دوشنبه 1 آبان 1396
پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 08:36:39 چاپ

کدخدایی:در یزد زرتشتی‎ها نمی‎توانند عضوشورای‌شهرشوند/ ارسال نظریه‌فقهی شورای‌نگهبان برای رئیس‌جمهور

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - ایسنا نوشت: سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگر شخصی یا خود فقها نسبت به همه قوانین و مقررات تردید داشته باشند که مصوبه‎ای خلاف شرع است، می‎توانند، از فقهای شورای نگهبان درخواست رسیدگی کنند. فقها آن را بررسی می‌کنند.

عباسعلی کدخدایی درباره نظریه فقهی اخیر شورای نگهبان درباره عدم حضور اقلیت های مذهبی در شورای شهر مناطقی که اکثریت آن مسلمان هستند، توضیح داد: اگر شخصی یا خود فقها نسبت به همه قوانین و مقررات تردید داشته باشند که مصوبه ای خلاف شرع است، می توانند، از فقهای شورای نگهبان درخواست رسیدگی کنند. فقها آن را بررسی می کنند، اگر خلاف شرع بود اعلام می کنند، و به منزله امری لازم الاجرا برای همه خواهد بود. این نظریه فقهی را طبق آیین نامه برای رییس جمهور و روزنامه رسمی ارسال می کنیم.

وی در مورد اینکه شورای نگهبان در قوانین مصوب هم صلاحیت ورود دارد یا خیر؟ گفت: بله، فقط در جهت و بعد شرعی می تواند ورود کند. این موضوع محدود به زمان نیست و در آیین نامه مجلس هم آمده است.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: در تبصره 1 ماده 26 قانون انتخابات شوراها نیز گزارش‌ها و درخواست هایی به دست شورای نگهبان برای رسیدگی رسیده بود، فقها آن را در چند جلسه بررسی کردند، در نهایت تشخیص داده اند آن تبصره خلاف شرع است و اعلام خلاف شرع نسبت به آن تبصره کردند.

وی خاطرنشان کرد: برای مثال در یزد شهروند زرتشتی رییس شورای شهر بود، ولی با نظریه اخیر فقهای شورای نگهبان از این به بعد در آن شهری که بیشتر آنها مسلمان هستند غیر مسلمان نمی تواند عضو شورای شهر شود.

27212

62 دیدگاه
  • ايراني
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 08:45:08
    پاسخ
    543 12

    يك دفعه روحاني هم رد صلاحيت كنين شما كه حق ورورد به همه چيزي داريد

  • بی نام
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 08:59:51
    پاسخ
    541 5

    این موضوع اشتباه است قبل از اینکه دیر شود اجرا نکنید. یک هموطن از هر کیشی می تواند انسان شریف و خوب و مسئولیت پذیر باشد در حالیکه یک مسلمان می تواند چنین نباشد. به اختلافات بی ارزش دامن نزنید. در خیلی از مناسب دولتی که سو استفاده شده است توسط افراد اسما مسلمان بوده است. مقررات و نظارت ها را قوی نمایید و بگذارید رییس جمهور هم غیر مسلمان باشد ایرادی ندارد. چنانکه در هند رییس جمهور یک مسلمان می تواند باشد.

    • ahmadb
      پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 11:13:59
      101 2

      مشکل دقیقاً همینه که مسئولین محترم اصلاً نمی دونن که مشکل چیه که بخوتن بهش رسیدگی کننننن حالا رئیس شورای شهر زرتشتی باشه مشکلی در امور اداره شهر پیش میاد؟

    • احمدرضا
      پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 11:45:39
      226 35

      در هند هرگز یک رییس جمهور مسلمان انتخاب نمی شود چون اکثریت هندو هستند حتی اگر قانونا منعی نداشته باشد. در ایران هم همینطور باید باشد یعنی فقط با رأی اکثریت مردم نماینده ها انتخاب شوند. شورای نگهبان قیم مردم نیست. اگر مردم تشخیص دادن فردی با کیشی متفاوت که مورد تأیید قرآن هم هست و در قانون اساسی آمده نماینده شورای شهر بشود هیچ کس حق ندارد رأی مردم رو تغییر دهد. در غیر این صورت این کار یعنی ضایع کردن حق الناس که بزرگترین خلاف شرع است. مگر قرار است در شورای شهر غیر از مصوبه هایی در حد اداره همان شهر چه قانونی تصویب شود که آقایان نگران شده اند؟ در ضمن شورای شهر هم مثل مجلس در نهایت اکثریت در اختیار پیروان بیشترین آیین کشور خواهد بود. این عین دموکراسی و در عمل هم کاملا براساس دین است.

    • بی نام
      پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 12:02:55
      99 3

      شعر پروین اعتصامی در جواب شورای نگهبان واعظی پرسید از فرزند خویش هیچ میدانی مسلمانی به چیست؟ صدق و بی آزاری و خدمت به خلق هم عبادت،هم کلید زندگیس گفت: "زین معیار اندر شهرما، یک مسلمان هست آن هم ارمنیست

  • بی نام
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 09:12:19
    پاسخ
    575 7

    پس لندنی ها خیلی اشتباه کردن که شهردار شهرشون رو از بین اقلیت مسلمان و خارجی انتخاب کردن...الکی نیست که جهان سوم هستیم

    • بی نام
      پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 12:00:23
      93 3

      یعنی دهنت طلا...

  • کاوه
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 09:15:15
    پاسخ
    488 4

    پس حقوق شهروندی و کرامت انسانی و تساوی حقوق ادیان در جمهوری اسلامی ایران چه شد؟

    • بی نام
      پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 11:47:01
      81 1

      ها؟

    • بی نام
      پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 11:56:38
      86 0

      باد تندی آمد و برد

  • بی نام
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 09:18:14
    پاسخ
    78 2

    پس با این مثال شورای نگهبان کشور انگلیس هم باید شهردار مسلمان خودش را از کار برکنار کنه

  • بی نام
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 09:22:08
    پاسخ
    122 1

    من به عنوان یه یزدی استقبال میکنم از اینکه همشهری زردشتی در شهرای شهرم باشه و مردم مسلمان و زردشتی تو یزد سالها با خوشی کنار هم زندگی کرده اند و به هم اعتماد دارند.چرا به خواست مردم توجه نمیکنند؟

  • امیر
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 09:26:24
    پاسخ
    87 1

    مردم با علم به اینکه اون فرد مسلمان نیست بهش رای میدن میزانم که رای مردم بود حالا انگار دیگه نیست

  • بی نام
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 09:28:32
    پاسخ
    105 1

    مگه شهر فقط متعلق به مسلمانهاست. چطور اقلیتها باید مالیات و عوارض یکسان بدن ولی برای شهرشون حق تصمیم گیری ندارن. در دوره ای که هموطن زرتشتی رییس شورا بوده آیا اجحافی در حق مسلمانان کرده که شورای نگهبان را نگران کرده زمان جنگ اقلیتها دوش به دوش مسلمانان از مملکت دفاع کردن، کسی معترض نبود که نباید در جبهه ها که از شورا مهمتره حضور داشته باشن

  • علی
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 09:28:56
    پاسخ
    105 1

    خجالت آوره این حرفها... انسان در برابر این هموطنان شریفمان احساس شرم میکند.

  • امیر از بوشهر
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 09:32:39
    پاسخ
    83 1

    عزیزم زردشتی هستن . اول مهم اینه ایرانی هستن یعنی . من از اقای لاریجانی و اقای روحانی خواهش میکنم از حق مردم دفاع کنید .

  • بی نام
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 09:34:40
    پاسخ
    67 1

    شما چه طور عضو حقوقدان شورای نگهبان هستی ولی از قانون اساسی خبری نداری این حرفت خلاف قاون اساسیه فقط رییس جمهور باید مسلمان باشد حتی برای نماینده های مجلس اقلیت ها علاوه بر سهمیه شان می توانند از حوزه های دیگر کاندید شوند باقی قوانین را هم همینجوری رد می کنی؟

  • ایرانی کمپین حمایت از حقوق هموطنان اقلیت مذهبی
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 09:36:51
    پاسخ
    94 2

    چرا مردم ایران رو به دو دسته درجه یک و شهروند درجه دو تقسیم میکنید؟ همه مردم ایران از هر نژاد و دین باید بتونه در این کشور سمت اجرایی داشته باشه و حتی رئیس جمهور بشه.

  • بی نام
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 09:42:40
    پاسخ
    62 4

    مايه تاسفه

  • امیرعلی
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 09:44:27
    پاسخ
    70 2

    مردم مسلمان دوست دارند به یک غیر مسلمان صالح ترو مناسب تر برای کار اجرایی رای بدهند .

  • مارتین
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 09:50:14
    پاسخ
    83 2

    فکر نمیکنم تصمیم درستی باشد. من مسیحی هستم. در ایران بدنیا آمدم. پیشینیان من، از اوایل قرن 16 میلادی، در ایران زندگی کرده اند. اما بنا بدلایل زیادی، به آمریکا مهاجرت کردم. اتفاقات و تبیعض بسیار زیادی در طول سالیان زندگی، در مسایل قضایی و اجتماعی دیدم. خیلی ناراحت کننده است. دایی من، در جنگ و در سال 61 شهید شد و حتی کوچه ای کوچک به اسم او نامگزاری شد، اما در متن قوانین اجتماعی و قضایی تبعیض بسیار بسیار زیادی در بین پیروان ادیان دیگر وجود دارد.

  • بی نام
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 09:59:56
    پاسخ
    87 5

    اگر یک مسیحی و ارمنی کاندید ریاست جمهوری هم شود همه ما مسلمان ها به آن رای می دهیم چون خیلی سالم تر از ما مسلمانها می باشند

  • بی نام
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 10:07:39
    پاسخ
    66 0

    جالبه یعنی یک ایرانی نمیتونه در ایران کشور آبادی و اجدادیش پیشرفت کنه

  • اریاپ
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 10:08:20
    پاسخ
    66 1

    پس یک شهروند مسیحی و زرتشتی و یهودی. و سنی و بی دین هم حق رای دادن نداره , اینطوری که بالای 50 درصد نباید در انتخابات شرکت کنند

  • دكتر
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 10:13:13
    پاسخ
    91 1

    اول ايران مال زرتشتي ها بود

  • وحید
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 10:23:10
    پاسخ
    61 0

    قطعا شرافت تخصص و پاکدامنی ربطی به مذهب و مسلک ندارد. حتی سوال اینکه مذهب یک نفر چیست هم اشتباه است.

  • سلیمی
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 10:26:27
    پاسخ
    55 0

    به این ترتیب شورای محترم نگهبان هر زمان می تواند هر قانونی را هر زمان لغو کند. واقعا خیلی عجیب است. بعد هم انتظار دارند کسی اعتراض نکند.

  • بی نام
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 10:28:43
    پاسخ
    61 0

    یک شبه آیه نازل شد؟ ولمون کن کدخدایی. این شورای نگهبان رو هم ول کن. از من گفتن.

  • بی نام
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 10:30:21
    پاسخ
    84 0

    شرم آوره من به عنوان یک مسلمان شیعه از این دیدگاه اعلام برائت می کنم.

  • امید
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 10:31:13
    پاسخ
    56 0

    بعد ادعای آزادی ادیان و احترام به اقلیت هارو داریم. در کشورهای پیشرفته هر فردی لایقی جدا از مذهبش می تونه تا مناصب بالای حکومتی هم دست پیدا کنه در صورتی که در کشور ما پایین ترین حد انتخابات که شوراها باشه، کسی که مسلمان نباشه نمیتونه شرکت کنه. به قول اون دوستمون الکی نیست جهان سومی هستیم.

  • بی نام
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 10:34:40
    پاسخ
    69 0

    پس برعکسش هم قانون کنید، شیعه در شهرهای سنی نمیتونه کاندید بشه. این چه مدل خط کش گذاری هستش؟ ما همه ایرانیم، مگه شورای شهر میخواد حکم فقهی بده که باید مسلمان باشه؟

  • اسی
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 10:38:37
    پاسخ
    48 0

    یعنی من عاشق مشی مسلمانی هستم

  • .سمندون
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 10:45:06
    پاسخ
    49 0

    درکانادا وهلند مسلما.ن.ایرانی عضو مجلس است فرق بین ما وانها را ببینید

  • بی نام
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 10:50:20
    پاسخ
    56 0

    شورای نگهبان با دموکراسی مشکل دارد و آن را بر نمی تابد.

  • بی نام
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 10:55:32
    پاسخ
    57 0

    واقعا هر روز شاهد ارتقا سطح حقوق بشر در کشور هستیم.

  • آستانه
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 10:56:12
    پاسخ
    36 0

    خواهشا بین مردم چند دستگی ایجاد نکنین... همه ادیان که در فانون اساسی اومدن میتونن عضو شورای شهر بشن... این یک بدعت خطرناکه آقای جنتی...

  • علی رضا
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 10:59:22
    پاسخ
    43 0

    میشه بگید در کدوم شهر اکثریت با غیر مسلمانان است؟

  • علیزاده
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 11:00:21
    پاسخ
    37 0

    واقعا که این تصمیمات خلاف کرامت انسانهاست. انسان خوب بودن به ظاهر نیست که چون من در ظاهر مسلمانم پس در باطن هم انسان خوبی هستم.الان داعش هم خودش رو مسلمان میدونه.بس کنید از این قوانین اعصاب خورد کن.

  • بی نام
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 11:01:58
    پاسخ
    37 0

    مجلس و قانون اساسی و دادگستری و قوه قضاییه را تعطیل کنید، بدین همه را دست شورای نگهبان... وفتی در همه چیز و همه کار سررشته دارند نیازی به بقیه نیست. هزینه مملکت داری هم کم می‌شود

  • بی نام
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 11:02:01
    پاسخ
    38 0

    مملکت و قانون کمدی زرتشتیان میتوانند نماینده مجلس شوند ولی نمیتوانند نماینده شواری شهر شوند

  • امید
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 11:16:32
    پاسخ
    38 0

    خب چه ایرادی دارد که اکثریت مسلمان تشخیص بدهند همشهری زرتشتی یا هر اقلیت دیگر مذهبی دارای ویژگی هایی است که می تواند به مشکلات شهرشان بهتر رسیدگی کند. در هر صورت این انتخاب را اکثریت مسلمان انجام می دهند پس به شعور ایرانیاسلامی هم میهنان توهین نکنید.

  • میم
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 11:35:02
    پاسخ
    45 1

    در شهر ما که 90 اهل تسنن هستند و در هر دوره کاندیدهای سنی رد صلاحیت میشوند تکلیف چییت آیا ما هم در شهرمان اقلیت محسوب میشویم

  • ناشناس
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 11:36:17
    پاسخ
    40 0

    مگه زرتشت مردم را به کردار نیک گفتار نیک وپندار نیک راهنمایی نکرده؟این 3مورد کدامشان بد است؟علاوه بر اینکه ایرانی هم هستند؟

  • بی نام
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 11:38:19
    پاسخ
    30 0

    چه ربطی داره دین به شورای شهر ؟ اداره یک شهر نیاز به اعتماد اکثر مردم شهر به یک فرد دارد نه به دین آن فرد . تخصص و کاراآیی باید ملاک باشد نه عنوان یک دین بر روی یک فرد . عملکرد مهم است نه حرف شما اصله همه چیز رو ول کردین چسبیدین به فرعیات

  • هیچکس
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 11:40:12
    پاسخ
    33 0

    واقعا باعث تاسف است

  • بی نام
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 11:55:40
    پاسخ
    39 0

    در شرایطی که منطقه در آتش اختلاف های مذهبی می سوزد، این حرف شورای نگهبان برای امنیت کشور بسیار خطرناک است.

  • رضا
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 11:56:51
    پاسخ
    32 0

    پس قانون اساسی که نوشته همه افراد از حقوق مساوی برخوردارند چی میشه؟؟

  • بی نام
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 11:59:17
    پاسخ
    21 0

    اولا مصوبه اي كه شورا نگهبان تمام كرد ديگر قانون است و تمام ، ثانيا" اگر هم بخواهند بهدا" بگن خلاف شرع است بايد همان مسير زمان بررسي را طي كند ،قانون به مجلس برگردد يا اصلاح شود و يا به مجمع تشخيص رود

  • بی نام
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 12:04:21
    پاسخ
    37 2

    خواهش می کنم هر کار سیاسی رو که دوست دارید، به نام شرع انجام ندید.

  • بی نام
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 12:10:00
    پاسخ
    31 0

    پس چنين شهروندانى بايد از ماليات و عوارض شهردارى معاف شوند

  • محمدعلي
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 12:12:15
    پاسخ
    19 1

    پس اين منشور حقوق شهروندي كه آقاي روحاني منتشر كرد علنا به درد نخوره ، يا اين كه رئيس جمهور هم واقعا رئيس همه چيز نيست

  • مسعود
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 12:18:34
    پاسخ
    32 0

    من به عنوان یک ایرانی مسلمان به حکم شورای نگهبان معترضم . این حکم بر خلاف بند ۷ و ۹ و ۱۴ از اصل سوم قانون اساسی است . هم چنین در مغایرت کامل با اصول ۱۲ و ۱۳ قانون اساسی است.تمامی اقلیتهای دینی و مذهبی در مدارس ایران درس خوانده اند دانشگاه رفته اند مشغول بکار هستند و این درست نیست که عده قلیلی از اقلیتی دینی و مذهبی را از حقوق اجتماعی شان محروم کرد . اگر اکثریت با دین اسلام است یا سایر مذاهب فرقی نمیکند بگذارند همه آحاد ملت در شوراها و انتخابات کاندیدا شوند و مردم رای دهند .

  • بی نام
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 12:24:23
    پاسخ
    42 2

    چه استدلالهایی؟اگه اینجوریه شهرهایی هم که بهایی زیاد داره مسلمونا نباید کاندید بشن و فقط بهایی ها کاندید بشن.

  • بی نام
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 12:25:15
    پاسخ
    25 6

    اصلا اقلیت مذهبی در کشور اسلامی معنی ندارد.یا مسلمان یا هیچ.

  • بی نام
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 12:29:02
    پاسخ
    33 0

    اوباما هنوز که هنوزه مادربزرگش داره تو کنیا زندگی میکنه انوقت اوباما میشه رئیس جمهور امریکا.انوقت ما دنبال چی هستیم.اخه مگه ما فقط امنیت ملی داریم و اونا از این چیزا سرشون نمیشه؟بدون نگاه به دین و مذهب و متولد کجا بودن صرفا بخاطر شایستگی طرف میشه رئیس جمهور انوقت ما تو چیزایی که به صراحت در قانون اساسی امده توجه نمی کنیم و بعد میگیم چرا جهان سومی هستیم

  • بی نام
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 12:41:18
    پاسخ
    32 1

    یه سوال از آقای حنتی و دوستانشون. ما حق زندگی داریم؟ شما که تو همه چی ورود می کنین یه لظف کنین به این مسئله هم رسیدگی کنین.

  • هادی
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 12:42:49
    پاسخ
    29 1

    بهترین روش رو برای پخش تخم نفاق و تفرقه دارن انجام میدن

  • حسن
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 12:43:55
    پاسخ
    40 1

    با این ترتیب باید مالیات هم از اقلیت های دینی کمتر بگیرید، نمیشه که در زمان مالیات گرفتن دین طرف را در نظر نگیریم

  • علی
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 13:20:11
    پاسخ
    32 0

    این افکار تبعیض امیز بالاخره باعث تفرقه خواهد شد ،هیچ ملتی شکست نمیخوره مگر خودش از درون شروع به تفرقه کنه

  • بی نام
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 13:27:40
    پاسخ
    55 4

    من به بقیه دین ها کاری ندارم، ولی توهین به زرتشتی ها یعنی توهین به نیاکانمان. زرتشتی ها هیچ‌ وقت با دولتهای خارجی علیه ایران زد و بند نکردند. دلسوز این آب و خاک اند.

  • بی نام
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 13:46:26
    پاسخ
    68 4

    پس اسلام اینجوریه

  • سمندون
    پنجشنبه 31 فروردین 1396 - 20:10:21
    پاسخ
    22 3

    اقای جنتی عجب عجب عجب

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x