حمایت قالیباف از دولت احمدی‌نژاد/جهانگیری:احساس خطر می‌کنم/تکرار ماجرای تولید انرژی هسته‌ای با زودپز

جهانگیری خطاب به مردم گفت: شما باید انتخاب کنید که محدودیت می خواهید یا آزادی، توسعه می خواهید یا آشفتگی، عزت بین الملی می‌خواهید یا انزوای بین المللی تنش می خواهید یا آزادی.

به گزارش خبرآنلاین، اسحاق جهانگیری به عنوان پنجمین نامزد ریاست جمهوری پشت تریبون قرار گرفت. وی در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای توسعه و استحکام قدرت دفاعی و امنیت ملی ایران چیست، گفت:به خانواده های عزیزی که فرزندان و عزیزانشان در حادثه تلخ معدن در استان گلستان جان خودشان را از دست دادند تسلیت می گویم. به عنوان کسی که در زندگی معدن کاران بودم و پدرم کارگر معدن بود این موضوع را درک می کنم مخصوصا وقتی پدر خانواده تا وقتی داخل تونل می رود و برمیگشت چقدر دلهره دارد.
جهانگیری گفت: یکی از مهمترین مهارت های رئیس جمهور این است که باید چخ و خم دیپلماسی را بلد باشد، لازمه آن صداقت با مردم است. من اصلاح طلبم، در دولت بودم در مجلس هم بودم بحث های کلان کشور یا در مجلس است یا دولت. دغدغه ام توسعه ایران بوده است و با این نگاه است که می گویم قدرت فرهنگی باید قدرت اول منطقه می بودیم چرا نیستیم؟ ماشین اقتصاد و فرهنگ کشور از ته دره بیرون آمده است در مسیر توسعه قرار گرفته است ما نیازمند این هستیم که فرهنگ ایرانی و اسلامی خود را برپایه گفتگو و مدارا بنا نهیم.

جهانگیری گفت: تجربه برجام نشان داد قدرت فرهنگی ما قوی است، از این قدرت انطور که باید استفاده نکردیم. ما باید با فرهنگ مدارای ایرانی و فرهنگ غنی صلح طلب به مردم دنیا نشان دهیم اگر چنین کاری کردیم قدرت دفاعی و اقتصاد و سیاست خارجی هم خوب می شویم والا در داخل به جان هم می افتیم برخوردهای امنیتی و ضربتی ایرانیان را تجربه می کردند و نتیجه ای نداشته است.

این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: به عنوان یک ایرانی اسلامی و انقلابی احساس قدرت می کنم باید جلوی ماجراجویی دوباره در این کشور گرفت، جلوی خامی را گرفت، جایگاه ریاست جمهوری جایگاه کارآموزی نیست، مردم حوصله تنش و کارآموزی سیاستمداران تازه کار را ندارند. هوشیار باشید می خواهید فردای خودتان و فرزندانتان را انتخاب کنید، محدودیت می خواهید یا آزادی، توسعه می خواهید یا آشفتگی، عزت بین الملی می‌خواهید یا انزوای بین المللی تنش می خواهید یا آزادی.

ابراهیم رئیسی اولین کاندیدایی بود که در نقد سخنان جهانگیری سخن گفت: مولفه های امنیت ملی در نظامات مختلف ممکن است اختلاف داشته باشد در کشور ما مهمترین مولفه امنیت ملی مردم در صحنه هستند. مردمی که پای کشور و انقلاب شان هستند و آنها همواره با دلدادگی به خدا در صحنه بودن توانستند اثبات کنند که مهمترین مولفه امنیت ملی هستند.

وی تصریح کرد: اگر ما نیروهای مسلح نام می بریم اگر از بسیج نام می بریم اگر از نیروهای مدافع حرم نام می بریم اینها حوزه امنیت برای کشور هستند و آن بخش امنیت سخت هستند. اما در کنار این امنیت امنیت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی می تواند جامعه را امن کند. اگر توجهی به مشکلات اجتماعی نشود، اگر شاهد فقر و بیکاری باشیم، اگر دانشجویان مدرک به دست و بدون کار را شاهد باشیم می تواند زمینه ساز بحران های امنیتی در کشور شود.

قالیباف در نقد سخنان جهانگیری گفت: دیپلماسی قدرت بسیار مهم است. اگر این موضوع نبود، اگر رشد علمی در حوزه دفاعی نبود، اگر شهدای مدافع حرم، شهدای دفاع مقدس نبودند هرگز امکان در برقراری مذاکره و دیپلماسی نبود.

قالیباف گفت: آقای جهانگیری باید با مردم در این بخش با صداقت بیشتری سخن گفت. شما طوری حرف می زنید که یک طایفه خاصی هستند که فقط ظاهرا آنها درس خوانده، تخصص دارند، سیاست متوجه هستند.، بقیه تندخو هستند، کار بلند نیستند و اگر بیایند شما را ته جاده می روید. شما بهتر می دانید که من منتقد جدی دولت‌های نهم و دهم بودم گفتم با تمام انتقاد.

وی گفت:  با این وجود دولت‌های نهم و دهم به محرومین رسید. امروز هم می‌گویم که به جوانها اعتماد کرد جوانهایی آورد که توانستند کارهای بزرگی در رشد علمی انجام بدهند. امروز روندی که در دولت شماست که نه شرایط جسمی افراد و نه شرایط فکری آنها دنبال تجارت خودشان هستند. فرصت را به دیگران بدهیم مطمئن باشید که بهتر از شما اداره خواهند کرد انشاءالله.

میرسلیم در نقد دیدگاه جهانگیری گفت: آقای جهانگیری شعارهای زیبایی داد اما سئوال درباره اقتدار بود. اقتدار به تجیهزات و برتری علمی است. در صحنه رشد فناوری چه برنامه ای داریم. صنایع دفاعی باید تقویت و پشتیبانی شود. اگر امروز حرفی برای گفتن داریم در صنعت موشکی است این صنعت است که آمریکا نگرانی دارد. صنعت موشکی حاصل سی سال تجربه است. با شعار رشد حاصل نمی شود. اگر بخواهید پیشرفت کنیم، اینها باید محکم گرفته شود بفرمایید چه کار کردید پاسخگوی این باشید. فرصت های مهمی را از دست دادید. براساس فرصت های از دست رفته نمی توانیم به شما اعتماد کنیم.

روحانی در نقد دیدگاه جهانگیری گفت: قدرت یک کشور از مولفه های مختلف به وجود می آید، باید ببنیم نسبت به گذشته چه شرایطی داریم. امروز ایران به عنوان یک قدرت بزرگ در منطقه از دید همه جهانیان مطرح است. الان موضوع سوریه در دنیا مذاکره می شود. ایران، ترکیه و روسیه بار اصلی را برعهده دارند. چه زمانی ایران چنین نقش مهمی را داشته است. در تمام ملاقاتم با سران کشورها شاهدم تغییر نگاه آنها به ایران در دوره دولت یازدهم هستم که این نگاه بهتر شده است. اگر وضع جوانان در دولت گذشته بهتر شده چرا بیکار بودند چرا اشتغال صفر بود. الان 3 هزار شرکت دانش بینان فعال شدند، 100 هزار شغل در زمینه شرکت های دانش بنیان ایجاد شد. صادرات ما بیشتر شده است.

هاشمی طبا در نقد دیدگاه جهانگیری گفت: با تدبیر مقام معظم رهبری و با خون شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم این اقتدار و امنیت ملی از لحاظ مرزی حفظ شده است. بدون تردید اگر وارث خون شهدا هستیم، باید همه ملت در این مسیر حرکت کنند. گداصفت خواندن مردم و توزیع پول بین آنها مشکلی را حل نمی کند. الان نسبت به آلوده شدن آب ها و مهاجرت میلیونی به حاشیه شهرها پیش بینی هایی می شود. در اصفهان و یزد یا لرستان و کهکیلویه درگیری هایی درباره آب است. البته برای حل اینه باید تلاش و کوشش شود. حرف هایی مثل اینکه دختر 16 سال در زیرزمین خودشان با دیگ زودپز انرژی هسته ای تولید می کند درست نیست باید صحبت هایمان با عقل و تدبیر بیان کنیم این حرف ها ضربه به کشور و ملت زد و آخر و عاقبتی نداشت.

معاون اول رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد:‌ اقتدار کشور مولفه های متعددی از جمله تقیت دففاعی، حضور مردم و مسائل سیاسی و فرهنگی است. چون در جلسه امروز فرهنگ و سیاست است، من از این مولفه صحبت می کنم.

وی ادامه داد: بدون تردید، قدرت ایران در فرهنگ است. اما چرخ فرهنگ با دستور و به صورت چکشی به حرکت نمی افتد. باید اداره فرهنگ به مردم واگذار شود. مردم مهمترین سرمایه این کشور هستند،‌ مردم هر زمان به صحنه آمدند، مشکلات را حل کردند. در دفاع مقدس آمدند مشکلات را حل کردند و در 92 به صحنه آمدند و مشکلات را حل کردند.

جهانگیری گفت:‌ مردم عزیز ایران،‌ یادتان هست وضع اقتصادی ما چه بود؟ دارو پیدا نمی شد، بیماران سرطانی و بیماران خاص چه عذابی از بی دارویی می کشیدند؟ کره، شیر و شیرخشک پیدا نمی شد؟ سیلوهای گندم خالی بود؟ یادتان می آید مردم شب ها در صف بانک ها می خوابیدند تا صبح چند سکه بخرند؟ شما می توانید مشکلات را حل کنید.

وی افزود:‌ تهدیدات بزرگی برعلیه کشور بود، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، شما به صحنه آمدید و تهدیدات را از سر کشور رفع کردید. من در دوران اصلاحات دیدم خاتمی با گفت و گوی تمدن هایش هم به اقتصاد کشور و هم به سیاست کشور روح داد و ایران را در دنیا درخشاند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: من این روزها دوباره احساس خطر می کنم. می دانم دو قطبی کردن جعلی جامعه، به جان هم انداختن مردم چه بلایی در آینده بر سر کشور می آورد. کشورهای همسایه را نگاه کنید، سوریه، عراق، افغانستان،‌ پاکستان.

جهانگیری گفت:‌ وعده های تو خالی باعث می شود مردم به کارآمدی نظام بدبین شوند. کار به جایی رسید که رئیس مجلس فریاد زد این وعده ها عملیاتی نمی شود.

وی گفت:‌ امروز بار دیگر دو نگاه، دو تفکر در برابر هم قرار گرفتند از یک طرف جریانی که سعی داشت با ماجراجویی، جنجال آفرینی،‌ بگم بگم های دروغی، خط کشی های واهی و خیال بافی، ناپختگی و بی تجربگی خود را در سیاست داخلی و خارجی پنهان کند. امروز ممکن است با رویکرد دیگری به صحنه بیاید. فرار به جلو کفایت نمی کند، به عقب برگردیم و سوابق را ببینیم.

جهانگیری ادامه داد:‌ مگر در همین بیلبوردهای تهران برای خالی کردن دل ظریف و یارانش چه تهمت هایی که زده نشد ولی امروز با برجام عکس یادگاری می گیرند.

او اضافه کرد: این نوع نگرش محدودکننده، تحقیرکننده مردم ایران است و در دنیا آثارش را دیده ایم. مهاجرت نخبگان از نمونه های آن است. من به عنوان مدیری که سال ها گرم و سرد روزگار در حوزه اقتصاد را چشیده ام اعتراف می کنم هرچند تلاش بسیاری شده اما هنوز راه درازی مانده. ما توانستیم ماشین اقتصاد را از دره دربیاوریم و به حرکت بیندازیم اما هنوز به سرعت خود نرسانده ایم.

جهانگیری گفت:‌ ما با اتحاد تمام گروه ها، قوم ها و تفکرات سیاسی برای آینده ایران نیاز داریم. از نگاه اصلاح طلبانه می گویم. باید از همه ظرفیت ها، از همه زنان و مردان، جوانان، بازنشستگان استفاده کنیم. ما فرزندان انقلابیم. ما پیگیر آرمان های رهبرمان هستیم که همان آرمان های امام عزیز ماست. من مطمئن هستم که می توانیم با محوریت ایشان و مشارکت مردم از طیف های مختلف این چالش های سیاسی و اقتصادی پیش رو را حل کنیم.

وی گفت:‌ من یک مدیر جهادی هستم که این حرف را می زنم. من جهادگرم. رهبر انقلاب در جلسه ای که سران سه قوه بودند،‌ گفتند این آقای جهانگیری چپ بود و حالا اصلاح طلب است. من از روز اول ایشان را به صداقت می شناسم و با صداقت با شما مردم حرف می زنم.

وی اظهار کرد: می توانیم با به صحنه آوردن همه جناح های سیاسی کشور مدلی طراحی کنیم که آینده کشور مطمئن باشد و سایه شوم جنگ را از منطقه برداریم. ما می توانیم با این مدلی که گفتم با تفاهم و گفت و گوی ملی مسائل بغرنج ملت را یک به یک حل کنیم. روش من برای حل بحران، اعتمادسازی بین بزرگان نظام و استفاده از همه ظرفیت هاست. من که این حرف را می زنم سابقه ام گویای این مساله است.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 661993

برچسب‌ها