روزنامه شرق نوشت: سردار محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران چهره‌ای است که امروز کارنامه سیاسی و خبری‌اش را مرور کرده‌ایم.

قاطع، کوتاه و کوبنده جواب می‌دهد. لحن و بیانش صریح است و خالی از کوچک‌ترین مزاح. شاید این اخلاقش به‌واسطه روحیه‌ای باشد که حضور ٣٦ساله‌اش برای او در سپاه به ارمغان آورده است. سردار محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران چهره‌ای است که امروز کارنامه سیاسی و خبری‌اش را مرور کرده‌ایم.

بهانه: تفنگ که سهل است، ما صاحب موشک‌ هستیم
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه «صاحب تفنگ که سهل است، ما صاحب موشک‌های دشمن‌شکن هستیم و آنها را علیه دشمنان و برای حفاظت از نظام، مردم و امنیت ایران اسلامی به کار می‌گیریم»، گفت: «دولتی که تفنگ نداشته باشد، توسط دشمنان تحقیر و سرانجام تسلیم می‌شود». به نظر می‌رسد سخنان او واکنشی به اظهارات شش روز پیش حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در افطاری با فعالان اقتصادی است که گفته بود: «ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ برای این بود که اقتصاد به مردم واگذار شود و دولت از اقتصاد دست بکشد، اما ما چه کار کردیم؟ بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم، این اقتصاد و خصوصی‌سازی نیست. از آن دولتی که تفنگ نداشت می‌ترسیدند، چه برسد به اینکه اقتصاد را به دولتی دادیم که هم تفنگ دارد و هم رسانه را در اختیار دارد و همه چیزی دارد و کسی جرئت ندارد با آنها رقابت کند».

شناسنامه: صادره از نجف‌آباد
نامش محمدعلی جعفری است و به «عزیز» مشهور است. سال ٣٦ در نجف‌آباد یزد به دنیا آمد. ٢٠ساله بود که در رشته معماری در دانشگاه تهران پذیرفته شد و به پایتخت آمد.

حضورش در دانشگاه کم‌کم او را به دانشجویی انقلابی بدل کرد. انقلاب که شد از تب و تاب فعالیت نیفتاد، او از جمله دانشجویانی بود که در تسخیر سفارت آمریکا حضور داشت.

سال ٦٠ با دختر غلامحسین بشردوست -از هم‌رزمانش در جبهه که سال‌ها بعد او را به‌عنوان مشاور خود برگزید - ازدواج کرد. روایت ازدواجش جالب است و ابتدا خود برای خواستگاری به بابلسر و منزل پدر همسر آینده‌اش می‌رود و سپس ماجرا را با خانوده‌اش در میان می‌گذارد. خانواده‌اش که فکر می‌کردند او در جبهه است و در جنوب، از ماجرای خواستگاری او شوکه می‌شوند. خودش دراین‌باره می‌گوید: «تلفنی با خانواده‌ام در یزد تماس گرفتم. وقتی موضوع را به مادرم گفتم با صدای بلند خندید و گفت: پسرجان تو داری توی جبهه می‌جنگی یا رفتی دنبال زن‌گرفتن؟ گفتم: مادر جان هم دارم می‌جنگم و هم دارم زن می‌گیرم... عزیز من جبهه جنوب کجا و بابلسر کجا؟ اصلا می‌فهمی چه داری می‌گویی؟ تازه دو تا برادر بزرگ‌تر از خودت هم داری که هنوز زن نگرفته‌اند. تو چطور می‌خواهی زودتر از آنها زن بگیری؟ گفتم مگر چه عیبی دارد که من زودتر از داداش‌هایم خط‌شکنی کنم؟ گفت: عیبی که ندارد عزیزم؛ هر طور خودت صلاح می‌دانی همان جور عمل کن». حاصل این ازدواج دو فرزند- یک دختر و یک پسر- شد.

کارنامه: فرمانده جنگ‌های نامتقارن
جنگ که شروع شد، در قالب بسیج مردمی به جبهه رفت در سال ٦٠ به عضویت اطلاعات سپاه درآمد. 

نقطه برجسته کارنامه جنگی‌اش اما مشارکت در عملیات کربلای٤ و ٥ است که منجر به مجروح‌شدنش شد. جعفری پس از بهبودی به ستاد سپاه منتقل شد و در سمت معاون عملیات ستاد کل و سپس جانشین رئیس ستاد خدمت کرد. سال ٦٧ که جنگ به پایان رسید، به دانشگاه برگشت و معماری را از سر گرفت.

پنج سال بعد - سال ٧٢- که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد، به فرماندهی نیروی زمینی سپاه منصوب شد و تا سال ٨٤ هم این سمت را بر عهده داشت. او در این ایام ضعف و قوت آمریکا در حمله به افغانستان و عراق را ریز به ریز مورد واکاوی و پژوهش قرار داد.
١٢ سال از فرماندهی‌اش در نیروی زمینی سپاه می‌گذشت که به فرماندهی قرارگاه ثارالله رفت. قرارگاه ثارالله مسئول تأمین امنیت پایتخت است؛

سال ٩٠ و در اوج رویارویی ایران و غرب بر سر پرونده هسته‌ای، نام او همراه با ٣١ نفر دیگر در فهرست تحریمی‌های جدید اتحادیه اروپا قرار گرفت. دو سال بعد از قرارگرفتن نامش در فهرست تحریمی‌های اتحادیه اروپا و درحالی‌که شش سال از فرماندهی‌اش بر سپاه پاسداران می‌گذشت، نشریه آمریکایی «فارن‌پالسی» اسم او را به‌عنوان يكي از ٥٠٠ چهره قدرتمند دنیا منتشر کرد. (مقام معظم رهبری، رستم قاسمی، وزیر نفت سابق، حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات و محسن فخری‌زاده، استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه امام حسین دیگر اسامی این فهرست بودند).

مواضع
تشکیل حکومت اسلامی راهی جز پیشرفت انقلاب اسلامی ندارد. ایسنا، اردیبهشت ٩٦.

امروز برخی دشمنان منطقه‌ای اسلام و شیعه مثل عربستان خائن پا جای پاي اسرائیل گذاشته‌اند./ فارس، اردیبهشت ٩٤.
‌صهیونیست‌ها منتظر پاسخ‌های بعدی هسته‌های حزب‌الله باشند، مسیرمان را تا محو اسرائیل ادامه می‌دهیم./ ایسنا، بهمن ٩٣.

29216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 680937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    14 27
    خط شکن