بنیانگذار مقاوم‌سازی و مدیریت‌بحران در ایران مستنداتی را به خبرآنلاین ارائه داده است که نشان می‌دهد باید نسبت به ایمنی طبقه دوم بزرگراه صدر در زلزله تهران نگران بود؛ سابقه جهانی نشان داده که چنین پل‌های احتمال تخریب بالایی دارند.

امید کریمی: چند روز پیش، انتشار خبری از گفتگوی نوروزی خبرآنلاین با دکتر فریبرز ناطقی الهی، بنیانگذار مقاوم‌سازی و مدیریت‌بحران در ایران و استاد نمونه کشوری در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت‌بحران، با واکنش‌های مختلفی همراه شد. 

این خبر مربوط به ایمنی پل صدر، طبقه دوم این بزرگراه، در زمان زلزله بود. واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری به این سخنان شد که می‌توانید در بخش کامنت‌های دو خبر بالا مشاهده کنید. 

در تعطیلات نوروزی از دکتر ناطقی‌الهی در دفتر کارش خواستیم پاسخ ابهامات و سوالات مطرح شده در کامنت‌ها را بدهد. بخشی از این انتقادات در کامنت‌ها که در گفتگو و خبر بود، به خود دکتر ناطقی‌الهی بر می‌گشت.

پروفسور فریبرز ناطقی‌الهی مهندسی سازه از دانشگاه کلمبیا میسوری آمریکا، فوق‌تخصص از مرکز اروپایی زلزله یوگسلاوی سابق، فوق تخصص از دانشگاه سلطنتی انگلیس کران فیلد، دانشگاه اکسفورد و ویسکانسن آمریکا و از بنیانگذاران و معاون سابق پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و رییس پژوهشکده مهندسی سازه، و استاد نمونه کشوری است. او همچنین رییس پیشین انجمن مهندسی زلزله ایران و عضو هیت مدیره دوره سوم نظام مهندسی کشور و عضو دایمی تدوین ایین نامه زلزله ایران، طراح اصلی اولین و کاملترین آزمایشگاه دینامیک سازه و میز لرزان در کشور، مدیر مقاوم سازی بیش از ٧٠ طرح مقاوم سازی کلان در برابر زلزله از جمله آسیب پذیری پالایشگاه تهران و پتروشیمی شیراز، مقاوم سازی پمپ بنزین‌ها و ایستگاهای اتش نشانی تهران و سازه‌های نیروگاه و چندین پل و ... و مدیر اولیه طراحی ساختار مدیریت بحران کشور، مصوب مجلس شورای اسلامی و طراح اصلی چندین ساختار مدیریت بحران در کشور بوده است. این استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی بیش از ۵٠ کتاب در مقاوم سازی سازه ها و مدیریت بحران و نزدیک به ۶٠٠ مقاله "مطرح" در سطح داخلی و بین المللی و چندین دستور العمل در مقاوم سازی سازه ها و تاسیسات صنعتی و حیاتی نوشته است.

در ادامه پاسخ‌ مکتوب دکتر ناطقی‌الهی به ابهامات مطرح شده در بخش نظرات گفتگوی منتشر شده با خبرآنلاین و خبر پس از آن‌ را می‌خوانید؛

پل طبقاتی صدر عملکرد و زلزله

قبل از هر چیز بر اساس نظرات عزیزان خواننده از گزارش قبلی، به استحضار می‌رسانم که بنده گرایش سیاسی خاصی ندارم و یک معلم ساده هستم، هر کس دوست باشد و خوب عمل کند دوست دارم و هر کس دشمن باشد و بد عمل کند، دوست نمی‌دارم این کشور مهم است و از فضای بوجود آمده پساپلاسکو برای بیان حقایق آسیب‌پذیری شهر گزارشاتی هر از گاهی می‌نویسم که برای کلمه به کلمه آنها مستندات علمی دارم. لذا اگر این روشنگری‌ها با سال انتخاباتی مصادف شده است پوزش می‌خواهم تقصیر بنده نیست. اگر می‌شود چند سال بعد انتخابات را اجرا کنید، ولی مطمئن نیستم بشود زلزله را خواهش کرد که نیاید!

حدود ٨٠ سال پیش ساخت پل های دو طبقه در چند کشور دنیا با هدف کمک به حمل و نقل داخل شهری و جلوه ویژه شهرهای مدرن شروع شد و اولین آنها در آمریکا سال ١٩۴٣ در شهر پرتلند ساخته شد. پس از این به سرعت تا ۴٠ سال پیش این عمل بعنوان یک نماد مدرینیته در دنیا دیده می‌شد، ولیکن از ۴٠ سال پیش بنا به تصمیم شهرداران متروپولیتن‌های بزرگ و ارزیابی این پل ها در همان زمان، نتیجه چنین شد که نه تنها دیگر این پلها نباید ساخته شوند بلکه پل‌های موجود هم یا تخریب و یا به‌ناچار به فضای سبز و پیاده رو تبدیل شوند! دلایل این امر هم عدم دستیابی به عملکرد مورد نظر از دیدگاه ترافیکی، هزینه های سرسام آور نگهداری و بهره برداری، عدم تامین مقاصد اقتصادی-اجتماعی، ازدیاد حمل ونقل های ناخواسته، و مهمتر از همه خطر ریزش آنها در شهرهای زلزله خیز اعلام شد.

در همین راستا با جسارت کامل برای اصلاح اشتباهات گذشته، اولین پل طبقاتی در پورتلند در سال ١٩٧۴ تخریب و سپس تعداد زیادی از آنها در آمریکا، کانادا، کره و برزیل ... یا به طور کامل تخریب شد و یا به فضای سبز و پیاده رو تبدیل شد. همچنین از ٢٠ سال پیش ساخت این پلها در آمریکا ممنوع شد و کره نیز تا سال٢٠٣٠ موظف به تبدیل این پل ها به باغ و پیاده‌رو شده است، این در حالی است که بهره‌برداری از پل صدر «۴سال پیش شروع شد!»

جدول یک، نشانگر ساخت و تخریب این پل هاست؛ کشورهای پیشرو در ساخت و تخریب بزرگراه‌های طبقاتی

 

نام پل طبقاتی شهر کشور سال ساخت سال تخریب
هاربودرایو پورتلند آمریکا ۱۹۴۳ ۱۹۷۴
پارک ایست میلواکی آمریکا ۱۹۶۰ ۲۰۰۲
ایمبارکادرو لس‌آنجلس آمریکا ۱۹۶۸ ۱۹۹۱
سنترال فری وی سانفرانسیسکو آمریکا ۱۹۵۰ ۱۹۸۹
آلاسکان‌وی سیاتل آمریکا ۱۹۴۹ ۲۰۰۰
پریمترال ریودوژانیرو برزیل ۱۹۵۰ ۲۰۱۳
فدریک گاردنر تورنتو کانادا تورنتو ۲۰۰۱
چئونگی چئون سئول کره جنوبی ۱۹۷۶ ۲۰۰۳

تصاویر شماره یک سال ساخت و تخریب برخی از بزرگراه‌های طبقاتی در دنیا را نشان می‌دهد؛

نکات بسیار زیادی در خصوص منسوخ بودن ایده ساخت پلهای چند طبقه در ۴٠ سال گذشته به اثبات رسیده، از دیدگاهای مختلف همانند ترافیک، اقتصادی، اجتماعی، روانی و ...بخصوص زلزله و عملکرد فاجعه بار این سازه‌ها در زلزله کوبه در سال ۱۹۹۵ نمایان شد؛

این یک فاجعه غیرقابل تصور در علم مهندسی زلزله بود. اما نگاهی گذرا به متون موجود نشانگر حقایق بسیار تلخی از عملکرد این پل ها در زمان زلزله خواهد بود.

در همین راستا و در پیگیرهای مکرر بنده از سلامت سازه طبقه دوم بزرگراه صدر و اطمینان از عملکرد ایمن این پل و دیگر سازه های کشور در زمان سرویس و بخصوص زلزله که رشته تخصصی و اعم نگرانی حقیر در ایران در ٣٠ گذشته است با توجه به عدم وجود مدارک رسمی و فنی در مراحل ساخت و پیش از ساخت، مطالبی از زبان مسئولین پل بشرح ذیل فهرست‌وار پیدا کردم که در ادامه سعی می‌کنم در حد بضاعت علمی ناچیز خود پاسخ هایی در رایطه با صحت و سقم آنها بیان کنم؛

١. آیا مصوبه‌ای برای ساخت این پل با پیشنهاد شهرداری و تایید شورای شهر لازم نبود و نیست؟ گفته شده این پل برای اصلاح ترافیک محلی ساخته شده است.
٢. هیچ گزارش توجیهی و فنی از دیدگاه های مختلف در دسترس عموم وجود ندارد؟
٣. مصالح پل چینی نیست؟
۴. در طراحی جابجایی زیادی دیده شده است.
۵. در طراحی طوری طرح کردیم! که بار زلزله به عرشه وارد نشود؟
۶. هر چقدر تغیر مکان باشد مشکلی نیست؟
٧. پل دارای مدارک و جایزه های زیادی است؟
٨. ظاهرا این پل در کنفرانس بین‌المللی زلزله شناسی مورد نقد و تقدیر قرار گرفت. در آن جلسه خاص چه گذشت؟
٩. نکات بسیاری که از طرف معاون وزارت راه و شهرسازی در باره کاستی‌های متعدد طبقه دوم بزرگراه صدر بیان شده بود.

پاسخ‌ها:

بند یک سیاسی است من بلد نیستم، ولیکن به عنوان یک شهروند مالیات دهنده بنظرم هر طرحی باید حتما مطالعات توجیهی-فنی و مصوبه داشته باشد. پل صدر زندگی افراد زیادی را که در این محدوده زندگی می‌کنند، شدیدا تحت الشعاع قرار داده و در زمان زلزله، البته اگر تخریب شود، بطور کامل منطقه را فلج می‌کند.

٢. بنده هم دراین باره گزارشی ندیده‌ام؛ نه توجیهی و نه دلایل فنی. اما این پل چند گسل مطرح شهر تهران را قطع می‌کند (با تشکر از استاد دکتر مهدی زارع)؛

طبقه دوم بزرگراه صدر تقریبا محل گذر آب‌های زیر‌زمینی تهران و قنوات شریعتی و نیاوران است اگر پایه ها بمرور زمان شسته شوند پل روی چه چیزی خواهد ایستاد و پایدار می‌ماند؟

بنا به گزارش مدیر کل مدیریت بحران شهر تهران، اگر زلزله احتمالی تهران رخ دهد، خطرات ثانویه می توانند میزان تلفات جانی و خسارات مالی را افزایش دهد، در این میان اگر به وضعیت قنات ها رسیدگی نشود، تبعات حادثه بیشتر خواهد شد. چنانچه در زلزله بم نیز خسارت های زیادی ناشی از تخریب قنات ها به وجود آمد و فرونشست های متعددی در این شهر صورت گرفت.

در منطقه ۳ تهران قنات‌های ونک، ملاصدرا، میدان آفریقا، پل‌های فجر، دوراهی یخچال، میدان مادر، میدان پیروز، دروس، احتشامیه، نمایشگاه بین‌المللی، میدان ونک، تقاطع مدرس، صدر، داوودیه، پارک طالقانی و الهیه وجود دارد. هرکدام از این قنات‌ها به چند شاخه تقسیم می‌شوند.

لذا این امر نیاز به بررسی و مونیتورینگ مداوم دارد. عموما در دنیا تمام مستندات چنین طرح‌های بزرگی بصورت عمومی در دسترس قرار می‌گیرد؛ هم قبل و هم بعد از ساخت. تا اگر نظری هست حتما دیده شود، این موضوع بسیار نگران کننده است! چرا باید ١٢ میلیون شهروند به گفته بی‌مدرک چند نفر اعتماد کنند؟ در زلزله آیا افرادی که این پل را پیشنهاد دادند، طراحی کردند و ساختند، پاسخگو خواهند بود؟ یا در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند؟ متاسفانه بارها این مطلب را تجربه کرده‌ایم، نکرده‌ایم؟ این یک مطلب جدی است نه شوخی.

٣. من هر چه فکر می‌کنم؛ مگر پل مصالحی غیر از بتن و ارماتور و نویپران دارد که چینی باشد یا فرانسوی؟ اگر مشخصات فنی مورد نیاز در نیوپران تامین شود، فرقی نمی‌کند از چین بخری یا از ایتالیا! خوب است برادران چینی از این جمله دلخور نشده‌اند. یعنی تمام پل‌های چینی که از نویپران چینی استفاده کرده‌اند خراب شده و یا لغزیده مثل نمونه غیرچینی آن در نوبنیاد، همانند نویپران ایتالیایی پل صدر؟ پس آن جابجایی بی نهایت مد نظر چی شد لغزید و افتاد!

۴. جابجایی زیاد که خوب نیست نمی‌دانم چرا بیان شده ما طراحی می‌کنیم که حد مطلوب را بدست آوریم، نه کم خوب است نه زیاد. با این اوصاف، یعنی ژله ساختیم آن بالا! این جمله حاکی از عدم فنی بودن مطلب است.

۵. بنده بی مقدار ٢٠ سال درس خواندم و ٣٠ سال در این زمینه تدریس و تحقیق کرده‌ام این را می‌دانم که هر جا جِرم است، اینرسی و نیروی زلزله انجا وارد می‌شود. اینکه نیرو به عرشه وارد نمی‌شود یعنی چه؟ شاید یک انقلاب جدید در مهندسی زلزله بوجود آمده است!. عجب جمله‌ایی، نمی دانم چه بگویم! منظور شاید ایزولاسیون لرزه‌ای است که مشکل را بجای دیگر انتقال می‌دهد نه اینکه نیرو وارد نمی‌شود.

۶. جابجایی یک مطلب است که در بالا اشاره شد، تنش، کرنش، چرخش آن‌هم در تمامی جهات و... من نمی‌دانم شاید مبانی دیگری در طراحی این پل مد نظر بوده که هنوز در علم موجود وارد نشده است، البته این می‌تواند پاسخ عدم وجود گزارشات فنی باشد، یافته های جدید!

٧. مدارک و جوایز برای بزرگترین بتن ریزی سال بوده یا بلندترین طول پل بتنی در ایران و موارد مشابه. هیچ جایزه‌ای مربوط به مسایل فنی نبوده است. لذا نباید این موارد را ملاک سلامت فنی کار قرار داد، این نوع جملات بازی با افکار مردم و نادان فرض کردن مردم است.

٨. اگر منظور آن جلسه ارائه کننده یکی از مشاوران در کنفرانس زلزله است که جز دعوا و مرافعه چیزی نصیبشان نشد و معلوم شد عملا کار طراحی آنها نقاط ضعف بسیاری دارد و تقریبا هیچ جواب قانع کننده‌ای هم دریافت نشد، اشتباه نکنم فیلمش باید موجود باشد. تا جایی که من می‌دانم به‌دلیل حمایت مالی شهرداری از کنفرانس جلسه‌ایی به آن اختصاص دادند که حاصل آن‌هم تایید کار نبود. ضمن اینکه مگر کنفرانس محل تایید یا رد یک پروژه ملی است؟

٩. نکات معاونت وزراتخانه راه و شهرسازی حقیقتا تماما بنظر جدی و مطرح بود، ولی من تا به امروز پاسخی از سوی مسئولان سازنده ندیده‌ام. البته طراحی مدنظر است، ساخت مناسب بود!

در همین راستا تحقیقاتی موجود است که نشانگر ضعف نویپران ها است. بخشی از پل بزرگراه طبقاتی صدر به طول 176 متر متشکل از 4 دهانه هر یک به طول 44 متر، حد فاصل خیابان های شهید قلندری و بلوار کاوه، مورد مطالعه قرارگرفته است و کفایت لرزه ای آن توسط تحلیل دینامیکی غیرخطی تاریخچه زمانی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

بدین منظور 8 شتاب نگاشت متناسب با دوره تناوب سازه مورد مطالعه به عنوان ورودی انتخاب شده و با توجه به محل قرارگیری سازه در شهر تهران به مقدار ۰.۳۵g شتاب ثقل مقیاس یعنی حتی شرایط ساده شده تر برای پل منظور شده در حقیقت برای آن منطقه شاید ۰.۴۲g صحیحتر بود، حال با همین فرضیات ساده شده، پس از مدل‌سازی طبقه دوم بزرگراه صدر در نرم‌افزار، سازه ایی اعمال شتابنگاشت های انتخابی به مدل ریاضی و انجام تحلیل و بررسی نتایج بدست آمده، مشاهده شده که پایه های پل مورد بررسی، در این حد از "شتاب زلزله کم فرضی" تغییرمکان نسبی کمی داشته و در حالت الاستیک باقی مانده و مفصل پلاستیک در آن ها تشکیل نشده است، البته شتاب محتمل واقعیتر ۰.۴۲g ممکن بود وضعیت را از این هم بسیار بحرانی و مخربتر کند. (مهم: بشرطی که فونداسیون پایه ها توسط قنات ها شسته نشده باشد و تجربه زلزله‌های ورودی متفاوت را بر پایه ها نداشته باشد؛ multi support excitation) ولی آنچه که در این مطالعه موردی باعث ضعف پل مورد نظر شده، ضعف در ناحیه تکیه گاه های الاستومری (نئوپرن‌ها) است. نتایج تحلیل‌ها نشان می‌دهد، نیروهای وارد بر نئوپرن‌ها و به تبع آن تغییر مکان قائم و جانبی آن ها بیش از حد مجاز است حتی با شتاب کم فرضی‌، گسیختگی تعدادی از نئوپرن ها در مراحل ساخت و بهره‌برداری پل و نیز تخریب و حرکت عرشه در برخی نقاط نیز، مؤید نتایج بدست آمده است.

بنابراین علیرغم مقاومت پایه ها در برابر بارهای جانبی با شتاب کم فرضی (توجه: کمِ فرضی) ولیکن نه شتاب محتمل که گسیختگی نئوپرن‌ها می‌تواند باعث افتادن عرشه از روی پایه‌ها و آسیب جدی به پل صدر شود، همانطور که در کالیفرنیا رخ داد. البته با فرض شتاب واقعی‌تر تصور می‌شود هم پایه و هم عرشه مشکل‌دار شود که نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد. در ضمن نبود نامعینی در این پل‌های تک پایه (redundancy) عموما در برش نابود می‌شوند، همانند پل کوبه، طراحی یک مطلب است و عملکرد مطلبی دیگر!

در خاتمه امیدوارم این متن آسیب‌پذیری این پل را در برابر زلزله و احتمال تخریب جدی آنرا روشن کرده باشد. اگر کمی جدی شدم قصدم درخواست کنترل جدی این پل بود نه بازی با کلمات، امیدوارم گزارشات طراحی سریعا در دسترس قرار بگیرد تا از پتانسیل وقوع یک فاجعه ملی و جدی جلوگیری شود، بهترین کار این نیست که انسان از کار خود کرده فقط دفاع بیانی کند، بهتر آن است که اجازه داده شود بررسی دقیقتر انجام شود و این بنفع همه خواهد بود؛ کشور، مردم و ارگان‌های درگیر! بیان این مطالب خوشایند هیچ کس نیست و "دلیل بر ریزش حتمی پل هم نیست" ولیکن با عملکرد ضعیف در پلاسکو و ایراد برخی به دانشگاهیان که چرا نگفتید، علی‌رغم اینکه بارها توسط اساتید محترم این مشکلات بیان شده بود. امیدوارم این مطالب به حفظ ایمنی جان و مال هموطنان در زلزله احتمالی ولی واقعی و مهلک تهران کمک کند.

این یک بحث علمی-اجتماعی است نه سیاسی و یک مثلث آنرا تشکیل می‌دهد؛ یک راس مسئولان، یک راس متخصصان و یک راس مردم.

متخصصان باید صادقانه یافته های خود را اعلام کنند، مردم باید کمک و پاسخگویی از مسئولان بخواهند و مسئولان باید پاسخگو و در صورت نیاز نسبت به رفع اسیب پذیری عمل کنند. به همین سادگی، کسی دنبال مجرم نمی‌گردد!

عدم توجه به هریک از این عناصر سه گانه و همکاری جدی بین این سه نهاد نتیجه اش همانند ساختمان پلاسکو خواهد بود؛ البته در ابعاد تهران ١٠ تا ١۴ میلیونی! مسلما تا اولین تیک دستگاه لرزه‌نگار می‌شود این موارد را به سخره گرفت یا به‌هر گونه‌ایی و در هر راستایی تعمیم داد؛ سیاسی خواند، اقتصادی خواند، جناحی خواند، بی‌سوادی نویسنده خواند و... ولیکن بعد از آن تیک اولیه، در ۱۰ ثانیه واقعیت تبدیل به درک تلخ حقیقت خواهد شد، همانطور که بارها شده است؛ رودبار، بم و ...

تاریخ ایران پر از زلزله های مخرب بوده؛ بخصوص منطقه تهران، ری و دماوند. نباید ترسید، چون مرض را به خوبی می‌شناسیم، درمان را هم کاملا می‌شناسیم و بلدیم، فقط باید سریعا با جدیت کامل در صورت اطمینان از وجود بیماری درمان را شروع کرد در غیر اینصورت ...

والسلام علی من‌اتبع‌الهدی

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 650822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 60
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    7 44
    استاد شما ۲۰ سال درس خوانده ای و ۳۰ سال تدریس. ولی ابتدا باید میدانستی نباید بدون اطلاعات کافی راجع به یک موضوع صحبت کنی. اونهم جوری که سعی کنی شلوغ کنی و بترسانی. اینها همیشه نزدیک به انتخابات هستش
    • محمد حسين A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      15 6
      من شماره ايشون رو داشتم تماس گرفتم و عرض كردم خدمتشون كامنت شما رو فرمودند، عينا همه حق دارن نظر بدن و هر نظري محترمه و در جاي خود درسته اين اصل مطلبه كه بايد مردم بعنوان يك ركن مثلث ياد شده شركت كنن الحمدالله كه شده ولي ان قسمت كه نزديك انتخاباته درست انشا،،، كه نيست من ٣٠ سال دارم ميگم و سرچ اينترني ميشه ديد فكر ميكنم گفتنش بهت از نگفتنشه محود حسين شما هم ناراحت نشو بايد ياد بگيري علاوه بر اينگه تزتو خوب انجام بدي نظرات رو هم بشنوي و ترقي در همين است مردم حق دارند شاد باش پسرم گزارشتو زودتر بمن برسون
  • بی نام IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    38 9
    متاسفانه جناب آقای قالیباف در طول دروان تصدی پست شهرداری تهران بیشتر به انجام اقدامات نمایشی و کم کیفیت بسنده کرده و رسما کیفیت را فدای کمیت نموده اند
  • بی نام A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    60 5
    خراب هم بشه جهادی و گازانبری اواربرداری میشه و شهرداری رکوردی دیگر در اواربرداری خلق میکنه
  • جواد IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    30 5
    البته آنچه به جایی نرسد، فریاد است؛ قبل از ساخت و بعد از ساخت مانند این کارشناس بسیار بوده اند و گفته اند و تذکر داده شده است، ولی مدیران بیسواد و مغرور و از خود راضی در عرصه خدمت نیستند که بفهمند و توجه کنند، آنها فقط منافع خود را چسبیده اند و تنها چیزی که برایشان اهمیت ندارد مردم است و بیت المال است و حقوق دیگران، حالا که گوش نداده اند و ساخته اند، بر حسب وظیفه شخصی پیدا شده و هشدار میدهد و آلارم به این موضوع میدهد که قضیه پل به کنار، اما جان مردم در خطر است و تا دیر نشده فکری بکنید؛ اما مسلم است که باز هم کسی گوش نمیدهد و صد البته که نرود میخ آهنین بر سنگ...
  • فرهاد شهیدی IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    24 4
    سلام آقای دکتر کاملا درست میفرمایند. در پاسخ دوستان، در طراحی سازه های مهم نظیر آن، همانطور که آقای دکتر فرمودند در همه جای دنیا مدارک و مستندات قبل ساخت در دسترس صاحب نظران قرار میگیره. نه اینکه خودشون ببرند و خودشونم بدوزند. بعدشم بگن ساختیم همینه که هست. درثانی اگر ظوابط مهندسی به درستی رعایت بشه و هرچیزی را با توجه به مطالعات عمیق و تجربیات گذشته انجام بدهیم بعداز زلزله خسارت ها بسیار کم خواهد بود. مانند اکثر کشورهای لرزه خیر پیشرفته. همین جوری کار می کنیم که شما می فرمایید بعداز زلزله چی می مونه چه برسه به پل. اگر درست کار کنیم بعداز زلزله همه چی در حد مناسبی کم آسیب می بینه. ثالثا شریان های حیاتی عبور اگر بخواهد به این صورت بسته بشه که فاجعه است.
  • محمدرضا A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    14 47
    واقعا انتقادات خبر آنلاین از شهرداری حالت مغرضانه گرفته
    • بی نام A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      16 13
      چرا تا کسی انتقادی می کنه میگید انتقاد مغرضانه است و سیاسی کاری شده اقاجون این پل مشکل داره و اگر اتفاقی بیافته بیشتر از همه امثال شما که حمایت کردید مسئولید هم در این دنیا و هم در اون دنیا
  • بی نام IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    21 0
    یعنی مدیریت شهری و کارامد آقای قالیباف رو میخواید زیر سوال ببرین؟؟؟
  • ولید A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    4 1
    ساختمون پلاسکو هم خراب میشه
  • بی نام RO ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    17 14
    آقا پل صدر را ول کنید بالاخره کاری است که شده. یک تک پا بیایید چهارراه مولوی، سرچشمه و سیروس را ببینید. در تعطیلات نوروز طرح سنگفرش کردن این سه نقطه را آغاز کردند تا مثلا در ایام تعطیلات کار تمام شود اما امروز که آمدیم سرکار از همه طرف به بن بست خوردیم و ترافیک سرسام آور چهارراه سرچشمه به یک خیابان انحرافی و باریک سه متری منتقل شده. اتوبوس های واحد هم تغییر مسیر داده اند یعنی نه می توانیم از مولوی بیاییم طرف سرچشمه و نه از میدان امام خمینی بیاییم به سرچشمه. بنابراین از مولوی تا سرچشمه پیاده آمدیم دریغ از یک بنر برای اطلاع رسانی ای کاش شهردار تهران اصلاح طلب بود تا ازش انتقاد می کردند برای این همه بی تدبیری. آقای قالیباف عیدی خوبی ندادید به کسبه و ساکنان این منطقه پر رفت و آمد.
  • پوریا مستغنی A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    11 13
    با سلام ضمن تشکر از مطرح نمودن موضوع بسیار مهم لازم بذکر است در زلزله کوبه ژاپن هم تجربیات تلخ مشابهی وجود دارد اما دو نکته بر نگرانی ما در خصوص این پل میفزاید اول: بارگذاری بار مرده ناشی از نیوجرسی ها و ایجاد شبکه شبکه زهکشی که بعد از اتمام ساخت پل و بهره برداری و بعد از ایجاد قندیل ها در اثر بارش و سرمای شدید به آن اضافه شد دوم: ترافیک نامتناسب دو سمت پل در ساعات مختلف شبانه روز که بسیار بیشتر از استاندارد حرکت معمول اتومبیل ها و فاصله لازم بین آنهاست که میبایست در محاسبات دیده شده باشد.
  • منتقد A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    16 13
    خیلی جالبه ایده هایی که قبلا در کشورهای دیگر استفاده شده و در حال حاضر منسوخ می باشد در کشور مورد بهره برداری می رسد و شهرداری هم به آن افتخار می کند و فخر می فروشد عجیب است این عجایب پسرفته به کارگیری شده
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    16 9
    نوع متن مصاحبه به گونه ای تنظیم شده که آنرا مغرضانه جلوه میدهد و از بار علمی آن می کاهد
  • درمانده تهران A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    6 14
    قالیباف اگه رئیس جمهور نشه همرو از چشم ما تهرانیا میبینه تهران رو با تمام پلها و ساختمانها رو سرمون خراب میکنه قبل از زلزله طبیعی زلزله قالیباف در میونه.که بسیار خطرناکتره.وای به اون روزی که دکتر سردار خلبان قالیباف از ریاست جمهوری نا امید بشه.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    11 22
    الان در ایران قصاب و پزشک و غیره ساختمان سازی میکنند که هیچگونه تعهدی به هیچ کسو هیچ جا ندارند...معلوم نیست کی به کیه...
    • بی نام DE ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      8 6
      مثل شما که در زمینه ای که اطلاعات نداری اعلام نظر میکنی
  • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    15 14
    پل صدر برای یک عده نان داشت که بردند و خوردند و برایشان هم مهم نیست که پل خراب می شه یا نمی شه. مردم تاوانش را می دهند و آقایان دردشان نمی آید.
  • بی نام IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    3 11
    موارد ذیل نیز قابل توجه می باشد: 1.در خصوص الاستومر های پل صدر این را باید گفت الاستومر ها المانهایی نیستند که بتواند زلزله ای با شتاب حدود 0.35g تحمل کند معمولا برای تامین این نقص از کلید های برشی یا stop block استفاده می کنند که این مورد در اطراف الاستومرها دیده نمی شود 2.الاستومر ها بدلیل این که از اروپا تهیه شده در صورتی که اروپا بار جانبی زلزله کمتر حاکم بوده براساس شرایط اروپا طراحی وساخته شده که این مورد باید بررسی شود. 3.در جایی از طراح پل صدر ذکر شده آیین نامه طراحی پل صدر مطابق آیین نامه euro code است حال سئوال این باپایین بودن شتاب زلزله در اروپا آیا طراحی براساس این آیین نامه درست است؟؟ 4.چرا باطول دهانه های متفاوت ابعاد پایه ها یکسان است؟
    • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      11 1
      ایتالیا ، یونان ، قبرس ، ترکیه و ... زلزله خیزند. همین اواخر در ایتالیا زلزله شدیدی امد. باید با مطالعه صحبت کرد. در ضمن شتاب مبنا رو از آیین نامه های خارجی استخراج نمیکنن شتاب مبنا مربوط به هر محل متفاوته. البته باز جالبه که بالاخره یکی گقت مطالعاتی بر اساس آیین نامه eurocode انجام شده هر طراحی میتونه در طراحی چند تیپ قالب استفاده کنه معمولا با تفییرات میزان آرماتور تغییرات مقاومتی لازم انجام میشه. کاش با مطالعه اعلام نظر شود
  • مهدی A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    5 9
    بعنوان یک کارشناس ارشد زلزله با نظرات آقای دکتر کاملا موافقم . در سایر نقاط دنیا موضوع تک پایه ای بودن پل در زلزله های قبل هم مشکل خود را بوضوح نشان داده و طراح پل و شهرداری می بایست از آن درس می گرفتند. متاسفانه فقط برای اینکه زمان اتمام پل و تونل به قبل از انتخابات 92 برسد , بسیاری از موارد فنی در ساخت آن نادیده گفته شده است. براحتی می توانستند با تملک تعدادی از املاک کنار پل آنرا از حالت نامطمئن فعلی خارج سازند و قابلیت اطمینان آنرا آنهم برای چنین شریان مهم شهری بالا ببرند.
    • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      11 2
      دوست عزیز بر اساس همون تجارب زلزله ها آیین نامه های معتبر طراحی پل نظیر آشتو و یوروکد رو مورد بازنگری قرار دادن. برای همین هستش که پل جوری طرح شده که با وجود تک پایه بودن وارد فاز غیرخطی نمیشه و اساسا مفصلی تشکیل نمیشه که خراب بشه.
  • امیر A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    14 9
    ظاهرا نویسنده با مفهوم طراحی سازه ها براساس تغییرمکان و مفهوم جداسازی لرزه ای آشنایی ندارن. چون در مقاله خیلی جاهها مباحث علمی رو اشتباه میگن. در ضمن راجع به پروژه هم اطلاعات اندکی دارن . چون به عنوان مثال تکیه گاه ها نه چینی و نه ایتالیایی بوده. از فرانسه و المان تهیه شده. یا کنترل مستقل مطالعات و طراحی توسط شرکت لئونارد آلمان که یکی از بزرگترین مشاوران پل سازی دنیا هستش انجام شده. یا میگویند چینی ها ساختند. فقط جرثقیل های نصب رو از چین خریدن. یا میگن مفاهیم و یا ایده های نو و خاص در طراحی استفاده شده. آخه مگه میشه که خارج از ضوابط آیین نامه های زسمی و بین المللی چیزی ساخت؟ خبرآنلاین بهتره بیشتر در بیان موضوعات علمی دقت کنی
    • بی نام DE ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      8 3
      نهایتا از آلمان و فرانسه تهیه شد. مصاحبه اشاره شده اولیه بوده. بعد عوض شد. دیدی شما اطلاع نداری
    • فرزاد A1 ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      3 8
      عجب ماشاالله خوب ديگه كامنت نزارد معاون گفته ايناليايي بازم ولكن نيست ميگه گزارش قديميه الله اكبر پس اونم دروغ بوده همون چينيه
  • فرشید A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    13 1
    جمله استاد : "تجربه زلزله‌های ورودی متفاوت را بر پایه ها نداشته باشد؛ multi support excitation" مشخصه اطلاعات کافی راجع به پل صدر ندارن. چون مساله تحریک های متفاوت زلزله در طول های پیوسته زیاد میتونه مطرح باشه . این درحالیه که پل طبقاتی از واحد های تقربیا 160 متری تشکبل شده که با درز انبساط از هم جدا شده اند.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    13 7
    من در خیلی از جاهها دیدم از این نوع پل ها ساختن . آمریکا ، تایوان ، تایلند، چین ، مالزی و ... . اصلا هم منسوخ نیست. کافیه یک جستجوی ساده در اینترنت کنید
    • بی نام A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      11 0
      راست میگه. یک جستجوی ساده توی اینترنت
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    10 3
    الان مطالعات و محاسبات سازه های خاص در ایران به مراتب وضعیت بهتری از مطالعات و محاسبات ساختمان و برجها دارد چنانچه در این فیلدها، که ارتباط مستقیم و بیشتری با جان انسانها دارند تحقیق و تفحص کنید، با وضعیت دردناک تری مواجه خواهید بود. حداقل در سازه های خاص شما با یک شرکت حقوقی نام و نشان دار سروکار دارید ولی در ساختمان به جز معدودی انگشت شمار با چه یا که؟
    • بی نام DE ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      9 3
      خدا خیرت بده که میگی سازه های خاص کنترل های خاص دارن. تا جایی که من میدونم ۳ مرجع داخلی و یک مرجع خارجی مستقلا مطالعات پل طبقاتی صدر رو کنترل مضاعف کردن.
    • سپيده A1 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      4 9
      قبلا فقط الماني بودند حالا شدن ٤ تا كنترل كننده چند روز ادامه پيدا كنه تمام دنيا ميشن كنترل كننده ها ها
  • علیرضا A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    9 4
    با سلام در خبر فوق مرقومه مفصل آقای دکتر فريبرز ناطقی الهی منتشر شده که به عنوان مثال در بند 2 قسمت پاسخ ها به درستی و با حفظ حقوق معنوی اشخاص، به تحقيقات آقای دکتر زارع مرجع داده شده است. لیکن متاسفانه در بند 9 همين مرقومه، تحقيقات مربوط به مطالعات پل صدر حد فاصل خيابان شهيد قلندری و بلوار کاوه بدون ذکر مرجع به نحوی عنوان شده که خواننده محتملا آنرا جزو يافته های نويسنده خواهد دانست. با توجه به سابقه آکادميک نويسنده محترم، و اينکه پاسخ مکتوب ايشان منتشر شده نه مصاحبه که ويرايش خبرنگار محتمل باشد، عدم صداقت در ذکر منبع اصلی مورد تعجب اينجانب است. توضيح آنکه: تحقيق مورد ادعا مربوط به تز کارشناسی ارشد خانم کيميا ضيايي حسين زاده در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اراک
    • سرویس جامعه خبرآنلاین A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      3 13
      با تشکر از راهنماییتان؛ اما همانطوري كه نوشته شده، دکتر ناطقی به گزارش اصلی ارجاع داده‌اند و اشاره‌ای نشده که تحقیق از سوی خودشان بوده است. تنها تحقیق را ویرایش کرده‌اند. توضیحات دکتر ناطقی درباره این کامنت چنین است: ايرادات را كه ٠/٣٥ ثقل بوده اصلاح کرده و ٠/٤٢ ثقل بيان شده است در ضمن چون خبر انلاين مراجع را در اخر كار نمي اورد لذا ديده نشده است. جناب دانشيار شاگرد دوره فوق اينجانب بوده و نيازي براي برداشت ذهني ايشان نميباشد. در يك سرچ ساده اين مقاله قابل دسترسی است از اقاي دكتر زارع تشكر شد چون بنا به درخواست شبانه نقشه مربوطه را براي اين مطلب اماده كردند . باز هم تاكيد ميشود ٠/٤٢ ثقل براي منطقه شتاب محتمل بهتري است، متن كاملا مشخص است و محتملا فقط شك است
    • بی نام A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      12 7
      این استاد فقط شلوغ بازی میکنه.
  • علیرضا A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    5 10
    با عنوان "ارزيابی کفايت لرزه ای پل بزرگراه طبقاتی صدر با استفاده از روش تحليل ديناميکی تاريخچه زمانی غيرخطی" بوده که بنده حقير سمت استاد راهنمای ايشان را داشته ام. مستندات لازم در مرکز اسناد دانشگاه اراک و همچنين در پايگاه ايرانداک موجود است. لذا با استناد بر ماده 23 قانون مطبوعات انتظار بر آنست که در اسرع زمان ممکن تصحيح لازم در پايگاه خبری و در همان محل خبر قبلی منتشر گردد. با آرزوی توفيق الهی دکتر عليرضا آذربخت دانشيار گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک
    • بی نام A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      10 4
      اتفاقا این بررسی رو من خوانده ام . از اساس مدلسازی و بارگذاریش ایراد داشت. میزان تغییرمکان های بدست آمده در آنالیز کاملا غلط بود. هم تغییرمکان افقی و هم تغییرمکان قایم. استاد گرامی برای سازه های با پریود بالا باید از طیف ها و یا رکورد های تغییرمکان برای بررسی استفاده کرد و نه داده های شتاب
    • A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      6 9
      متن همكار محترم كاملا مشخص است و برداشت شما غلط، شما اشتباه برداشت ميكنيد. تعجب انجاست كه دانشيار امروزي كه در امتحان دكتري به مدرك پيوست رد شد چگونه دكتري گرفت
    • بی نام DE ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      10 8
      عزیزم مهم نیست که کی نوشته یا کی استاد ممتحن بوده. مهم اینه که اصلا غلط بوده
    • بی نام DE ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      10 7
      این مقاله که میگن پر از اشتباهات مفهومی است
  • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    12 2
    دوستان دانشمند خیلی از سازه ها درحقیقت تک پایه هستن و مبانی طراحی اونها بر مبنای مفاصل پلاستیک نیست. نمونه قابل درک برای شما همین برج میلاد هستش یک جرم زیاد در بالا بر روی یک ستون
    • بی نام DE ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      11 1
      راست میگه. پلها معمولا دارای درجه نامعینی کمی هستن.
  • بی نام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    10 12
    مطالبی را که آقای دکتر ناطقی به شیوایی هر چه تمام تر در خصوص لزوم توجه ویژه به مقوله توسعه پایدار در ساخت شریان های حیاتی کشور و به ویژه کلان شهر تهران مطرح نمودند، موضوعی است که هر لحظه غفلت و بی توجهی به آنها، در صورت وقوع زلزله، خساراتی به مراتب ویران بار تر از فاجعه پلاسکو را رقم خواهد زد. اقدام پیش دستانه ی کشورهای مترقی در تبدیل پل های طبقاتی به فضاهای سبز نمونه ای از اقداماتی است که از حوادث ناگوار بعدی جلوگیری می نماید. ضروری است به دور از حب و بغض های جناحی از کارشناسان خبره برای یافتن راهکارهای حیاتی استفاده شود.
  • احمدی A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    4 14
    با عرض سلام و ارادت. بنظرم خیلی روی این مطلب زحمت کشیده شده و مثل یک پروژه تحقیقاتی روی آن وقت گذاشته اند. ولی مشکل اینجور مباحثه ها آنست که یک طرف یک استاد دانشگاه صاحب نام است و طرف دیگر مجهول الهویه هایی که حتی می توانند فحاشی کنند بقول سعدی بزرگ " بوی عبیر از گند سیر واماند". ارادتمند
    • بی نام A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      13 7
      دوست عزیز یک استاد دانشگاه نیز باید بدونه که باید در خصوص یک مطلب باید اطلاعات کافی جمع کنه و همچنین تجربه کافی در زمینه طراحی داشته باشه. متاسفانه متن در گزارش فنی نیست و بیشتر سعی شده هیجانی و عامیانه نوشته بشه.
    • احمدي A1 ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      4 11
      اين يه متن خبري براي علمي به گزارشات ايشان مراجعه بكنيد
    • بي نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
      7 9
      كساني كه روي مطالب علمي مباحثه ميكنند بايد اطلاعات كافي داشته باشند بنظر من مجهول الهويه بودن يا نبود هر كس را توان علمي و رزومه مشخص ميكنه كافيه اگر اهل فن هستيد به گوگل اسكالر rرجوع كنيد و توان علمي كسي كه آقاي ناطقي در خصوص ايشون اينگونه صحبت ميكنن و مقالات و بار علمي اسمشون رو جستجو كنيد بعد چنين اهانتي رو بفرماييد.
  • بی نام A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    11 4
    جمله استاد محترم : "در طراحی طوری طرح کردیم که بار زلزله به عرشه وارد نشود؟" این استاد محترم منبع این صحبت را ذکر کنند. . چون هر مهندسی میدانید که حداقل نیروی زلزله به سازه نمی تواند صفر باشد. متاسفانه استاد محترم کاملا از پل صدر برداشت های اشتباه دارند. احتمالا ایشان کم شدن اثر نیروی زلزله و کاهش بازتاب به خاطر پریودهای ارتعاشی بالا رو "با وارد نشدن نیروی زلزله به عرشه اشتباه گرفتن "
  • بی نام A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    11 1
    جهت اطلاع نویسنده عزیز : در پل سازی جانمایی پایه ها معمولا به گونه ای صورت می پذیرد که از قنات های فعال دور باشن. در صورتی که این امر عملی نباشد معمولا قنات را منحرف کرده و قسمت مرده آن را تا طول مناسبی با بتن پر میکنند.
    • احمدي A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      2 10
      تو جدول ٣ قنات صدر ؟؟؟؟ جهت اطلاع خشكوندن مجبوريد كامنت بزاريد ؟ كاش ميشد شكلك هم بزاريم تو كامنت ها
  • بی نام A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    10 4
    من خودم اخیرا مالزی و تایوان بودم..چندین سری از این پلها ساخته بود یا در حال ساخت بود. کجا منسوخ شده؟ چیزی رو که نمیدی باید بپرسید
  • بی نام A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    4 11
    نقد و بررسیهای تخصصی که در ماههای اخیر در رابطه با آسیب پذیری کشور بویژه شهر تهران و بدنبال حادثه پلاسکو صورت میگیرند را نمیتوان و نبایست از بعد جهت گیریهای سیاسی تحلیل نمود، بالعکس کسانی ممکن است بدلیل انتخاباتی شدن فضای کشور از توجه به مسایل مهمتری همچون پیامدهای وقوع حوادث بزرگی نظیر زلزله تهران غافل شوند . بنابراین از مسئولین محترم ذیربط و کاندیداهای احتمالی بایستی انتظار داشت که به تفکیک مسایل عنایت داشته باشند و همواره پاسخگوی عملکردها و نیازهای کشور در حوزه مسئولیتی خود باشند. بعلاوه اینکه اگر حرف حق و درستی بیان شده که به آگاهی مردم و مسئولین در انتخاب اصلح هم کمک کند که اساساً امر خطایی نیست و بلکه جزء ضرورتهای امروز انتخابات دراغلب نقاط پیشرفته دنیا نیز میباشد. به نظر من در این برهه ی انتخابات بهتره درگیر این مسائل نشیم. درسته که دکتر ناطقی عزیز دیدگاه کارشناسانه دارند و همه ی ما ایشون رو به تعهد و تخصص میشناسیم، اما چه بسا از نظرات ایشون و اساتید دیگر برای مقاصد سیاسی سوء استفاده بشه... خداوند تمام اساتید گرانقدر رو محفوظ بدارد
  • بی نام US ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    6 9
    در رابطه با منسوخ بودن اين پلها همانطور كه كارشناس محترم با عكس و جدول نشان دادند ٤٠ سال پيش ٨ شهر بزرگ در مطالعات خود در سمينار شهرداران دنيا ايده منسوخ بودن را طرح و اعلام كردند، برخي كشور ها اقدام هم كردند تخريب و تبديل به پارك. برخي هنوز بدليل تبعات سياسي و اجتماعع از انها استفاده ميكنند ولي ديگر نميسازند. حال شايد ٣٠ سال ديگر كشور جيبوتي بخواهد يكي بسازد ولي لندن و پاريس و سيول و امريكا و ،،،، نميسازند موجود ها را هم پارك ميكنند. منسوج يعني ايده اي كه اثبات شده بي فايده است در ضمن عزيزاني كه ميرمايند در فلان كشور ديدهاند رو گذر و رمپ هاي طبقاتي رو با پل طبقاتي اشتباه نگيرند لطفا و باز ممكن است در افريقاي بي سايو هم باشد كمي بهتر گزارشات اين كارشناسان را مطالعه كنيم بهتر است
  • بی نام US ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    2 8
    سازه ای با هزینه گزاف ساخته شده ونه تنها گره ترافیکی را کاهش نداده بلکه امروزه به حقیقت تهدیدی است که هر لحظه می تواند با وقوع زلزله فاجعه ای مرگبار درست کند و امداد رسانی را هم بدلیل انسداد مسیر کاملا مختل کنه . در کنار این هزینه تخریب و اوار برداری این سازه بعد از زقوع زلزله وخسارتهایی که به قناتهای شمال شهر و درختان ان خورده شده را نیز در نظر بگیرید.
    • بی نام A1 ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
      10 2
      شما فقط فکر کن که اگر پل ساخته نمیشد و حجم ترافیک ماشین عبوری از تونل نیایش وارد صدر تراز صفر میشد چه فاجعه ای اتفاق می افتاد. به نظر شما الان کسی جرات داره شده برای یک ساعت پل رو تعطیل کنه؟ شما فقط کافیه به آمار عبوری ماشین از روی پل نگاه کنی. مشکل تهران اینه که هر چه که میسازن چند برابرش ماشین وارد میکنن و افزایش تقاضا میدن.
  • محمدرضا A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    12 2
    در دنیا الزام است که یک پروژه بزرگ مستقلا توسط دو شرکت و با استفاده از دو نرم افزار متفاوت، فرایند مدلسازی و تحلیل طرح پیشنهادی مشاور صورت پذیرد و اختلاف دو تحلیل از یک طرح کمتر از مقداری مشخص براساس شرایط باشد. آقای دکتر ناطقی نمی بایست وارد مباحث فنی از جمله جداسازی لرزه ای می شدند، این جزئیات در مقالات علمی و پژوهشی معتبر دنیا بایستی مطرح شود نه در محفل های سیاسی و ... در این خصوص مراجعه فرمائید به مقاله دکتر کازل در دانشگاه ام آی تی که بلافاصله دو روز بعد از فاجعه 11 سپتامبر نوشته شد. بحث در محافل آکادمیک و تخصصی حوزه عملکرد لرزه ای می تواند با داوری متخصصین امر مواجه شده و پس از پالایش با کمترین اشتباه بصورت عمومی منتشر شود.
    • بی نام A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
      10 1
      احسنت به شما مطالب علمی و فنی جاش توی سایتهای خبرگذاری نیست. کار علمی میخواد نه کار ژورنالیستی.
  • علیرضا آذربخت A1 ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
    16 1
    با سلام. فرافکنی و توجیهات غیرمسءولانه هیچ یک موید بداخلاقی علمی نیستند. کلیه اهالی علم و دانش موظف به استناد دهی علمی هستند ولو اینکه مدرک دیپلم بنده هم اگر معتبر نباشد با توجه به عنوان خبر .... ادعا در زمینه خرابی طبقه دوم پل صدر است... همه میدانند خرابی پل کوبه مربوط به مساله شکل پذیری بوده و تعمیم آن به پل صدر کاملا غیرعلمی است. تنها مستند موجود در خبر مربوط به مطالعه بنده میباشد.... بنده که اون مطالعه رو انجام دادم بصراحت اعتقاد دارم که برای اظهار همچین ادعایی خیلی زوده و باید تحقیقات بیشتری انجام بگیره واقعا جالبه که بر اساس فقط یک مطالعه انجام شده دوستان میان و سونامی ژورنالیستی راه میاندازن
    • بی نام A1 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
      13 1
      موافقم . کاش این استاد دانشگاه به جای این نوع مقاله نویسی به بررسی علمی میپرداخت. شما به درستی به به بخشی از مشکل پلی که در زلزله کوبه دچار خرابی شد کردید. البته دلایل دیگری هم داشته. که از حوصله این جا خارجه. و به درستی فرمودید قابل تعمیم به پل صدر نیست. چون اساسا سیستم سازه ای دو پل کاملا متفاوت هستش و از طرفی ضوابط روز معتبرترین آیین نامه های دنیا نظیر شکل پذیری در ستون ، عدم قرارگیری وصله در نواحی بحرانی ستون، تامین طول نشیمن تکیه گاهی با ضریب اطمینان بالا حتی برای زلزله با دوره بازگشت ۲۴۷۵ ساله و ... ، رعایت شده. ببخشید وارد برخی از مسایل فنی شدم. چون دیدم مسیر بحث به اشتباه رفته. ولی واقعا جای این موضوع در سایتهای خبریو ژورنالیستی نیست.
  • علیرضا آذربخت A1 ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
    14 1
    دوستانی که لطف داشتن ادعا کردن نتایج تحقیق بنده اشتباه بوده توجه داشته باشن که نویسنده این خب. با استناد به همین تحقیق و فقط همین تحقیق داره ادعا میکنه طبقه دوم پل صدر خراب میشه... اگه غلطه چرا برای ترسوندن مردم از اون استفاده میکنید؟
  • عزيز A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
    1 15
    ٣ گروه نظر دادند گروه اول كه يك مطلب جدي مثل زلزله را با سياست موجود تلفيق كردند و اصل موضوع را فراموش ؟ ٢. گروهي كه اصلا در مطلب نبودند و چند كلمه را از يك نوشتار كامل نظر من البته چه موافقان و چه مخالفان بزرگنكايي كردند و به ان توجه كردند نه خود نوشتار ؟ گروه ديگر بدون دكر نام با نخصص راي صادر كردند و خود را مطلع و نويسنده را غير مطلع دانسته و فتوا عملا صادر كردند اصل موضوع شهيد شد اهميت موضوع با حركت سياسي كردن مطلب توسط عده ايي كم رنگ شد متن كامل علمي/ خبري يك خبره در زمينه تخصصي با اعتبار جهاني كمرنگ شد؟ چون نگاه سياسي به همه اركان ما رخنه كرده حتي اسيب پذيري شهرمان و جان و مالكان بسيار نگران كننده است اين مطلب