«جریان شناسی انتقادی عرفان های نوظهور» در گام اول، نظام فکری و پیام عمده جریان های عرفانی را جمع بندی کرده و در گام دوم، نقاط غیر قابل دفاع در مبانی یا نتایج سوء فردی و اجتماعی آموزه های آنها برای مخاطب تبیین می کند.

به گزارش خبرآنلاین، چاپ چهارم کتاب «جریان شناسی انتقادی عرفان های نوظهور» نوشته حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. این کتاب در دو بخش و هشت فصل به جریان شناسی عرفان های نوظهور می پردازد.

نویسنده در بخش اول که سه فصل کتاب را شامل می شود افکار «سای بابا»، «وین دایر»، «کریشنا مورتی»، «مرلین منسون»، «دالایی لاما» را نقد می کند و بررسی تطبیقی شش مکتب عرفانی شمینیسم، تائوئیسم، بودیسم، هندوئیسم، عرفان مسیحی و عرفان اسلامی را به خواننده ارایه می دهد. در بخش دوم کتاب، معنویت گرایی پست مدرن را مورد توجه قرار گرفته است و نویسنده به نقد عرفان «تی.ام»، اندیشه «اوشو»، افسانه معنویت «پائولو کوئیلو»، عرفان «فالون دافا» و عرفان «سرخ پوستی» پرداخته است.
 
در بخشی از این کتاب می خوانیم: «توسعه ابعاد مادی زندگی در جوامع مدرن نتوانسته است از میزان احساس نیاز ریشه دار و همیشگی انسان زمانه ما به معنویت خواهی بکاهد.اکنون پس از سال ها غفلت از این نیاز فطری، مدتی است که به اقتضای بازار گرم تقاضای معنویت جویی، عرضه این متاع نیز رو به فزونی گذارده،به گونه ای که بازار جهانی فرهنگ، امروزه برای ذائقه تنوع خواه و سلیقه های رنگارنگ انسان دوره ما، نسخه های متنوع و جذابی می پیچد تا رضایت مشتریان را هر چه بیشتر حاصل آورد».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 69456

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =