۰ نفر
۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۱

این حرف که باید از سود سپرده‌ها در ایران هم مالیات گرفت، منطقی است اما سال‌های سال است که چنین مالیاتی از مردم دریافت نشده و وضع یک‌باره و بدون زمینه‌سازی آن اختلال ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از اتاق تهران، سیدبهاءالدین حسینی هاشمی تحلیلگر بانکی در یادداشت خود نوشت:

از ابتدای تأسیس بانک در ایران سود سپرده‌های بانکی از مالیات معاف اعلام شد. طی این سال‌ها فرض بر پرداخت مالیات پول سپرده‌ها پیش از سپرده‌گذاری بوده به این معنا که مردم درآمدی را که پیشتر مالیات آن را پرداخت کردند در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند پس سود این سپرده‌ها از مالیات معاف است.

با توجه به فرهنگ مردم کشور ما و باور عمومی بیشتر دست‌اندرکاران اقتصادی کشور از عدم وضع مالیات بر سود سپرده‌های بانکی دفاع کردند اگر مالیات بر سود سپرده دوباره مطرح شود، ممکن است به اختلال در بازار پولی کشور و نگرانی در سپرده‌گذاران بینجامد. در این شرایط سپرده‌گذاران از سود سپرده‌ها صرفه نظر می‌کنند  و تلاش می‌کنند خودشان در کسب‌وکار پولشان را به خدمت بگیرند. از سوی دیگر اجرای این طرح فضا را برای فعالیت بیشتر دلالان و واسطه گران فراهم می‌کند یا اینکه بعضی بانک‌ها برای جذب سپرده‌های مردم به روش‌های مختلفی روی بیاورند یا پرداخت مالیات سود سپرده را خودشان تقبل کنند. به نظر من درهرصورت اجرای این طرح در فضای فعلی کشور به اختلال در بازار پولی می‌انجامد.

در ماه‌های گذشته طرح دریافت مالیات از سود سپرده‌ها با جدیت مطرح نشده است. از سوی دیگر اجرای چنین طرح‌هایی نیاز به طرح و تصویب در مجلس و تائید شورای نگهبان دارد. دریافت مالیات از سود سپرده‌ها باید قانون شود و پیش از آن وزارت اقتصاد دارایی لایحه را تهیه‌کرده و پس از بررسی‌ها به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و پس‌ازآن ابلاغ شود. درواقع اجرای این طرح به طی یک فرایند پیچیده و طولانی نیاز دارد و البته مدافعان زیادی هم بین نمایندگان مجلس، بانک‌ها و دست‌اندرکاران اقتصادی ندارد.

در بعضی کشورهای توسعه‌یافته به‌ویژه در اروپا مالیات بر سود سپرده‌های بانکی برقرار است اما در آن کشورها چند دلیل باعث عدم اعتراض مردم شده است. اول اینکه درصد مالیات در این کشورها بسیار پایین است و دوم، مردم نتیجه پرداخت مالیات را از طریق دریافت خدمات ملموس می‌بینند بنابراین اعتراضی به دریافت مالیات از سود سپرده‌ها ندارند. ما پیش از برقراری هر نوع مالیات جدید بر سپرده‌های بانکی باید فرهنگ‌سازی کنیم. مردم ایران باید با عواید حاصل از پرداخت مالیات آشنا شوند. مالیات بر سود سپرده در شهرهای کوچک و بزرگ نباید یکسان باشد. ازنظر منطقی و اصول کشورداری سود سپرده‌های بانکی یک درآمد است و هر درآمدی مشمول مالیات است. این حرف که باید از سود سپرده‌ها در ایران هم مالیات گرفت، منطقی است اما سال‌های سال است که چنین مالیاتی از مردم دریافت نشده و وضع یک‌باره و بدون زمینه‌سازی آن اختلال ایجاد می‌کند.

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 694921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    14 1
    فقط همین جا مانده که دولت دستش را در جیب مردم بکند تا با خروج سرمایه از بانک ها ، بهای ارز و اجاره و سایر چیزها بیش از این سر به فلک بکشد .
  • نادر A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    16 0
    من نمیدونم چرا بیخیال سپرده بانکی نمیشن بابا به خدا مشکل جای دیگست به خدا خیلی از مردم این سپرده ها خرجیه زندگیشونه تورو به خدا بیخیال این مقوله بشید انقدر به مردم استرس ندید
  • علی GB ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    14 0
    این کار غلط و ناعادلانه است. چون ممکن است فردی دارای خانه، ویلا و ماشین باشد و برای هیچکدام مالیات نمیدهد. و فرد دیگری مثلا 100 میلیون دارایی در بانک دارد که باید مالیات آن را هم بدهد این بی عدالتی است. مالیات باید بر تمام دارایی باشد نه صرفا سپرده بانکی...
  • بی نام IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    13 0
    مالیات سود سپرده برای جوامع مدرن و پیشرفته است نه برای جهان سوم و اقتصاد مریض ما که هنوز نمدانیم اقتصاد علم است و چیزی به اسم اقتصاد اسلامی بانک اسلامی و...وجود ندارد ما هنوز در مورد مسایلی با هم اختلاف داریم که 200سال پیش در جهان مدرن حل شده است بعد یک بخش از اقتصاد اونا که به ضرر مردم و به نفع دولت هست را هر از گاهی علم میکنید میگید تو امریکا اروپا اینجوریه اخه برادر من تو اونجا مردم این مشکلاتی که ما داریم براشون جوکه طرف حجابشو برمیداره اینجا یک هفته تحلیل میکنن هنوز بحث میکنیم زن تو کابینه باشه یا نه هنوز حذب نداریم بعد میگیم دموکراسی داریم
  • بی نام A1 ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    14 0
    سودو کم کنید خوب چرا مالیات میگیریدکشوری که این همه منابع و نفت و سنگ و موقعیت استراتژیک و .... داره که نباید این همه دستش تو جیب ملت باشه
  • رضا ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    5 2
    ما متوجه نشديم دين ما توي ايران از چي پيروي ميكنيم . در اسلام سود و ربا حرام است واين كه اصلا سود پرداخت ميكنند ، در اصل حرام است .
  • بی نام IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    10 0
    همه مردم ایران میدونن مالیت صرف اختلاس میشود ببنید بیمه در ایران هیچ مفهومی ندارد این همه بیمه به اضافه بیمه تکمیلی هم میدیم ولی کمترین خدمات از بیمه نمیگیریم کلا 3چیز در جمهوری اسلامی فایده ای برای مردم ندارد 1 بیمه ومالیات 2 رای دادن 3 گارانتی خصوصاً گارانتی ایران خودرو هیچ وقت برای این 3چیز نباید تو ایران وقت گذاشت وهزینه کرد و....
  • بی نام A1 ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    9 0
    زمان اقای هاشمی مالیات بر سود سپرده برداشته شد تا مردم پولشون را به جای ربا خواری در بازار در بانک ها سپرده کنند ،امیدوارم دولت به جای دخالت در سپرد های مردم و هر روز سرو ته ان را به نحوی به سود خودش بزنه،بهتره قوانینی وضع کنه که سرمایه تولید کننده در صورت ورشکستگی یا تعطیل تولیدی هدر نرفته و تضمین شود نه اینکه هر روز دایره انتخاب مردم را تنگ تر کندمردم از گرانی های هروزه اجنای داخلی و خارجی گله دارند اما دولت در حال تفکر در مورد چپاول بیشتر مرد استاول خود و مدیران پر توقع و نجومی بگیر و بهشت کار برای اقازاده های بی هنرتان دست از سر مردم بردارید تا جایی برای مدیران بیکار و خوشفکر باز شود چه کسی حکم کرده یا چه قانونی وجود دارد که اقوام و نور چشمی ها . اقازاده ها و ...باید همیشه مدیر باشید؟
  • بی نام IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    5 0
    این چیزای الکی رو بدعت نکنید
  • reza RU ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    2 0
    رابین هود کجایی دقیقا کجایی