فضاپیمای ژاپنی هایابوسا پس از ملاقات با یک سیارک و نمونه‌برداری از سطح آن، شامگاه امشب به سفر فضایی هفت ساله‌اش پایان داد و در پروازی آتشین، در استرالیا فرود آمد. این، نخستین فرود موفق فضاپیمایی روباتیک پس از یک سفر طولانی فضایی و بزرگ‌ترین موفقیت فضایی ژاپن به شما می‌رود.

هایابوسا در مارس 2003 / فروردین 1382 به فضا پرتاب شد و در سپتامبر 2005 / شهریور 1384 به سیارک ایتوکاوا رسید. ماموریت هایابوسا، تماس با سطح این صخره فضایی و نمونه‌برداری از سطح آن بود، اما تصاویر و اطلاعات ارسالی انجام موفقیت‌آمیز چنین برخوردی را تایید نکرد؛ هرچند که برخی دانشمندان ژاپنی اظهار امیدواری کردند بخشی از گردوغبار سطح سیارک وارد مخزن این فضاپیما شده باشد. (تصویر زیر، سیارک ایتوکاوا را نشان می‌دهد)

پس از آن، هایابوسا به کمک موتورهای پیشرفته یونی خود رهسپار زمین شد و پس از پشت سر گذاشتن مشکلات فراوان، از جمله از کار افتادن موتورهای فضاپیما، شامگاه امشب وارد مدار زمین شد.

به گزارش اسپیس‌فلایت‌ناو، هایابوسا در نزدیکی زمین، مخزن کوچکی را رها کرد که حاوی نمونه‌های احتمالی جمع‌آوری‌شده از سطح سیارک ایتوکاوا است. این مخزن 40 سانتی‌متری در ساعت 13:51 به وقت جهانی (18:21 به وقت تابستانی ایران) وارد جو زمین شد.

سرعت این مخزن به هنگام ورود 43200 کیلومتر بر ساعت معادل 12 کیلومتر بر ثانیه بود که دومین رکورد سرعت یک سازه بشری را به خود اختصاص داده است. در چنین سرعتی، اصطکاک شدید پوشش حفاظتی با مخزن سبب شد هایابوسا به شکل آذرگویی درخشان در پهنه آسمان استرالیا ظاهر شود. پس از مدتی، چتر نجات باز شد و مخزن در ساعت 14:11 به وقت جهانی (18:41 به وقت تابستانی ایران) در جنوب استرالیا به زمین نشست.

45 دقیقه بعد، یک هلی‌کوپتر شناسایی توانست این مخزن را شناسایی کند. قرار است کارشناسان آژانس فضایی ژاپن فردا بعدازظهر این مخزن را از محل فرود منتقل کنند.

بدنه هایابوسا نیز که مخزن را رها کرده بود، در جو سوخت و متلاشی شد. خبرهای تکمیلی به زودی در خبرآنلاین منتشر خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 68712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =