۰ نفر
۱۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۱

دانشمندان معتقدند مرتب نکردن رخت‌خواب در هنگام صبح می‌تواند برای سلامت شما مفید باشد.

اگرچه که یک تخت نامرتب ظاهر خانه را زشت می‌کند، اما تحقیقات نشان می‌دهد یک تخت نامرتب محیط نامساعدتری برای رشد مایت‌های گرد و خاک هستند. مایت‌ها موجودات بسیار کوچکی هستند که در فضاهای مرطوب زندگی می‌کنند و می‌توانند باعث بروز آسم و دیگر آلرژی‌ها شوند.
محققان دانشگاه کینگ استون کشف کردند که این حشرات نمی‌توانند در شرایط گرم و خشک تخت‌های نامرتب زندگی کنند.
یک تخت خواب متوسط می‌تواند فضای زندگی نزدیک به 1.5 میلیون مایت را تشکیل دهد.
این حشرات کم‌تر از یک میلی‌متر طول دارند و می‌توانند مواد حساسیت‌زایی را تولید کنند که به راحتی در حین خواب وارد سیستم تنفسی بدن می‌شوند.
شرایط مرطوب و گرم تخت‌ها محیط مناسبی برای رشد این موجودات هستند، اما زمانی که رطوبت کم می‌شود احتمال زنده ماندن این حشرات با کم شدن رطوبت کاهش پیدا می‌کند.
دانشمندان یک مدل کامپیوتری ساختند تا بررسی کنند چه تغییراتی در خانه می‌تواند تعداد این مایت‌ها را در تخت‌ها کاهش دهد.
دکتر استفن پرتلاو در این باره گفت: ما می‌دانیم که این مایت‌ها فقط زمانی می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند که بتوانند رطوبت جو را با کمک غده‌های کوچکی که روی بدنشان وجود دارد جذب کنند.
اما اگر شما تخت خود را  در طول روز به صورت نامرتب رها کنید، رطوبت این تخت‌ها بخار شده و در نهایت منجر به مرگ این مایت‌ها می‌شود.
در مرحله بعد ، دانشمندان این مایت‌ها را در تخت‌های 36 خانه در اطراف انگلستان قرار دادند تا مدل کامپیوتری خود را بررسی کنند و متوجه شوند که فعالیت‌های روزانه هر فرد چه تاثیری روی جمعیت این حشرات خواهند داشت.
تاثیر مواردی مانند گرم شدن، تهویه هوا و عایق‌کاری نیز روی جمعیت آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت.
دکتر پرتلاو در این باره گفت: این تحقیقات می‌تواند از 700 میلیون پوندی که برای درمان بیماری‌های مرتبط با مایت‌ها در انگلستان هزینه می‌شود پیشگیری کند.
با کمک این تحقیقات می‌توان خانه‌های سالم‌تری ساخت که از رشد عوامل بیماری‌زا پیشگیری می‌کند.
دکتر مات هال ورث از موسسه خیریه آسم در این باره گفت: مواد حساسیت‌زایی که توسط این مایت‌های خانگی تولید می‌شوند باعث ابتلای بسیاری به آسم می‌شوند. این حشرات در ابتلا به آلرژی هم نقش مهمی دارند و در صورتی که بتوان جمیت آن‌ها را کاهش داد، قدم موثری در کاهش تعداد مبتلایان به این بیماری‌ها بر خواهیم داشت.
بی‌بی‌سی ، 5 ژوئن

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 66925

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =