حملات‌ پیاپی یک نامزد در مناظره‌ پایانی/ ضربه کارساز روحانی

آخرین مناظره جنجالی‌ترین آنها بود، قالیباف کمرهمت بسته بود که بگوید جهانگیری و قالیباف املاک نجومی بگیر بوده‌اند و آن دو نیز، همه اموالی که شهردار تهران مدعی بود متعلق به آنهاست را به خودش بخشیدند.

به گزارش خبرآنلاین، شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری، عصر امروز بار دیگر با اسکورت ویژه‎ای به ساختمان صداوسیما آمدند تا در سومین مناظره انتخاباتی با موضوع اقتصادی شرکت کنند. به ترتیب اسحاق جهانگیری، مصطفی هاشمی طبا، مصطفی آقامیرسلیم، محمدباقر قالیباف، ابراهیم رئیسی و حسن روحانی وارد رسانه ملی شدند (اینجا) نکته قابل توجه در ورود نامزدها، کاهش تعداد ماشین های اسکورت آنها و تبدیل شدن آنها به خودروی ملی بود (اینجا).

موضوع این مناظره، اقتصادی بود و فرم برگزاری آن نسبت به دو هفته گذشته تغییری نداشت تنها دو دقیقه به زمان کاندیداها اضافه شد.

آغاز مجادله جهانگیری و قالیباف

اسحاق جهانگیری نخستین نامزدی بود که به قید قرعه باید به سوالات پاسخ می‎داد. از او پرسیده شد: برنامه شما برای مقابله موثر با قاچاق کالا و کاهش و مدیریت واردات در راستای اقتصاد مقاومتی چیست؟

جهانگیری در پاسخ گفت: وقتی دولت را تحویل گرفتیم میزان قاچاق کالا 25 میلیارد دلار بود. در 3 سال گذشته با برنامه ریزی دقیق قاچاق به 12 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. البته بخشی از آن بحث کولبرهاست که نمی‌خواهیم مزاحم کارشان شویم و براساس مقرارات کار خودشان را می کنند.

وی گفت: مردم دقت کنند چقدر حرف های کاندیدا حرفهای واقعی است و چقدر شعارهای فریبنده است. کاندیداها باید برنامه ارائه کنند. اقای رئیسی یک ماه پیش گفتند من هنوز تصمیم نگرفتم در خدمت امام رضا باشم یا کاندیدا شوم. بار دیگر در مناظره قبلی گفتند من 6 ماه است روی این برنامه کار می کنم. ما تا به امروز ندیدیم این برنامه چه بوده است. فقط یک سری شعار اعلام شده است. کاندیداها از سابقه خودشان نترسند. بگویند ما در نیروی انتظامی بودیم فلان کار کردیم، در قوه قضاییه بودیم با قاچاق اینگونه مبارزه کردیم. کسی که بیشتری سابقه حضور در قوه قضاییه دارد آقای رئیسی است. ایشان باید پاسخ گوی عملکرد این قوه باشد. یکی از مهمترین مسئولیت های قوه قضاییه مبارزه با فساد و قاچاق بوده و اگر ضعفی هست باید پاسخ بگوید. آقای قالیباف باید عملکرد خودشان را توضیح دهند که در دوره طولانی در ریاست ستاد مبارزه با قاچاق حضور داشتند.

ابراهیم رئیسی اولین کاندیدایی بود که در نقد سخنان جهانگیری سخن گفت. وی اظهار داشت: برنامه ای که من آن بار گفتم پشتوانه‌اش نظرات علمی و کارشناسان مختلف است. از روزی که وارد انتخابات شدم از نظرات و دیدگاه های کارشناسی استفاده کردم. پشتوانه علمی برنامه ما اینها ست. برنامه مدونی است.

رئیسی گفت: نکته دوم حضور من در قوه قضاییه است. قاچاق کالا کجا تولید می شود؟ امروز 18 میلیارد قاچاق کالایی که وارد کشور می شود. دستگاه اجرایی دارد پرونده تولید می کنند به قوه قضاییه می دهد و قضات به آن رسیدگی می کنند. نکته مهمی این است که دولت می تواند پیگشیری کند. بله. دولتی که خود وزرا و مسئولینش در بخش خصوصی مسئولیت نداشته باشند فقط وزیر باشند. اما اگر در بخش خصوصی باشند و کار دولتی هم بکنند کار درست نمی شود. چرا اقایان دولتی با قاچاق کالا برخورد نمی‌کنند. می‌شود 10 میلیارد دلار قاچاق را کاهش داد و یک میلیون شغل ایجاد کرد. این کار امکانپذیر است اگر مبادی ورودی کاملا کنترل شود امکانپذیر است.

او ادامه داد: البته باز تاکید بر این است که گمرک ایران نظارت خود را محکم کرده است. اما114 اسکله برای چه کسی است؟ چرا به مردم اعلام نمی شود تا از آنها جلوگیری شود.

قالیباف نفر بعدی بود که خطاب به جهانگیری با تأکید بر شعاری نه به 4 درصدی ها، ماجرای حقوق های نجومی را پیش کشید.

او با طعنه به جهانگیری سخن گفت: مثل خود جنابعالی که درزمان وزارت پاداش های چند میلیونی تصویب میکنید ...وزرای شما مشغول کار تجاری هستند، وقتی فردی مدیربانک را معین میکند، و 40 میلیارد تومان بدون هیچ روالی جابجا می کند.

میرسلیم هم در نقد جهانگیری گفت: شما که اعتراض به آقای رئیسی می کنید که چرا برنامه ندارد، خودتان محل سئوال هستید اول خودتان برنامه تان را بگویید بعد از بقیه ایراد بگیرید.

جهانگیری در پاسخ به نقدهای صورت گرفته ابتدا موضوع ضعف قوه قضائیه در مبارزه با قاچاق مطرح کرد، سپس خطاب به شهردار تهران گفت: اگر آقای قالیباف میزان پاداش میلیاردی من را زمان وزارتم مشخص کرد همه حرف هایش را قبول می کنم، آقای قالیباف فقط تهمت می زند و خلاف می گویند اما هیچ جا مطالبش ثابت نشده است.

معاون اول دولت همچنین اشاره کوتاهی به وضعیت بانک شهر داشت و گفت: وقتی مردم ایران در سال 91 در تحریم ها گیر کرده بودند دنبال دارو بودند در برج میلاد بستی 400 هزار تومانی برای چه کسانی سرو می کردند؟ نگذارید بگویم 4 درصدی ها چه کسانی هستند. همه می دانند با یک بخش خصوصی سر و سر نداشتم.

مشروح سخنانی که در قالب سوال اول مطرح شد را اینجا بخوانید.

قالیباف، جهانگیری وروحانی را4درصدی و دروغگو خواند

سیدمصطفی میرسلیم دومین نامزدی بود که از او پرسیده شد: برنامه شما برای افزایش صادرات و کاهش استفاده از درآمدهای نفتی چیست؟ میرسلیم در پاسخ به این سوال با بیان اینکه خام فروشی نفت تحت الشعاع استفاده از نفت برای تامین کالاهای میانی و اساسی قرار دارد؛ بر لزوم استفاده بلندمدت از ذخایر نفتی تاکید کرد و گفت: اینکه فروش نفت از روزی یک میلیون به دو میلیون رسیده، خام فروشی نفت است که نتیجه اش وابستگی به خارج است. از این رو اصلا قابل دفاع نیست و نباید به آن افتخار کرد.

حجت الاسلام حسن روحانی نخستین رقیبی بود که به سخنان میرسلیم واکنش نشان داد و گفت: بازار صادرات با برجام به روی ما باز شد. پتروشیمی و میعانات ما که ماه ها روی آب مانده بود به واسطه برجام صادر شد. صادرات نفت خام در این دولت نیز مطابق مصوبه مجلس است. تعجب می کنم که چطور آقای میرسلیم این را می گویند؟ در مورد منابع مشترک نفتی و گازی اگر ما استخراج نکنیم، قطری ها و عراقی ها استخراج می‎کنند!

جهانگیری نیز در پاسخ به میرسلیم اظهار کرد: آقای میرسلیم اطلاعاتش خیلی ناقص است. من فکر می کردم با توجه به حضور ایشان در مجمع تشخیص مصلحت باید اطلاعات کافی داشته باشد. خام فروشی، یک سیاست جدی اقتصاد مقاومتی است. من فرمانده اقتصاد مقاومتی هستم. اتفاقا این مسئولیت را مقام معظم رهبری را با توافق رئیس جمهور به من دادند.

حجت الاسلام ابراهیم رئیسی نیز اظهار کرد: ‌اگر پالایشگاه هایی در استان های مختلف ایجاد شود هم جلوگیری از خام فروشی می شود و هم با ارزش افزوده نفت به فروش می رود. اما متاسفانه این کار تا کنون انجام نشده است... پرونده فساد در دولت به وفور ایجاد شده و بعد می گویند دستگاه قضایی چرا برخورد نکرد؟!

مصطفی هاشمی طبا نفر بعدی بود. او در واکنش به سخنان رئیسی گفت:‌ ایجاد پالایشگاه در نقاط مختلف کشور کار بیهوده ای است. چون باید نفت را از جنوب کشور مثلا به استان خراسان ببریم و بعد دوباره محصول را برای صادرات به جنوب ببریم!

محمدباقر قالیباف نفر آخری بود که به سخنان میرسلیم واکنش نشان داد. او به جای اینکه به میرسلیم پاسخ دهد، روی سخنش به جهانگیری بود. شهردار تهران گفت: ‌مشکل صادرات با روحیه چهاردرصدی ها حل نخواهد شد. چون منفعت آنها در واردات است. آقای جهانگیری نکاتی را گفتند که دروغ آشکار است...‌ چون فساد حقوق نجومی شما درآمده بود، مشاور آقای روحانی، آقای نجفی جلسه‎ای گذاشت. به گفته دادستان تهران در آن جلسه، قرار شد املاک نجومی معادلسازی شود. قرار شد کار سیاسی کنید تا جلوی خرابکاری و کثافتکاری حقوق های نجومی گرفته شود! چهاردرصدی ها خیلی پررو هستند.

وی افزود: این اخلاق من نیست آقای جهانگیری، این اخلاق شماست که مثل آقای روحانی می ایستید و راست راست نگاه می کنید و دروغ می گویید. املاک نجومی را کی برده؟ شخص جنابعالی! شما وقتی وزیر بودی، زمینی در ونک در منطقه 3،‌ 385متر زمین را به متری 140 هزار تومان گرفتی.

مشروح سخنانی که در ذیل دومین سوال مطرح شد را می توانید اینجا بخوانید.

شوخی روحانی با حضور وزرای احمدی‌نژاد در ستاد رئیسی

براساس قرعه کشی انجام شده سومین کاندیدایی که پشت تریبون قرار گرفت حسن روحانی بود. سوال مجری از روحانی این بود که «مهمترین مشکل نظام بانکی از نظر جنابعالی چیست و چه برنامه ای برای تسهیل وام های هدفمند به تولید مسکن و وام ازدواج و ...دارید؟»

روحانی گفت: امروز با یکی از بانک های خارجی برای 10 میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در ایران به توافق رسیدیم. اتفاقا برای تحول در زندگی مردم ما نیاز داریم صادرات را افزایش دهیم. دوستان ما مرتب می گویند ما پول می دهیم برای شغل پول می دهیم برای یارانه نمی‌گویند این پول را از کجا می آوریم. از بانک مرکزی می گیرید؟ از این جیب مردم میگیرید در آن جیب می گذارید یعنی تورم 50 درصد یا 80 درصد. از کجا این پول را می آوریم. چرا منابعش را نمی گویند. 70 میلیارد دلار یارانه نقدی و غیرنقدی ماست الان مردم ما آیا یارانه نقدی را بیشتر دوست دارند یا طرح تحول سلامت را. ما در این طرح یارانه درمانی می دهیم. برای شغل روستایی برنامه داریم که هر روستایی که سرمایه بیاورد دوبرابر آن از طریق بانک ها تسهیلات بدهیم تا شغل روستایی را رونق بدهیم.

در ادامه جهانگیری در نقد سخنان روحانی گفت: نظام بانکی نقش اصلی در اقتصاد ایران دارد. به عبارتی اقتصاد ایران بانک محور است. در دوره گذشته به دلیل اینکه بانک خزانه دولت بود و منابع بانکی در جاهای مختلف حبس و گرفتار شد. یک مجموعه ای از افراد منابع بانکی را گرفتند و برنگرداندند. بخشی از این افراد تحت شرایط سخت اقتصادی بودند به آنها فرصت دادیم ولی بخشی از آنها سودجویانی بودند که کمیته ای را برای بررسی آنها تشکیل دادیم.

ابراهیم رئیسی در نقد صحبت های روحانی، تأکید کرد: من در مصاحبه قبل گفتم که یک بار برای همیشه یک مناظره ای را تلویزیون بین روحانی و مسئولان قبل بگذارند و تمامش کنند، هرچه سوال می کنیم می گویند دولت قبل. دوم اینکه اقای روحانی میگویند ما برای کشاورزی این کار را بعد از این خواهیم کرد، خب چرا این 4 سال نکردید؟ شما میگویید صد روز بعد از دولت من گزارشی خواهم داد، خب شما وقت داشتید. شما 4 سال کشور را معطل گذاشتید، شما یکی از گلابی هایی که باید از برجام می چیدید سرمایه خارجی بود، سال 95 کل سرمایه خارجی 500میلیون دلار بود، این وضع درمورد جذب سرمایه خارجی است، شما هی حواله به آینده ندهید.

سپس نوبت به هاشمی طبا رسید و او صحبت های روحانی را اینگونه نقد و در عین حال دفاع کرد: بدون تردید مشکلات بانکی از دولت قبل و قبلی به ارث رسیده است، اینکه نگوییم دولت قبلی چه کرده است، این می شود که مراجعه به تاریخ را معوق کرده ایم، نمیشود که یک مقطع را ببریم و بگوییم از این مقطع به بعد باید خوب شود.

قالیباف نیز در ادامه نقدها، نمودار بیکاری را رو به دوربین گرفت و گفت: شما وام را به افراد خاص دادید و ما معتقدیم درختی که 4 سال ثمر نداد، بعد از این هم ثمر نمی‌دهد.

میرسلیم نیز گفت: وام های بزرگ را راحت می دهید چون زد و بند است. کارمزد بانکی همان عدد قبلی است، بعد می گویید تورم زیر 10 درصد است اما بهره بانکی 18 درصد و 20 درصد و بیشتر است چون خودتان بهره می برید.

روحانی در پاسخ به نقدهای صورت گرفته گفت: آقای رئیسی گفت با دولت قبل مناظره شود. با خود آقای رئیسی مناظره می کنیم چون افراد دولت قبل در ستاد ایشان هستند، ما با آقای رئیسی حاضریم درباره همه مسائل موضوعی کشور گذشته و حال و آینده مناظره کنیم.

وی افزود: شما زمان دولت قبل در قوه قضائیه بودید چرا 3.6 میلیارد دلار پول مردم را آمریکایی ها ضبط کردند. در حالیکه فرصت داشتیم آن پول ها را برگردانیم. قوه قضائیه چه کار کرد؟ نفت به فرد فاسد برای فروش داده شد. در تامین اجتماعی که یکی از دوستان قضایی شما رفت چه اتفاقی افتاد؟{اشاره روحانی به حضور سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی بود} ماجرای مفاسد واگذاری نفت هم از همینجا شروع شد.

وی افزود: الان کوچکترین تخلفی رخ می دهد ،سخنگوی قوه قضائیه می آید می گوید. خوب هم است. سخنگوی قوه قضائیه زمان دولت قبل کجا بود. دارو و سوزن جراحی نبود شما نظارت نمی کردید؟ چرا الان می گویید؟

وی گفت: چرا آقای قالیباف کلام غیرواقعی به کار می برید، در 4 سال با تمام امکانات علیه دولت کار کردید، شما و دوستان تان ساختمان های مجلل در شمال شهر گرفتید، علیه دولت فیلم درست کردید. الان شبانه سی دی و جزوه پخش می کنند. مردم روز جمعه 29 اردبیهشت تصمیم خودشان را اعلام می کنند.

مشروح این سوال و جواب ها را نیز می توانید اینجا بخوانید.

ماجرای خانه جهانگیری و آمار میرسلیم

در سومین مناظره انتخاباتی درباره رونق و اشتغال سوال شد اما هاشمی‎طبا باز هم از احیای سرزمینی گفت و پاسخ مشخصی به این سوال نداد. او چهارمین نامزدی بود که از او سوال پرسیده شد؛ سوالی با این مضمون: «برنامه شما برای رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار بویژه برای جوانان چیست؟»

وی در پاسخ بار دیگر از عظمت، استقلال و آینده ایران سخن گفت که باید بر اساس ایجاد امکانات مختلف فراهم شود. به گفته وی، زیربنای همه چیز حفظ ایران است. پس از جنگ برای حفظ ایران چه کرده‌ایم؟ نفت و گاز و هوا و جنگل این کشور را تخریب کرده‎ایم. اولین تلاش ما باید احیا و مدرنیزاسیون کشاورزی در جهت اصلاح سرزمینی کشور باشد. تولید و زندگی آینده ما به اصلاح کشاورزی و سرزمینی برمی‎گردد.

قالیباف در واکنش به سخنان هاشمی طبا با بیان اینکه برای تولید نیازمند نیروی انسانی، سرمایه و تکنولوژی مناسب هستیم، گفت: عملا هر روز بیکاری بیشتر می شود و روند تعطیلی کارخانجات ادامه دارد. برنامه ششم هم ما را مکلف کرده که ماهانه یک میلیون شغل ایجاد کنیم. این مشکل ریشه در چه دارد؟ در بحران مدیریت کشور نیست؟ ریشه در چهار درصدی ها ندارد که مانع از ایجاد اشتغال می‎شوند؟

مصطفی میرسلیم نیز گفت: شما با موضوع بهره وری چکار می خواهید بکنید؟ سرمایه گذاری داخلی خوابیده است و آن وقت از برجام می گویند که از خارج سرمایه بیارویم. با تعاونی ها چکار می خواهید بکنید؟ 85 درصد تولید شما دولتی است چگونه می خواهید قانون اصل 44 را رعایت کنید؟ این دولت که فقط می گوید دولت قبل مقصر است!

جهانگیری در نقد اظهارات هاشمی طبا، به میرسلیم پاشخ داد و گفت: آقای میرسلیم من تعجب می کنم که شما آمار می‎سازید. ما آمار رسمی داریم. بر چه مبنایی می گویید که تعداد زیادی از کارخانه ها تعطیل شده است؟ ما ثبات را به بازار ارز برگرداندیم. در سال 95 منابع بانکی 43 درصد رشد داشته است، ماشین اقتصاد راه افتاده است.

او خطاب به قالیباف نیز گفت: من نگفتم شما دروغ می‎گویید گفتم خلاف می گویید. من در زندگی ام از هیچ رانتی استفاده نکرده‎ام و تنها دارایی من خانه‎ام است که به قیمت روز خریدم.

هاشمی طبا نیز در دفاع پایانی خود گفت: ‌آقای میرسلیم استاد سوال کردن هستند، من هم به ایشان تاسی می کنم و یک سوال مطرح می کنم و امیدوارم ایشان جواب بدهند. ایشان 15 سال رئیس هیات مدیره یک شرکت موتورسازی در شمال ایران بودند، بفرمایند چه تحولی در این کارخانه ایجاد کردند و وضعیت آن چطور است؟

وی در بخش دیگری از سخنانش نیز اظهار کرد: از یک طرف می گوییم سرمایه گذاری خارجی و از آن طرف با هرگونه سرمایه گذاری خارجی در مطبوعات مخالفت می کنیم و هر قرارداد را می گوییم استعماری است و به نفع کشورهای خارجی است. اگر قرار است سرمایه بیاورند، باید منافعشان در مملکت ما حفظ شود، نه اینکه فقط منبر برویم و حرف های بیخود بزنیم و انتظار داشته باشیم مشکلات صنعت و کشاورزی حل شود.

مشروح سخنان کاندیداها در جریان این سوال نیز اینجا قابل مشاهده است.

داستان داغ یارانه‌ها

پنجمین کاندیدایی که پشت تریبون قرار ابراهیم رئیسی بود و سوال مجری از او این بود که «برنامه شما برای قانون هدفمند کردن یارانه ها چیست؟» سوال خوبی برای رئیسی بود. یکی از وعده های انتخاباتی او سه برابر کردن یارانه هاست و او فرصتی دوباره یافت تا ایده اش را شرح دهد. رئیسی گفت: در هدفمندی یارانه ها قرار بود یارانه عادلانه توزیع شود و برای توانمندسازی کشور در بخش های مختلف اقتصادی هم از این یارانه بهره جسته شود. این یارانه امروز توزیع می شود اما شاهدیم با سیاستی که دولت داشته آمار فقر به 33 درصد رسیده است. آیا فقرا باید همین 45 هزارتومان را دریافت کنند؟ باید رفت زندگی اینها را دید. ما می گوییم باید یارانه افزایش داد.

وی گفت: می گویند منابع یارانه از کجا؟ سوال درستی هم است؟ باید منابع را معرفی کرد. آب، نفت؛ برق، بنزین و بسیاری از حامل های انرژی گران شد، 40 هزار میلیارد تومان شد 70 هزار میلیارد تومان. قانون می گوید از خود مردم بگیریم و به آنها بدهیم.

مصطفی هاشمی طبا در نقد سخنان رئیسی گفت: دوبار گفتید منابع دیگر پیش بینی شده بگویید کجاست؟ نفری 45 هزار تومان یارانه در دولت قبل میوه 10 برابر شد بنزین 3 برابر شد. گفتیم 45 هزارتومان جیبتان می گذاریم ولی 500 هزار تومان از جیبشان برداشتید. اگر بخواهیم دوباره یارانه را چندبرابر کنیم چه اتفاقی می افتد. به جای 250 هزارتومان یارانه 800 هزار تومان از جیبشان برمی‌داریم.

محمدباقر قالیباف در نقد صحبت های رئیسی اظهار کرد: رسیدگی به محرومان وظیفه همه ماست و این توقع مردم، انقلاب و نظام است اما ما باید کار ایجاد کنیم تا آنها به مسیر خود برگردند.

میرسلیم در نقد صحبت های رئیسی اظهار کرد: درآمد حاصل از قانون هدفمندی یارانه ها 80 هزار میلیارد تومان است که در دولت فعلی و قبلی 35 هزار میلیارد تومان به مردم پرداخت شد اما فقط نباید آن یک بند از قانون انجام و به تولید بی توجهی شود.

روحانی در نقد صحبت های رئیسی اظهار کرد: معتقدیم یارانه فعلی باید ادامه پیدا کند اما برنامه ما فقط این نیست که برخی می گویند می‌خواهیم یارانه را قطع کنیم. این تبلیغ نادرستی است که برخی می گویند اما یارانه فقط کافی نیست بلکه دنبال برنامه جامع تأمین اجتماعی هستیم.

وی افزود: امروز افراد کم درآمد را مستمری شان را سه برابر کردیم، قدم دوم افزایش کف درآمدی کسانی است که در حد فقر مطلق هستند، آنها در سایتی نام نویسی می کنند تا در حد حداقل و ضروریات زندگی حقوقی به آنها پرداخت شود.

اسحاق جهانگیری آخرین فردی بود که به نقد صحبت های رئیسی در مورد هدفمند کردن یارانه ها، پرداخت. او با طعنه به رئیسی و قالیباف که برای کارهای تبلیغاتی خود به خانه افراد محروم رفته و با آنها عکس یادگار گرفتند، با صراحت گفت: عزت مردم را حفظ کنید! سر زده در خانه فقرا نروید تا عکس و فیلم بگیرید و به نام تبلیغات نشان دهید، ما میخواهیم عزت و توانمندی مردم را حفظ کنیم.

پس از تمام شدن زمان نقد کاندیداها به صحبت های رئیسی، نوبت به او رسید تا در جمع بندی پایانی از گفته‌های خود دفاع و به منتقدان پاسخ دهد. او گفت: آقای روحانی می گوید که مستمری ها را سه برابر کردیم خب چرا این 4 سال نکردید و این اواخر این کارها را کردند؟ امروز باید اینجا بشنید و بگویید که این روزها این کار را کردیم؟ ما می گوییم این کارها، تبلیغات انتخاباتی است. سازمان های حمایتی باید کاری کنند که فقرا از تحت پوششان بیرون بیاید.

مشروح این بخش در این‌لینک قابل خواندن است.

تاکتیک قالیباف: بهترین دفاع، حمله است

در ادامه مناظره امروز بالاخره قالیباف پذیرفت که در مورد سوالات پاسخ دهد. البته باز هم با چاشنی نقد دولت. محمدباقر قالیباف آخرین نامزدی بود که از او پرسیده شد: مهمترین اولویت شما برای افزایش درآمد اقتصادی کشور برای دستیابی به اهداف سند چشم انداز چیست؟

قالیباف در پاسخ با بیان اینکه کشور با بحران بیکاری و رکود و گرانی روبرو است، ادامه داد: می گویند تورم کنترل شده است اما مردم می بینند که گرانی وجود دارد. شکر از 1500 به 3500 تومان رسیده و اشتغال و بیکاری به سه و نیم تا 7 میلیون نفر رسیده. با تعطیلی کارخانه ها هم روبرو بوده ایم. وظیفه همه دولت ها تدبیر و کمک به مردم است. او مدعی شد که دولت روحانی در این زمینه موفق نبوده است.

مصطفی میرسلیم در واکنش گفت: دولت به چه حقی اصل 44 را اجرا نمی کند؟ چرا به جای خصوصی سازی، خصولتی سازی شده است. جهانگیری نیز اظهار کرد: آقای قالیباف با این اطرافیانی که در بخش سیاست خارجی داری می توانی 65میلیارد دلار جذب کنی؟ شما شهر تهران را خیلی گران اداره کردی و بخش خصوصی را کم وارد کردی، عمدتا نهادهای نظامی را وارد کردی. رشد 8درصد فقط اینگونه امکان پذیر است که مردم میدان‎دار شوند.

هاشمی طبا نفر آخر در این بخش بود. او به انتقاد از سایر کاندیداها پرداخت و گفت: یک کارگردان فیلمی به خارج کشور می برد و جایزه می گیرد،‌ می گوییم سیاهنمایی کرد و ضد انقلاب است. ما از این تریبون بدترین سیاهنمایی ها را می کنیم. اگر می خواهیم کار را درست انجام دهیم به اقتصاددانان توجه کنیم. خلاصه بگویم اگر می خواهیم توسعه پیدا کنیم باید از همه چیز بگذریم وگرنه با شعار راحت طلبی تا 1424 هم به 1404 نمی رسیم.

قالیباف در دفاع آخرش دوباره به املاک نجومی اشاره کرد و گفت: من چون بداخلاقی شد می گویم که شما دروغ می گویید. آقای جهانگیری املاک نجومی را هم جنابعالی بردید هم شخص اقای روحانی. شما اینطوری نمی توانید رشد اقتصادی ایجاد کنید. شما در شهرک غرب زمین هایی به قیمت های 140 هزار تومان خریداری کردید. بنابراین تا فساد حل نشود مشکل حل نخواهد شد.

مشروح این بخش نیز در اینجا قابل مشاهده است.

بخش پایانی جنجالی شد

در بخش دوم، اولین قرعه به نام قالیباف خورد، او برگه را رو به دوربین نشان داد و گفت که لیست اموالش است و تصویر آن را در کانال تلگرامش هم گذاشته است. رئیسی نفر دوم بود و سخنانش را با چاشنی افشاگری همراه کرد و گفت: فساد زیر عمامه و روحانی باشد یا زیر کت اقای جهانگیری یا قالیباف باشد فرقی ندارد باید برخورد کرد. اینکه اقای روحانی می گوید نزدیکترین فرد به شما فساد میلیونی می کند این هیچ سازگاری با اصلاح نظام اداری نمی کند. هاشمی طبا اما گفت که با اعلام فهرست اموال مخالف است و از کاندیداها خواست منابع مالی ستادهایشان را اعلام کنند(اینجا).  روحانی پاسخ رئیسی را اینگونه داد: متخلفان فساد ۱۲هزارمیلیاردی از دوستان و در ستاد شما هستند... شما قاضی هستید تهمت نزنید (اینجا). جهانگیری اما روی سخنش بیشتر با قالیباف بود. او گفت: جز خانه‌ام هرزمینی بود به نام شما... ادب هم چیز خوبی است. او همچنین صفحه اول کیهان در سال های پیشین را نشان داد و گفت:‌ روزنامه کیهان تیتر زد «رئیس جمهور تا پایان دولت دهم بیکاری را برطرف می کند» سر دادن شعار ساده است. با برنامه بگویید چه کار می کنید (اینجا).

در بخش آخر که نامزدها سخنان خود را جمع بندی کردند، ابتدا هاشمی طبا تلاش کرد فضا را تلطیف کند و شعری کودکانه خواند و گفت دوست داشته که نوه شش ساله اش را هم با خود می آورده!‌ اما قالیباف به سرعت روند دیگری را در پیش گرفت. او با ژست‎های احمدی‎نژادی صفحاتی را رو به دوربین نشان داد و مدعی شد که لیست اموال روحانی و جهانگیری است (اینجا). جهانگیری نیز ابتدا همه مردم را به حضور در پای صندوق های رای دعوت کرد و سپس باز هم خطاب به قالیباف گفت: آقای قالیباف، در همین شهرداری شما دوازده سال شهردار هستید، این سومین باری است که کاندیدا می شوید، فکر می کنید مردم نسبت به سال 12 سال از وضعیت ترافیک، محیط زیست، جمع آوری زباله یا وضعیت گداهای سرچهاراه راضی تر هستند؟ اگر راضی بودند در انتخابات 92 شما فقط 700 رای آوردید، نفر آخر لیست نمایندگان تهران در انتخابات مجلس یک میلیون و 200 هزار رای آورد. به خود بیایید (اینجا) رئیسی نیز از سخنان بقیه دل آزرده بود. او خطاب به روحانی گفت: "تحقیر نکنید" و تاکید کرد: خدا و قانون اساسی زبان کردی را آزاد کرد نه شما! (اینجا)

روحانی جواب‌رقبا را یک‎جا داد. او از پرونده قالیباف در شورای عالی امنیت ملی سخن گفت که شخصا نگذاشته منتشر شود و از رئیسی خواست از امام رضا برای تبلیغاتش هزینه نکند (اینجا).

29213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 664737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی A1 ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۲
    فقط روحانی
  • مهدی A1 ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۲
    99 3
    چی میشه همیشه انقدر سریع صحبت کنن
  • بی نام A1 ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۲
    روحانی قطعا پیروزه ، خلاص ، بقیه هم برن املاک نجومی رو پخش کنند و خونه ی فقرا عکس سلفی بگیرند و آبروی ملت رو ببرند
  • بی نام A1 ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۲
    با رو حانی تا 1400 علی برکت الله
  • امین IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
    3 1
    دوست تحریمی من اگر رای بدیم شاید سوییس و المان نشیم ولی اگه رای ندیم قطعا ونزوِِئلا و کره شمالی می شیم
  • محمد A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
    2 1
    مشخص شد که سایت شما برای حمایت از فرد خاصی است متاسفم
  • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
    2 1
    درود برمردان دیپلماسی روحانی ، جهانگیری
  • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
    2 1
    رای ما تنها به ابر مرد تدبیر و امید حسن روحانی.
  • وحید IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
    3 0
    اسحاق قالی را شست و روحانی لوله کرد .
  • ارسطو A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
    2 0
    با سلام انشالله با روحانی تا 1400 و به امید آن هستی بخش با جهانگیری از 1400 تا 1408
  • بی نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
    1 1
    دیگه مدینه فا ضله که نمی تونن بسازن
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
    2 1
    به عقب برنمیگردیم
  • بی نام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
    3 1
    با روحانی تا ۱۴۰۰
  • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
    1 1
    خبر آنلاین عزیز. چرا قسمت نظرات رو توی خبر مربوط به اموال قالیباف بستی؟ واقعا چرا؟ این دلخوشی ها رو از ما نگیر.