فیلم منتشر شده شهرام امیری علاوه بر اینکه از ماهیت اصلی غرب به ویژه آمریکا پرده بر داشت، یک بار دیگر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نیز سنگ اندازی غرب با محوریت آمریکا و آژانس بین‌المللی هسته‌ای را بر همگان اثبات کرد.

چرا که رسوایی آمریکا برای پرونده‌سازی و نیز سناریو «مطالعات ادعایی» که در گزارش‌های آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای ایران مورد تأکید بود را در پی داشت.

افشای پرده جدیدی از رسوایی آمریکا توسط شهرام امیری تبعه ربوده شده ایرانی که طی ماه‌های گذشته ناپدید شدنش تبدیل به اهرم فشاری علیه جمهوری اسلامی ایران شده بود، توانست به جنگ روانی «پناهنده شدنش» پایان داده و نقشه جدید آمریکا را نقش بر آب کند. امیری در این فیلم که «به روشی خاص به دست دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران رسیده‌است»، پس از تشریح چگونگی ربایش خود با همکاری سازمان سیا و استخبارات عربستان به خواسته آمریکایی‌ها اشاره کرد و گفت: آنها می‌خواستند در یک مصاحبه تلویزیونی با یکی از شبکه‌های خبری آمریکا ادعا کنم که فرد مهمی در برنامه هسته‌ای ایران بوده و به درخواست خودم به آمریکا پناهنده شدم و در این فرآیند پناهندگی، یک سری مدارک و اسناد مهم را از کشورم به همراه یک لپ‌تاپ که حاوی اسرار محرمانه برنامه هسته‌ای نظامی ایران است، به آمریکا منتقل کردم. این محقق ایرانی خاطرنشان کرد: هدف اصلی از این قضیه فشار سیاسی به جمهوری اسلامی ایران و در واقع محکوم کردن و اثبات دروغ‌هایی است که آمریکا مدام علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کند.

امیری کیست؟

امیری فارغ التحصیل فیزیک حالت جامد دانشگاه علم صنعت است که در زمینه فیزیک بهداشت تحقیق و پژوهش‌هایی داشته است. وی در راستای رشته تحصیلی خود پس از فراغت از تحصیل روی پروژه‌های مختلف در دانشگاه مالک اشتر تحقیق و پیش از اینکه توسط آمریکا ربوده شود پروژه‌ای برای بررسی بهداشت محیط از نظر رادیو اکتیو در دست داشت که به گفته نزدیکان و مقامات ایران ارتباطی به تحقیقات هسته‌ای ایران نداشت. امیری که دهم خرداد سال گذشته به قصد زیات خانه خدا با ویزای زیارتی عازم عربستان شد، در فرودگاه جده مورد بازجویی قرار می‌گیرد ولی ماموران توضیحی به وی نمی‌دهند. سه روز بعد از اینکه وی هتل محل اقامت خویش را برای زیارت حرم نبوی ترک کرد، دیگر کسی وی را ندید.

واکنش‌ها به ناپدید شدن امیری

اولین واکنش رسمی به ناپدید شدن امیری مربوط به تجمع خانواده وی مقابل سفارت عربستان سعودی در تهران بود که پانزده روز بعد منوچهر متکی وزیر خارجه کشورمان در حاشیه نشست هیأت دولت با اشاره به برخی اسناد، آمریکا را متهم اصلی ناپدید شدن امیری دانست و گفت: «براساس برخی از اسناد که در دست داریم آمریکایی‌ها را مسئول به اصطلاح بازداشت و دستگیری او می‌دانیم.» وزیر خارجه همچنین با رد شایعات مربوط به وابستگی امیری به سازمان انرژی اتمی ایران و نیز پناهندگی وی این شایعات را «گمانه‌زنی‌های رسانه‌های غربی» عنوان کرد و گفت: «ما وضعیت وی را به عنوان یک ایرانی پیگیری می‌کنیم.» سخنان متکی باعث شد که یان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بلافاصله در یک کنفرانس مطبوعاتی واکنش نشان دهد. این مقام آمریکایی با رد اتهاماتی که متکی بیان کرده بود گفت: «ما هیچ‌گونه اطلاعی درباره این فرد در اختیار نداریم.»

هر چه از ناپدید شدن امیری گذشت رسانه‌های غربی بیشتر به موج شایعات دامن زدند. «افشای مرکز هسته‌ای روستای فردو قم» نظیر شایعاتی بود که به امیری به عنوان «دانشمند هسته ای» ایران منتسب کردند. به رغم تمامی این گمانه زنی‌ها مقامات ایرانی هر نوع ارتباط وی با فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را تکذیب کردند. علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در این باره به خبر گفت: «امیری هیچ ارتباطی با سازمان انرژی اتمی ندارند، حتی نمی‌دانم آقای امیری چه کسی است.»

ربایش امیری و تحقق سناریوی «مطالعات ادعایی»

به رغم همکاری‌های مثبت ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندی است که در گزارش‌های دو پهلوی آژانس از مطالعات ادعایی سخن گفته شده که ظاهراً حاوی اطلاعات به دست آمده در مورد فعالیت هسته‌ای ایران در زمینه نظامی است. طبق مقرارات آژانس حداقل کپی مدارک و اسناد این ادعاها می‌بایست در اختیار کشور مورد ادعا قرار گیرد ولی تاکنون آژانس مدرکی در اختیار ایران قرار نداده است. با این حال جمهوری اسلامی ایران با ارسال 117 صفحه توضیحات مکتوب به آژانس ثابت کرد مطالعات ادعایی بی‌اساس و ساختگی است. آژانس گفته بود که این اسناد توسط آژانس‌های اطلاعاتی جاسوسی آمریکا در سال 2004 از یک منبعی که هنوز ناشناخته است به دست آمد که اکثر آنها به شکل فایل‌های الکترونیکی بوده که از لب تاپ نسبت داده شده به یک محقق ایرانی به دست آمده است. به نظر می‌رسد که با شکست پی در پی سناریوی آمریکا ربودن شهرام امیری و وادار کردن وی به مصاحبه ساختگی علیه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران در راستای سناریوی پرونده‌سازی علیه ایران باشد. شاید فیلم دیگری که از امیری روز گذشته در یوتیوپ منتشرشد در راستای جلوگیری از آبروی‌ریزی بیشتر آمریکا صورت گرفته باشد. چرا که در فیلم دوم منتسب به امیری که هنوز صحت آن توسط هیچ مقامی اعلام نشده امیری از آزادی و ادامه تحصیلش در آمریکا سخن گفته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 67587

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =