ایسنا نوشت: در حالی که با اقدام اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت در توقف ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو برخی واردکنندگان با هدف فشار بر این وزارتخانه از توقف واردات و افزایش قیمت خودروهای وارداتی سخن می‌گویند قائم‌مقام این وزارتخانه به این فضاسازی‌ها واکنش نشان داده و تاکید کرد که واردات خودرو همچنان ادامه داشته و با توجه به افزایش شدید واردات، قیمت خودروهای وارداتی نه افزایش بلکه باید کاهش یابد.

در سه ماهه نخست امسال واردات خودرو رشد بیش از ۱۳۰ درصدی داشت. رشد شدید واردات خودرو موجب شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی واردات خودرو، ثبت سفارش جدید برای واردات این محصولات را تا زمان تصویب نهایی طرح "ساماندهی واردات خودرو" در هیات دولت، متوقف کند هرچند که واردات خودرو براساس ثبت سفارش‌های پیشین همچنان ادامه دارد.

به دنبال این اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت اما برخی واردکنندگان خودرو به دلیل به خطر افتادن منافعشان به تکاپو افتاده و تلاش کردند به این وزارتخانه فشار بیاورند تا ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو را از سر بگیرد به همین دلیل در گفت‌وگوهایی عنوان کردند که به دلیل توقف ثبت سفارش، واردات خودرو متوقف شده و این موضوع باعث کاهش عرضه و به دنبال آن افزایش قیمت‌ها در بازار شده و خواهد شد.

جوسازی واردکنندگان خودرو برای ملتهب نشان دادن بازار خودروهای وارداتی و مطرح کردن احتمال افزایش قیمت‌ها به دلیل توقف واردات موجب شد تا قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت شخصا وارد عمل شده و با رد ادعاهای واردکنندگان خودرو تاکید کند که از یک سو واردات خودرو از محل ثبت سفارش‌های پیشین همچنان ادامه داشته و متوقف نشده است و از سوی دیگر با توجه به افزایش قابل توجه واردات، قیمت خودروهای وارداتی نه افزایش بلکه باید کاهش یابد.

مجتبی خسروتاج در این زمینه اظهار کرد:" با ثبت سفارشات اواخر سال گذشته و چهار ماه ابتدایی سال جاری، حداقل تا شش ماه آینده از محل این ثبت سفارشات واردات خودرو به کشور در جریان هست و خواهد بود".

وی ادامه داد:" توقف ثبت سفارش جدید واردات خودرو به معنی توقف واردات نیست... آنچه در حال حاضر وارد می‌شود ناشی از ثبت سفارش اواخر سال گذشته و چهار ماهه اول سال جاری است و تا دی ماه سال جاری نیز فرصت ورود آن وجود دارد".

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت تاکید کرد:" خریداران خودرو آگاه باشند که محدودیتی در واردات خودرو از محل ثبت سفارشات قبلی وجود ندارد و آنچه در چهار ماهه اول امسال ثبت سفارش شده به مراتب بالاتر از ثبت سفارش دوره مشابه سال قبل است که در صورت واردات در شش ماه آتی می‌تواند منجر به کاهش قیمت‌ها شود زیرا عرضه نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز افزایش یافته است".

در این شرایط باید دید با شفاف‌سازی وزارت صنعت، معدن و تجارت و تاکید بر آزاد بودن و ادامه داشتن واردات خودرو، آیا واردکنندگان این محصول به التهاب‌آفرینی در بازار خودرو و تلاش برای افزایش قیمت‌ها پایان خواهند داد!؟.

39225

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    4 0
    النترا 2017 دوماه پیش 130 میلیون بود الان 155 میلیون قیمت زدند سایت های خرید و فروش ماشین
    • بی نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
      2 0
      مال پیر مرداست
  • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    2 0
    جالبه الان نگاه کردم دیدم قیمت کیو 5 اتوماتیک بنزینی با 12000 کیلومتر کارکرد 2016 تو آلمان 33000 یورو هستش
  • بی نام A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    3 0
    صنعت خودرو ما زمانی متحول میشه که از فضای رانتی خارج و فضای رقابتی و کاهش تعرفه واردات خودروهای خوب و کم مصرف اجرایی و امثال پراید و 405 از رده خارج شوند و قیمت گذاری مونتاژها عادلانه باشد انشاا...
  • بی نام A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    7 0
    اگر مونتاژکاری انتقال تکنولوژی داشت الان بعد از ۲۰ سال باید یه پلتفرم میداشتیم.
    • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
      0 2
      منکه راضی ام، هری ام بخوام میگم بابا برام از دوبی بیاره. خدا راضی باشه :
  • بی نام A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    8 0
    رکت های خودرو ساز به جای استفاده از افراد خبره و نابغه از اقوام و اشنایانشان در طراحی خودرو استفاده می کنند که بیسوادند و بیشتر به فکر پر کردن جیبشان هستند وگرنه ما خیلی مهندس و طراح خودرو عالی در سطح بین المللی داریم مثل نادر فقیه زاده که طراح بی ام و هست
  • بی نام A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    3 0
    وانتش را کی صادر می کنند؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    6 0
    وضع صنعت مملکت مثل اینه که یکی تو اتوبان نشسته پشت فرمون داره دنده عقب میره. فقط خدا کنه تریلی از پشت نزنه.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    2 0
    درخودروسازی یاهرصنعت دیگه هیچ عرض اندامی نداریم؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    0 0
    بقیه مردم می روند پول خرید مدل های لوکس و تجملی متول های بعضی مناطق را جفت و جور کنند.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    0 3
    صادرات به چه درد می خورد لاقل بینرن ایران مونتاژ کنند. دست دولت تدبیر و امبد درد نکنه ولی فقط شدیم مصرف کننده پس کی اینجا کارخانه احداث می کنند. ما فقط تولید صادراتی می خواهیم.
    • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
      2 0
      داداش این اعتماد به نفست من کشته
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    3 0
    ما که پولوشو نداریم
  • بی نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    1 0
    مشتی آهن پاره با قیمتهای نجومی. قیمت این لگنها که هیچ کجای دنیا مشتری نداره اندازه قیمت ماشینهای معروف مثل تویوتا و فورد و حتی بنز در سایر کشورهای اروپایی و آمریکاییه. واقعا چرا؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    1 1
    به ولله تو تمام چینیها هیچکدوم جک اس فایو نمیشه هم از کیفیت و خدمات پس از فروش و هم از نظر زیبایی و قیافه دوساله با هشتاد میلیون خریدمش داداشم هیوندا داره با بیش از دو برابر قیمت ماشین بنده یعنی حدود یکصد و هفتاد میلیون خریده هر دو رو سوار شدم نسبت به اون هیوندا از این جک اس فایو راضی ترم
  • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    0 2
    میگم اگر تعرفه خودرو برداشته بشه و مثلا قیمت خودروها نصف بشه اونوقت مثلا تو تهران هرکی یه خودرو میخره اونو کجا پارکش میکنه؟ الان که هر جوون تا یه مقدار پول گیرش میاد خونه که نمیتونه بخره. زودی میره ماشین میخره. اونوقت این ماشینا رو کجای این شهر جا میخان بدن
  • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    1 0
    بازار 80 میلیونی ایران
  • بی نام IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    3 0
    خودرو تیگوان در کانادا ۲۴هزاردلار هست که میشه ۷۲میلیون تومان.چه جور میشه که ۲۰۰میلیون حساب کردند
  • بی نام IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    0 0
    این آمار رو از کجا میارید واقعا؟ پورشه 918 مدل 2015؟؟ ایران؟؟ کاین 2500؟؟؟ کاملاً غیر واقعی است
  • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    2 0
    خودروی هیبریدی کمترین الودگی را دارند و باید واردات انها تسهیل شود
  • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    4 0
    مافیای صنعت و معدن و تجارت این کشور را هیچکس نمیتونه ساقط کنه حتی دولت تدبیر و امید
  • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    2 0
    کلا در ایران گارانتی.خدمات پس از فروش بی معنی هست.
  • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    0 0
    چه ماشین خارجی چه داخلی قرارداد ترکمنچایه.ماشینهای داخلی مگه چکار میکنن.از همه چیزش زدن.یه ۲۰۶گرفتم مدل ۹۵اینقدر مشکلات داره که حد نصاب نداره یه ۲۰۶مدل ۸۸هم دارم خیلی مشکلاتش کمتر از مدل ۹۵
  • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    1 0
    وقتی رقابت وحود نداشته باشه همین میشه
  • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    0 0
    یکی از نمایندگی هاش نزدیک خونه ی ما بود؛ همیشه از کنار آن می گذشتم و به دوستان به شوخی جدی می گفتم این ماشین ها به نظر دست دوم می آیند ... حالا با ابطال مجوز معلوم می شود احتمال کلاهبردار بودن و دست دوم بودن آن ها زیاد بوده. تحقیق کنند بعید نیست این فرضیه ثابت شود. مثل بعضی ها که ماشین هایی که مدت زمان کوتاهی در اروپا کارکرده را می آورند، لاستیک هایشان را عوض می کنند و بعضی کارهای دیگر و به اسم نو می فروشند... اساتید تقلب ایم ما هرچه بگوییم از بعضی از ما برمی اید. :
  • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    2 0
    كشور به اين بزرگي و قدرتمندي چرا بايد نتونه جلوي يك خودروساز متقلب يا يك موسسه غيرمجاز كه سرمايه مردم رو مي دزدد بگيرد، خودروسازي مگه كسب و كار كوچكي هست كه براحتي در ان كلاه برداري مي كنند
  • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    0 0
    من یکی از خودرو های برند کیا موتورز را دارم از شرکت اطلس خودرو خریداری کردم هنگام تحویل خودرو به خاطر مسایل بوجود آمده در مورد شماره گذاری خودرو ام را تقریبا با 2 ماه تاخیر گرفتم ولی در این مدت از خدمات بعد از فروشش نسبت به خودروهای داخلی رضایت بیشتری دارم هرچند به نظرم هنوز خیلی با استانداردهای حتی خود شرکت کیا موتورز فاصله دارند .
  • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    0 0
    خودرو خارجی ندارم اما فکر کنم غیر از چیبنیها بقیه خوب باشند
  • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    5 1
    خودرو های وارداتی را نمی دانم ولی خدمات خودرو های داخلی را می توانم بگویم تقریبا روزی نیست از خواب بیدار شویم و از خدای متعال خواهان فرا رساندن روز نابودی کامل صنعت خودروسازی داخلی را نداشته باشیم.
  • بی نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    3 0
    من هم خودروی داخلی دارم و داشتم و هم خودروی وارداتی ژاپنی... سطح خدمات اینها اصلا قابل قیاس نیست. قطعا از خدمات خودروی وارداتی رضایت دارم نه اینکه بی ایراد باشه ولی به نسبت خدمات داخلیها اینا تو اوج هستن از داخلیها که اصلا راضی نیستیم... اصلا از اینا سرویس نمی گیرم چون اعتمادمو بهشون از دست دادم