عصر ایران نوشت: ناطق‌نوری می‌تواند با حضور فعال خود کمک بزرگی به روحانی کند. روحانی نمی‌تواند هم مدیریت اجرایی کشور را در اختیار داشته باشد هم بار سیاسی جریان اعتدال را به دوش بکشد. «شیخ نور» می‌تواند با حضور خود جریان اعتدال را رهبری کند.

حجت الاسلام علي اکبر ناطق نوری از دفتر بازرسی مقام معظم رهبری استعفا داد. او دلیل استعفای خود را اینگونه بیان می‌کند: «در ارتباط با موضوع کناره‌گیری بنده از این مسئولیت، باید عرض کنم به هر صورت بنده شخصا خواه‌ ناخواه وجهه سیاسی دارم و نمی‌توانم در برابر وقایع و حوادث سیاسی کشور، چه به لحاظ تکلیف شرعی و چه از نظر وظیفه ملی و انقلابی، بی‌تفاوت باشم. از طرف دیگر به هر حال این یک واقعیت است که تعارض حقیقی بین فعالیت سیاسی افراد در موقعیت‌های انتسابی به رهبری و حفظ جایگاه دفتر ایشان وجود دارد که علی‌القاعده می‌بایست مبرای از گرایشات متداول سیاسی باشد، فلذا این طبیعی بود که این تصمیم را بگیرم که هم نسبت به تحولات جامعه بی‌تفاوت نباشم و با دست باز‌تر بتوانم حرکت کنم و هم این‌طور نباشد که رفتار‌های سیاسی فردی چون بنده، موجبات القای شبهه جانبداری دفتر مقام معظم رهبری از گروهی خاص را در اذهان فراهم کند.»

ناطق نوری یا همان «شیخ نور» سیاست ایران، پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال 76، پیروزی خاتمی را به وی تبریک گفت و قسم خورد پس از این در هیچ انتخابات دیگری در جمهوری اسلامی شرکت نخواهد کرد. این سخن ناطق بیانگر این بود که وی به دنبال جریان سازی است و دیگر دوست ندارد مرد حاضر در صحنه باشد، بلکه می‌خواهد شطرنج باز پشت پرده سیاست ایران باشد.

او در سال 84 به نفع جریان اصول‌گرایی و در سال 92 و 96 به نفع جریان اعتدال این نقش را بازی کرد. ناطق نوری به دلیل کارشکنی اصول‌گرایان در انتخابات سال 84 و همچنین سکوت اصول‌گرایان در برابر اتهاماتی که احمدی نژاد در مناظره با میرحسین موسوی علیه ناطق و فرزندش مطرح کرد، تصمیم گرفت راه خود را از جریان راست ایران جدا کند.

ناطق نوری نه به جریان اصلاحات بلکه به هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی نزدیک شد. او تمام تلاش خود را انجام داد تا روحانی به کرسی ریاست جمهوری برسد. تمام تلاش‌های ناطق اما پشت پرده بود. او بیشتر کارگردانی می‎‌کرد تا اینکه در صحنه حضور داشته باشد. هاشمی هم کارگردان سیاسی بود هم بازیگر سیاسی. ناطق اما به دلیل دلخوری‌هایش از سپهر سیاست ایران تنها کارگردان پشت صحنه بود درست مانند کارگردان‌های تئاتر.

به نظر می‌رسد درگذشت هاشمی رفسنجانی اما تغییری در روش سیاسی ناطق نوری ایجاد کرده است. بسیاری از ناظران سیاسی بر این باور هستند که ناطق نوري می‌تواند جایگزین هاشمی رفسنجانی شود. به این شرط که پای به میدان بگذارد.

استعفای ناطق نوری از دفتر بازرسی مقام معظم رهبری حکایت از این معنا دارد که ناطق نوری تصمیم گرفته است با فراغ بال جای هاشمی رفسنجانی را در فضای سیاسی کشور پر کند. او می‌خواهد در میانه میدان سیاست ایران حضوری فعال داشته باشد. یکی از بال‌های حمایتی روحانی ممنوع التصویر است. یکی سال گذشته درگذشت و تنها مانده است ناطق نوری.

ناطق نوری می‌تواند با حضور فعال خود کمک بزرگی به روحانی کند. روحانی نمی‌تواند هم مدیریت اجرایی کشور را در اختیار داشته باشد هم بار سیاسی جریان اعتدال را به دوش بکشد. «شیخ نور» می‌تواند با حضور خود جریان اعتدال را رهبری کند.

سال‌ها بود که بسیاری منتظر بازگشت ناطق نوری به عرصه سیاست بودند و با خود می‌گفتند «بازگشت ناطق نوری به میانه میدانم آرزوست.» به نظر می‌رسد حالا این آرزو در حال محقق شدن است و باید دید آیا «شیخ نور» بازهم وارد گود سیاست خواهد شد یا خیر؟

27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 670397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =