شنبه 3 تیر 1396
پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 08:13:58 چاپ

پیام قراردادهای هوایی برای اقتصاد ایران

هدف از نوسازی‌وتوسعه‌حمل‌ونقل هوایی، توسعه یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های اقتصادی کشور است

اقتصاد > صنعت - تعهد و علاقه ما به پیشرفت کشور ایجاب می‌کند از هر گامی که در جهت پیشرفت کشور برداشته می‌شود، حمایت کنیم؛ حتی اگر آن را دستاورد جناح مقابل بدانیم.

مجید سلیمی‌بروجنی: در نوروز امسال مطابق آمار اعلام شده نزدیک به سه میلیون و 400 هزار نفر با هواپیما سفر کردند. صنعت هوایی ایران در طول یک‌سال گذشته یکی از پرتحول‌ترین و البته پربحث‌ترین حوزه‌های اقتصادی بود. تحولات و حاشیه‌هایی که از اثرات برجام بود و منجر به قراردادهای نوسازی ناوگان فرتوت حمل‌ونقل هوایی شد. نوروز 96 ایرانیان این شانس را داشتند که پس ای سه دهه، برای نخستین‌بار با هواپیماهای جدید و مدرن روز دنیا سفر کنند.

قراردادهای ایران با دو سازنده بزرگ دنیا، یعنی ایرباس و بوئینگ سروصداهای زیادی در دنیا و همچنین در کشورمان به راه انداخت. مطابق گفته‌های حسن روحانی، رییس‌جهوری، ما هواپیماها را به صورت اجاره به شرط تملیک خریده‌ایم و پولی که قرار است بابت این هواپیماها پرداخت شود، در مدت 18 ساله پرداخت خواهد شد و این به معنای آن است که دنیا به ایران و برجام و ادامه راهی که آغاز کردیم، اعتماد دارد.

هواپیماهای جدید یکی بعد از دیگری وارد کشورمان می‌شوند و هر از چند گاهی نیز خبری از قراردادهای جدید شنیده می‌شود. طی چند روز گذشته دو هواپیمای پرواز تهران - زاهدان و تهران - مشهد به دلیل نقص فنی مجبور به فرود اضطراری شدند و همزمان با این اتفافات، خبر از دو قرارداد جدید هوایی نیز منتشر شد.

براساس گزارش‌ها، پای هواپیماهای سوخو روسی و ATR ایتالیا نیز به آسمان ایران باز خواهد شد. حالا با تمام قراردادهای آمریکایی، فرانسوی، ایتالیایی و روسی، تعداد کل هواپیماهای خریداری شده به 280 فروند هواپیما می‌رسد که به معنای افزایش ظرفیت و نوسازی صددرصدی ناوگان هوایی کشور است. ناوگانی که رسانه‌های خارجی از بلومبرگ گرفته تا نیویورک تایمز با ادبیاتی خاص آن را موزه هوایی می‌خوانند.

فرسودگی این ناوگان به حدی بود که چندی پیش اتحادیه اروپا اعلام کرد هواپیماهای شرکت آسمان به دلیل خطرات ایمنی اجازه حضور در آسمان اروپا را نخواهد داشت، اما مدت کمی بعد از آن با قرارداد جدید بوئینگ، همه معادلات بر هم ریخت.

جایگاه صنعت هوانوردی ایران در منطقه با امضای این قراردادها با بیش از 60 هزار صندلی جدید ارتقا می‌یابد و فرصت‌های اشتغالزایی مستقیم را برای بیش از 25 هزار نفر در داخل فراهم می‌کنم.

در چنین شرایطی شرکت‌های ایرانی می‌توانند به یک رقیب جدی برای خطوط هوایی کشورهای پیشرفته خلیج‌فار و ترکیه‌ای تبدیل شوند. انعقاد این قراردادها از چندین جهت حایز اهمیت است. از یک سو، نوسازی ناوگان حمل‌هوایی، زمینه درآمدزایی این فعالیت را فراهم کرده و می‌تواند ایران را در موقعیت صادرات خدمات، ترانزیت کالا و مسافر در منطقه قرار دهد. علاوه برآن، توسعه و بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی می‌تواند زمینه توسعه فعالیت گردشگری داخلی و خارجی را نیز فراهم سازد. توسعه گردشگری داخلی و خارجی ظرفیت بالایی در ایجاد ارزش افزوده و کمک به رشد اقتصادی کشور دارد.

از سوی دیگر، انعقاد قراردادهای بلندمدت خرید هواپیما در ابعاد نزدیک به 40 میلیارد دلار با شرکت‌های معتبر خارجی که با تایید و چراغ سبز نهادهای دولتی طرف‌های خارجی همراه بوده است، می‌تواند نگرانی مشارکت اقتصادی با ایران را کاهش داده و انگیزه و رغبتی برای حضور سایر شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در کشور ایجاد کند.

در برخی نقدها چنین مطرح می شود که به دلیل این‌که درصد محدودی از شهروندان از خدمات هوایی بهره می‌برند، از این رو نوسازی ناوگان هوایی نباید در اولویت دولت باشد. در پاسخ به این‌گونه نقدها می‌توان گفت هدف از توسعه ناوگان حمل‌ونقل هوایی فقط ارائه خدمات به قشر مرفه جامعه نیست، هدف از نوسازی و توسعه حمل‌ونقل هوایی، توسعه یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های اقتصادی کشور است که می‌تواند زمینه توسعه ترانزیت مسافر، توسعه گردشگری داخلی و خارجی و توسعه تجارت خارجی را فراهم کرده و برای اقتصاد ملی درآمدزا باشد.

نباید فراموش کنیم که شکستن تحریم‌های هوایی و انعقاد قراردادهای مهم با بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیماسازی دنیا بعد از چهار دهه، بدون تردید دستاوردی مهم برای کشور است. تعهد و علاقه ما به پیشرفت کشور ایجاب می‌کند از هر گامی که در جهت پیشرفت کشور برداشته می‌شود، حمایت کنیم؛ حتی اگر آن را دستاورد جناح مقابل بدانیم.

35225

7 دیدگاه
  • رضا
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 11:18:19
    پاسخ
    56 2

    درود بر روحانی

    • منیژه
      پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 12:47:32
      8 0

      خدا حفظش کنه واسه ایران .

  • بی نام
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 11:27:38
    پاسخ
    44 1

    این یعنی شغل،یعنی امنیت مسافرت،یعنی اعتبار کشور..... مدیریت کشور باید با سیاست و درایت از این دست کارها انجام بده کار دولت مردان سخته چون کشورهای مقتدر حاضر به همکاری نیستند و جماعت قشری داخلی هم کم نیست ولی باید به جلو رفت اگر دولتمردان ما بتوانند در اینده در صنایع مختلف هم اینچنین عمل کنند میتوان به اینده کشور امید داشت هر طرح دیگری یا انقدر طولانی مدت خواهد بود که طراح و ما دیگه عمری نخواهیم داشت تا ثمره اش را ببینیم و هم ممکن است در اینده به بوته فراموشی سپرده شود در خیابانی و محله ای که زندگی میکنیم تعامل با همسایگان شرط عقل است یا هر روز درگیری و دعوا.

  • شدیدا دلواپس
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 11:28:42
    پاسخ
    8 40

    آقا من مخالفم. یعنی چی که یه مشت هواپیمای نو بخریم و صنعت هواپیماییمان را نوسازی کنیم. کوبا را نگاه کنید. هنوز ماشینهای آمریکایی 60، 70 سال پیش را استفاده میکنند و این اتفاقا یکی از جنبه های توریستی آن کشور است. کلی توریست هر ساله میان کوبا فقط بخاطر ماشین سواری با ماشینهای دهه 50 و 60 میلادی. حالا هواپیماهای ما بخصوص ام.دی های دهه 80 و 90 همان حس و حال شورولتهای قدیمی را به آدم میدهد و شما میخواهید این نوستالوژی را از ما بگیرید. واقعا

    • hdvhkd
      پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 15:17:22
      5 0

      اخه چی باید گفت به شما نوستالژی با مرگ مردم ؟ همان کوبا اگر ماشین های ده 70 و 60 در خیابانهایش حرکت می کنند سری به فرودگاه هاوانا بزنید و هواپیما های ن.ی را ببینید که من ایرانی خواب داشتن آن را هم نمی توانم ببینم . هر چیز به جای خویش نیک.ست غرض ورز ی تا به کی؟ می دانید زیر ساخت هوایی چه اعتباری برای مملکت به بار می آورد و چه بازاری ایجاد می کند . بگویید من با دولت و کار هایش مخالفم مثال های ............... نیاورید لطفا

    • بی نام
      شنبه 2 اردیبهشت 1396 - 07:25:51
      2 0

      ایشون را بفرستیدش کوبا واقعا استدلالی داره بخدا

  • شدیدا دلواپس
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 11:28:57
    پاسخ
    0 29

    آقا من مخالفم. یعنی چی که یه مشت هواپیمای نو بخریم و صنعت هواپیماییمان را نوسازی کنیم. کوبا را نگاه کنید. هنوز ماشینهای آمریکایی 60، 70 سال پیش را استفاده میکنند و این اتفاقا یکی از جنبه های توریستی آن کشور است. کلی توریست هر ساله میان کوبا فقط بخاطر ماشین سواری با ماشینهای دهه 50 و 60 میلادی. حالا هواپیماهای ما بخصوص ام.دی های دهه 80 و 90 همان حس و حال شورولتهای قدیمی را به آدم میدهد و شما میخواهید این نوستالوژی را از ما بگیرید. واقعا

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700