتی که کیفیت زندگی تو تهران اصلا با هزینه های و ... تناسب نداره

  • بی نام
    یکشنبه 22 اسفند 1395 - 09:33:33
    پاسخ
    113 1

    این روایتهای این چنین دردناک در کشوری اتفاق می افته که ثروت کمی ندارد ولی بی عدالتی در آن بیداد میکند تازه برخی از آقایان ادعای مدیریت جهان رو هم دارند. همین بی توجهی ها باعث میشه که عده ای علم جدایی طلبی در این مناطق محروم بردارند و از میان همین قشر محروم سربازگیری کنند. مسئولین تا دیر نشده به داد این مردم برسید. سوریه و لبنان به جای خود ولی آیا اینها هموطنان ما نیستند؟

  • بی نام
    یکشنبه 22 اسفند 1395 - 09:49:25
    پاسخ
    90 3

    یعنی اگر زشت بودند ارزش توجه نداشتند؟ چون سوپر استار نمی شدند ؟اونم تو تهران؟ تیتر گزارش باعث شد گزارشو نخونم.در مورد موضوعی تا این حد انسانی تیتری تا این حد هالیوودی...من می خوام خبرنگار شم فکر میکنم شعورم از این تیتر بیشتره و در ضمن به پول نیاز دارم

  • بی نام
    یکشنبه 22 اسفند 1395 - 09:57:26
    پاسخ
    79 15

    بابا بیخیال. بودجه رو بدید در تهران هفت طبقه میدان زیر زمین بسازن یا در قم قطار شهری بزنن یا در شمال غرب منطقه آزاد ایجاد کنن. کردستان هم مگه جز این کشوره؟ فقط در زمان انتخابات یادشون می افته کردستانی هم هست.

  • حمید زنگان اوغلی
    یکشنبه 22 اسفند 1395 - 10:30:12
    پاسخ
    38 113

    قاچاقچی زیبا نیست با این نوشته های احساسی قاچاقچی ها رو پاک نکنید . وقتی از راه غیر قانونی و غیر شرعی تیشه به ریشه اقتصاد کشور میزنند.

    • بی نام
      یکشنبه 22 اسفند 1395 - 12:27:51
      42 5

      خیلی ناراحتی برو اونجا کارخونه بزن تا کسی قاچاق نکنه. اگه نمیتونی پس دهنتم ببند، چون دولت هم این کارو نمیکنه.

    • بی نام
      یکشنبه 22 اسفند 1395 - 12:29:48
      25 2

      انصاف همین است شما در اداره دولتی بدون تخصص فقط با گزینش ماهانه پول توو حلقومت بریزی به این بیچاره ها که حاضر به گدایی در چهارراه های تهران نشدند بگی قاچاقچی. آقا یا خانم، گپ های قانونی زیاده و قاچاقچی امنی که با سهم همین مردم بیچاره پورش وارد می کنه. اصلن منظور این نیست که کسی که داره حقوق دیگری رو پایمال کرده اما، بسیارند قصابان قساوت پیشه ی هرزه...

    • بی نام
      یکشنبه 22 اسفند 1395 - 12:34:17
      33 3

      از فامیلهای تبریز اوغلی هستی؟ هنوز نرفتی ترکیه؟

    • بی نام
      یکشنبه 22 اسفند 1395 - 23:27:16
      10 3

      يكيتون كم بود شما هم اضافه شدى؟؟؟؟

  • حمید
    یکشنبه 22 اسفند 1395 - 10:38:09
    پاسخ
    21 5

    ای خدااااااا

  • بی نام
    یکشنبه 22 اسفند 1395 - 10:40:30
    پاسخ
    27 3

    عکسشون رو هم میذاشتین خب

  • بی نام
    یکشنبه 22 اسفند 1395 - 10:41:10
    پاسخ
    55 2

    این دختران و پسران اگر زشت باشند و در تهران کثیف و هر دمبیل شانس سوپر استار شدن نداشته باشند ارزشی برای توجه ندارند؟ برای نویسنده مقاله چون کولبران زیبا هستند جالبند اگر کولبران زشت بودند چون سوپر استار نمیشدند پس برن به درک

    • سارا
      یکشنبه 22 اسفند 1395 - 11:20:23
      24 34

      بابا جان اينقدر ملانقطي بازي در نياريد نويسنده براي جذابيت بصري و نوشتاري و جذب مخاطب مجبوره از كلمات گيرا و جذاب استفاده كنه اينهمه گيردادن الكي برا چيه آخه

    • بی نام
      یکشنبه 22 اسفند 1395 - 11:42:32
      7 1

      جذابیت ایجاد کردن برای مخاطبی که ایده جذابیت جذبش میکنه تا عدالت که یک مقاله رو بخونه همشون برن به درک.در بالا یکی خواسته عکسشونه ببینه...

    • بی نام
      یکشنبه 22 اسفند 1395 - 12:28:48
      12 1

      یه کم از سلولهای خاکستری ات استفاده کن.

  • بی نام
    یکشنبه 22 اسفند 1395 - 10:44:11
    پاسخ
    35 5

    دل انسان به درد می آد. دولت باید برای ایجاد کار در آن منطقه فکر جدی بکند.

  • محمدرضا
    یکشنبه 22 اسفند 1395 - 10:45:38
    پاسخ
    18 43

    جای اینا بودم میومدم پایتخت انواع و اقسام دزدیا رو صورت میدادم. بی رودر بایستی.

    • بی نام
      یکشنبه 22 اسفند 1395 - 11:59:21
      28 10

      اگه قرار بود مث حضرتعالي فك كنن نميرفتن تو كوه ٢٠٠ كيلو بار ببرن، يعني شرفشون اجازه نميده به پيشنهاد شما عمل كنن

  • داود
    یکشنبه 22 اسفند 1395 - 10:59:21
    پاسخ
    20 4

    یه عکس می گذاشتید بهتر نبود بجای این همه داستان پردازی؟

  • بی نام
    یکشنبه 22 اسفند 1395 - 11:01:48
    پاسخ
    31 0

    یه جوری می فرماینداقتصاد انگاردرهریک ازشهرهای مرزی چندین کارخانه وپالایشگاه و......وجوددارد واژه اقتصادرافقط درکتابهازیارت کرده ایم. عزیزم یک جوان تحصیل کرده ی بیکارشهرستانی ومرزنشین هم جان دادردونان خواهد.

  • بی نام
    یکشنبه 22 اسفند 1395 - 11:04:02
    پاسخ
    47 5

    خواننده همیشگی خبرآنلاین هستم اما برای اولین بار از عنوان خبر خیلی بدم اومد.حالم خراب شد.کاش تیتر میزدی : جوانانی که لایق بهترین ها هستند اما دریغ از ذره ای توجه

  • بی نام
    یکشنبه 22 اسفند 1395 - 11:25:21
    پاسخ
    16 8

    اونوقت وقتی لیلا اوتادی میگه فقط 4یا5 خبرنگار باسواد داریم و بقیه نادان هستن به تریج قبای عزیزان برمیخوره .میخوایید برا مرزنشینان دلسوزی کنید جور دیگه هم میشد .این گزارش ابکی یعنی چی؟

  • سمکو بچه کرد
    یکشنبه 22 اسفند 1395 - 11:41:31
    پاسخ
    15 8

    با سلام... در جواب آقا حمید پسر زنجان میخاستم بگم تو خودتت به مرگز کشور نزدیکی و از امکانات دولتی خیلی بهت میرسه اگه خیلی مردی بیا 50کیلو بار رو 100متر جابجا کن این بچاره مجبورن و از گرسنگی و بیکاری مجبور به انجام این کارها میشن ...خدا رو شکر که رهبر عزیزمون یه دیدگاه دیگه نسبت به بحران کولبری دارن

  • بی نام
    یکشنبه 22 اسفند 1395 - 12:17:50
    پاسخ
    10 2

    سلام من چند ساله خبر آنلاین رو چک می کنم هیچ وقت مثل امثال پر از اشکال غلط انداز و تیتر محور نبود تیترهای عجیب خبرهای تو خالی ترجمه های بد کپی های ناقص اصلا معلوم نیست چه خبر شده من واقعا حجم و تنوع خبرانلاین رو می پسندم ولی باید بیشتر تلاش بشه حفظ کیفیت سخته

  • بی نام
    یکشنبه 22 اسفند 1395 - 12:57:03
    پاسخ
    6 28

    عقل میگه کسی برای ۵۰ تومن این خطر ها و نمیکنه یه داستان دیگه پشت قضایاست

    • بی نام
      یکشنبه 22 اسفند 1395 - 18:36:42
      12 2

      عقل تو نمیگه چون توی شرایط اونها زندگی نمیکنی.

    • میم
      یکشنبه 22 اسفند 1395 - 19:17:00
      14 1

      شما نفست از جای گرم بلند میشه. گرسنگی و بیکاری نکشیدی ببینی چیه. چیزی که ما مرزنشین های ایران چندین ساله با اون درگیریم.

  • بی نام
    یکشنبه 22 اسفند 1395 - 14:12:36
    پاسخ
    20 0

    از این جوانها در مملکت ما بسیار هستند اما ................................................................................

  • احمد
    یکشنبه 22 اسفند 1395 - 16:14:18
    پاسخ
    10 20

    به هم وطن های کردم توصیه می کنم،فرزندان خود را به تحصیلات بالا تشویق کنند تا وضع زندگی آنها تغییر کند،بنده در یک خانواده بی بضاعت دنیا آمدم سال 71دانشگاه صنعتی اصفهان در رشته عمران مهندسی گرفتم و حالا زندگی خوبی به لطف خدا دارم

    • بی نام
      یکشنبه 22 اسفند 1395 - 17:48:41
      17 0

      اون واسه سال 1371 بود نه الان قبل از تز دادن یکم به موضوع فکر کنید در یکی دیگه از گزارشهایی که راجع به همین کولبران و مرگ چهار نفر از اونها بر اثر بهمن اومده بود که یکی از این جوونهای بیچاره فوق لیسانس تود چکار کنند خوب؟؟ نه کاری نه کارخونه ای نه استخدامی

  • بی نام
    یکشنبه 22 اسفند 1395 - 19:26:57
    پاسخ
    7 4

    یعنی همه خوشگلای پایتخت سوپر استارن؟

  • بی نام
    یکشنبه 22 اسفند 1395 - 19:38:33
    پاسخ
    3 9

    به نظر من که چند باری به اون مناطق سفر کردم و خرید کلی انجام دادم اگه بهترین کارخونه های کشور رو هم تو اون منطقه بزنند کار قاچاقاسم مظلومانش کولبریه متوقف نميشه، چون یک شغل بسیار پر منفعت برای مردم اون مناطقه، حجم خرید و فروشی که اونجا انجام ميشه عمرا تو مناطق آزاد انجام بشه حالا یک عده ای که ضعیف ترند کول بری می کنند، عده ای که از نظر اقتصادی قوی ترند از وانت های تویوتا 200 میلیون تومني برای قاچاق استفاده میکنند، حتی شهر هايي مثل بانه هم بر اساس همین قاچاق توسعه پیدا میکنند و پاساژ سازی های عظیم توش انجام میشه بقيش ديگه ننه من غريبم بازيه و برای امتیاز گرفتن بیشتره،

    • بی نام
      دوشنبه 23 اسفند 1395 - 13:12:24
      10 1

      هنوز که کارخونه یا صنعتی به راه نیافتاده. بس الکی بهانه جویی نکنید. هر وقت این کارها انجام شد میتونید انتقاد کنید نه حالا. رفتن زیر بهمن و کشته شدن هم ننه من غریبم بازی نیست. مواظب حرف زدنتون باشید.

  • ناشناس
    یکشنبه 22 اسفند 1395 - 22:25:10
    پاسخ
    4 8

    انقدرمظلوم نمایی می کنید که انگارمجبورندهمون کاررابکننددرگذشته نه چندان دورمثلا 20یا25 سال پیش درشهرپیرانشهر یابانه پک ساختمان یامغازه درست حسابی پیدانمی شد الان ارزش ساختمانها ومغازه به میلیاردها می رسد.منابع وامکانات خدادادی فراوانی درمنطقه وجودداردکه بلاستفاده مانده مثل معادن وزمینهای حاصلخیزکشاورزی

    • بی نام
      دوشنبه 23 اسفند 1395 - 13:22:13
      4 2

      همینه که هست. اگر دولت میخواد توجه کنه به معیشت مردم باید در اون مناطق کار صنعتی و اقتصادی و اجتماعی و ... بشه. اگر نمیخوان این کار رو بکنن حق هم ندارن که در مورد قاچاق انتقاد کنن.

  • باربد
    دوشنبه 23 اسفند 1395 - 01:54:03
    پاسخ
    7 3

    درج دوستی که گفتند درس بخونن زندگی بهتر.خاهشا تشریف بیارید اورامانات .کولبرها .دست فروشاها اکثرا لیسانس وحتی ارشد دارن.هرچندمتاسفانه رکود همه جاهست امیدواریم وضع کسب وکارواسه همه بهترشه که زنجیرواره

  • علی
    دوشنبه 23 اسفند 1395 - 09:31:53
    پاسخ
    2 5

    قاچاق قاچاقهکاری زشت که عاقبت خوشی نداره،قاچاقچی چه زیبا رو باشه چه نازیبا...نتیجه اش فلاکت عده زیادی از تولید کنندگان و کارگران دیگه کشور میشه،...شبیه به رمان های فانتزی نوشته که با احساسات مردم کرد بازی کنه...همه جای کشور این فقر وفلاکت هست،خراسانهای رضوی،شمالی،جنوبی،سیستان و بلوچستان،استانهای حاشیه خلیج فارس...

    • بی نام
      دوشنبه 23 اسفند 1395 - 13:21:00
      7 0

      بله همه جا فقر هست، ولی همه جا فقر و بیکاری و روی مین رفتار و تبعیض و ... با هم نیست.

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x