آمارها نشان از مشارکت ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری دارد که از ثبت رکورد جدید در تهران خبر می‌دهد.

محمدحسین نجاتی: نتایج اولیه انتخابات شورای شهر تهران نشان از ثبت رکورد‌های جدیدی برای پارلمان شهری پایتخت دارد. در مهم‌ترین این اتفاقات آمارهای اولیه از میزان مشارکت ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تهران در انتخابات شورای شهر تهران خبر دارد که در نوع خود یک رکورد جدید و مهم است.

به طوریکه در دوره اول تا چهارم به ترتیب تهرانی‌ها یک میلیون و ۴۸۰ هزار، ۵۶۲ هزار، یک میلیون و ۶۰۰ هزار، ۲ میلیون و ۲۴۲ هزار نفر مشارکت داشتند و همزمان آمارهای اولیه در انتخابات دوره پنجم که روز جمعه برگزار شد، نشان از مشارکت ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری دارد که از ثبت رکورد جدید در تهران خبر می‌دهد.

براساس اطلاعات موجود در ادوار شورای شهر تهران، در دوره اول اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات شورای شهر تهران بودند. در دوره دوم مشارکت تهرانی‌ها در انتخابات شورای شهر به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرد و آمار مشارکت به ۵۶۰ هزار نفر رسید و همزمان زمینه‌ساز پیروزی اصولگرایان در شورای شهر در دوره دوم شد.

در دوره اول عبدالله نوری با ۵۸۸ هزار رای نفر اول شد و در دوره دوم مهدی چمران با ۱۹۰ هزار رای نفر اول شد.
پس از آن در دوره سوم اصولگرایان در شرایطی دوباره پیروز انتخابات پارلمان شهری پایتخت شدند که میزان مشارکت مردم در انتخابات به یک میلیون و ۶۵۶ هزار نفر رسید و همزمان مهدی چمران برای دومین بار با ۶۰۰ هزار رای نفر نخست شد. شورای چهارم اما تلفیقی از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان بود، گرچه بسیاری از ناظران وزن اصولگرایان را در شورای چهارم بیش از اصلاحطلبان می‌خوانند اما چرخش‌های سیاسی در این شورا از سوی برخی اعضا باعث شد، وزن این شورا به نفع اصولگرایان بیش از اصلاح‌طلبان شود. با این حال در شورای چهارم شهروندان تهرانی مشارکت ۲ میلیون و ۲۴۲ هزار نفری داشتند و همزمان مهدی چمران برای سومین بار حایز رتبه نخست در آرا ۵۶۶هزار رای شد.

در دوره پنجم اما همه آمارها تغییر کرده است. براساس آمارهای اولیه بیش از ۳ میلیون ۶۰۰ هزار نفر در انتخابات مشارکت کرده‌اند که نشان از رشد سه برابری مشارکت تهرانی‌ها در مقایسه با دوره اول است. همزمان آرا نفر نخست نیز رشد قابل توجهی داشته است. به طوریکه آرا نفر اول در تمامی دوره‌های انتخابات شورای شهر در تهران بالای ۶۰۰ هزار نفر نبوده اما حالا در این دوره محسن هاشمی براساس آمارهای اولیه بالای ۱میلیون ۱۰۰ هزار نفر در تهران رای آورده و نفر نخست در تعداد آراست.

این اتفاق این تحلیل سیاسی در جامعه ایران را بیش‌ از پیش تقویت می کند که در زمانی که مشارکت بالا باشد، اصلاح‌طلبان بیش از اردوگاه اصولگرایان رای پای صندوق دارد.

در نمودار زیر میزان مشارکت تهرانی‌ها در انتخابات شورای شهر طی ۵ دوره اخیر را مشاهده کنید

 

در نمودار زیر تعداد رای نفر اول در ۵ دوره انتخابات شورای شهر تهران را مشاهده کنید

 

در نمودار زیر میزان رای منتخبان مردم در دوره پنجم شورای شهر را مشاهده کنید

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 667950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
    76 2
    شکست پشت شکست برای اصولگرایان . چهارمین شکست سنگین برای اصولگرایان
  • بی نام A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
    4 30
    حالا اصولگرا و اصلاح طلب چه فرقي داشته اند و چه اقدام مفيدي در شوراي شهر انجام داده اند؟
  • بی نام US ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
    13 0
    چرا همش قهوه ای آدم نمی تونه تشخیص بده ولی بجاش شبیه یک سری کنده درخت قشنگ شدن که البته نمی دونم فایدش چیه
  • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
    80 10
    علت اصلی میزان مشارکت نیست، موفقیت در کار اجرایی به مردم میگه به کی رای بدن. دوره اول شورای شهر اعضا بقدری درگیر خودشون بودن که تهران بی شهردار و با دخالت فرماندار اداره میشد. در چند دوره بعد اصولگرايان عملکرد خوبی داشتن و باقی موندن. اما در اين دوره املاک نجومی، پلاسکو و ... پیش اومد که در کنار استاد عباس جدیدی نشون میداد وقتشه نیروی تازه ای سکان اداره شهر رو در دست بگیره.
  • بی نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
    37 0
    آقا این نمودار چوبیه چیه آخه میذارید؟ اصلا معلوم نیست چی به چیه. یه رنگی استفاده کنید که مشخص و گویا باشه، وقتی دیتا انقدر زیاده باید نمودار رو ساده کار کنیم
  • بی نام A1 ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
    2 0
    تو انتخابات مجلس هم اگر همه اصلاح طلبان را رد صلاحیت نمی کردند الان اکثریت مجلس دست ما بود