شنبه 25 آذر 1396
یکشنبه 13 فروردین 1396 - 17:01:00 چاپ

انتقاد صادق زیباکلام از «ماجرای نیمروز»: یک کار دولتی که به بیننده آگاهی نمی‌دهد/ عکس

فرهنگ > سینما - صادق زیباکلام، فیلم «ماجرای نیمروز» را یک کار کاملا دولتی دانست که تنها فضای اکشن جذابی برای کودکان دارد و هیچ درک و اندیشه‌ای به مخاطب درباره آن دوره تاریخی نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صادق زیبا کلام، فعال سیاسی و استاد دانشگاه کلیپی از گفت‌و‌گو خود با علی معلم درباره فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» را در اینستاگرامش منتشر کرد و انتقاداتی را نسبت به این فیلم مطرح کرد.

او در توضیح این موضوع نوشت: «در بهمن‌ سال گذشته و در جریان برگزاری سی‌و‌پنجمین جشنواره فیلم فجر، بنده به دیدن فیلم «ماجرای نیمروز» دعوت شدم. دعوت‌کنندگان توضیح دادند که قرار است بعد از اکران فیلم با تهیه‌کننده آن گفت‌وگویی داشته باشم. به بنده توضیح دادند که فیلم پیرامون حوادث مربوط به ترورهای سازمان مجاهدین خلق در خرداد 60 است. از آنجاکه موضوع به کار من مربوط می‌شد و مدتی قبل از آن‌ بنده فیلم «سیانور» را دیده بودم و سپس پیرامون آن با تهیه‌کننده و کارگردان آن آقای بهروز شعیبی گفت‌وگوی مفصلی کردیم که در «روزنامه ایران» در بهمن‌ چاپ شد. لذا تهیه‌کنندگان «ماجرای نیمروز» می‌خواستند مشابه همان برنامه را داشته باشند.

بنده فیلم را دیدم و به نظرم یک کار کاملاً دولتی آمد. به ابعاد هنری، سینمایی آن نمی‌پردازم چون اهلیتی در این حوزه ندارم. به نظرم فیلم بدون سوژه و بدون داستانی منسجم بود که صرفاً توسط یکسری سکانس‌های بی‌ارتباط با یکدیگر سرهم شده بود؛ و البته سرشار از اکشن‌هایی که برای پسربچه‌های 13،10 ساله می‌توانست هیجان‌انگیز باشد. قطعاً «ماجرای نیمروز» واجد ارزش‌های هنری برجسته‌ای بوده که بهترین فیلم جشنواره فجر شناخته شد و کلی سیمرغ بلورین به آن تعلق گرفت. اینکه بنده آن ارزش‌ها راندیدم قطعاً بازمی‌گردد به کم‌عمق بودن دانش سینمایی‌ام.

آنچه به بنده بیشتر ارتباط پیدا می‌کرد جنبه‌های تاریخی «ماجرای نیمروز» بود. در اینجا دیگر محکم‌تر می‌توانم اظهارنظر بنمایم. فیلم‌هایی که بر اساس رویدادهای تاریخی، سیاسی ساخته می‌شوند علی‌القاعده قراراست که به مخاطب آگاهی‌ پیرامون موضوع منتقل نمایند. ماجرای نیمروز کوچک‌ترین علم و آگاهی نه از مجاهدین به بیننده انتقال می‌دهد، نه از انگیزه، اسباب و علل و چرایی درگیر شدن آن‌ها با رهبری انقلاب، نه از پیشینه اجتماعی آن‌ها، نه از عقبه تاریخی‌شان، نه از مناسبات میان آن‌ها با سایر انقلابیون در سال‌های قبل از انقلاب و نه هیچ آگاهی و معلومات دیگری. البته باز جای شکرش باقی است که حسب معمول که هر امر ناخوشایندی که از فردای انقلاب در ایران اتفاق افتاده به آمریکا، صهیونیست‌ها و سفارت انگلستان نسبت داده می‌شود، در این فیلم حداقل پای استکبار جهانی به‌میان نیامده است.»

57243

35 دیدگاه
  • عرشیا
    یکشنبه 13 فروردین 1396 - 17:10:10
    پاسخ
    368 88

    افرین دکتر ،دقیقا حرفت حقه،کارگردان این کار با فیلمهای پارسال و امسالش نشون داد که چقدر هنر حکومتی میتونه هنر رو گمراه و منزجر کننده نشان بدهد....

    • رر
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 11:26:20
      26 10

      سینماگران ما خیلی جالب هستند.اکثرشون از دولت پول میگیرند برای ساخت فیلمشون بعد علیه دولت حرف میزنند و مخالف سینمای حکومتی هستند

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 20:22:22
      16 10

      دکتر از نظر هنری هم فیلم خوبی نیست.

  • بی نام
    یکشنبه 13 فروردین 1396 - 17:33:56
    پاسخ
    83 379

    آقای زیباکلام شما قبلا با موضوع جایزه نوبل سواد خود را در زمینه کاریتان نشان داده اید آیا بهتر نیست بجای اظهارنظر در زمینه ای که در آن تخصص ندارید به پژوهش بپردازید؟

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 13:29:58
      39 2

      الان هم در زمینه خودش اظهارنظر کرده، شما خوندی اصلا چی گفته؟ گفته من در زمینه هنری کاری ندارم ولی در حوزه تاریخ معاصر که درش تخصص دارم حرف می زنم. عادت کردین همش تا اسم یه نفر رو میبینید سریع شروع کنید به حمله کردن بدون اینکه حتی یک بار هم بخونیم چی گفته کمی فکر کنیم بعد حرف بزنیم

  • بی نام
    یکشنبه 13 فروردین 1396 - 17:38:01
    پاسخ
    327 69

    کاری کاملا سفارشی که بنحو سفارشی تمام سیمرغ ها و جوایز جشنواره امسال فیلم فجر را نیز اخذ کرد...

    • بی نام
      یکشنبه 13 فروردین 1396 - 23:53:28
      23 10

      این فیلم فقط و فقط یک سسمرغ گرفت و فیلمی مثل "فراری" چند سیمرغ

  • هانی عابد
    یکشنبه 13 فروردین 1396 - 18:09:57
    پاسخ
    66 355

    واقعا من نمیفهمم این زیبا کلام از فیلم چی میفهمه.هر جایی خودش نخود آش میکنه .همه هم ترکیبش به هم میزنن بازم ول کن نیست.واقعا خنده داره این بیاد راجع به مستر پیس داکیو درام که تو ایران خیلی شناخته شده نیست صحبت کنه.تو برو راجع به عشقا اسراییلو قطر و داعش و آمریکا صحبت کن راحت تری

    • بی نام
      یکشنبه 13 فروردین 1396 - 20:12:00
      205 22

      شما اصلا خوندی چی گفته؟ خودش میگه من درک هنری عمیقی ندارم و درباره کیفیت فیلم نظری ندارم و اینکه این جایزه گرفته در جشنواره فجر احتنمالا به لحاظ هنری خیلی برجسته بوده اما این فیلم در حوزه محتوا چیزی به سواد یا آگاهی ما درباره مجاهدین اضافه نمیکنه و اصلا جرفی در این باره نمیزنه که اینا کی بودن و چه جوری فکر می کردن و بعد هم تشکر میکنه که حداقل باز نگفتن اینا دست پرورده آمریکا و صهیونیسم و این جور چیزا بودن. دیگه از این واضح تر بگه من دانش سینمایی ندارم اما درباره محنوای این فیلم سیاسی با توجه به زمینه تدریس و تحصیلم کاملا صاحبنظرم؟ امثال شما همونایی هستن که یه فیلم را حنی ندیدن و فقط بر اساس شنیده ها علیه اش بیانیه میدن و کفن می پوشن میرن روبروی سینما بر جلوگیری از اکران

    • بی نام
      یکشنبه 13 فروردین 1396 - 20:18:54
      141 14

      خوندن کامنت «هانی عابد» منو بی اختبار یاد نامهای بزرگی در جامعه شناسی مثل آگوست کنت و هربرت اسپنسر میندازه البته نه از این لحاظ که ایشون هم مثه این دو نفر نظریه پرداز و اهل فکر هستن بلکه از این جهت که کنت و اسپنسر یک ویژگی مشترک تعجب برانگیز داشتند که از اون تعبیر به «بهداشت مغزی» می شود یعنی آنها برای حفظ سلامت فکری از گزند نظریه های مخالف دیگران زحمت خوندن تألیفات دیگران را به خود نمی دادند و تنها بر پایه مشاهدات و ذهنیات شان نظریه پردازی می کردند. حالا شما هم کاملا مشخصه اصلا زخمت خواندن حرف های زیباکلام را به خود نداده اید تا این سترون بودن ذهنی تان به خطر نیفتد و فقط هر چه به ذهنتان از دیدن تیتر و تصویر زیباکلام رسیده بر زبان جاری کرده اید دقیقا مثل تیپ و طیف سیاسی جبهه پایداری

    • زهرا
      یکشنبه 13 فروردین 1396 - 21:38:37
      112 13

      خوش تيپ بحث سر محتواي تاريخي فيلمه نه فيلم نامه نويسي.اول بخون بعد غر بزن

    • بی نام
      یکشنبه 13 فروردین 1396 - 23:09:56
      25 2

      فکر کنم اصلا نفهمیدید که اقای زیبا کلام چی گفتن

  • مجید
    یکشنبه 13 فروردین 1396 - 18:34:57
    پاسخ
    504 205

    «به ابعاد هنری، سینمایی آن نمی‌پردازم چون اهلیتی در این حوزه ندارم» و در ادامه:.... به نظرم فیلم بدون سوژه و بدون داستانی منسجم بود که صرفاً توسط یکسری سکانس‌های بی‌ارتباط با یکدیگر سرهم شده بود؛ و البته سرشار از اکشن‌هایی که برای پسربچه‌های 13،10 ساله می‌توانست هیجان‌انگیز باشد. قطعاً «ماجرای نیمروز» واجد ارزش‌های هنری برجسته‌ای بوده که بهترین فیلم جشنواره فجر شناخته شد و کلی سیمرغ بلورین به آن تعلق گرفت متاسفم برای اون دانشجویانی که ایشون استادشان هستند

    • بی نام
      یکشنبه 13 فروردین 1396 - 21:01:14
      119 230

      منفی هات طبیعی هست ولی مثبت هات معلومه که از فناوری حذف و رفرش کوکی ها استفاده فراوان بردی. اینقدر ضایع هست. اگر حدودا 60 تا مصبت به خودت داده بودی خیلی تابلو نبود ولی الان خیلی ضایع

    • محمد
      یکشنبه 13 فروردین 1396 - 21:24:25
      91 177

      دقیقا با نظر بی‌نام موافقم. سایت خبرآنلاین از نظر امنیتی وضعیت اسفناکی داره و مثبت منفی‌ها به راحتی دست کاری میشه مخصوصا در موارد خاص. کلا بازدید صحفه 100 تا نشده طرف 400 تا مثبت گرفته. کامنت‌های بالایی و پایین کلا 10 تا مثبت منفی ندارن یهو یکی 600 تا مثبت یا منفی گرفته.

    • زهرا
      یکشنبه 13 فروردین 1396 - 21:40:23
      76 137

      چه مثبت هاي تابلويي:

    • بی نام
      یکشنبه 13 فروردین 1396 - 21:45:45
      82 170

      طرف ساعت 18 پیغام گذاشته روه رفته 100 تا مثبت و منفی نخورده ولی ایشون ساعت 7:37 پیام گذاشته، اونوقت 500 تا مثبت منفی خورده. تازه زمان تایید کامنت رو در نظر نگرفتم. این مثبت ها خیلی بوداره...

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 02:13:15
      359 3

      مجید خداکنه اینجوری تو انتخابات به کاندیدای مد نظرتون رای ندید

    • بی نام
      پنجشنبه 17 فروردین 1396 - 10:47:29
      0 2

      یاد یکی از انتخابات ها افتادم...یادش نه بخیر...

  • بی نام
    یکشنبه 13 فروردین 1396 - 20:50:26
    پاسخ
    30 98

    اصلا نظر درستی نیست

  • بی نام
    یکشنبه 13 فروردین 1396 - 21:13:54
    پاسخ
    28 133

    سکوت دکتر!

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 13:27:09
      7 2

      الان خیلی احساس بزرگی میکنی که اینطوری صحبت می کنی یک نفر نظرش رو درباره یه فیلمی گفته نمی تونی ببینی

  • جمشید
    یکشنبه 13 فروردین 1396 - 22:21:50
    پاسخ
    29 84

    فیلم خوب ساخته شده . بحث سیاسی در باره آن انحرافی است

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 05:28:55
      8 21

      از نظر شما خوبه

  • مجید
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 09:48:08
    پاسخ
    12 4

    من ماجرای نیمروز رو دوست نداشتم. ولی اینکه به این فیلم برچسب دولتی بودن بزنیم نهایت بی دانشی نسبت به سینماست. کافیه با بقیه کارهای دولتی مقایسش کنین تا بفهمین شبیه هیچکدوم نیست. فیلم صرفا سعی داشت گوشه کوچیکی از کارهایی که این گروه بعد از انقلاب انجام داده رو به تصویر بکشه. هرچند به نظرم ناموفق بود. فیلمبرداری فیلم که منو روانی کرده بود. تو نماهای داخلی انقدر دوربین رو شخصیت کاراکترا زوم کرده بود و لرزش های الکی داشت که دیوونه شده بودم. انگار از پشت کرکره فیلمبرداری شده بود و یه شیء هم همیشه اون وسط تصویر تو چشم بازیگرا بود

  • رر
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 11:24:16
    پاسخ
    13 17

    چند سال پیش زیباکلام و فراستی توی دانشگاه تهران مناظره داشتند اونجا از زیباکلام زده شدم.فقط هوچی گری و حمله به فرد میکنه و به محتوا کاری نداره.

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 13:25:48
    پاسخ
    6 4

    برو بابا این هم که همش توهم توطئه داری و هی از این حرفا میزنه تا مطرح بشه

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 13:26:22
    پاسخ
    9 7

    آفرین بالاخره یک نفر حرف حق رو زد و الکی از این فیلم طرفداری نکرد

  • حقگو
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 14:49:25
    پاسخ
    24 3

    برادر صادق، اسم فيلم مشخص است كه ماجراي يك نيم روز است و نه ماجراي يك دهه كه بتوان در آن به بررسي علل شكل گيري ترورهاي سال 60 پرداخت اساسادر فيلم به يك واقعه مي پردازند مثل نجات سرباز رايان كه در آن به نجات يك سرباز پرداخته شده است و نه دلايل شكل گيري جنگ جهاني دوم

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 15:49:12
    پاسخ
    10 7

    به نظر اقای زیبا کلام درنقدشون به صورت وکیل مدافع گروه مجاهدین ظاهر میشه,ایشون از لحاظ موضوعی این فیلم رو نقد کردند که البته بسیار منطبق بر ایدئولوژی های مد نظر ایشون هست,دفاع از مخالفین انقلاب حتی ار مجاهدینی باشند که بسیاری از مرد و زن و کودک بیگناه این کشور رو به خاک و خون کشید و هنوز هم در دشمنی با این انقلاب عمله ی امریکا و اسرائیل هستن.فیلم ماجرای نیمروز فیلمی بسیار زیبا وتاثیر گذار در تاریخ سینمای ایران هست.به عوامل این فیلم تبریک میگم

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 23:23:35
    پاسخ
    4 10

    یک فیلم کاملا وقت گیر و بی محتوا که بیننده فقط دنبال سوژه میگرده که خودش رو راضی کنه که پول بلیط داده و حروم کرده پولشو ، واقعا حیف هزینه که برای ساخت فیلم شده .

    • علی
      چهارشنبه 16 فروردین 1396 - 17:24:33
      2 0

      حاضرم قسم بخورم اکثر برادرایی که اینجا نظر مخالف فیلم دادن اصلا فیلم رو ندیدن... انصافا فیلم از نظر ریتم و روایت و تصویر و تکنیک یه سر و گردن از فیلم های امسال بالاتر...بازی ها که دیگه فوق العاده...یک بار هم شده برید ببینید...روزهای شنبه و سه شنبه برید که زیاد خرج نکرده باشید...بعد بیاییم نظر بدین.

  • اصل
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 23:55:31
    پاسخ
    5 2

    ۱. داستان منسجم از تعریف شما چیست آقای بی نظر به بحث هنری ۲. فرش شما غلط است، لزومی ندارد فیلم تاریخی آگاهی بخشی و اطلاعات خاصی بدهد، صرف نشان دادن برهه کوتاهی از تاریخ به شکلی زیبا اثرش بیشتر خواهد زود ۳. به نظر شما احترام قائل و از لحن کامنت های هم وطنانم ناراضی

  • بی نام
    پنجشنبه 14 اردیبهشت 1396 - 14:02:02
    پاسخ
    0 1

    بنده از وقتی ک رفتم سینما برای دیدن این فیلم برای اولین بار به این فکر کردم که چرا صرفا بخاطر گفته های این و اون انتخاب میکنم و حتما توی این موارد اول نمیگم زیاد که در مورد این فیلم کمی تحقیق میکردم به این نتیجه میتونستم برسم که دوساعت وقت برای دیدنش تلف نکنم و حرف های دکتر زیبا کلام رو توی این مورد کاملا و کاملا و کاملا قبول دارم

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x