دهمین نشست خبری رئیس‌جمهور در دوره دولت یازدهم بزگزار شد و خبرنگاران در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، سیاست‌خارجی، بین‌الملل و اقتصادی به طرح سئوالات خود پرداختند.

امید کرمانی‌ها: دهمین نشست خبری حجت الاسلام حسن روحانی ساعت 11 صبح امروز دوشنبه با حضور 100 خبرنگار داخلی و 94 خبرنگار خارجی برگزار شد. نشستی که قرار بود یک ساعت و 30 دقیقه باشد اما 15  دقیقه وقت اضافه داشت.

صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور، محمدجواد ظریف وزیر خارجه، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه، حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور و برخی مدیران عرصه خبر در این نشست خبری حضور داشتند.

پیش از ورود رئیس جمهور وقتی محمد جواد ظریف وارد سالن شد عکاسان که در طبقه فوقانی بودند با سروصدای فراوان توجه وزیر خارجه را به سوی خود جلب کردند تا از وزیر همیشه خندان عکسی به یادگار بگیرند. رئیس دستگاه سیاست خارجی کشور وقتی بر صندلی ردیف نخست نشست با کسانی که در صندولی های کناری و عقبی نشسته بودند سلام و احوالپرسی کرد که یکی از آنها از او پرسید "آقای ظریف شما که همیشه لبخند بر لب دارید چرا سخنگوی شما این طور نیست؟" که ظریف با شوخی به بهرام قاسمی گفت "بهرام تو نمی خندی؟ لبخند بزن دلشون باز شه".

نکته دیگر آنکه خبرنگاران برخلاف نشست خبری گذشته برای تسریع در امر اطلاع رسانی مجاز بودند گوشی های همراه خود را به داخل نشست بیاورند. البته مجری نشست چندین بار یادآور شد که خبرنگاران از گوشی های همراه برای تهیه عکس و فیلم برداری استفاده نکنند.

در 25 دقیقه نخست رئیس جمهور به تشریح گوشه ای از دستاوردهای دولت یازدهم همچون افزایش درآمد اقشار کم‌درآمد، ‌افزایش 14 هزار و 140 میلیارد تومانی خرید دولت از کشاورزان، ارتقای طراز تجاری موادغذایی، افزایش تولیدات کشاورزی، تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفتن تمام مردم به ویژه حاشیه نشین ها، اضافه شدن 21 هزار تخت بیمارستانی معادل یک چهارم ظرفیت گذشته، گازرسانی به 9 هزار روستا و افزایش تعداد روستاهای گازرسانی شده به 23 هزار روستا، برخورداری تمام روستاهای بالای 10 خانوار از برق، اتصال 25 هزار روستا به اینترنت و توسعه شبکه اینترت در کشور، کمتر شدن فضای امنیتی در عرصه سیاسی و دانشگاهی کشور و دستاوردهای هسته ای در یک سال گذشته پرداخت و سپس برای پاسخگویی به سئوالات خبرنگاران اعلام آمادگی کرد.

وقتی روحانی نژاد مجری برنامه از خبرنگاران خواست یک سوال کوتاه و بدون مقدمه بپرسند تا زمان بیشتری برای طرح سئوال دیگر خبرنگاران بماند و رعایت زمان آن را نوعی حق الناس توصیف کرد؛ رئیس جمهور به مزاح گفت البته بیشتر حق الناس را برای 29 اردیبهشت بگذارند.

رئیس دولت تدبیر و امید در این نشست خبری به مدت 80 دقیقه به 17 سئوال 5 خبرنگار خارجی و 10 خبرنگار داخلی پاسخ گفت البته برخی خبرنگاران دو سئوال پرسیدند.  قریب به اکثریت خبرنگاران رسانه های حامی دولت نیز نگاه منتقدان به تصمیمات یا عملکرد دولت را موضوع سئوال خود قرار دادند و می خواستند پاسخ به منتقدان را از زبان رئیس جمهور بشنوند.

اولویت های اقتصادی دولت در صورت پیروزی در انتخابات، تصمیم برای کاندیداتوری، کلید بودن توافق هسته‌ای برای حل مشکلات و بیان اصلی ترین موضوع انتخابات 29 اردیبهشت برای حل مشکلات کشور از سئوالات انتخاباتی بود که طرح شد.

وعده انتخاباتی سال 92 برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم به طوری که نیازی به 45 هزار تومان یارانه نقدی نداشته باشند، وجود نداشتن عزم برای اصلاح سیستم بانکی کشور، وعده حل 100 روزه مشکلات کشور، ایجاد بحران در نظام بانکی متأثر از سیاست‌های دولت برای کنترل تورم، وعده افزایش یارانه ها برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و تردید در آمار دولت یازدهم درباره ایجاد هفتصد هزار شغل در سال، موضوعات سئوالات اقتصادی بود که مطرح شد و رئیس جمهور به آنها پاسخ داد.

در حوزه سیاست خارجی افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در تهران و بهبود روابط دیپلماتیک ایران با کشورهای همسایه موضوع دو سئوال بود.

واکنش ایران نسبت به حمله موشکی آمریکا به سوریه و عواقب تکرار آن را سه خبرنگار یکی داخلی و دو نفر خارجی در قالب 3 سئوال مختلف در حوزه بین الملل از رئیس جمهور پرسیدند.

 برخورد سیاسی برخی منتقدین با گزارش تهیه شده درباره حادثه ریزش ساختمان پلاسکو و پیگیری دستگیری مدیران کانال های تلگرامی از جمله موضوعاتی بود که در حوزه اجتماعی رئیس جمهور به آنها پاسخ گفت.

تحقق وعده های فرهنگی در دولت یازدهم نیز تک سئوال فرهنگی بود که مطرح شد.

نمی‌خواهم راجع به مسائل انتخاباتی صحبت کنم

وقتی خبرنگار دنیای اقتصاد در اولین سئوال درباره اولویت های اقتصادی دولت آینده از حسن روحانی پرسید، رئیس جمهور با کمی تأمل و مکث گفت: «در این نشست نمی خواهیم راجع به مسائل انتخاباتی صحبت کنیم» اما با توضیحی این سئوال را بی پاسخ نگذاشت.

بعضی مانند ماشین دودی فقط در کشور دود پخش می‌کنند

رئیس جمهور در بخشی از سخنانش کنایه ای به برخی صحبت های منتقدان و گفت نباید آینده را سیاه و تاریک کنیم. بعضی ها مانند ماشین دودی هستند و فقط دود پخش می‌کنند.  ما ایرانی آباد داریم و حتما در سالهای بعد ایران بهتری خواهیم داشت، پس برای چه به جامعه عدم قطعیت القاء کنیم. باید فضا را امیدوارانه کرد.

سئوالی که روحانی 4 سال منتظر پرسیدنش بود/ کسی که مشکلات را یک شبه حل می‌کرد کسی دیگر بود

وقتی خبرنگاری پرسید شما در تبلیغات انتخاباتی در سال 92 اعلام کردید مشکلات کشور را 100 روزه حل می‌کنید اما بعداً گفتید برای حل این مشکل 40 سال زمان نیاز است. چرا موضع خود را در این زمینه تغییر دادید؟ رئیس دولت تدبیر و امید با اشتیاق گفت: چهار سال منتظر بودم یکی این سئوال را بپرسد.  یک دروغی بزرگی پخش و بارها تکرار شد که باید اکنون جواب آن را بدهم. من کی گفتم مشکلات را 100 روزه حل می‌کنم؟ گفتم اگر در انتخابات موفق شوم اقدامات 100 روزه اول را اعلام می‌کنم اما عده‌ای تخریب‌گر گفتند که من اظهار کرده‌ام مشکلات را 100 روزه حل می‌کنم. فردی که یک‌شبه مشکلات را حل می‌کرد یک نفر دیگر بود ما نیستیم.

بعضی‌ها می‌گویند خوردن آب خنک مستحب است

رئیس جمهور درباره پیگیری دستگیری مدیران کانال های تلگرامی یادآور شد: مردم در کنار لمس بهبود شرایط اقتصادی، آزادی را هم لمس کنند، مهم است. بعضی‌ها می‌گویند خوردن آب خنک مستحب است. اگر کسی را شنبه بخواهند احضار کنند، پنجشنبه می برند که دو شبی در زندان باشد. حالا در شب تعطیلات پیش از عید، عده ای جوان را دستگیر کردند، من همان زمان از وزیر اطلاعات گزارشی خواستم ایشان براساس اطلاعاتی که داشتند گفتند آنها جرمی مرتکب نشده اند. من دوباره تکرار کردم تا این شرایط را پیگیری کند، الان هم وزیر کشور، دادگستری و اطلاعات پیگیر این ماجرا هستند تا به من گزارش دقیقی ارائه دهند. اگر گزارش اولیه ای که وزیر اطلاعات به من دادند درست باشد، که امیدوارم درست نباشد حتما به اطلاع مردم خواهم رساند.

اینجا حراجی و مزایده نیست که هرکس بگوید من بیشتر یارانه می‌دهم

روحانی به ادعای برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای افزایش یارانه نقدی نیز این طور پاسخ گفت: این که حراجی یا مزایده نیست که رقم را بالا ببرند و هر کسی قیمتی بگوید. مجلس مشخص کرده که پول یارانه از کجا تامین شود و چگونه پرداخت شود.

اگر تلاش دولت نبود الان همه شبکه های اجتماعی را بسته بودند

رئیس جمهور در پخش پایانی صحبتش نیز به یکی از تلاش های دولت و ثمراتش در حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت: این که بخواهند فلان شبکه اجتماعی را ببندند مردم عصبانی می شوند که در این زمینه ها نیز تلاش بیشتری کردیم که اگر این تلاش ها نبود شبکه اجتماعی نمی دیدید و همه را قربانی کرده بودند.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 653381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =