رئیس ستاد دیه کشور می‌گوید: از جمع حدود 13 هزار نفر زندانیان بدهکار جرایم غیرعمد که بعد از بررسی های صورت گرفته به 11 هزار نفر رسیده اند تنها 200 نفر خانم های زندانی هستند.

به کزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ روز گذشته پویش مردمی ارمغان در راستای انعقاد تفاهم نامه میان معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و ستاد دیه آغاز به کرد. این تفاهم نامه با هدف پیشگیری و کاهش وقوع جرایم غیر عمد و غیر کلاهبرداری در بین زنان از طریق جلب کمکهای پایدار، پیشنهاد اهدای داوطلبانه پنج رقم آخر فیش های حقوقی کارکنان دستگاه‌های اجرایی، تعامل و همکاری در برگزاری دوره های آموزشی و گردهمایی های استانی و کشوری و انجام طرحهای مشترک پژوهشی با هدف شناسایی دلایل و عوامل ارتکاب اینگونه جرایم منعقد شده است.

اسدالله جولایی رئیس ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان در گفتگوی پیش رو توضیحاتی را درباره انعقاد تفاهم نامه میان این ستاد و معاونت امورزنان و خانواده ریاست جمهوری و همچنین وضعیت زنان زندانی ارائه کرد که در ادامه خواهید خواند.

وضعیت زندان زنان را چگونه ارزیابی می کنید؟

در کشور ما به دلیل حفظ شان و کرامت زنان، سازمان زندان ها یک زندان را در شهرری تهران به خانم ها اختصاص داده است که با آبرو و باکرامت در آن دوران محکومیت خود را به سر ببرند و اگر نیاز به حضور فرزندانشان در زندان و کنار مادر باشد بندی به مادران در زندان اختصاص داده شده. عامه زنان در زندان شهرری بهترین امکانات تحصیلی و رفاهی را دارند و مورد آموزش دینی و مذهبی و تربیتی قرار می گیرند. بیراه نیست اگر بگوییم که بیشترین توجه سازمان زندان ها به ارتقا تربیت و فرهنگ عمومی و اسلامی برای خانم ها است و در همین راه سرمایه گذاری بزرگ و آبرومندی بر روی زندان زنان شده است ومعلمان و مشاوران خوبی روی مهارت های آن ها کار می کنند.

چه تعداد زن زندانی جرایم غیرعمد در زندان ها محبوس هستند؟

ما حداکثر 200 زندانی جرایم غیرعمد داریم که آن ها هم می بایستی مورد بررسی بیشتر قرار بگیرند. بر فرض خانمی که پیشتر به دلیل حمل مواد مخدر به زندان افتاده و حالا به دلیل چک برگشتی در زندان است کمی در آزادی او تامل می شود. از جمع حدود 13 هزار نفر زندانیان بدهکار جرایم غیرعمد که بعد از بررسی های صورت گرفته به 11 هزار نفر رسیده اند تنها 200 نفر خانم های زندانی هستند.

کمی درباره تفاهم نامه منعقد شده با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری توضیح دهید؟

اعتقادات دینی و مذهبی موسسین ستاد دیه بود که منجر به تشکیل این نهاد مردمی شد. و این هم یکی از دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی است. لذا ما خودمان پیشقدم همکاری با معاونت امور زنان و خانواده شدیم و این اشتیاق حتی قبل از تصدی سرکار خانم دکتر مولاوردی وجود داشت. از ایشان هم دعوت کرده بودیم که زنان فعال جامعه اسلامی روی فرهنگ سازی کار کنند، چون اگر این مجموعه فرهنگ سازی انجام بدهند طبیعی است که زندان ها عاری از زندانیان جرایم غیرعمد و حتی جرایم عمد خواهد شد. یکی از خواسته های ما از حوزه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری این است که سعی کنند برنامه آموزش خانواده ها را در راس امور بگذارند. چون کیان خانواده متکی به زن خانواده و مادران است و باید آن ها کاملا از نظر فرهنگی آموزش دیده باشند.

چه موضوعاتی در این تفاهم نامه مد‌نظر است؟

دراین تفاهم نامه همکاری در 4 محور تعریف شده؛ یکی زنان و مهریه که باید در این حوزه فرهنگ سازی شود تا دختران ما بدانند درخواستی که از خواستگار خود به عنوان مهریه دارند باید معقول باشد که خدای ناکرده کار به زندان رفتن مردان نیانجامد. بحث بعدی محور زنان و اواراق تجاری است تا به زنان آموزش دهد زنانی که علم و سرمایه ندارند وارد کار تجاری نشوند، محور سوم زنان و رانندگی ورعایت قوانین رانندگی است تا زنی که گواهینامه می گیرد با قانون راهنمایی و رانندگی نیز آشنایی داشته باشد، زنان و رعایت قوانین کار نیز محور چهارم این تفاهم نامه است. و امیدواریم این مسائل در معاونت امور زنان مورد بررسی قرار بگیرد، زنان ستون خانواده هستند و به گفته حضرت امام خمینی(ره) از دامن زن مرد به معراج می رود. اگر زن در منزل مقید به دستورات اسلامی و فرهنگی شود دیگر دچار گرفتاری نخواهد شد. تعامل علمی و آموزشی و فرهنگی برگزاری دوره های آموزشی و گردهمایی استانی و کشوری نیز بخش های دیگر تفاهم نامه مبادله شده میان معاونت زنان ریاست جمهوری و ستاد دیه را شامل می شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 647235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =