ایرنا نوشت: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: بارش های متناوب باران در استان موجب شده تا ۸۰ میلیون متر مکعب آب از طریق رودخانه ها و در جریان سیلاب های اخیر وارد دریاچه ارومیه شود.

کامران دانشجو شامگاه شنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران آذربایجان غربی که با حضور وزیر نیرو در ارومیه برگزار شد، گفت: هم اکنون میزان آب ورودی به دریاچه ارومیه ۶۶۰ متر مکعب در ثانیه است که در سه روز گذشته تداوم دارد.
وی اظهار کرد: با تداوم بارش ها در استان میزان آب ورودی به دریاچه به ۱۰۰ میلیون متر مکعب می رسد.
وی بیان کرد: در کل سال آبی در استان و در حوزه دریاچه ارومیه، ۲۴۱ میلمیتر بارش ثبت شده که ۲۰ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته و ۹ درصد نسبت به دراز مدت مشابه کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه میانگین بارندگی های آذربایجان غربی امسال ۲۴۹ میلیمتر بود، اظهار کرد: این میزان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته که ۳۱۹ میلیمتر بوده ۲۲ درصد کاهش یافته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به میزان بارندگی های ماه جاری در استان که ۶۳ میلیمتر به ثبت رسیده است، اضافه کرد: میزان بارندگی های این ماه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۶۷ میلیمتر، در حوضه آبریز زاب ۱۱۵ میلیمتر و در حوضه آبریز ارس ۴۲ میلیمتر بود.
دانشجو با اشاره به وضعیت بحرانی و طغیانی رودخانه های آذربایجان غربی در ۲ روز گذشته ادامه داد: نازلوچای، گدار، باراندوز، زرینه و سیمینه رود جزو رودخانه های مهم جاری در استان است که در ۴۸ ساعت گذشته وضعیت سیلابی داشت.
وی بیان کرد: هم اکنون بسیاری از رودخانه ها در حال فروکش است و انتظار می رود تا ۲ روز آینده شرایط به حالت عادی بازگردد.
دانشجو وجود ۱۲ سد در استان را یادآوری کرد و گفت: بیشترین حجم آب ورودی از آغاز بارش های هفته جاری مربوط به سد بوکان بود که موجب شد تا حجم مخزن آن به ۷۲۴ میلیون متر مکعب برسد.
وی بیان کرد: هم اکنون ارتفاع آب در پشت این سد روبه افزایش بوده و ورودی به این سد با توجه به بارش های چند روز گذشته ۶۸۰ متر مکعب در ثانیه است.
وی گفت: با توجه به حجم بارندگی های بهاره پیش بینی می شود که شرایط ذخایر آبی استان در پشت سدها روند رو به بهبودی را طی کند.
شایان ذکر است تراز آبی دریاچه ارومیه در ۲۵ فروردین ماه امسال ۱۲۷۰.۷۸ سانتیمتر از سطح آبهای آزاد و حجم آب موجود در آن ۲ میلیارد و ۸۰ میلیون متر مکعب است.
در روزهای اخیر تشدید بارشها در آذربایجان غربی هم موجب جاری شدن آب رودخانه های استان به سمت دریاچه و باعث طغیان رودخانه های استان شده است.
طغیان رودخانه های آذربایجان غربی دارای خسارات مالی و جانی بوده است به گونه ایکه طغیان رودخانه گادر در اشنویه علاوه بر مسدود کردن مسیر ۴۹ کیلومتری اشنویه - پیرانشهر، روز گذشته یک نوجوان ۱۲ ساله را به کام خود کشید و عملیات جست و جو برای یافتن این نوجوان همچنان ادامه دارد.
تخریب شدن پل هاشم آباد در پی طغیان رودخانه باراندوز در محور راژان به منطقه 'زیوه' و 'مرگور'، نیز راه ارتباطی ۵۰ روستای ارومیه را مسدود کرده است.
مدارس برخی از نقاط اشنویه و بخش سیلوانای ارومیه در نوبت صبح و بعد از ظهر امروز /شنبه/ به دلیل طغیان آب رودخانه ها، مسدود بودن مسیرهای مواصلاتی و احتمال بروز حوادث ناشی از بارش ها تعطیل بود.
در شهرستان نقده با توجه به کاهش میزان آب رودخانه گادر، شرایط بهتر شده و این شهرستان در حال خروج از بحران است؛ روز گذشته در اثر طغیان این رودخانه و بروز سیل خسارت هایی به ۲۵ روستای این شهرستان و برخی از منازل در شهرهای نقده و محمدیار وارد شد اما تعیین این خسارت ها به بعد از کنترل بحران موکول شده است.
آذربایجان غربی ۱۷ شهرستان، ۴۲ شهر و بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ روستا دارد و جمعیت آن حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است.
آذربایجان غربی از جمله استان های سردسیر کشور است که به علت موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی منحصر بفرد همواره در معرض بحران های طبیعی نظیر سیل و زلزله قرار دارد و کسب آمادگی برای امدادرسانی و کاهش دامنه آسیب ها و خسارت های آن جزو ضرورت های زندگی اجتماعی شهروندان این استان محسوب می شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 655230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =