عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی گفت: اصلاح روند پرداخت یارانه‌ها نیاز به یک برنامه و سیاست‌گذاری داردکه به وسیله متخصصان و اقتصاددان انجام شود؛ تا زمانی که مردم به این صورت پول می‌گیرند، نمی‌توان مشکلات کلان اقتصادی را حل کرد.

جمشید پژویان در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به سایه سنگین یارانه‌ها روی اقتصاد کشور، اظهار داشت: اصلا قرار نبوده که از ابتدا یارانه نقدی به مردم بدهند؛ یک چنین چیزی یک مساله ناباورانه و غیرقابل قبول در دنیا است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی با بیان این‌که در هیچ‌کجای دنیا به کل مردم سر ماه یک مبلغی را نمی‌دهند، افزود: حالا شاید در کشورهای کوچک که درآمد نفتی‌شان 3، 4 برابر ایران است، در این رابطه کارهایی می‌کنند، ولی در چارچوب اقتصاد ایران، یعنی اقتصادی که 70 میلیون متقاضی یارانه دارد و دارای منابع و امکانات فراوان است، این نوع تصمیم‌گیری و سیاست‌های مدیریتی اقتصادی در طول سال‌های گذشته غلط بوده است.

پژویان با اشاره به اتخاذ سیاست پرداخت یارانه‌های نقدی در دولت احمدی‌نژاد، تصریح کرد: نتیجه این‌گونه سیاست‌ها به این‌جا رسیده که ما امروز در جایی قرار گرفتیم که اصلا محق آن نیستیم. ما به جایی رسیدیم که به مردم یارانه و پول می‌دهیم. آخر سر برای چه یارانه می‌دهیم؟

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی عنوان کرد: اصل نظریه‌ای که هدفمند کردن یارانه‌ها را مطرح کرد، این بود که باید اصلاح ساختاری اقتصادی صورت گیرد و قیمت‌های نسبی اصلاح شود.

پژویان ادامه داد: در واقع بسیاری از اقلام مثل نفت، گاز و... قابل صادرات بودند، اما قیمت‌شان پایین بود و به همین دلیل مصرف‌شان در کشور افزایش یافته بود. حالا این‌که ما این اقلام را با قیمت‌های پایین می‌دهیم، به عبارتی داریم یارانه به کسانی می‌دهیم که بیشترین استفاده از این کالاها را دارند.

وی گفت: این در شرایطی است که بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قرار شد یک پولی به مردم برای جبران این افزایش قیمت‌ها داده شود. کاری ندارم به این‌که این کار درست بود یا غلط، ولی این موضوع دلیل نمی‌شود که مادام‌العمر ادامه پیدا کند.

ایجاد ساختار باثبات اقتصادی

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی افزود: مساله اساسی این است که برای حمایت مردم به یک ساختار اقتصادی باثبات و یک سازمان تامین اجتماعی باثبات نیاز است. در واقع به یک سازمان تامین اجتماعی‌ای نیاز است که بخواهد تمام پوشش حمایتی را برای مردمی که نیازمند هستند، فراهم کند؛ مثل همه جای دنیا.

پژویان متذکر شد: شما اگر به این سیستم‌ها در کشورهای دیگر سر بزنید، می‌بینید سازمان تامین اجتماعی با سازوکاری که دارد، از کسانی که صدمه می‌بینند و بیکار می‌شوند و نیازمند هستند، حمایت می‌کنند. اما سازمان تامین‌اجتماعی ما چنین رویکردی را ندارد و به سیستم حمایتی توجه ندارد. در نتیجه شرایط این‌گونه می‌شود که دولت مجبور است ماهانه میلیاردها تومان پول خرج کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی با تاکید بر این‌که دولت دوازدهم باید در رابطه با پرداخت یارانه‌های نقدی سیاست را تغییر دهد، تصریح کرد: مگر این شرایط را می‌شود ادامه داد؟ کدام کشور در دنیا وجود دارد که به تمام مردم بخواهد ماهانه مبلغی را بدهد؟ این اصلا در کجای دنیا قابل قبول است؟ تحت چه نظریه اقتصادی می‌توان یک چنین چیزی را پذیرفت؟

پژویان با تاکید بر این‌که مدیریت اقتصادی دولت در این‌جا اهمیت زیادی دارد، عنوان کرد: من قبلا گفته‌ام که باید یک سیستم نظام تامین اجتماعی برقرار شود.

وی با بیان این‌که اقتصاد کشور را می‌شود به راحتی با یک برنامه اقتصادی درست نجات داد، متذکر شد: اصلا ادامه روند پرداخت یارانه‌ها امکان ندارد. اگر این روند ادامه پیدا کند، باید با تورم آن را اصلاح کنید؟ چطور می‌شود این کار را کرد؟ این مشکل قبلی بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی ادامه داد: دولت ناتوان است از این‌که یارانه را روی مواد غذایی و... بدهد؛ در صورتی که همچنان تورم بالا می‌رود و ارزش یک مرغی که یارانه‌بگیر می‌خرید، تبدیل به یک ران مرغ و حتی کمتر می‌شود.

پژویان خاطرنشان کرد: اصلاح روند پرداخت یارانه‌ها نیازمند به یک برنامه و سیاست‌گذاری است که به وسیله متخصصان و اقتصاددانان انجام شود. تا زمانی که مردم به این صورت پول می‌گیرند، نمی‌توان مشکلات کلان اقتصادی را حل کرد.

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 692297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 73
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    420 1
    خود شما آقاي پژوهان مغز متفكر و مدافع اصلي توزيع يارانه در زمان احمدي نژاد بوديد حالا مي گيد بده ..؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      192 4
      هیچ جای دنیا حجاب اجباری نیست هیچ جای دنیا به اجناس مرغوب وارداتی گمرک ۵۰۰ درصد نمیبندن تا آشعالای داخلی رو به مردم بچپونن هیچ جای دنیا آقازاده بودن واسه خودش شغل نیست هیچ جای دنیا .....
    • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      143 2
      هیچ کجای دنیا ثروت و درامد کشور اینچنین خرج کشور های دوست و برادر نمی شود و هیچ کجای دنیا چنینی عدم شفافیت و عدم پاسخگویی به مردم و جامعه وجود ندارد و هیچ کجای دنیا حساب ذخیره ارزی محرمانه نیست، هیچ جای دنیا قرارد ها محرمانه نیستند، هیچ کجای دنیا دولت ها از جیب مردم به ضرر مردم هزینه نمی کنند، هیچ کجای دنیا دولتی پول کشورش را روز به روز به ارزش تر نمی کند، هیچ کجای دنیا...
    • بی نام EU ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      85 1
      بنده مقيم كانادا هستم استان مانيتوبا اينجا به هر بچه ماهانه ٥٣٣ دلار كمك هزينه ميدهند . پس نگوييد هيچ جاي دنيا
    • بی نام A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      56 0
      ایران بخاطر اینکه انرژی و حمل نقل و..ارزانی داشت در برخی صنایع یک مزیتهای رقابتی داشت اما این دوستان و اساتید دانشگاه اون رو هم از بین بردند و طلبکار تولید و صنعت و مردم هم هستند. این اقا هم نمیدونم رو چه حسابی هنوز داره مقاومت میکنه و قبوئل نمیکنه که اقتصاد را بر باد داده
    • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      66 0
      من که ازت نمیگذرم. امیدوارم خدا هم ازت نگذره
    • بی نام A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      65 0
      آقای "دکتر" شهر به شهر راه افتاده بودند و از این طرح دفاع می کردند. به اهواز هم آمدند. خجالت بکش "دکتر" و مسوولیت پذیر باش.
    • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      11 0
      کاش اقتصاد ...درست میشد...
    • بی نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      30 2
      من به صورت شرکتی در صدا و سیما کار می کنم روز هفتم ماه حقوقم تمام می شه یعنی به ما ایتقدر حقوق نمی دن که حداقل تا نصف ماه را بگذرونیم ، اونوقت این آقا با ماهی 20، 30 میلیون حقوق در ماه به این 45500 تومن که به ما میدن گیر داده
    • شهروند IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      3 0
      اینجا ایران هیچ چیزش شبیه هیچ کجای دنیا نیست خوب
    • بی نام IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
      2 0
      بعضی ها با یه منسب پول یه ماه که چه عرض کنم بلکه پول 3سال ضربدر 12 ماه رو با رانت منسبیشون در بیارن. حتی میگن بعضی دیگر برای 7 نسل بعد از خودشون هم در میارن. سوال: آیا هیچ جای دنیا آدم با یه منسب 7 نسلش بیمه میشن؟ عاقلان دانند
    • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
      1 1
      شما اول اسم پژویان را درست بنویس بعد نظر بنويس
  • بی نام GB ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    221 1
    اصلا از اول قرار نبود وضع مردم اينقدر نابسامان شود...
  • بی نام IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    259 1
    تو بودی در دولت احمدی نژاد که این بلا سر مردم آوردید امید واریم یک روز برسه که به عنوان خیانت کنندگان محاکمه شوید
    • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      60 0
      باید بهش بگی هیچ کجای دنیا اقتصاددانی مثه شما ندارن که به یک رئیس جمهور خودسر مشاوره اشتباه بده تا همچین بلایی سر اقتصاد بیاره. اگه اونا هم یه دونه پژویان داشتند امروز به خاک سیاه نشسته بودند
    • بی نام IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      26 0
      اقای پژویان این طرح ها و افکار شما واقعا حیف هستند خواهشا این طرح ها رو به سایر کشورهای دنیا هم ارائه کنید تا دچار شکوفایی اقتصادی شوند حیفه این همه استعداد و تئوری ونظریه و...بلا استفاده بمونه و دیگر کشورها در فقر بمونن خواهشا صادر کنید این طرح ها را. ظلمه اگر فقط ما استفاده کنیم بقیه دنیا بی بهره بمانند.
  • بی نام RO ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    187 0
    این بابا مشاور احمدی نژاد بود خودش طرفدار یارانه بود و مثال میزد که همه جای دنیا ماهیانه به مردم پول میدن و ما هم میخواهیم همین کار رو بکنیم.... الان که طرح شکست خورده اومده میگه کجای دنیا هر ماه به مردم پول میدن .... این بابا یا از سایر کشورها اصلا خبر نداره که دارن هر ماه منظم پول میدن یا مردم را احمق فرض کرده ... همین بابا با این نظرات آبکیش در همه جا از خوردو و تجارت و قیمت گرفته تا یارانه و سود بانکی و ... پدر اقتصاد مملکت رو در آورده ....
    • بی نام A1 ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      30 1
      هیچ کدام از کشورهای نفت خیز دنیاهم مثل مردم ایران بااین وضعیت زندگی نمیکنند.پولهای مردم کجامیرود؟آیابیت‌المال بااحازه‌ی مردم هزینه نیشود؟ تروت ملی کجامیرود؟
  • بی نام A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    175 1
    آقای پژویان از شما بعیده اینقدر کم اطلاعی باشید .مگه چند وقت پیش همه پرسی در سوئیس برگزار نکردن که در صورت تمایل مردم به انها سر ماه نه 45500 بلکه چیزی حدود دوتا سه میلیون تومان معادل پول ما بهشون بدن ؟ولی مردم اونجا انقدر به سیستمشون اعتماد دارن و میدونن حاکمیتشون هر قدمی برداره جز برای رفاه اونا نیست بهمین خاطر گفتن نمیخواییم.اقای پژویان شما ما رو با دنیا مقایسه نکن.این رو بهم از دنیا فرمایید هیج جای دنیا یه قوطی حلبی رو 4چرخ زیرش نمیندازن و به مردمشون 25 میلیون قالب کنن.لطفا هر وقت از دنیا صحبت میکنی از همه چیز دنیا بگید
  • ممل EU ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    145 0
    یکی از کسانی که پیش نهاد پرداخت یارانه را به دولت احمدی نزاد دادخودت بودی .پوست خربزه کذاشتی زیر پاش که تا ابد باید برود..
  • علي A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    102 0
    كيه كه قبول كنه مردم ما تقريباً هيچ كدومشون از دريافت يارانه انصراف نخواهند داد. دولت احمدي نژاد هم نميبايست اين كار رو ميكرد. هنوز هم كه هنوزه مردمي هستن كه منتظرن احمدي نژاد برگرده و يارانه شونو زياد كنه
  • سیدجواد DE ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    بند کردین یه یارانه 45هزاری درحالیکه .اختلاسهای میلیاردی رر کشور رخ میده .حالا هدا پدر احمدی نزادو بیانرزه که یه مبلعی به مردم میداد شما چی از موقعی که دولت تدبیر اومده تدبیر مردم مرده
  • بی نام A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    94 3
    ندن که بره تو صندوق پاک ترین دولت؟
  • بی نام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    46 2
    مقداری پول در حساب سرپرست خانواده ها باشد فقط وام بردارند. پول توجیبی باشد.
  • بی نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    65 2
    همه کشورها یارانه میدهند. استاد،سوسیس، امریکا کشورهای پایین ایران، المان و...یارانه می دن
    • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      24 0
      سوسیس؟؟؟؟؟؟؟
    • من من IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
      0 2
      البته که همه کشورها یارانه عمومی نمیدن : چیزی که شما شنیدید طرحهای خاصه.. یعنی توی امریکا برنامه کمک غذایی وجود داره و نزدیک 20 میلیون نفر هم استفاده می کنن... تو کشورهای اروپای غربی به ازای داشتن فرزند برای بازه زمانی مشخصی بهت کمک هزینه پرداخت میشه یا از میزان مالیاتت کسر میشه... طرح های تشویقی یادی بصورت ریفاند مالیات وجود داره ... اما اینکه به همه کشور مبلغی بطور مشخص توزیع بشه ..نه.. حداقل در 20 کشور اول دنیا ...
  • رضا US ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    114 0
    برو عمو که تئوریسین دولت قبل بودی. کجای دنیا این تورم ایران را دارند. کجای دنیا یک شبه دلار سه برابر میشه.بنزین را 10 برابر کردند حالا میفرمایند یارانه نگیرید
  • بی نام A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    88 0
    شما و شاگردانتون نظریه پردازی فرمودید و نتایجش این شد حالا طلب کار هستید
  • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    80 24
    شما حساب بانکی ات را از بیت المال پر کردی من یک باستان شناس با 5 سرعائله خادم هنرایران از دهم برج جیبم خالی است.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    97 0
    شما بگو چرا این آش رو برای کشور پختی؟ کی بود کی بود من نبودم بازی درنیارید.
  • سعید A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    76 4
    هیچ جای دنیا با این منابع نفت، گاز و معادن و دریا بالا و پایین و جنگل مردم اینجوری تو فشار نیست، یارانه توهین به ملت ایرانه، با این سرمایه های ایران باید حداقل به هر ایرانی باید ده میلیون تومان در هر ماه بدن تازه اونم با عزت و سرپایین
    • رضا8 A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      19 4
      سلام.عذرخواهی میکنم. ولی با چه حسابی ماهی 10 میلیون؟ لطفا از این توهمات خارج شید وگرنه تا ابد اوضاعمون همین میمونه
  • بی نام A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    100 0
    شما همون کلیپ های مناظرتون که پر از پرخاشگری و توهینه و نشان از علم سرشارتون داره ثابت میکنه که بهتره فقط و فقط توی دانشگاه حرف بزنید.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    84 1
    چناب پژویان ظاهرا یه چیزی هم به شما بدهکار شده ایم. برای بنده واقعا جای تعجب هست که چطور ممکنه یک ادم اقتصاد خوانده انقدر روی این طرح هدفمندی اصرار کند تا اجرا شود و وضعیت جامعه هم به این صورت دراید خیلی تعجب اور هست که قبول نمی کنید این طرح طرح شما بود و باعث فقیرتر شدن جامعه شدید. متاسفانه اساتید دانشگاه هر وقت امدند پیشنهادی دادند و اجرا کردند به ضرر مردم تمام شد. الام هم دنبال این هستید همین چند غازی که مردم سر برج به دستشون میرسه که بخشی از هزینه سرسام اور این طرح را باهاش میدهند را هم حذف کنید. شما طرحتون از اول اشتباله بود این طرح ها در جامعه ما جواب نمیداد نباید اجرا میشد الان هم شکست خورده این طرح ولی باز ادامه داره همه چیز چندین برابر شد و جیب مردم هم خالی شد
  • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    73 0
    یارانه خوبه. الان یعنی با پیار 5 تومنی میشه یارانه 9 کیلو پیاز.خخخخخخخخخخ
  • روحيه RO ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    73 0
    هيچ جاي دنيا هم به انواع و اقسام بهانه هاي واهي ، سر ماه دست تو جيب مردم نمي كنند ، اگر اينجا سر ماه پول ميدهند تحت انواع مختلف اونو و به مراتب بيشتر بيرون مي كشند ، طرحهاي اقتصادي شما رو هنوز مردم دارند جورشو ميكشند
  • بی نام A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    59 1
    با سلام این اقای عضو دانشگاه انگار خبر نداره که یه عده اگه یارانه نگیرن از گرسنگی می میرن.چرا جای گرم نشستی و خبر از جایی نداری و اظهار نظر میفرمایی
  • بی نام RO ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    52 1
    نفست از جای گرم بلند میشه تا اساتیدی مثل شما هستند باید حال و روز مردم این باشه...بله هیچ کجای دنیا سرماه پول به مردم پرداخت نمیکنند اما به قول شما در یک کشوری با این منابع عظیم و فراوان مردمش با فقر و بدبختی زندگی نمیکنند چندر غاز به مردم میدین هر ماه یه بهونه میارین که قطع کنید راست میگید قیمتهارو برگردونید سرجای اولش جلوی کلاهبرداری های میلیاردی رو بگیرید مردم هم صدقه نمیگیرند
  • بی نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    15 0
    جناب این طرحی که شما پیشنهاد دادین و روی اجراش هم تاکید زیادی داشتین شکست خورده شما بهتره از داخل کتاب اقتصاد کلان بیرون بیایید سری به شهرکهای صنعتی بزنید همه رو تعطیل کردید با این تفکرات. عزیز من اقتصاد که فقط تئوری و فرمول و..نیست هزار تا فاکتور باید در نظر گرفته بشه بعد یک فرد اقتصاددان بیاد نسخه تجویز کند برای جامعه شما هم تشخیصت و هم تجویزت هر دو اشتباه بود اقتصاد ما رو هم کلا گفتید چراحی می کنیم چراحی کردید بیمار دیگه به هوش نیامد این رو اعداد و ارقام میگن شما از 90 تا الان یا رکود تورمی ایجاد کردید یا رکود و باعث حیرت بنده هست که یک کلام نمیفرمایید که اشتباه کردم من نمیدونم دیگه چه اتفاقی باید بیفته؟ طرح شما یک شکست بسیار فجیع برای کل اقتصاد بود الان هم تبعاتش ادامه داره
  • محمد IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    15 0
    یادمه همین آقای پژویان زمان احمدی نژاد اومد توی تلویزیون گفت وزیر اقتصاد از شاگردام بوده. هرچی گفتی عمل کردن حالا میگی یارانه رو قطع کنن؟ شما اصلا میدونی گرونی یعنی چی؟
  • زورو A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    18 1
    هیچ کجای دنیا هم یک شبه اتومبیل و اقلام خورد و خوراک و فیش های انرژی و ... چند برابر نمی شود... شاید ما بتوانیم به شما در دنیا نمونه ای معرفی کنیم که نه حالا حتمن سرماه ولی در ماه به شهروندان کمک های حمایتی بشود ولی شما محال است محال محال است بتوانید کشوری رو معرفی کنید که قیمت یک خودرواش یک شبه 2برابر بشود ... برای نمونه : پراید 8 میلیونی شد 19 میلیون فقط مانده برای مصرف اکسیژن از مردم پول بگیرید. خدا خیرتون بده
  • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    15 0
    با ندادن 45500 مشکل کشور حل می شود مشکل اصلی جای دیگر است مدیریت ناکارآمد و بی کفایت کشور این حال روز را برای مردم بوجود آورده . هزینه سوخت و انرزی و آب و برق رو شما با کشور های اروپایی محاسبه می کنید مگر درآمد و امکانات مردم مثل اروپایی ها و کشورهای حاشیه خلیج فارس است اگر خودروهای ما مثل آنها استاندارد و بروز و کم مصرف بود مصرف سوخت کشور نصف می شد و این هم مصرف سوخت کشور نبود . خودرو پر مصرف و غیر استاندارد تولید می کنید با قیمت چندین برابر به مردم می فروشید و هزینه مصرف زیاد سوخت آن را هم با زیاد کردن قیمت بنزین می خواهید کنترل کنید
  • سامان A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    17 0
    حرف شما مغز متفکر درست.پس بیایید وضعیت اقتصادی رو به قبل از سال 90 برگردونید ما خودمون از جیب به شما یارانه میدیم.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    1 19
    احمدی نژاد چند تا کار خوب و مثبت انجام داد. یکیش مسکن مهر بود و دیگری همین یارانه بود. در کشوری که پول نفت ناعادلانه غارت میشه همان به که بصورت عای الراس بین نردم توزیع بشه. توجه کنید که اثر تورمی این دو روش یکسان است. چون ارز یکسانی وارد چرخه پولی میشود و فقط توزیعش متفاوت میشود.
    • بی نام A1 ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      13 0
      اینم یه استاد اقتصاد دیگه... شماها نابغه اید
  • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    20 0
    این اساتید اقتصادی که من میشناسم بعید میدونم دست از این تفکرات و این کارها بردارند و تا اقتصاد کامل تعطیل نشه و قحطی نیاد ول کن نخواهند بود. یعنی زمانی ول میکنن که کل کشور رو به قحطی کشونده باشند قیمت تمام اجناس و کالاها رو از 89 که اینو اجرا کردن چند برابر کردن یه دونه تن ماهی 1200 بود الان شده 6000 نوشابه خانواده 600 یا 500 بود رسوندش به 2500 تا 3000 برنج من یادمه کیلیویی 800 و 700 هم گیر میومد الان قیمتش رو نمیشه بیان کرد دلار 900 تومنی رو رسودن به 4000 و نون سنگک 200 تومنی رو به 1000 تا 1500 رسوندن هنوز هم دست بردار نیستن. تمام ابمیو ها شده اب و شکر . ظروف روغن مایع رو کوچیکتر کردن هر بطری رو میفروشن 6000 تومن سال 88 این روغنها 900 تومن بود تازه بطری روغن رو هم کوچیکترش کردن
  • رضا A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    9 0
    این آقای پژویان به نمایندگی از طیف اقتصاددانان نو لیبرال یعنی آقای طبیبیان،‌غنی نژاد، روغنی زنجانی و... به دولت احمدی نژاد رفت و مشاور یارانه ها شد تا پروژه نیمه تمام دوران تعدیل را تمام کند. بهتر است بخوانیم که رفت تا ضربه تعدیل را کامل کند. حالا آمده و می گوید اشتباه است. این نو لیبرال های ایرانی بزرگ ترین خیانت ها را در حق کشور کرده اند
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    8 0
    یه دونه از این ادمها برا یک کشور کافیه که کل اقتصادش رو تخریب کنن از این استادها زیاد داریم طرف جزوه میخونه و درس خونده فکر میکنه چون دکتر شده به همه زوایای اقتصاد وارده بعد میاد این فاجعه رو رقم میزنه و حاضر هم نیست دست برداره ول کن ماچرا نمیشه نتیجه در دانشگاه ماندن و انتگرال گیری و...از این بهتر نمیشه من مطمئنم خرید خونه رو هم خودش انجام نمیده که بره بپرسه چه خبره چی شده از هیچ کجا خبر نداره حقوق بگیر دولت هم هست رکود بشه یا نشه حقوقش رو سر برج دریافت میکنه. نمیدونه نان دونه ای چنده برنج کیلو چنده کاش در یک برنامه زنده یک مجری چند قلم جنس رو ازش میپرسید ببینیم قیمت ها رو میدونه یا نه. از شاهکارهای دیگه ایشون چند برابر کردن قیمت خودرو بود
  • بی نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    6 0
    تقلید و اجرای دستوری طرح شوک درمانی اقتصادی به سبک گایدار و رفقا به دست قصابی که فکر می کرد رسالت جراحی اقتصاد بیمار ایران را دارد باید هم به این انتقادها از افکار نسنجیده بینجامد.خلاصه فرمایشات حامیان سینه چاک طرح به اصطلاح هدفمندی یارانه ها را روی کاغد پاپیروس خشک خشک به خورد این به اصطلاح اساتید باید داد تا از این به بعد با تامل و تفکر از خود تئوری صادر نمایند.حماقت عده ای با سه طرح یارانه نقدی،مسکن مهر و توزیع سهام عدالت عمده توان مالی و اقتصادی کشور را نابود کرد. دادگاه بین المللی متشکل از اقتصاد دانان مستقل و فهیم ایجاد و تمامی حامیان را علنی محاکمه کنید من جمله کسانی که با توسل به پوپولیسم هنوز می ترسند بگویند اشتباهی قانون وضع و غلط اجرا کردیم و جرات لغو آن را هم نداریم...
  • بی نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    4 3
    سلام بر همه آنهایی که از روی دلسوزی و خیلی کارشناسانه نظرشون را میگن ، و اما یارانه برداشته بشه خوبه ، ولی همانطور که اجرا شد همانطور برداشته بشه ، اگر سخته باید اول یک تصمیم صحیح برای مشکلات ایجاد شده و یا ممکنه بعدا ایجاد بشه ، بگیرند بعد عملی کنند نه اینکه دوباره بر دارند و وضع از این هم که هست بدتر بشه
  • بی نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    15 2
    این آقای به اصطلاح اقتصاد دان هیچ خبری از سایر کشورها ندارند. متاسفانه گند بالاآورده و می خواهد توجیه کند.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    10 1
    این دولت فقط تونست پول اب و برق و گاز را اضافه کنه کاش این دولت هم یه هنری داشت
  • بی نام A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    11 1
    پس چی بدن؟؟ این همه گاز نفت اب و غیره خده داده ولی بازم کم هست برای تو و دیگران الانم پول میخای
  • بی نام A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    11 1
    یارانه که چند ساله همون 45000 تومنه .. تا 5 سال دیگه اگه به همین منوال پرداخت بشه یعنی خود به خود قطع شده
  • بی نام IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    10 0
    در مملکت ما عالمتر ودانشمندتر از ایشان نیست؟واقعا ارزش پراید را باید این اعجوبه تعیین کند
  • سعید A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    7 1
    هیچ جای دنیا هم یک شبه تورم 1000 درصد نشد .
  • بی نام IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    13 2
    به ایشان بفرمایید هیچ کجای دنیا ولی فقیه حاکم نیست.
  • عادل A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    7 1
    جناب پژویان دولت میزان حقوق کارمندان را به سطح سال 57 برساند ..همچنین قیمت اجناس را..... بعد یارانه را قطع کنند... بنده اگر دولت اینکار را انجام بدهد یارانه های 2 سال گذشته را هم عودت میدهم.... حقوق و قیمتها هم با یک تناسب ساده از قیمت دلار و ریال هم بسادگی قابل محاسبه هست... نه؟.... پس میخواهید با این حقوقهای افتضاح هزینه ی 2 و 3 برابر شده ی آب و برق و گاز رو بپردازیم و تا پایان ماه بعدی بجای نان خورشت دل ضعفا میل کنیم؟... عزیزم به خودت نگاه نکن که ماهی 10 بیست میلیون درامد داری..هستند مردمی که با 1 میلیون در ماه با سیلی صورت خود را سرخ نگاه میدارند
  • بی نام A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    8 0
    سرماه نمیدن 26 ماه بعد میدن
  • حمیدرضا A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    10 0
    قربون کلامت؛ بی زحمت قیمت آب و برق و گاز و غذا رو به وضع قبل یارانه ها برگردون؛ یارانه رو هم قطع کن تا مشکلات حل بشه. چرا ما تاوان بدیم؟ شما با حقوق هیئت علمی قطعاً مشکلی نداری و نیازی به یارانه نداری. خبرآنلاین عزیز، لطفاً منتشر کن. ما همه با احمدی نژاد و کارهاش مشکل داریم؛ شما لطفاً اینقدر برای بیان آنچه عیان است؛ مصاحبه راه نندازید. چرا جلوی پرداخت های کلان پاداش گرفته نشه؟ چرا خودروی خوب خارجی سوار نشیم؟ چرا...؟
  • بی نام A1 ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    12 0
    45 تومن سال 89 الان حدودا ارزشش 9 هزار تومنه قیمتها 5 برابر شده
  • بی نام A1 ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    8 0
    اینو راست میگه ما سر ماه پول نمیگیریم هر دو هفته یکبار پول میگیرم تو لندن
  • بی نام A1 ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    10 0
    جناب پژویان هزار نکتهٔ باریک‌تر ز مو این‌جاست, نه هر که سر بتراشد قلندری داند
  • بی نام IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    18 1
    آخه خجالتم خوب چیزی هست مملکت رو یکجا دارین میکشین بالا واسه این45000تومان جونتون داره بالا میاد
  • بی نام A1 ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    11 1
    با این برنامه ای که این اقای استاد رو سر اقتصاد پیاده کرد همینکه هنوز زنده هستیم خودش خیلیه ایشون هم میتونه در خاطرات خودش بنویسه که بدترین برنامه رو روی اقتصاد ایران پیاده کردم ولی از بین نرفت و هنوز بخشی از اون فعاله و دیگه نمیدونم چه کاری باید میکردم که اقتصاد کامل از بین بره و نتیجه میگیرم که اقتصاد ایران بسیار سخت جان هست و مقاله منتشر کنه و اقتصادهای جهان را به دو دسته سخت جان و شکننده تقسیم کنه فیلمی داریم بخدا با این مدرسین عزیز دانشگاه فکر میکنن هر چی در تدوری گفته شده رو راحت میشه اینجا اجرا کرد ادم یاد کارتون قدیمی تنسی تاکسیدو میندازه
  • بی نام DE ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    14 0
    همه کشورهای پیشرفته سر ماه به ندارها پول میدن اونم نه ماهی ده یورو بلکه ماهی پونصد تا هزار یورو . البته محل تأمین بودجش هم معلومه مالیات ثروتمندان و ژن خوب ها
  • بی نام A1 ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    2 0
    رکود، تورم، بی ارزش شدن پول ملی، افزایش هزینه های مردم، افزایش هزینه های تولید و به صرفه نبودن تولید برخی از فجایعی است که پیشنهاد این استاد بزرگوار برای اقتصاد به ارمغان آورد پاسخگو هم نیست میگوییم کی بود؟ میفرماید من نبودم و...مشروح همه بیانالت ایشون هم در اینترنت وجوده که حتی تهدید کرده بود این هدفمندی انجام نشه خودکشی باید کرد و...این هم نتیجه اصرار بر یک تفکر غلط . برخی جاها من دیدم نون رو هم مردم پول ندارن بخرن نسیه میخرن. ممکنه یک تفکری در تئوری خوب جواب داده در یک کشور دیگه ولی لزوما اون اتوری اون تفکر اون ایده درمان مشکلات ما ممکنه نباشه و حتی سم باشه برای اقتصاد ما حالا ایشون به این 40 تومن گیر داده خب بزرگوار این 40 تومن هم گرفته بشه که همون یه ذره قدرت خرید هم از بین میره دیگه
  • عطا A1 ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    4 0
    بابا بعضی ها چقدر پر رو هستند مثل گربه مرتضی علی میمانند هرجور بندازیشان هوا چهار دست و پا میآیند پایین
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    2 5
    من همیشه میگردم ببینم بیشترین منفی رو کدوم نظر خورده میفهمم بهترین نظر همونه
  • بی نام A1 ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    6 0
    به اسم جراحی اقتصاد اومد و اقتصاد رو سلاخی کرد در واقع ایشون به نوعی قصاب هستند. الان هم رو لاشه اقتصاد نشسته داره باز تئوری میبافه حاجی اقتصاد دیگه از بین رفت دنبال چی هستی؟ دست بردار
  • بی نام A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۳
    2 0
    اقای جمشید پژویان عزیز در واقع شما با این دارویی که تجویز فرمودید بیماری را از بین بردید الان دیگه این گریه و زاری ها بی فایده است پدرجان
  • بی نام A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    3 0
    استاد مسلم تخریب اقتصاد. به خاک سیاه نشاننده اقتصاد ایران پروفسور بزرگ