جمعه 3 آذر 1396
دوشنبه 14 فروردین 1396 - 06:22:00 چاپ

مستنداتی که ثابت می‌کند باید نگران ویرانی طبقه دوم بزرگراه صدر در زلزله تهران بود

جامعه > شهری - بنیانگذار مقاوم‌سازی و مدیریت‌بحران در ایران مستنداتی را به خبرآنلاین ارائه داده است که نشان می‌دهد باید نسبت به ایمنی طبقه دوم بزرگراه صدر در زلزله تهران نگران بود؛ سابقه جهانی نشان داده که چنین پل‌های احتمال تخریب بالایی دارند.

امید کریمی: چند روز پیش، انتشار خبری از گفتگوی نوروزی خبرآنلاین با دکتر فریبرز ناطقی الهی، بنیانگذار مقاوم‌سازی و مدیریت‌بحران در ایران و استاد نمونه کشوری در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت‌بحران، با واکنش‌های مختلفی همراه شد. 

این خبر مربوط به ایمنی پل صدر، طبقه دوم این بزرگراه، در زمان زلزله بود. واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری به این سخنان شد که می‌توانید در بخش کامنت‌های دو خبر بالا مشاهده کنید. 

در تعطیلات نوروزی از دکتر ناطقی‌الهی در دفتر کارش خواستیم پاسخ ابهامات و سوالات مطرح شده در کامنت‌ها را بدهد. بخشی از این انتقادات در کامنت‌ها که در گفتگو و خبر بود، به خود دکتر ناطقی‌الهی بر می‌گشت.

پروفسور فریبرز ناطقی‌الهی مهندسی سازه از دانشگاه کلمبیا میسوری آمریکا، فوق‌تخصص از مرکز اروپایی زلزله یوگسلاوی سابق، فوق تخصص از دانشگاه سلطنتی انگلیس کران فیلد، دانشگاه اکسفورد و ویسکانسن آمریکا و از بنیانگذاران و معاون سابق پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و رییس پژوهشکده مهندسی سازه، و استاد نمونه کشوری است. او همچنین رییس پیشین انجمن مهندسی زلزله ایران و عضو هیت مدیره دوره سوم نظام مهندسی کشور و عضو دایمی تدوین ایین نامه زلزله ایران، طراح اصلی اولین و کاملترین آزمایشگاه دینامیک سازه و میز لرزان در کشور، مدیر مقاوم سازی بیش از ٧٠ طرح مقاوم سازی کلان در برابر زلزله از جمله آسیب پذیری پالایشگاه تهران و پتروشیمی شیراز، مقاوم سازی پمپ بنزین‌ها و ایستگاهای اتش نشانی تهران و سازه‌های نیروگاه و چندین پل و ... و مدیر اولیه طراحی ساختار مدیریت بحران کشور، مصوب مجلس شورای اسلامی و طراح اصلی چندین ساختار مدیریت بحران در کشور بوده است. این استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی بیش از ۵٠ کتاب در مقاوم سازی سازه ها و مدیریت بحران و نزدیک به ۶٠٠ مقاله "مطرح" در سطح داخلی و بین المللی و چندین دستور العمل در مقاوم سازی سازه ها و تاسیسات صنعتی و حیاتی نوشته است.

در ادامه پاسخ‌ مکتوب دکتر ناطقی‌الهی به ابهامات مطرح شده در بخش نظرات گفتگوی منتشر شده با خبرآنلاین و خبر پس از آن‌ را می‌خوانید؛

پل طبقاتی صدر عملکرد و زلزله

قبل از هر چیز بر اساس نظرات عزیزان خواننده از گزارش قبلی، به استحضار می‌رسانم که بنده گرایش سیاسی خاصی ندارم و یک معلم ساده هستم، هر کس دوست باشد و خوب عمل کند دوست دارم و هر کس دشمن باشد و بد عمل کند، دوست نمی‌دارم این کشور مهم است و از فضای بوجود آمده پساپلاسکو برای بیان حقایق آسیب‌پذیری شهر گزارشاتی هر از گاهی می‌نویسم که برای کلمه به کلمه آنها مستندات علمی دارم. لذا اگر این روشنگری‌ها با سال انتخاباتی مصادف شده است پوزش می‌خواهم تقصیر بنده نیست. اگر می‌شود چند سال بعد انتخابات را اجرا کنید، ولی مطمئن نیستم بشود زلزله را خواهش کرد که نیاید!

حدود ٨٠ سال پیش ساخت پل های دو طبقه در چند کشور دنیا با هدف کمک به حمل و نقل داخل شهری و جلوه ویژه شهرهای مدرن شروع شد و اولین آنها در آمریکا سال ١٩۴٣ در شهر پرتلند ساخته شد. پس از این به سرعت تا ۴٠ سال پیش این عمل بعنوان یک نماد مدرینیته در دنیا دیده می‌شد، ولیکن از ۴٠ سال پیش بنا به تصمیم شهرداران متروپولیتن‌های بزرگ و ارزیابی این پل ها در همان زمان، نتیجه چنین شد که نه تنها دیگر این پلها نباید ساخته شوند بلکه پل‌های موجود هم یا تخریب و یا به‌ناچار به فضای سبز و پیاده رو تبدیل شوند! دلایل این امر هم عدم دستیابی به عملکرد مورد نظر از دیدگاه ترافیکی، هزینه های سرسام آور نگهداری و بهره برداری، عدم تامین مقاصد اقتصادی-اجتماعی، ازدیاد حمل ونقل های ناخواسته، و مهمتر از همه خطر ریزش آنها در شهرهای زلزله خیز اعلام شد.

در همین راستا با جسارت کامل برای اصلاح اشتباهات گذشته، اولین پل طبقاتی در پورتلند در سال ١٩٧۴ تخریب و سپس تعداد زیادی از آنها در آمریکا، کانادا، کره و برزیل ... یا به طور کامل تخریب شد و یا به فضای سبز و پیاده رو تبدیل شد. همچنین از ٢٠ سال پیش ساخت این پلها در آمریکا ممنوع شد و کره نیز تا سال٢٠٣٠ موظف به تبدیل این پل ها به باغ و پیاده‌رو شده است، این در حالی است که بهره‌برداری از پل صدر «۴سال پیش شروع شد!»

جدول یک، نشانگر ساخت و تخریب این پل هاست؛ کشورهای پیشرو در ساخت و تخریب بزرگراه‌های طبقاتی

 

نام پل طبقاتی شهر کشور سال ساخت سال تخریب
هاربودرایو پورتلند آمریکا ۱۹۴۳ ۱۹۷۴
پارک ایست میلواکی آمریکا ۱۹۶۰ ۲۰۰۲
ایمبارکادرو لس‌آنجلس آمریکا ۱۹۶۸ ۱۹۹۱
سنترال فری وی سانفرانسیسکو آمریکا ۱۹۵۰ ۱۹۸۹
آلاسکان‌وی سیاتل آمریکا ۱۹۴۹ ۲۰۰۰
پریمترال ریودوژانیرو برزیل ۱۹۵۰ ۲۰۱۳
فدریک گاردنر تورنتو کانادا تورنتو ۲۰۰۱
چئونگی چئون سئول کره جنوبی ۱۹۷۶ ۲۰۰۳

تصاویر شماره یک سال ساخت و تخریب برخی از بزرگراه‌های طبقاتی در دنیا را نشان می‌دهد؛

نکات بسیار زیادی در خصوص منسوخ بودن ایده ساخت پلهای چند طبقه در ۴٠ سال گذشته به اثبات رسیده، از دیدگاهای مختلف همانند ترافیک، اقتصادی، اجتماعی، روانی و ...بخصوص زلزله و عملکرد فاجعه بار این سازه‌ها در زلزله کوبه در سال ۱۹۹۵ نمایان شد؛

این یک فاجعه غیرقابل تصور در علم مهندسی زلزله بود. اما نگاهی گذرا به متون موجود نشانگر حقایق بسیار تلخی از عملکرد این پل ها در زمان زلزله خواهد بود.

در همین راستا و در پیگیرهای مکرر بنده از سلامت سازه طبقه دوم بزرگراه صدر و اطمینان از عملکرد ایمن این پل و دیگر سازه های کشور در زمان سرویس و بخصوص زلزله که رشته تخصصی و اعم نگرانی حقیر در ایران در ٣٠ گذشته است با توجه به عدم وجود مدارک رسمی و فنی در مراحل ساخت و پیش از ساخت، مطالبی از زبان مسئولین پل بشرح ذیل فهرست‌وار پیدا کردم که در ادامه سعی می‌کنم در حد بضاعت علمی ناچیز خود پاسخ هایی در رایطه با صحت و سقم آنها بیان کنم؛

١. آیا مصوبه‌ای برای ساخت این پل با پیشنهاد شهرداری و تایید شورای شهر لازم نبود و نیست؟ گفته شده این پل برای اصلاح ترافیک محلی ساخته شده است.
٢. هیچ گزارش توجیهی و فنی از دیدگاه های مختلف در دسترس عموم وجود ندارد؟
٣. مصالح پل چینی نیست؟
۴. در طراحی جابجایی زیادی دیده شده است.
۵. در طراحی طوری طرح کردیم! که بار زلزله به عرشه وارد نشود؟
۶. هر چقدر تغیر مکان باشد مشکلی نیست؟
٧. پل دارای مدارک و جایزه های زیادی است؟
٨. ظاهرا این پل در کنفرانس بین‌المللی زلزله شناسی مورد نقد و تقدیر قرار گرفت. در آن جلسه خاص چه گذشت؟
٩. نکات بسیاری که از طرف معاون وزارت راه و شهرسازی در باره کاستی‌های متعدد طبقه دوم بزرگراه صدر بیان شده بود.

پاسخ‌ها:

بند یک سیاسی است من بلد نیستم، ولیکن به عنوان یک شهروند مالیات دهنده بنظرم هر طرحی باید حتما مطالعات توجیهی-فنی و مصوبه داشته باشد. پل صدر زندگی افراد زیادی را که در این محدوده زندگی می‌کنند، شدیدا تحت الشعاع قرار داده و در زمان زلزله، البته اگر تخریب شود، بطور کامل منطقه را فلج می‌کند.

٢. بنده هم دراین باره گزارشی ندیده‌ام؛ نه توجیهی و نه دلایل فنی. اما این پل چند گسل مطرح شهر تهران را قطع می‌کند (با تشکر از استاد دکتر مهدی زارع)؛

طبقه دوم بزرگراه صدر تقریبا محل گذر آب‌های زیر‌زمینی تهران و قنوات شریعتی و نیاوران است اگر پایه ها بمرور زمان شسته شوند پل روی چه چیزی خواهد ایستاد و پایدار می‌ماند؟

بنا به گزارش مدیر کل مدیریت بحران شهر تهران، اگر زلزله احتمالی تهران رخ دهد، خطرات ثانویه می توانند میزان تلفات جانی و خسارات مالی را افزایش دهد، در این میان اگر به وضعیت قنات ها رسیدگی نشود، تبعات حادثه بیشتر خواهد شد. چنانچه در زلزله بم نیز خسارت های زیادی ناشی از تخریب قنات ها به وجود آمد و فرونشست های متعددی در این شهر صورت گرفت.

در منطقه ۳ تهران قنات‌های ونک، ملاصدرا، میدان آفریقا، پل‌های فجر، دوراهی یخچال، میدان مادر، میدان پیروز، دروس، احتشامیه، نمایشگاه بین‌المللی، میدان ونک، تقاطع مدرس، صدر، داوودیه، پارک طالقانی و الهیه وجود دارد. هرکدام از این قنات‌ها به چند شاخه تقسیم می‌شوند.

لذا این امر نیاز به بررسی و مونیتورینگ مداوم دارد. عموما در دنیا تمام مستندات چنین طرح‌های بزرگی بصورت عمومی در دسترس قرار می‌گیرد؛ هم قبل و هم بعد از ساخت. تا اگر نظری هست حتما دیده شود، این موضوع بسیار نگران کننده است! چرا باید ١٢ میلیون شهروند به گفته بی‌مدرک چند نفر اعتماد کنند؟ در زلزله آیا افرادی که این پل را پیشنهاد دادند، طراحی کردند و ساختند، پاسخگو خواهند بود؟ یا در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند؟ متاسفانه بارها این مطلب را تجربه کرده‌ایم، نکرده‌ایم؟ این یک مطلب جدی است نه شوخی.

٣. من هر چه فکر می‌کنم؛ مگر پل مصالحی غیر از بتن و ارماتور و نویپران دارد که چینی باشد یا فرانسوی؟ اگر مشخصات فنی مورد نیاز در نیوپران تامین شود، فرقی نمی‌کند از چین بخری یا از ایتالیا! خوب است برادران چینی از این جمله دلخور نشده‌اند. یعنی تمام پل‌های چینی که از نویپران چینی استفاده کرده‌اند خراب شده و یا لغزیده مثل نمونه غیرچینی آن در نوبنیاد، همانند نویپران ایتالیایی پل صدر؟ پس آن جابجایی بی نهایت مد نظر چی شد لغزید و افتاد!

۴. جابجایی زیاد که خوب نیست نمی‌دانم چرا بیان شده ما طراحی می‌کنیم که حد مطلوب را بدست آوریم، نه کم خوب است نه زیاد. با این اوصاف، یعنی ژله ساختیم آن بالا! این جمله حاکی از عدم فنی بودن مطلب است.

۵. بنده بی مقدار ٢٠ سال درس خواندم و ٣٠ سال در این زمینه تدریس و تحقیق کرده‌ام این را می‌دانم که هر جا جِرم است، اینرسی و نیروی زلزله انجا وارد می‌شود. اینکه نیرو به عرشه وارد نمی‌شود یعنی چه؟ شاید یک انقلاب جدید در مهندسی زلزله بوجود آمده است!. عجب جمله‌ایی، نمی دانم چه بگویم! منظور شاید ایزولاسیون لرزه‌ای است که مشکل را بجای دیگر انتقال می‌دهد نه اینکه نیرو وارد نمی‌شود.

۶. جابجایی یک مطلب است که در بالا اشاره شد، تنش، کرنش، چرخش آن‌هم در تمامی جهات و... من نمی‌دانم شاید مبانی دیگری در طراحی این پل مد نظر بوده که هنوز در علم موجود وارد نشده است، البته این می‌تواند پاسخ عدم وجود گزارشات فنی باشد، یافته های جدید!

٧. مدارک و جوایز برای بزرگترین بتن ریزی سال بوده یا بلندترین طول پل بتنی در ایران و موارد مشابه. هیچ جایزه‌ای مربوط به مسایل فنی نبوده است. لذا نباید این موارد را ملاک سلامت فنی کار قرار داد، این نوع جملات بازی با افکار مردم و نادان فرض کردن مردم است.

٨. اگر منظور آن جلسه ارائه کننده یکی از مشاوران در کنفرانس زلزله است که جز دعوا و مرافعه چیزی نصیبشان نشد و معلوم شد عملا کار طراحی آنها نقاط ضعف بسیاری دارد و تقریبا هیچ جواب قانع کننده‌ای هم دریافت نشد، اشتباه نکنم فیلمش باید موجود باشد. تا جایی که من می‌دانم به‌دلیل حمایت مالی شهرداری از کنفرانس جلسه‌ایی به آن اختصاص دادند که حاصل آن‌هم تایید کار نبود. ضمن اینکه مگر کنفرانس محل تایید یا رد یک پروژه ملی است؟

٩. نکات معاونت وزراتخانه راه و شهرسازی حقیقتا تماما بنظر جدی و مطرح بود، ولی من تا به امروز پاسخی از سوی مسئولان سازنده ندیده‌ام. البته طراحی مدنظر است، ساخت مناسب بود!

در همین راستا تحقیقاتی موجود است که نشانگر ضعف نویپران ها است. بخشی از پل بزرگراه طبقاتی صدر به طول 176 متر متشکل از 4 دهانه هر یک به طول 44 متر، حد فاصل خیابان های شهید قلندری و بلوار کاوه، مورد مطالعه قرارگرفته است و کفایت لرزه ای آن توسط تحلیل دینامیکی غیرخطی تاریخچه زمانی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

بدین منظور 8 شتاب نگاشت متناسب با دوره تناوب سازه مورد مطالعه به عنوان ورودی انتخاب شده و با توجه به محل قرارگیری سازه در شهر تهران به مقدار ۰.۳۵g شتاب ثقل مقیاس یعنی حتی شرایط ساده شده تر برای پل منظور شده در حقیقت برای آن منطقه شاید ۰.۴۲g صحیحتر بود، حال با همین فرضیات ساده شده، پس از مدل‌سازی طبقه دوم بزرگراه صدر در نرم‌افزار، سازه ایی اعمال شتابنگاشت های انتخابی به مدل ریاضی و انجام تحلیل و بررسی نتایج بدست آمده، مشاهده شده که پایه های پل مورد بررسی، در این حد از "شتاب زلزله کم فرضی" تغییرمکان نسبی کمی داشته و در حالت الاستیک باقی مانده و مفصل پلاستیک در آن ها تشکیل نشده است، البته شتاب محتمل واقعیتر ۰.۴۲g ممکن بود وضعیت را از این هم بسیار بحرانی و مخربتر کند. (مهم: بشرطی که فونداسیون پایه ها توسط قنات ها شسته نشده باشد و تجربه زلزله‌های ورودی متفاوت را بر پایه ها نداشته باشد؛ multi support excitation) ولی آنچه که در این مطالعه موردی باعث ضعف پل مورد نظر شده، ضعف در ناحیه تکیه گاه های الاستومری (نئوپرن‌ها) است. نتایج تحلیل‌ها نشان می‌دهد، نیروهای وارد بر نئوپرن‌ها و به تبع آن تغییر مکان قائم و جانبی آن ها بیش از حد مجاز است حتی با شتاب کم فرضی‌، گسیختگی تعدادی از نئوپرن ها در مراحل ساخت و بهره‌برداری پل و نیز تخریب و حرکت عرشه در برخی نقاط نیز، مؤید نتایج بدست آمده است.

بنابراین علیرغم مقاومت پایه ها در برابر بارهای جانبی با شتاب کم فرضی (توجه: کمِ فرضی) ولیکن نه شتاب محتمل که گسیختگی نئوپرن‌ها می‌تواند باعث افتادن عرشه از روی پایه‌ها و آسیب جدی به پل صدر شود، همانطور که در کالیفرنیا رخ داد. البته با فرض شتاب واقعی‌تر تصور می‌شود هم پایه و هم عرشه مشکل‌دار شود که نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد. در ضمن نبود نامعینی در این پل‌های تک پایه (redundancy) عموما در برش نابود می‌شوند، همانند پل کوبه، طراحی یک مطلب است و عملکرد مطلبی دیگر!

در خاتمه امیدوارم این متن آسیب‌پذیری این پل را در برابر زلزله و احتمال تخریب جدی آنرا روشن کرده باشد. اگر کمی جدی شدم قصدم درخواست کنترل جدی این پل بود نه بازی با کلمات، امیدوارم گزارشات طراحی سریعا در دسترس قرار بگیرد تا از پتانسیل وقوع یک فاجعه ملی و جدی جلوگیری شود، بهترین کار این نیست که انسان از کار خود کرده فقط دفاع بیانی کند، بهتر آن است که اجازه داده شود بررسی دقیقتر انجام شود و این بنفع همه خواهد بود؛ کشور، مردم و ارگان‌های درگیر! بیان این مطالب خوشایند هیچ کس نیست و "دلیل بر ریزش حتمی پل هم نیست" ولیکن با عملکرد ضعیف در پلاسکو و ایراد برخی به دانشگاهیان که چرا نگفتید، علی‌رغم اینکه بارها توسط اساتید محترم این مشکلات بیان شده بود. امیدوارم این مطالب به حفظ ایمنی جان و مال هموطنان در زلزله احتمالی ولی واقعی و مهلک تهران کمک کند.

این یک بحث علمی-اجتماعی است نه سیاسی و یک مثلث آنرا تشکیل می‌دهد؛ یک راس مسئولان، یک راس متخصصان و یک راس مردم.

متخصصان باید صادقانه یافته های خود را اعلام کنند، مردم باید کمک و پاسخگویی از مسئولان بخواهند و مسئولان باید پاسخگو و در صورت نیاز نسبت به رفع اسیب پذیری عمل کنند. به همین سادگی، کسی دنبال مجرم نمی‌گردد!

عدم توجه به هریک از این عناصر سه گانه و همکاری جدی بین این سه نهاد نتیجه اش همانند ساختمان پلاسکو خواهد بود؛ البته در ابعاد تهران ١٠ تا ١۴ میلیونی! مسلما تا اولین تیک دستگاه لرزه‌نگار می‌شود این موارد را به سخره گرفت یا به‌هر گونه‌ایی و در هر راستایی تعمیم داد؛ سیاسی خواند، اقتصادی خواند، جناحی خواند، بی‌سوادی نویسنده خواند و... ولیکن بعد از آن تیک اولیه، در ۱۰ ثانیه واقعیت تبدیل به درک تلخ حقیقت خواهد شد، همانطور که بارها شده است؛ رودبار، بم و ...

تاریخ ایران پر از زلزله های مخرب بوده؛ بخصوص منطقه تهران، ری و دماوند. نباید ترسید، چون مرض را به خوبی می‌شناسیم، درمان را هم کاملا می‌شناسیم و بلدیم، فقط باید سریعا با جدیت کامل در صورت اطمینان از وجود بیماری درمان را شروع کرد در غیر اینصورت ...

والسلام علی من‌اتبع‌الهدی

۴۷۴۷

کلید واژه‌ها : زلزله - شهرداری تهران -
مطالب مرتبط
104 دیدگاه
  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 06:34:07
    پاسخ
    191 8

    این نظرات کارشناسی باید همیشه در مرحله مطالعات طرح مطرح شود نه بعد هزینه کردن میلیارد ها تومان از جیب مردم،متاسفانه همه چیز سیاسی شده است و واقعا معلوم نیست کدامیک از کارهای شهرداری تهران درست و کدام غلط است

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 07:48:41
      168 11

      به طور حتم کارشناسان هشدار داده بودند ولی اگر اصرار می کردند باهاشون به طور گازانبری برخورد میشد

    • فريد
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 08:07:12
      10 66

      استاد گفتن در تمام دنيا اطلاعات رو اول بايد بدن و هنوز چيزي پيدا نكردن از اسماد مقصر كيه حالا

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 08:51:47
      11 92

      کاملا ابتدایی و مغرضانه بود

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 12:38:24
      12 39

      آخه دوست عزیز مگه میشه یک سازه به این بزرگی کار محاسباتی روش نشده باشه؟ ساختمان ساده خونه خودتون محاسبات و کنترل داره. به این حرف های عامیانه دم انتخابات توجه نکنید. پل دهانه 1 متری روی جوی آب دم خونه من هم الان محاسبه داره

    • امیر تبریز اوغلی
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 20:51:50
      11 32

      همش برای کوبیدن قالیباف هست و لا غیر

    • فرهاد
      چهارشنبه 16 فروردین 1396 - 12:24:02
      1 5

      خوب تيك اول رو تو مشهد زد امروز مشهد فردا تهران ؟؟؟ حالا هي بگين اين بگين اون ببينين مردم مشهد تو چه اصطرابين تازه ٩٠ كيلومتر اونطرفتر بوده حالا فرض كنيد زير تهران با صدها گسل اصلي و فرعي متون كارشناسان علمي خبرانلاين رو با دقت بخوانيد اينها افراد خاص هستند و خبر هم ميگرده تا اينارو پيدا كنه پس كمي دقتمون رو بالاتر ببريم وگرنه بعد از تيك اول واقعيت تلخ در انتظارمونه

  • الکس
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 06:41:29
    پاسخ
    116 7

    کارشناس عزیز...میشه بفرمائید در زلزله تهران چی ویران نمیشه؟؟؟فقط اتوبان صدر ویران شه که خوبه

    • احمد
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 08:13:21
      52 5

      نه خوب نيست تمام شمال شرق دسترسيش از بين ميره نه امدادي نه نجاتي نه خوراكي ،،،، همش بده ولي بعضي جا ها بدتره درست ميگين

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 09:13:09
      33 7

      چرا چیزی نسازیم که با 8 ریشتر زلزله هم خراب نشه

    • كريم
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 09:28:12
      23 4

      يلام نصف گزارش اينكه ٤٠ سال پيش اينگونه پل ها منسوخ شدن تخريبشون كردن چرا توجه نميكنيد و به حاشيه ميپردازيد منسوخ اقا ساخته ها رو خراب كردن توجه توجه خراب كردن با پارك كردن

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 09:58:28
      12 4

      در مانورهاي آموزشي آتش نشاني مكررا به ما مي گفتن كه اگر زلزله بياد بجر معدود مناطقي از محدوده حاشيه اي تهران هيچ كجاي تهران در 72 ساعت ابتدايي كه زمان نجات است قابل دسترسي نيست . فكر كنم اون موقع ديگه فرقي هم نميكنه كه پل صدر خراب شده باشه يا نه.

  • شیپورچی
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 06:42:51
    پاسخ
    24 201

    کار خبرآنلاین تو تخریب قالی باف مث کار یه بچه 5 ساله واسه گول زدن مامانش برای خرید بستنی میمونه

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 07:11:20
      144 9

      قالیباف نیاز به تخریب نداره روزی نیست که یک خرابکاری از شهرداری بیرون نزنه

    • فريد
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 08:09:02
      49 3

      به پل توجه كنيد نه اين و ان و .... خراب بشه ميدونيد چي ميشه

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 08:19:45
      85 4

      مگه لازمه کسی قالیباف رو تخریب کنه؟ بنده خدا که تخریب سر خوده

    • سيروس
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:24:28
      10 15

      اين مرد /مرد واقعي/ كلي مطلب و مدارك اورده و اثبات كرده پل /ميتونه/ مشكل ساز بشه مردم دنبال اين و ان ميگردن خوبه جامعه شناسان تحليل كنن چرا ما ها اينطور شديم پل خراب بشه بلامانع است ولي فقط به كسي ربط داده نشود ؟ كه اصلا مطرحم نكردن

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 06:48:30
    پاسخ
    90 2

    من فکر میکنم اشکال از سیستم اداری مدیریتی هست که اجازه میده اینگونه سازه ها بدون کنترل مضاعف، طراحی و اجرا شوند و بعد از ساخت تازه مدعیان شروع به ایراد گیری میکنند.

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 07:37:50
      6 37

      شما میدونی بزرگترین مشاور پل سازی دنیا که آلمانی بوده کار کنترل مستقل مطالعات رو انجام داده

    • فاحمد
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 08:11:29
      30 4

      خوب اگر اطلاعات باشه بايد بدن ولي گويا مطالعاتي نيست حتي مصوبه نداره مدعي بايد چه كنه بنظر شما نگه بهتره

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 09:15:10
      29 4

      میشه نام اون شرکت را نام ببری که بریم ببینیم ایا واقعا اون شرکت المانی کار مطالعات ساخت این پل را انجام داده یا نه تا اونجا که می دونم کل کار را چینی ها انجام دادند نه المانی ها

    • فردوس
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 11:17:07
      8 1

      کسی که میگه 250 میدم دروغگوه وزیر رفاه: ادعای پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی یک دروغ بزرگ است

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 07:12:55
    پاسخ
    35 1

    بحث پل طبقاتی پل صدر نیست کلا کدام سازه در تهران ایمنی کامل رو از نظر ساخت و ساز داره ؟؟ بعدش چرا قبل ساخت کارشناسی انجام نمیشه ؟ تهران رو بی حساب و کتاب ساختن و بزرگ کردن حالا هی دارن هشدار میدن کی مجوز ساخت میده مردم نمیدن که تا چشم کار میکنه یا مرکز خرید ساخته میشه یا برج چون هیچ گونه نظارتی نیست

  • محسن
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 07:22:43
    پاسخ
    14 29

    در بخشی از مقاله نوشته شده که در سطحی از زلزله سازه الاستیک باقی می ماند و مفصل تشکیل نمیشود و در سطح زلزله بالاتر وضع از این هم حادتر است هر مهندس میداند که عدم تشکیل مفاصل پلاستیک یعنی سازه رفتارش در محدوده خطی قرار داشته و وارد فاز خرابی و تغییرشکل های ماندگار نشده. یعنی سالم سالم. کاش نویسنده قدری بیشتر داشت. مساله سقوط پل از روی سرستون هم خنده دار است. اگر ابعاد سرستون که ۵×۱۷ متر است را میدانست این حرف رو هرگز نمیزد. چند برابر مقدار مورد نیاز برای طول نشیمن تکیه گاهی تامین شده است.

    • امير
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 09:20:52
      18 10

      ديدي هر "مهند" كم اوردي ايشون گفتن تو شتاب پاين پايه خوب بود لرزه گيره خراب شده ؟؟؟ شتاب واقعيتر هر دو ديدي " تو مهندس امضا فروشي اگر اصلا هستي "

  • احسان
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 07:34:57
    پاسخ
    7 42

    استاد شما ۲۰ سال درس خوانده ای و ۳۰ سال تدریس. ولی ابتدا باید میدانستی نباید بدون اطلاعات کافی راجع به یک موضوع صحبت کنی. اونهم جوری که سعی کنی شلوغ کنی و بترسانی. اینها همیشه نزدیک به انتخابات هستش

    • محمد حسين
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 08:33:29
      15 6

      من شماره ايشون رو داشتم تماس گرفتم و عرض كردم خدمتشون كامنت شما رو فرمودند، عينا همه حق دارن نظر بدن و هر نظري محترمه و در جاي خود درسته اين اصل مطلبه كه بايد مردم بعنوان يك ركن مثلث ياد شده شركت كنن الحمدالله كه شده ولي ان قسمت كه نزديك انتخاباته درست انشا،،، كه نيست من ٣٠ سال دارم ميگم و سرچ اينترني ميشه ديد فكر ميكنم گفتنش بهت از نگفتنشه محود حسين شما هم ناراحت نشو بايد ياد بگيري علاوه بر اينگه تزتو خوب انجام بدي نظرات رو هم بشنوي و ترقي در همين است مردم حق دارند شاد باش پسرم گزارشتو زودتر بمن برسون

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 07:43:55
    پاسخ
    36 9

    متاسفانه جناب آقای قالیباف در طول دروان تصدی پست شهرداری تهران بیشتر به انجام اقدامات نمایشی و کم کیفیت بسنده کرده و رسما کیفیت را فدای کمیت نموده اند

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 07:50:05
    پاسخ
    58 5

    خراب هم بشه جهادی و گازانبری اواربرداری میشه و شهرداری رکوردی دیگر در اواربرداری خلق میکنه

  • جواد
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 07:57:19
    پاسخ
    29 5

    البته آنچه به جایی نرسد، فریاد است؛ قبل از ساخت و بعد از ساخت مانند این کارشناس بسیار بوده اند و گفته اند و تذکر داده شده است، ولی مدیران بیسواد و مغرور و از خود راضی در عرصه خدمت نیستند که بفهمند و توجه کنند، آنها فقط منافع خود را چسبیده اند و تنها چیزی که برایشان اهمیت ندارد مردم است و بیت المال است و حقوق دیگران، حالا که گوش نداده اند و ساخته اند، بر حسب وظیفه شخصی پیدا شده و هشدار میدهد و آلارم به این موضوع میدهد که قضیه پل به کنار، اما جان مردم در خطر است و تا دیر نشده فکری بکنید؛ اما مسلم است که باز هم کسی گوش نمیدهد و صد البته که نرود میخ آهنین بر سنگ...

  • فرهاد شهیدی
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 08:10:09
    پاسخ
    24 4

    سلام آقای دکتر کاملا درست میفرمایند. در پاسخ دوستان، در طراحی سازه های مهم نظیر آن، همانطور که آقای دکتر فرمودند در همه جای دنیا مدارک و مستندات قبل ساخت در دسترس صاحب نظران قرار میگیره. نه اینکه خودشون ببرند و خودشونم بدوزند. بعدشم بگن ساختیم همینه که هست. درثانی اگر ظوابط مهندسی به درستی رعایت بشه و هرچیزی را با توجه به مطالعات عمیق و تجربیات گذشته انجام بدهیم بعداز زلزله خسارت ها بسیار کم خواهد بود. مانند اکثر کشورهای لرزه خیر پیشرفته. همین جوری کار می کنیم که شما می فرمایید بعداز زلزله چی می مونه چه برسه به پل. اگر درست کار کنیم بعداز زلزله همه چی در حد مناسبی کم آسیب می بینه. ثالثا شریان های حیاتی عبور اگر بخواهد به این صورت بسته بشه که فاجعه است.

  • محمدرضا
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 08:18:03
    پاسخ
    14 46

    واقعا انتقادات خبر آنلاین از شهرداری حالت مغرضانه گرفته

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 09:18:05
      16 13

      چرا تا کسی انتقادی می کنه میگید انتقاد مغرضانه است و سیاسی کاری شده اقاجون این پل مشکل داره و اگر اتفاقی بیافته بیشتر از همه امثال شما که حمایت کردید مسئولید هم در این دنیا و هم در اون دنیا

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 09:01:35
    پاسخ
    21 0

    یعنی مدیریت شهری و کارامد آقای قالیباف رو میخواید زیر سوال ببرین؟؟؟

  • ولید
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 09:04:09
    پاسخ
    4 1

    ساختمون پلاسکو هم خراب میشه

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 09:24:04
    پاسخ
    17 14

    آقا پل صدر را ول کنید بالاخره کاری است که شده. یک تک پا بیایید چهارراه مولوی، سرچشمه و سیروس را ببینید. در تعطیلات نوروز طرح سنگفرش کردن این سه نقطه را آغاز کردند تا مثلا در ایام تعطیلات کار تمام شود اما امروز که آمدیم سرکار از همه طرف به بن بست خوردیم و ترافیک سرسام آور چهارراه سرچشمه به یک خیابان انحرافی و باریک سه متری منتقل شده. اتوبوس های واحد هم تغییر مسیر داده اند یعنی نه می توانیم از مولوی بیاییم طرف سرچشمه و نه از میدان امام خمینی بیاییم به سرچشمه. بنابراین از مولوی تا سرچشمه پیاده آمدیم دریغ از یک بنر برای اطلاع رسانی ای کاش شهردار تهران اصلاح طلب بود تا ازش انتقاد می کردند برای این همه بی تدبیری. آقای قالیباف عیدی خوبی ندادید به کسبه و ساکنان این منطقه پر رفت و آمد.

  • پوریا مستغنی
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 09:43:51
    پاسخ
    11 13

    با سلام ضمن تشکر از مطرح نمودن موضوع بسیار مهم لازم بذکر است در زلزله کوبه ژاپن هم تجربیات تلخ مشابهی وجود دارد اما دو نکته بر نگرانی ما در خصوص این پل میفزاید اول: بارگذاری بار مرده ناشی از نیوجرسی ها و ایجاد شبکه شبکه زهکشی که بعد از اتمام ساخت پل و بهره برداری و بعد از ایجاد قندیل ها در اثر بارش و سرمای شدید به آن اضافه شد دوم: ترافیک نامتناسب دو سمت پل در ساعات مختلف شبانه روز که بسیار بیشتر از استاندارد حرکت معمول اتومبیل ها و فاصله لازم بین آنهاست که میبایست در محاسبات دیده شده باشد.

  • منتقد
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 09:45:34
    پاسخ
    16 13

    خیلی جالبه ایده هایی که قبلا در کشورهای دیگر استفاده شده و در حال حاضر منسوخ می باشد در کشور مورد بهره برداری می رسد و شهرداری هم به آن افتخار می کند و فخر می فروشد عجیب است این عجایب پسرفته به کارگیری شده

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 09:54:07
    پاسخ
    16 9

    نوع متن مصاحبه به گونه ای تنظیم شده که آنرا مغرضانه جلوه میدهد و از بار علمی آن می کاهد

  • درمانده تهران
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:10:30
    پاسخ
    6 14

    قالیباف اگه رئیس جمهور نشه همرو از چشم ما تهرانیا میبینه تهران رو با تمام پلها و ساختمانها رو سرمون خراب میکنه قبل از زلزله طبیعی زلزله قالیباف در میونه.که بسیار خطرناکتره.وای به اون روزی که دکتر سردار خلبان قالیباف از ریاست جمهوری نا امید بشه.

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:17:47
    پاسخ
    11 22

    الان در ایران قصاب و پزشک و غیره ساختمان سازی میکنند که هیچگونه تعهدی به هیچ کسو هیچ جا ندارند...معلوم نیست کی به کیه...

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 18:27:43
      8 6

      مثل شما که در زمینه ای که اطلاعات نداری اعلام نظر میکنی

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:38:47
    پاسخ
    15 14

    پل صدر برای یک عده نان داشت که بردند و خوردند و برایشان هم مهم نیست که پل خراب می شه یا نمی شه. مردم تاوانش را می دهند و آقایان دردشان نمی آید.

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:43:42
    پاسخ
    3 11

    موارد ذیل نیز قابل توجه می باشد: 1.در خصوص الاستومر های پل صدر این را باید گفت الاستومر ها المانهایی نیستند که بتواند زلزله ای با شتاب حدود 0.35g تحمل کند معمولا برای تامین این نقص از کلید های برشی یا stop block استفاده می کنند که این مورد در اطراف الاستومرها دیده نمی شود 2.الاستومر ها بدلیل این که از اروپا تهیه شده در صورتی که اروپا بار جانبی زلزله کمتر حاکم بوده براساس شرایط اروپا طراحی وساخته شده که این مورد باید بررسی شود. 3.در جایی از طراح پل صدر ذکر شده آیین نامه طراحی پل صدر مطابق آیین نامه euro code است حال سئوال این باپایین بودن شتاب زلزله در اروپا آیا طراحی براساس این آیین نامه درست است؟؟ 4.چرا باطول دهانه های متفاوت ابعاد پایه ها یکسان است؟

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 11:49:51
      11 1

      ایتالیا ، یونان ، قبرس ، ترکیه و ... زلزله خیزند. همین اواخر در ایتالیا زلزله شدیدی امد. باید با مطالعه صحبت کرد. در ضمن شتاب مبنا رو از آیین نامه های خارجی استخراج نمیکنن شتاب مبنا مربوط به هر محل متفاوته. البته باز جالبه که بالاخره یکی گقت مطالعاتی بر اساس آیین نامه eurocode انجام شده هر طراحی میتونه در طراحی چند تیپ قالب استفاده کنه معمولا با تفییرات میزان آرماتور تغییرات مقاومتی لازم انجام میشه. کاش با مطالعه اعلام نظر شود

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 12:33:28
      17 0

      نمونه زلزله 2009 آکویلا ایتالیا که 16 میلیارد دلار خسارت برآوزدی آن بود و بسیاری از آثار تاریخی نابود شدند.

  • مهدی
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 11:13:00
    پاسخ
    5 9

    بعنوان یک کارشناس ارشد زلزله با نظرات آقای دکتر کاملا موافقم . در سایر نقاط دنیا موضوع تک پایه ای بودن پل در زلزله های قبل هم مشکل خود را بوضوح نشان داده و طراح پل و شهرداری می بایست از آن درس می گرفتند. متاسفانه فقط برای اینکه زمان اتمام پل و تونل به قبل از انتخابات 92 برسد , بسیاری از موارد فنی در ساخت آن نادیده گفته شده است. براحتی می توانستند با تملک تعدادی از املاک کنار پل آنرا از حالت نامطمئن فعلی خارج سازند و قابلیت اطمینان آنرا آنهم برای چنین شریان مهم شهری بالا ببرند.

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 11:53:21
      10 2

      دوست عزیز بر اساس همون تجارب زلزله ها آیین نامه های معتبر طراحی پل نظیر آشتو و یوروکد رو مورد بازنگری قرار دادن. برای همین هستش که پل جوری طرح شده که با وجود تک پایه بودن وارد فاز غیرخطی نمیشه و اساسا مفصلی تشکیل نمیشه که خراب بشه.

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 12:35:36
      10 1

      دوست عزیز پل های بزرگ اصولا تک پایه هستن. اصلا اصولا طراحی پل با ساختمان که دارای درجه نامعینی بالا هستش متفاوته.

    • حسين
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 13:08:11
      1 12

      پلها بزرگ تك پايه هستن استاد خودتون رو معرفي كنيد حيف شما رو ملت نشناسن

  • امیر
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 11:25:01
    پاسخ
    14 9

    ظاهرا نویسنده با مفهوم طراحی سازه ها براساس تغییرمکان و مفهوم جداسازی لرزه ای آشنایی ندارن. چون در مقاله خیلی جاهها مباحث علمی رو اشتباه میگن. در ضمن راجع به پروژه هم اطلاعات اندکی دارن . چون به عنوان مثال تکیه گاه ها نه چینی و نه ایتالیایی بوده. از فرانسه و المان تهیه شده. یا کنترل مستقل مطالعات و طراحی توسط شرکت لئونارد آلمان که یکی از بزرگترین مشاوران پل سازی دنیا هستش انجام شده. یا میگویند چینی ها ساختند. فقط جرثقیل های نصب رو از چین خریدن. یا میگن مفاهیم و یا ایده های نو و خاص در طراحی استفاده شده. آخه مگه میشه که خارج از ضوابط آیین نامه های زسمی و بین المللی چیزی ساخت؟ خبرآنلاین بهتره بیشتر در بیان موضوعات علمی دقت کنی

    • رضا
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 12:44:07
      2 11

      اینو بخونید کی به کی میگه اشنا نیست المان یا ایتالیا مفاهیم درست گفته یانه بلدی استغفار کنی یا نه لطفا مازیار حسینی پل صذر و زلزله رو سرچ کنید

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 13:00:22
      2 11

      حسینی در گفتگو با فارس: نکته ای که در مورد پروژه احداث بزرگراه طبقاتی صدر باید مورد توجه قرار گیرد آن است که در ساخت این بزرگراه طبقاتی، مطلقا از مصالح چینی استفاده نشده است بلکه بر اساس فاینانس پروژه مصالح موردنیاز همانند نئوپرن ها از اروپا خریداری شده و از طریق چین به کشور بارگیری و حمل شده است. معاون سابق شهردار تهران اظهار داشت: به این ترتیب با تلاش و ابتکار پیمانکار پروژه، بهترین مصالح مورنیاز در سخت ترین شرایط تحریم به کارگاه پروژه منتقل شد. حتی نئوپرن هایی که در این پروژه مساله ساز شد نیز از یکی از برندهای مطرح اروپایی و ساخت کشور ایتالیا بود که با سیستم کنترل پروژه از مدار خارج شد. البته این مساله باعث شد که برای فراگیری نحوه تولید نئوپرن به اروپا بروم تا جزئیات تولید این محصول را به منظور انتخاب یک برند مناسب به دقت بررسی کنیم.

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 18:26:21
      8 3

      نهایتا از آلمان و فرانسه تهیه شد. مصاحبه اشاره شده اولیه بوده. بعد عوض شد. دیدی شما اطلاع نداری

    • فرزاد
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 21:40:17
      3 8

      عجب ماشاالله خوب ديگه كامنت نزارد معاون گفته ايناليايي بازم ولكن نيست ميگه گزارش قديميه الله اكبر پس اونم دروغ بوده همون چينيه

  • فرشید
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 11:38:36
    پاسخ
    13 1

    جمله استاد : "تجربه زلزله‌های ورودی متفاوت را بر پایه ها نداشته باشد؛ multi support excitation" مشخصه اطلاعات کافی راجع به پل صدر ندارن. چون مساله تحریک های متفاوت زلزله در طول های پیوسته زیاد میتونه مطرح باشه . این درحالیه که پل طبقاتی از واحد های تقربیا 160 متری تشکبل شده که با درز انبساط از هم جدا شده اند.

    • حسين
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 13:04:10
      3 10

      نابغه اونم همينو گفته درست بخون قبل از ....

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 11:55:30
    پاسخ
    13 7

    من در خیلی از جاهها دیدم از این نوع پل ها ساختن . آمریکا ، تایوان ، تایلند، چین ، مالزی و ... . اصلا هم منسوخ نیست. کافیه یک جستجوی ساده در اینترنت کنید

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 12:17:28
      13 2

      حرف حساب

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 12:34:01
      10 3

      همین امارات

    • حسين
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 13:05:41
      9 2

      پس اون جدول و شكلها دروغن اصلا اين استاد همش بشما مردم دروغ گفته تا زلزله

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 14:07:40
      11 0

      راست میگه. یک جستجوی ساده توی اینترنت

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 11:56:38
    پاسخ
    10 3

    الان مطالعات و محاسبات سازه های خاص در ایران به مراتب وضعیت بهتری از مطالعات و محاسبات ساختمان و برجها دارد چنانچه در این فیلدها، که ارتباط مستقیم و بیشتری با جان انسانها دارند تحقیق و تفحص کنید، با وضعیت دردناک تری مواجه خواهید بود. حداقل در سازه های خاص شما با یک شرکت حقوقی نام و نشان دار سروکار دارید ولی در ساختمان به جز معدودی انگشت شمار با چه یا که؟

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 18:31:18
      9 3

      خدا خیرت بده که میگی سازه های خاص کنترل های خاص دارن. تا جایی که من میدونم ۳ مرجع داخلی و یک مرجع خارجی مستقلا مطالعات پل طبقاتی صدر رو کنترل مضاعف کردن.

    • سپيده
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 21:45:35
      4 9

      قبلا فقط الماني بودند حالا شدن ٤ تا كنترل كننده چند روز ادامه پيدا كنه تمام دنيا ميشن كنترل كننده ها ها

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 12:45:56
    پاسخ
    10 1

    جمله استاد: " همانند پل کوبه، طراحی یک مطلب است و عملکرد مطلبی دیگر " بالاخره استاد میگن طراحی شده یا نه؟ پس اینجا ظاهرا میگن طراحی شده ولی بعدش میگن عملکرد به طراحی ربطی نداره هر چه خواندم این چمله استاد رو نتونستم معنی کنم آدم یک خواسته و عملکرد از سازه داره و بر اساس اون طراحی میکنه

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 14:06:50
      10 0

      حرف منطقی

  • علیرضا
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 13:28:45
    پاسخ
    9 4

    با سلام در خبر فوق مرقومه مفصل آقای دکتر فريبرز ناطقی الهی منتشر شده که به عنوان مثال در بند 2 قسمت پاسخ ها به درستی و با حفظ حقوق معنوی اشخاص، به تحقيقات آقای دکتر زارع مرجع داده شده است. لیکن متاسفانه در بند 9 همين مرقومه، تحقيقات مربوط به مطالعات پل صدر حد فاصل خيابان شهيد قلندری و بلوار کاوه بدون ذکر مرجع به نحوی عنوان شده که خواننده محتملا آنرا جزو يافته های نويسنده خواهد دانست. با توجه به سابقه آکادميک نويسنده محترم، و اينکه پاسخ مکتوب ايشان منتشر شده نه مصاحبه که ويرايش خبرنگار محتمل باشد، عدم صداقت در ذکر منبع اصلی مورد تعجب اينجانب است. توضيح آنکه: تحقيق مورد ادعا مربوط به تز کارشناسی ارشد خانم کيميا ضيايي حسين زاده در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اراک

    • سرویس جامعه خبرآنلاین
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 15:23:03
      3 13

      با تشکر از راهنماییتان؛ اما همانطوري كه نوشته شده، دکتر ناطقی به گزارش اصلی ارجاع داده‌اند و اشاره‌ای نشده که تحقیق از سوی خودشان بوده است. تنها تحقیق را ویرایش کرده‌اند. توضیحات دکتر ناطقی درباره این کامنت چنین است: ايرادات را كه ٠/٣٥ ثقل بوده اصلاح کرده و ٠/٤٢ ثقل بيان شده است در ضمن چون خبر انلاين مراجع را در اخر كار نمي اورد لذا ديده نشده است. جناب دانشيار شاگرد دوره فوق اينجانب بوده و نيازي براي برداشت ذهني ايشان نميباشد. در يك سرچ ساده اين مقاله قابل دسترسی است از اقاي دكتر زارع تشكر شد چون بنا به درخواست شبانه نقشه مربوطه را براي اين مطلب اماده كردند . باز هم تاكيد ميشود ٠/٤٢ ثقل براي منطقه شتاب محتمل بهتري است، متن كاملا مشخص است و محتملا فقط شك است

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 17:47:27
      11 7

      این استاد فقط شلوغ بازی میکنه.

  • علیرضا
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 13:29:21
    پاسخ
    5 10

    با عنوان "ارزيابی کفايت لرزه ای پل بزرگراه طبقاتی صدر با استفاده از روش تحليل ديناميکی تاريخچه زمانی غيرخطی" بوده که بنده حقير سمت استاد راهنمای ايشان را داشته ام. مستندات لازم در مرکز اسناد دانشگاه اراک و همچنين در پايگاه ايرانداک موجود است. لذا با استناد بر ماده 23 قانون مطبوعات انتظار بر آنست که در اسرع زمان ممکن تصحيح لازم در پايگاه خبری و در همان محل خبر قبلی منتشر گردد. با آرزوی توفيق الهی دکتر عليرضا آذربخت دانشيار گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 14:38:28
      10 4

      اتفاقا این بررسی رو من خوانده ام . از اساس مدلسازی و بارگذاریش ایراد داشت. میزان تغییرمکان های بدست آمده در آنالیز کاملا غلط بود. هم تغییرمکان افقی و هم تغییرمکان قایم. استاد گرامی برای سازه های با پریود بالا باید از طیف ها و یا رکورد های تغییرمکان برای بررسی استفاده کرد و نه داده های شتاب

    • دوشنبه 14 فروردین 1396 - 15:39:15
      6 9

      متن همكار محترم كاملا مشخص است و برداشت شما غلط، شما اشتباه برداشت ميكنيد. تعجب انجاست كه دانشيار امروزي كه در امتحان دكتري به مدرك پيوست رد شد چگونه دكتري گرفت

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 18:23:15
      10 8

      عزیزم مهم نیست که کی نوشته یا کی استاد ممتحن بوده. مهم اینه که اصلا غلط بوده

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 18:29:26
      10 7

      این مقاله که میگن پر از اشتباهات مفهومی است

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 14:11:45
    پاسخ
    12 2

    دوستان دانشمند خیلی از سازه ها درحقیقت تک پایه هستن و مبانی طراحی اونها بر مبنای مفاصل پلاستیک نیست. نمونه قابل درک برای شما همین برج میلاد هستش یک جرم زیاد در بالا بر روی یک ستون

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 18:24:03
      11 1

      راست میگه. پلها معمولا دارای درجه نامعینی کمی هستن.

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 17:40:39
    پاسخ
    10 12

    مطالبی را که آقای دکتر ناطقی به شیوایی هر چه تمام تر در خصوص لزوم توجه ویژه به مقوله توسعه پایدار در ساخت شریان های حیاتی کشور و به ویژه کلان شهر تهران مطرح نمودند، موضوعی است که هر لحظه غفلت و بی توجهی به آنها، در صورت وقوع زلزله، خساراتی به مراتب ویران بار تر از فاجعه پلاسکو را رقم خواهد زد. اقدام پیش دستانه ی کشورهای مترقی در تبدیل پل های طبقاتی به فضاهای سبز نمونه ای از اقداماتی است که از حوادث ناگوار بعدی جلوگیری می نماید. ضروری است به دور از حب و بغض های جناحی از کارشناسان خبره برای یافتن راهکارهای حیاتی استفاده شود.

  • احمدی
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 17:47:23
    پاسخ
    4 14

    با عرض سلام و ارادت. بنظرم خیلی روی این مطلب زحمت کشیده شده و مثل یک پروژه تحقیقاتی روی آن وقت گذاشته اند. ولی مشکل اینجور مباحثه ها آنست که یک طرف یک استاد دانشگاه صاحب نام است و طرف دیگر مجهول الهویه هایی که حتی می توانند فحاشی کنند بقول سعدی بزرگ " بوی عبیر از گند سیر واماند". ارادتمند

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 18:05:46
      13 7

      دوست عزیز یک استاد دانشگاه نیز باید بدونه که باید در خصوص یک مطلب باید اطلاعات کافی جمع کنه و همچنین تجربه کافی در زمینه طراحی داشته باشه. متاسفانه متن در گزارش فنی نیست و بیشتر سعی شده هیجانی و عامیانه نوشته بشه.

    • احمدي
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 19:17:07
      4 11

      اين يه متن خبري براي علمي به گزارشات ايشان مراجعه بكنيد

    • بي نام
      سه شنبه 15 فروردین 1396 - 11:51:41
      7 9

      كساني كه روي مطالب علمي مباحثه ميكنند بايد اطلاعات كافي داشته باشند بنظر من مجهول الهويه بودن يا نبود هر كس را توان علمي و رزومه مشخص ميكنه كافيه اگر اهل فن هستيد به گوگل اسكالر rرجوع كنيد و توان علمي كسي كه آقاي ناطقي در خصوص ايشون اينگونه صحبت ميكنن و مقالات و بار علمي اسمشون رو جستجو كنيد بعد چنين اهانتي رو بفرماييد.

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 17:56:46
    پاسخ
    11 4

    جمله استاد محترم : "در طراحی طوری طرح کردیم که بار زلزله به عرشه وارد نشود؟" این استاد محترم منبع این صحبت را ذکر کنند. . چون هر مهندسی میدانید که حداقل نیروی زلزله به سازه نمی تواند صفر باشد. متاسفانه استاد محترم کاملا از پل صدر برداشت های اشتباه دارند. احتمالا ایشان کم شدن اثر نیروی زلزله و کاهش بازتاب به خاطر پریودهای ارتعاشی بالا رو "با وارد نشدن نیروی زلزله به عرشه اشتباه گرفتن "

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 18:00:21
    پاسخ
    11 1

    جهت اطلاع نویسنده عزیز : در پل سازی جانمایی پایه ها معمولا به گونه ای صورت می پذیرد که از قنات های فعال دور باشن. در صورتی که این امر عملی نباشد معمولا قنات را منحرف کرده و قسمت مرده آن را تا طول مناسبی با بتن پر میکنند.

    • احمدي
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 19:15:42
      2 10

      تو جدول ٣ قنات صدر ؟؟؟؟ جهت اطلاع خشكوندن مجبوريد كامنت بزاريد ؟ كاش ميشد شكلك هم بزاريم تو كامنت ها

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 19:26:28
    پاسخ
    10 4

    من خودم اخیرا مالزی و تایوان بودم..چندین سری از این پلها ساخته بود یا در حال ساخت بود. کجا منسوخ شده؟ چیزی رو که نمیدی باید بپرسید

  • بی نام
    سه شنبه 15 فروردین 1396 - 08:14:32
    پاسخ
    4 11

    نقد و بررسیهای تخصصی که در ماههای اخیر در رابطه با آسیب پذیری کشور بویژه شهر تهران و بدنبال حادثه پلاسکو صورت میگیرند را نمیتوان و نبایست از بعد جهت گیریهای سیاسی تحلیل نمود، بالعکس کسانی ممکن است بدلیل انتخاباتی شدن فضای کشور از توجه به مسایل مهمتری همچون پیامدهای وقوع حوادث بزرگی نظیر زلزله تهران غافل شوند . بنابراین از مسئولین محترم ذیربط و کاندیداهای احتمالی بایستی انتظار داشت که به تفکیک مسایل عنایت داشته باشند و همواره پاسخگوی عملکردها و نیازهای کشور در حوزه مسئولیتی خود باشند. بعلاوه اینکه اگر حرف حق و درستی بیان شده که به آگاهی مردم و مسئولین در انتخاب اصلح هم کمک کند که اساساً امر خطایی نیست و بلکه جزء ضرورتهای امروز انتخابات دراغلب نقاط پیشرفته دنیا نیز میباشد. به نظر من در این برهه ی انتخابات بهتره درگیر این مسائل نشیم. درسته که دکتر ناطقی عزیز دیدگاه کارشناسانه دارند و همه ی ما ایشون رو به تعهد و تخصص میشناسیم، اما چه بسا از نظرات ایشون و اساتید دیگر برای مقاصد سیاسی سوء استفاده بشه... خداوند تمام اساتید گرانقدر رو محفوظ بدارد

  • بی نام
    سه شنبه 15 فروردین 1396 - 09:36:19
    پاسخ
    6 9

    در رابطه با منسوخ بودن اين پلها همانطور كه كارشناس محترم با عكس و جدول نشان دادند ٤٠ سال پيش ٨ شهر بزرگ در مطالعات خود در سمينار شهرداران دنيا ايده منسوخ بودن را طرح و اعلام كردند، برخي كشور ها اقدام هم كردند تخريب و تبديل به پارك. برخي هنوز بدليل تبعات سياسي و اجتماعع از انها استفاده ميكنند ولي ديگر نميسازند. حال شايد ٣٠ سال ديگر كشور جيبوتي بخواهد يكي بسازد ولي لندن و پاريس و سيول و امريكا و ،،،، نميسازند موجود ها را هم پارك ميكنند. منسوج يعني ايده اي كه اثبات شده بي فايده است در ضمن عزيزاني كه ميرمايند در فلان كشور ديدهاند رو گذر و رمپ هاي طبقاتي رو با پل طبقاتي اشتباه نگيرند لطفا و باز ممكن است در افريقاي بي سايو هم باشد كمي بهتر گزارشات اين كارشناسان را مطالعه كنيم بهتر است

  • بی نام
    سه شنبه 15 فروردین 1396 - 12:59:50
    پاسخ
    2 8

    سازه ای با هزینه گزاف ساخته شده ونه تنها گره ترافیکی را کاهش نداده بلکه امروزه به حقیقت تهدیدی است که هر لحظه می تواند با وقوع زلزله فاجعه ای مرگبار درست کند و امداد رسانی را هم بدلیل انسداد مسیر کاملا مختل کنه . در کنار این هزینه تخریب و اوار برداری این سازه بعد از زقوع زلزله وخسارتهایی که به قناتهای شمال شهر و درختان ان خورده شده را نیز در نظر بگیرید.

    • بی نام
      چهارشنبه 16 فروردین 1396 - 19:11:26
      10 2

      شما فقط فکر کن که اگر پل ساخته نمیشد و حجم ترافیک ماشین عبوری از تونل نیایش وارد صدر تراز صفر میشد چه فاجعه ای اتفاق می افتاد. به نظر شما الان کسی جرات داره شده برای یک ساعت پل رو تعطیل کنه؟ شما فقط کافیه به آمار عبوری ماشین از روی پل نگاه کنی. مشکل تهران اینه که هر چه که میسازن چند برابرش ماشین وارد میکنن و افزایش تقاضا میدن.

  • محمدرضا
    سه شنبه 15 فروردین 1396 - 14:38:09
    پاسخ
    12 2

    در دنیا الزام است که یک پروژه بزرگ مستقلا توسط دو شرکت و با استفاده از دو نرم افزار متفاوت، فرایند مدلسازی و تحلیل طرح پیشنهادی مشاور صورت پذیرد و اختلاف دو تحلیل از یک طرح کمتر از مقداری مشخص براساس شرایط باشد. آقای دکتر ناطقی نمی بایست وارد مباحث فنی از جمله جداسازی لرزه ای می شدند، این جزئیات در مقالات علمی و پژوهشی معتبر دنیا بایستی مطرح شود نه در محفل های سیاسی و ... در این خصوص مراجعه فرمائید به مقاله دکتر کازل در دانشگاه ام آی تی که بلافاصله دو روز بعد از فاجعه 11 سپتامبر نوشته شد. بحث در محافل آکادمیک و تخصصی حوزه عملکرد لرزه ای می تواند با داوری متخصصین امر مواجه شده و پس از پالایش با کمترین اشتباه بصورت عمومی منتشر شود.

    • بی نام
      چهارشنبه 16 فروردین 1396 - 18:53:31
      10 1

      احسنت به شما مطالب علمی و فنی جاش توی سایتهای خبرگذاری نیست. کار علمی میخواد نه کار ژورنالیستی.

    • محمود
      پنجشنبه 17 فروردین 1396 - 12:49:01
      1 11

      بله اقاي بي نام نظرات فوق تخصصي شما را قبول كرديم لطفا خودتون را معرفي بفرمايد حيف است شما ناشناخته بمانيد حضرت دانشمند

    • عليرضا
      پنجشنبه 17 فروردین 1396 - 20:38:34
      1 0

      با تاييد نظر محمدرضای عزيز...مثلا پس از حادثه برج دوقلو در امريکا يکی از افراد دانشگاهی که کارهای تحقيقاتی زيادی انجام داد آقای دکتر آستانه اصل در دانشگاه برکلی کاليفرنيا بود که اتفاقا اصالتا ايرانی هم هستند. دوستان برن ببينن دکتر آستانه چند بار با خبرگزاری ها مصاحبه کرده؟ يا اينکه در سطح ميديا ی امريکا ايشون رو ميشناسن يا خير؟ مسلما به اين جواب ميرسيد که ايشون اصل کار رو در دانشگاه انجام ميده و اعتبار ايشون هم از مقالات و کارهای تحقيقاتی شون مياد نه از مصاحبه های متعدد با روزنامه و خبرگزاری. بيان مسائل فنی در مجامع عمومی ميتونه باعث سوء برداشت و حتی ايجاد ترس در عموم جامعه بشه که از نظر اخلاقی و حرفه ای کار درستی نيست.

  • علیرضا آذربخت
    چهارشنبه 16 فروردین 1396 - 07:28:57
    پاسخ
    16 1

    با سلام. فرافکنی و توجیهات غیرمسءولانه هیچ یک موید بداخلاقی علمی نیستند. کلیه اهالی علم و دانش موظف به استناد دهی علمی هستند ولو اینکه مدرک دیپلم بنده هم اگر معتبر نباشد با توجه به عنوان خبر .... ادعا در زمینه خرابی طبقه دوم پل صدر است... همه میدانند خرابی پل کوبه مربوط به مساله شکل پذیری بوده و تعمیم آن به پل صدر کاملا غیرعلمی است. تنها مستند موجود در خبر مربوط به مطالعه بنده میباشد.... بنده که اون مطالعه رو انجام دادم بصراحت اعتقاد دارم که برای اظهار همچین ادعایی خیلی زوده و باید تحقیقات بیشتری انجام بگیره واقعا جالبه که بر اساس فقط یک مطالعه انجام شده دوستان میان و سونامی ژورنالیستی راه میاندازن

    • بی نام
      چهارشنبه 16 فروردین 1396 - 19:05:17
      13 1

      موافقم . کاش این استاد دانشگاه به جای این نوع مقاله نویسی به بررسی علمی میپرداخت. شما به درستی به به بخشی از مشکل پلی که در زلزله کوبه دچار خرابی شد کردید. البته دلایل دیگری هم داشته. که از حوصله این جا خارجه. و به درستی فرمودید قابل تعمیم به پل صدر نیست. چون اساسا سیستم سازه ای دو پل کاملا متفاوت هستش و از طرفی ضوابط روز معتبرترین آیین نامه های دنیا نظیر شکل پذیری در ستون ، عدم قرارگیری وصله در نواحی بحرانی ستون، تامین طول نشیمن تکیه گاهی با ضریب اطمینان بالا حتی برای زلزله با دوره بازگشت ۲۴۷۵ ساله و ... ، رعایت شده. ببخشید وارد برخی از مسایل فنی شدم. چون دیدم مسیر بحث به اشتباه رفته. ولی واقعا جای این موضوع در سایتهای خبریو ژورنالیستی نیست.

  • علیرضا آذربخت
    چهارشنبه 16 فروردین 1396 - 07:33:02
    پاسخ
    14 1

    دوستانی که لطف داشتن ادعا کردن نتایج تحقیق بنده اشتباه بوده توجه داشته باشن که نویسنده این خب. با استناد به همین تحقیق و فقط همین تحقیق داره ادعا میکنه طبقه دوم پل صدر خراب میشه... اگه غلطه چرا برای ترسوندن مردم از اون استفاده میکنید؟

    • فرشاد
      پنجشنبه 17 فروردین 1396 - 10:15:07
      2 17

      اقاي اذر بخت تصور ميشود شما با استاد مشكل كلي داريد و به مدرك ها اشاره ميكنيد و از اعتبار مدركتون احتمالا در درس ايشان افتاده ايد و بد اخلاقي ميكنيد و بقول خودتون اشوب ژورناليستي ميكنيد فكر ميكنم بدنبال اين هستيد كه خودتون را مطرح كنيد تا تاييدي از ايشان بگيرد و به بقيه بگوييد كه شما دكتر شده ايد علي رغم جمله اتان كه بي اعتباري را هم خودتان قبول كرديد خوب بشما تبريك گفته ميشود شما دكتر شده ايد، شما تحقيق داشته ايد و شما در كنار جناب ناطقي الهي مطرح شديد افرين بر شما تبريك به شما در ضمن در كل متني كه من خواندم ايشان يكجا نفرموده اند ميريزد از احتمال صحبت كرده اند بازم تبريك اقاي هر چه كه اسمتون بود

  • عزيز
    چهارشنبه 16 فروردین 1396 - 08:54:19
    پاسخ
    1 15

    ٣ گروه نظر دادند گروه اول كه يك مطلب جدي مثل زلزله را با سياست موجود تلفيق كردند و اصل موضوع را فراموش ؟ ٢. گروهي كه اصلا در مطلب نبودند و چند كلمه را از يك نوشتار كامل نظر من البته چه موافقان و چه مخالفان بزرگنكايي كردند و به ان توجه كردند نه خود نوشتار ؟ گروه ديگر بدون دكر نام با نخصص راي صادر كردند و خود را مطلع و نويسنده را غير مطلع دانسته و فتوا عملا صادر كردند اصل موضوع شهيد شد اهميت موضوع با حركت سياسي كردن مطلب توسط عده ايي كم رنگ شد متن كامل علمي/ خبري يك خبره در زمينه تخصصي با اعتبار جهاني كمرنگ شد؟ چون نگاه سياسي به همه اركان ما رخنه كرده حتي اسيب پذيري شهرمان و جان و مالكان بسيار نگران كننده است اين مطلب

    • بی نام
      چهارشنبه 16 فروردین 1396 - 22:46:34
      17 3

      خوب برای اینکه کاملا مغرضانه نوشته شده بود. این رو هر مهندس سازه یا زلزله تشخیص میده

  • عليرضا آذربخت
    پنجشنبه 17 فروردین 1396 - 21:26:30
    پاسخ
    4 1

    آقای دکتر آستانه اصل يکی از افراد شاخص هستند که پس از حادثه برج دوقلو در دانشگاه برکلی کاليفرنيا امريکا کارهای تحقيقاتی زيادی انجام دادند. دوستان برن ببينن دکتر آستانه چند بار با خبرگزاری ها مصاحبه کرده؟ مسلما به اين جواب ميرسيد که اعتبار ايشون از مقالات و کارهای تحقيقاتی شون مياد نه از مصاحبه های متعدد. بيان مسائل فنی در مجامع عمومی ميتونه باعث سوء برداشت و حتی ايجاد ترس در عموم جامعه بشه که از نظر اخلاقی و حرفه ای کار درستی نيست.

  • عليرضا آذربخت
    پنجشنبه 17 فروردین 1396 - 21:27:06
    پاسخ
    4 1

    جهت اطلاع عرض ميکنم بر اساس گوگل اسکالر تعداد ارجاعات بين المللی به تحقيقات آقای دکتر آستانه اصل برابر 1910 مورد و شاخص اچايندکس ايشون برابر 23 و شاخص آیتن ايشون برابر 40 ميباشد که بيانگر شاخص بودن ايشون در سطح بالای بين المللی است. خيلی خوبه دوستانی که چشم بسته هر نوشته ای رو قبول ميکنن اول سعی کنن با متون فنی بيشتر آشنا بشن و در ضمن شاخص هايي مذکور روبرای محققين داخلی نيز درنظر بگيرن.

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

آخرین مطالب
x