دومین مناظره انتخاباتی خبرگزاری خبرآنلاین با حضور سخنگوی جامعه روحانیت مبارز و یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در دفتر حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم در حال برگزاری است.

به گزارش خبرآنلاین، در اين مناظره که در دفتر حجت الاسلام مصباحي مقدم در دانشگاه امام صادق برگزارشد، موضوع مناظره شب گذشته نامزدهاي دوازدهمين انتخابات رياست جمهوري عنوان شد.

در ادامه این مناظره حجت‌الاسلام ‌مصباحی‌مقدم اظهار کرد: خاتمی که هم مجلس و هم دولت در اختیار او و اصلاح طلبان بود نمی توان گفت حداکثر قدرت را نداشت. از نظر امکان مالی بالای 70 درصد جی دی پی و درآمد ملی کشور دست دولت است و بقیه دست مردم و سایر نهادهاست. تصمیمات را هم به گونه ای سامان داده بودند که کل قدرت را در اختیار بگیرند حالا قوه قضائیه مستقل بود و نتوانستند. یک تحلیل اشتباه رخ داده است که می گویند چون هر کس با ما نیست مقابل ما است.

او ادامه داد: قوه قضائیه، شورای نگهبان و سایر ارکان چون با اصلاح طلبان نیست نمی توان گفت مقابل آنها است. این که بگوییم این نهادها نمادهای یک جریان سیاسی هستند خیلی مناقشه پذیر است. در دوره احمدی نژاد نیز او درست می گفت نماینده اصولگراها نیست. چون 6 کاندیدا از اصولگرایی به میدان آمدند که احمدی نژاد در آن جلساتی که آقای ناطق اداره می کرد شرکت نکرد. از اول بنا گذاشت که نماینده اصولگراها نباشد. 1384 انتخابات بین آقای هاشمی و آقای احمدی نژاد بود. جامعه روحانیت دور اول از آقای هاشمی و دور دوم از هیچ کس حمایت نکرد. پس این طور نیست که 8 سال آقای احمدی نژاد نماد اصولگرایی بود بعد هم رفتارش نشان داد که این را قبول ندارد. اینکه گفتند 80 درصد قدرت را در اختیار داشت درست نبود. مجلس با احمدی نژاد نبود.مجلس اصولگرا چرا باید کارهای احمدی نژاد را به عهده می گرفتند و یکشنبه سیاه رخ داد. بنابراین بخشی از قدرت مقابل احمدی نژاد بود. آقای اصغرزاده گفت ما دو سال آخر مقابل احمدی نژاد ایستادیم اما می گویم خیر در طول دوره این اتفاق افتاد.

مصباحی در ادامه افزود: من و آقای دکتر توکلی دیگران چقدر بیانیه علیه احمدی نژاد دادیم. اما الان آقای رئیسی نه خودش جزء حامیان قرص احمدی نژاد بوده و نه او را به عنوان نماد اصولگرایان به رسمیت شناخت است. آقای رئیسی می گوید جمهوری اسلامی ایران در 38 سال اقتدار و قدرت بازدارندگی را انجام داد اما در بخش اجرایی این طور نشد. دولت ها نتوانستند در قالب کارآمدی نظام خود را جلوه دهند. او می گوید من از بخشی از نیروهای اصلاح طلب استفاده می کنم. چرا باید دو جریان وقتی به قدرت اجرایی می رسند نیروهای جناح دیگر را کنار بگذارند. آقای رئیسی می گوید من آمدم که از تمام ظرفیت ها استفاده شود.

مصباحی‌مقدم در رابطه با اینکه اصغرزاده رفتار اصولگرایان را پوپولیستی نامیده بود، عنوان کرد: این که درباره آقای رئیسی صحبت از پوپولیست می کنند اشتباه است. او می گوید من یارانه کسانی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد را سه برابر می کنم. پرداخت نقدی یارانه ها الزاما تنها راه نیست. باید کاری کرد که تحت پوشش نهادهای حمایتی توانمند شوند. اگر سالی یک میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی توانمند شوند و از تحت پوشش خارج شوند خوب است. با آموزش، ابزار اشتغال و حمایت می توان توانمندسازی را انجام داد. آقای احمدی نژاد می خواست یارانه نقدی بدهد. مجلس هم جلوی او ایستاد. او پوپولیست بود و اشتباه است. وقتی آقای رئیسی می گوید 5 میلیون شغل ایجاد می کند قانون برنامه ششم توسعه مصوب مجلس دهم است. دیدگاه های آقای رئیسی و تاحدودی آقای قالیباف این است که قانونی که مجلس تصویب کرد و سیاست های اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند. ظرفیت های اقتصاد ملی ما چیست؟ ظرفیت آب و خاک کشور درست استفاده نشده است کارشناسان می گویند ایران می توانند تأمین غذایی 300 میلیون را داخل خود تولید کند اما ما داریم بخشی از بخش غذایی را وارد می کنیم. اگر بهینه سازی مصرف انرژی داشته باشیم سالانه 100 میلیارد دلار درآمد ارزی داشته باشیم. این مدیریت وجود ندارد. مدیریت با مدیریت جهادی اتفاق می افتد.

برخی اصولگرایان معتقدند بخشی از پوپولیسم گریبان اصلاح طلبان را گرفته چون قدرت دست ما نیست؟ این سوالی بود که خبرآنلاین از دو چهره حاضر در مناظره پرسید.

اصغرزاده در پاسخ به این سوال گفت: فرمایش ایشان درباره اصلاح نظام بانکی درست بود اینکه اقتصاد مولد و تولید محور باشد درست است برای همین است که می گویند طلای سیاه باعث چنین فاجعه ای می شود چون دولت ها تنبل می شوند. از یک زمانی حکومت ایران رسید که دولت را کوچک کند و قرار شد واگذاری های دولتی انجام شود اما مسیر درستی بنگاه های دولتی واگذار نشدند حتی بنگاه هایی که واگذار شدند دوباره سربار دولت شدند. اما اصولگراها الان می گویند بخش فقیر جامعه باید صاحب تحصیلات و امکانات شوند. در دولت احمدی نژاد چون بی هدف جلو رفت باعث شد موج مطالبات مادی مردم شد. چیزی حدود 11 تا 12 میلیون حاشیه نشین داریم دائم در درون حاشیه نشینی اعتراض تولید می شود اقوام همین طور. بحث کول برها در کردستان خجالت آور است. اینها درد همه ماست باید برنامه گذاشت اینکه بگوییم باید با تکیه بر عدالت توزیعی این مشکلات را بر طرف کرد درست نیست. کمک نقدینگی در طرح آن به جایی نمی رسد. اصولگرایان به ریشه ها و برنامه های اثرگذار بپردازند. من الان فکر می کنم بدون آزادی نمی توان به عدالت رسید. وجود رسانه های منتقد باعث می شود در حوزه عدالت شفاف سازی شود.

مصباحی مقدم هم اظهار داشت: معتقدم ما هم عدالت و هم آزادی می خواهیم آزادی مطبوعات و سمن ها مهم است البته با حفظ مرزهایی که مربوط به اسلام، دین و نظام می شود. مجلس، دولت و هر مسئولی را می خواهند نقد کنند اما آن مرزها را حفظ کنند. حتی رهبری انقلاب فرمودند می توانند مرا نقد کنند. اما درباره تبلیغات انتخابات می گویم تبلیغات آقای رئیسی کاملا پخته و حساب شده است. کارشناسان او پوپولیستی فکر نمی کنند اگر بحث دادن یارانه به سه دهک پایین درآمدی مطرح شد برای گام اول است تا بعد برویم به سمت توانمندسازی آنها برویم. من سال 62 این راگفتم که باید به اقشار محروم با هدف توانمندسازی آنها پرداخت. پرداخت نقدی یک اقدام فوری است تا بعد به توانمندسازی برسیم. این کارهای آقای رئیسی برنامه ریزی شده است. این طور نیست که چون کسب قدرت موضوعیت شدند وارد این مباحث شدند. اگر خدا توفیق دهد مجموعه ای که آمد پای کار نشان می دهد که بهتر می شود کشور را اداره کرد اگر انتقادی به دولت آقای روحانی می شود به خاطر کُند حرکت کردن دولت است. نمره 11 -12 به حرکت دولت در حوزه اقتصاد خوب نیست. باید گذاشت دولتی بیاید تا نمره 17-18 بگیرد. باید صندوق توسعه ملی را گسترش دهیم نه آنکه دائم از آن برداشت کنیم.

29212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =