۰ نفر
۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
دولت ترکیه مورد اعتماد نیست

عجیب است که دولت ترکیه یک زمین باخته را بدون پرداخت هزینه های آن نه تنها می خواهد به زمین برد تبدیل کند بلکه بدنبال سهم خواهی و حتی بیرون راندن ایران از معادله خاورمیانه بود که موفق نشده است! سهم ترکیه در تخریب اوضاع منطقه با توهم نو عثمانیگری از تلاشهای مالی و تدارکاتی و سیاسی عربستان و قطر کمتر نیست. لذا سیاست خارجی ایران باید با دقت و ظرافت بیشتری نسبت به ترکیه و کم و کیف رابطه با این کشور به خرج دهد که در پایان بدهکار نشود! این سه کشور با شکست سیاست و اقداماتش در سوریه هر یک روشی در پیش گرفته اند. قطر و عربستان با هم سرشاخ شدند و ترکیه نیز خود را در صف اول مبارزه با داعش قرار داده است! گوئی حمایت، تدارکات، اعزام و کمک به جنگجویان وارداتی در سوریه را اصلا" خبر ندارد! یکی از مهمترین وظایف سیاست خارجی و رسانه ها بدهکار کردن ترکیه است تا متوجه وزن و ظرفیت خود در سیاست خارجی گردد. ان‌شاالل

سید علی کرمانی - سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به ترکیه نشان می‌دهد ترک‌ها دریافته‌اند حل موضوعات منطقه بدون حضور و همکاری جمهوری اسلامی معنا و مفهومی ندارد. این در حالی است که اردوغان بارها ثابت کرده تنها هدفش از همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه در موضوعات مختلف، سوءاستفاده‌های یک طرفه بوده است و اهمیتی برای منافع طرفین قائل نیست. سیاستمداری که ترکیه را به ورطه نابودی کشانده و این کشور را دچار بحران‌های مختلفی کرده است.
در همین ارتباط گفت‌وگویی با نصرت‌الله تاجیک، دیپلمات‌پیشین و تحلیل‌گر روابط بین‌الملل و منطقه انجام داده‌ایم که نقطه نظرات وی را در پی می‌خوانید

تحلیل و ارزیابی شما از سفر رئیس کل ستاد نیروهای مسلح به ترکیه چیست؟

نکته ای که در ابتدا باید بدان اشاره کنم این است که اصل گفت و گو بر پایه همکاری و هماهنگی با کشورهای موثر منطقه، اصلی منطقی و پذیرفته شده است. موضوعی که می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات منطقه باشد، به ویژه هم اکنون که شرایط نامناسبی بر منطقه حاکم شده است. من فکر می کنم در وضعیت فعلی منطقه، چنین اقدامی از سوی ایران و ترکیه را باید به فال نیک گرفت که می تواند منجر به همکاری های سازنده ای میان دو طرف در ارتباط با مسائل موجود شود. در عین حال موضوعی که نباید از خاطر مسئولان کشور فراموش شود، این است که حساسیت موقعیت زمانی و نقش تخریبی ترکیه در جریانات خاورمیانه و از جمله مسئله سوریه این نکته را ایجاب می کند که روابط خود با این کشور را با حساسیت بیشتر و با مد نظر قرار دادن ابعاد مختلف همکاری با آن ها پیگیری کنیم. سال های گذشته به ما نشان می دهد که دولتمردان ترکیه سیاست های باثباتی اتخاذ نمی کنند و ممکن است هر لحظه دست به تغییر سیاست های خود بزنند. به همین خاطر احتیاط ایجاب می کند که نباید اجازه داد ترک ها از همکاری های دو جانبه که تنها نیت آن حل مسائل منطقه خواهد بود، سوءاستفاده کنند. به نظر من این سفر در مقطع زمانی خوبی تنظیم نشده است. اگر به رفتار دولت ترکیه در قبال سفر رئیس کل ستاد نیروهای مسلح به این کشور نگاهی بیندازیم، شاهد خواهیم بود که چگونه پس از شروع سفر دولت ترکیه پوشش تبلیغاتی وسیعی بر روی آن انجام داد و در صدد سوءبهره برداری از آن برآمد. مسئله ای که دور از مسائل دیپلماتیک است و نشان می دهد ترک ها نگاهی سوءاستفاده گرایانه نسبت به تمامی این قضایا دارند. نکته مهم دیگری که نباید از آن غافل ماند این است که پس از اتمام سفر، اردوغان اعلام کرد این دیدارها با محوریت مبارزه با تروریسم و با مصداق مشخص کُردها صورت گرفته است. وی تروریسم را تنها به «پ.ک.ک» و کردهای عراق نسبت داد که این موضوع نشان می دهد دولت ترکیه چندان به دنبال مبارزه با تروریسم نبوده و صرفا قصد دارد از ایجاد چنین همکاری هایی در مسیر مقاصد و اهداف خود گام بردارد. چنین اتفاقاتی به هیچ روی به صلاح کشور نیست و مسئولان ما نباید در دام چنین سوءاستفاده هایی قرار گیرند. مسئولان ما بایاد به گونه ای عمل کنند که از همکاری ها بهره برداری ابزاری صورت نگیرد. دولت ترکیه بارها نشان داده کشور مورد اعتمادی نیست و سعی دارد همسایگان خود را شرایطی قرار دهد که بعدها بار آن بر دوش سیاست خارجی کشورهای مقابل قرار گیرد. از طرفی من گمان می کنم ترک ها به این سفر احتیاج داشتند و زمانی که کشوری به امری احتیاج دارد این سیاستمداران آن کشورند که باید رنج سفر و بار تبلیغی آن را بپذیرند تا جریان رسانه ای قابل کنترل و مدیریت باشد. متأسفانه در سفر اخیر مقام ایرانی به این کشور، با وجود آنکه این ترک ها بودند که به این همکاری ها و سفر نیاز مبرم داشتند، اما خودشان به ایران سفر نکردند و شرایط را به گونه ای رقم زدند و به شکلی از جنبه تبلیغاتی آن سوءاستفاده کردند که حال بار آن بر دوش ایران افتاده است. با توجه به بدبینی من به سیاست خارجی ترک ها و اعتقادم بر این مسئله که ترکیه در این مدت بیشتر از قدرت تخریبی خود در مقابل ایران استفاده کرده است، اگر زمانی به عنوان پیشنهاد کننده و مشورت دهنده قرار می گرفتم ترجیح من بر این بود که آن ها پیشقدم شوند. ترکیه پدیده ای را در مرزهای مشترک آغاز کرده و احساس من بر این است که باید از فواید مثبت این هماهنگی ها به نفع خود استفاده می بردیم.

به نظر شما تا چه اندازه ممکن است همکاری میان ایران و ترکیه در ارتباط با رفراندوم استقلال اقلیم کردستان باشد؟
این مسئله بحث و موضوعی ثانویه است. یکی از ابعاد مورد هماهنگی می تواند این موضوع باشد. آقای بارزانی و مسئولان اقلیم بیشتر به دنبال اخذ تضمین هستند و آن ها نیز می دانند که در این مقطع چنین اقدامی زمینه اجرایی ندارد. موضوع رفراندوم اقلیم کردستان عراق موضوعی تبلیغی و برای تضمین گرفتن از اروپا و آمریکاست. حتی به فرض وجود راسخ بودن کردهای اقلیم در ارتباط با برگزاری رفراندوم این مسئله نیز باید از طریق کانال های سیاسی پیگیری شود. این مسئله امری نظامی نیست و نباید از طریق نظامی به آن پرداخت.

اشاره کردید ترک ها همواره در قبال سیاست های ایران سوءاستفاده گرانه رفتار کرده اند، در حالی که مقامات ما رفتاری مداراجویانه داشته اند. در سال های گذشته نیز ترک ها بارها در مسائل داخلی ایران دخالت کرده و رفتارهای غیردیپلماتیک از خود نشان داده اند. به نظر شما آیا سیاست مبتنی بر مدارای مقامات ما می تواند پاسخ مناسبی بر سیاست های جاه طلبانه و خصمانه ترک ها باشد؟

متاسفانه سیاست های خارجی ایران به صورت بخشی و جزیره ای اداره می شود که این امر منجر به این شده تا نتوانیم از فرصت ها و ظرفیت های موجود به درستی بهره برداری کنیم. این در حالی است که دولت ترکیه می خواهد زمین باخته را به زمین برنده تبدیل کند. مسئولان ما نباید فراموش کنند که دولت ترکیه یکی از مهم ترین و بزرگ ترین حامیان جریان تروریستی داعش از ابتدای آغاز به کار این جریان در منطقه بود و امروز با وقاحت تمام آماری ارائه می کند که نشان دهنده مبارزه آن ها با داعش است. متاسفانه مقامات ما در این جریان از ما‌به‌ازای سیاست های غلط ترکیه امتیازی نگرفتند. سیاست خارجی ایران، نه از ترکیه، نه از قطر و نه از عربستان که بزرگ ترین لطمات و صدمات را در جریان جنگ سوریه به جبهه مقاومت وارد کرده اند، طلبکاری و مطالبه ای نداشته است.
منبع: روزنامه ستاره صبح کد خبر: ۱۰۶۳۳ |تاریخ : ۱۳۹۶/۶/۷ - شماره635

کد خبر 702256

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    37 46
    به خدا ای جمله شما : «یکی از مهمترین وظایف سیاست خارجی و رسانه ها بدهکار کردن ترکیه است تا متوجه وزن و ظرفیت خود در سیاست خارجی گردد.» خیلی خنده داره در فضای مجرد و دور افتاده از نظام جهانی، رسانه های ایران جز نوشتن به فارسی برای ایرانی های داخل کشور کار دیگری هم از دستشان مگر بر می آید، وقتی دنیا به حرف شما اهمیت نمی دهد شما هی برای ملت خودتان در بوق و کرنا کنید چه فایده ای دارد آخر؟ این توهم خود مرکز جهان بینی ایرانی کی تمام می شود الله اعلم
    • ایرانی A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
      36 20
      آقای تاجیک نظرات خود ترک پنداران ... زیر این خبر رو خوندم، واقعا چقدر این ..... هستن. سر سفره ایران نشستن، نون و نمک ایرانی رو میخورن و پول نفتش رو میریزن تو حلقشون اونوقت ......میکنن و برای ترکیه و باکو ..... میدن.... شما ...... مایه ننگ بشریت هستید
    • بهداد DE ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
      18 26
      احسنت. البته اگه به دک و پوز ایرانی و آرایی ما بر نخوره
    • بهداد DE ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
      20 14
      جناب شمس میخواستید تحریم نشید مگه ترکیه یا سایر کشورها ضامن تحریمهای شما هستند؟ ما هم از وضعیت قطر سوء استفاده می کنیم. بهتر بود سیاست خارجی قوی داشته باشیم تا تحریم نشیم. نه اینکه یقه بقیه رو بچسبیم
    • بی نام KZ ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      11 49
      اره تركيه بده اسمشو تو بدا بنويسيد خخخ دنيا هم اسم مارو نوشته تورخوبا خخخ روس خوبه به اون اعتماد كنيد يه زماني خاك ميگرفت الان دريا فردا هم زن و ناموسخبر ضد تورك سانسور كن بره پارس كنيد فقط
    • شمس تبریزی A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      12 6
      بهدادخان فکر میکنم سوء تفهام پیش آمده البته من در به کارگیری کلمات اشتباه کردم و در کامنتهای پایینی تصحیح کردم. من نسبت به تحریمها گله نکردم و یقه کسی را هم نچسبیدم منتها اون آقا خواست بگه ترکیه کمک کرده و من موافق ایشان نبودم. چرا؟ ترامپ یه زمانی گفت پول داره و زنها براش میمیرن. در جریان انتخابات کلینتون ورداشت 4 تا زن را آورد تا بگه این زنها به ترامپ مرحمت داشتن. در حالی که مرحمتی در کار نبود. یک معامله پایاپای بود بین اون خانمها و ترامپ. قضیه ترکیه و ایران در تحریمها هم همین بود. پول دادیم و خریدیمشون. وقتی هم پول میدیم هر کاری بخواهیم میکنیم و دلیلی نداره کسی منت بذاره. من از اینکه پول خرج ...... کنم ابایی ندارم. اون پولش را میگیره و من ....... هیچ گله هم ندارم
    • شمس تبریزی A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      26 6
      اما در مورد قطر ما هیچ رشوه ای نگرفتیم. تا جایی که میدانم طیب نیا ساعت 500 هزار دلاری از قطری ها نگرفته تا در تحریمها کنارشون باشه. نمی دانم کجا سوء استفاده کرده ایم. اتفاقا بهترین موقع بود تا تلافی کارهایی را که قطر در سوریه کرده بود دربیاریم اما خب ظاهرا مقامات ما جوانمرد بودن و انتقام جویی نکردن. البته من از خواجگان عثمانی چنین توقعی ندارم. خواجه عثمانی که جوانمردی ندارد و سالها پیش برای اینکه در حرمسرای غرب به خدمت درآید در مراسم خاصی در سال 1924 اخته شد. خواجه به چه درد میخورد؟ به درد اینکه شمس تبریزی به او پول بده تا اخبار حرمسرا را برایش بیاورد. البته گاهی اوقات سواری هم میشود در موقع گرفتاری هایی مثل تحریمها از ایشان گرفت. خدا خر را برای چه آفریده؟ برای همین روزها دیگه.
  • علم AE ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    43 25
    ترکیه از پاکستان هم بدتر است اینها ورشکسته سیاسی هستند همه گونه دخالت پنهان قومی وغیره دارند مگر یادمان رفته در دوره تحریم چه با ما کردند
    • محسن IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
      24 63
      دچار توهم شدی.ترکیه از معدود کشورهایی بود که در دوران تحریم به ایران کمک کرد.ولی انگار تو زیادی تو فضای مجازی ضد ترکی سیر میکنی
  • علم AE ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    32 14
    طی این سالها از بس سیاست خارجی ما با ذلت بار بوده وفقط روی مسلملن بودن کشوری تمر کز داشتیم همه باختیم ومیبازیم
  • شمس تبریزی 1 A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    33 15
    سلام. با شما موافقم. ترکیه قابل اعتماد نیست. اما موضوع ادلب و عفرین را باید روش بحث میکردن و هماهنگ میشدن. اواسط ژوییه هیاتی متشکل از سازمان میت و وزارت خارجه ترکیه و ستاد مشترک ترکیه به تهران آمده بودن و به نظر من سفر سردار باقری هم در ادامه همان سفر ماه ژوییه ترکها به ایرانه. من ندیدم در اخبار داخلی از سفر ترکها اسمی برده بشه اما این را روزنامه دیلی صباح ترکیه میگه. در هر صورت به نظرم مهمه که تمامیت ارضی سوریه حفظ بشه و یکی از اهداف سفر باقری و صحبت درباره ادلب و عفرین همینه. ترکیه هنوز میگه گزینه تغییر رژیم سوریه به کل کنار گذاشته نشده اما بر تمامیت ارضی سوریه تاکید داره. خب به نظر من برای حفظ پرستیژ هنوز صحبت از تغییر رژیم سوریه میکنه چون خودشون هم میدونن کار تمومه و دیگه صحبتی از تغییر
  • شمس تبریزی 2 A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    34 20
    رژیم نیست و اصلا صحبت در این رابطه بی ربطه. چرا؟ ماه فوریه که اردوغان رفته بود ریاض، رییس اتاق بازرگانی سعودی گفت جنگ در سوریه بیش از یک سال طول نخواهد کشید. خب به چه دلیل داره این حرف را میزنه؟ کسی که دنبال تغییر رژیمه اینقدر میفهمه که با نیست تغییر رژیم نمیشه گفت کمتر از یک سال به پایان جنگ مونده. همین چند روز پیش یکی از کارشناسان بروکینگز به نام استیون هیدمن مطلبی را با عنوان چهارچوب های حاکم بر باز سازی سوریه را نوشت. لحن نویسنده پس از مقدمه ای که نوشته نشان میده ناامیده. میگه در همین ماه نمایشگاه بین المللی در دمشق برقرار شده و بیشترین سهم حضور مربوط به ایرانی هاست با داشتن بالای 40 شرکت که در این نمایشگاه حضور دارن.
  • شمس تبریزی 3 A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    26 19
    از طرفی شرکتهای ایرانی بازسازی در مناطق تحت کنترل دولت را شروع کردن. نویسنده میگه چین و روسیه و اردن هم وارد قضیه بازسازی شدن. حتی میگه رییس اتاق بازرگانی سعودی که گفته بود کمتر از یک سال به پایان جنگ سوریه مانده، گفته ما و ترکیه در بازسازی سوریه مشارکت میکنیم. نویسنده میگه الان بین دولتهای کشورها برای سهم داشتن در بازسازی پرسود سوریه رقابت ایجاد شده. خب وضعیت از این قراره. وضعیت ایران در طول سالهای 2012 تا کنون که مشخصه. ترکیه میخواد تبلیغات کنه و بگه با داعش مبارزه کرده و یا فلان و بهمان کرده، به نظر من اهمیت نداره. تبلیغات یک برد مقطعی داره اما مهم اینه که در زمین چه چیزی داره؟ همه میدانند نقش ترکیه در حمایت از داعش چی بوده. هم آمریکا و هم سوریه و روسیه و بقیه.
    • کامران IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
      23 55
      عقده ه ایهای ضد ترک امثال تو همیشه حس حقارت تاریخی شون نسبت به ترکها رو با خود خواهند داشت. اقای تاجیک هم حالش خوب نیست نمیدونه چی میگه.گفته ترکیه قابل اعتماد نیست.باید ازش پرسید منظورش از اعتماد چیه.اگه منظورش همون نوکری و دست نشانده گی کشورهایی مثل عراق و لبنان برای ایران هست که تو خواب باید ببینه.ترکیه کشوری پیشرفته مدرن و متمدنه .هر کشوری باید به اندازه ظرفیت و داشته هاش حرف بزنه.ایران در برابر ترکیه چیزی برای ارائه نداره و باید بر اساس داشته هاش از ترکیه انتظار داشته باشید.ضمنا اگه ترکیه از داعش و تررویستها حمایت میکنه پس چرا همه گروههای تررویستی باهم علیه ترکیه متحد شدن و بیشترین حملات تررویستی علیه مردم بیگناه ترکیه توسط همین تروریستها انجام شده.اقای تاجیک داروهاتو به موقع بخور
    • محسن A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
      10 26
      شمس تبریزی قلابی حالت خوب نیست.
    • شمس تبریزی به کامران A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
      22 13
      این را بهت بگویم که دفعه آخرت باشه اینجا برای من لات بازی در میاری. اونهایی که من را می شناسن میدانند به پاش بیفته آدم بی چاک دهنی هستم. خیلی خودم را نگهداشتم که آنچه را لایق تو و نسب ات هست نگویم. من هم فحش خورم ملسه و هم وقتی دهنم را باز کنم باید بری تو سوراخ موش. بهت گفتم تا دست ات باشه. این بار هم رعایت حال آقای تاجیک را کردم و سعی کردم محترمانه بنویسم. دفعه دیگه زیر کامنت من اراجیف بنویسی .....
    • بهداد RU ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
      13 9
      به به... واقعا وزن این سایت خبری هر روز بالاتر میره کامنت ها رو می بینم کیف میکنم
  • شمس تبریزی 4 A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    33 20
    ترکیه روی زمین بازنده است. با تبلیغ روی آنتن و صفحه مجلات، پیروزی روی زمین به دست نمیاد. حالا ترکیه میخواد افکار عمومی خودش را اقناع کنه، مهم نیست. مهم اینه که افکار عمومی منطقه و دنیا با این حرفها قانع نمیشه و تبلیغ واقعیت میدانی را تغییر نمیده. البته ممکنه در بازسازی سوریه سهمی هم به ترکیه داده بشه اما تا زمانی که دولت اسد بر سر کار هست، ترکیه نمیتونه خیلی روی مشارکت برای بازسازی حساب کنه. سهم اولی به ایران، روسیه و چین داده خواهد شد و اگر چیزی موند ممکنه از روی ناچاری و به خاطر نبودن داوطلب به ترکیه و عربستان داده بشه. حتی اگر به فرض نه چندان محتمل سهم قابل توجهی هم به ترکیه داده بشه، مهم اینه که در ترکیه و یا عربستان سهمی در سیاست و راهبرد آینده سوریه و منطقه نخواهند داشت. چرا؟
    • بی نام A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
      16 16
      دوست عزیز میدونی برنده اصلی جنگ سوریه کیه .برنده اصلی امریکاست که ارتش ملیونی مخالفان اسد و کردها رو خوابونده تو اب نمک برای روز مبادا .اا اصلا تو بگو کل سوریه رو هم بشار اسد گرفت این نیروهای عظیم از بین رفتنی نیستند .فکر میکنی امریکا الکی اومد تو سوریه ؟؟؟ اا .داستان ۱۰۰ سال دیگه سوریه رو نوشتند قاب کردن گذاشتن تو طاغچه
  • شمس تبریزی 5 A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    27 13
    چون این محور مقاومت هست که برنده شده. سیاست و راهبرد هم بر ساسا مقاومت پیش خواهد رفت. آیا ترکیه و عربستان با این راهبرد هماهنگ خواهند شد؟ امکانش به نظر من نیست چون نه ظرفیتش را دارند و نه توان هزینه های آن را. راستی یادم رفت که بگم موضوع بازسازی سوریه که دولت سوریه آن را به عنوان نشانه پیروزی عنوان کرده انقدر جدی هست که لبنان داره بندر طرابلس را آماده سازی میکنه و ظرفیتهاش رو افزایش میده تا کالاهایی که برای بازسازی نیازه در آنجا تحویل بشه. در هر صورت ترکیه بازنده ی این جنگ بود و سهم بازنده هم مشخصه. اردوغان تمام ورقهاش را باخت. اون از اتحادیه اروپا و این هم از منطقه. متاسفانه علی رغم غرور ابلهانه ای که ترکها دارن و حرفهایی که میزنن، واقعیت میدانی چیز دیگری است. خداحافظ
    • بابک IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
      17 47
      تاجیک جان که ادعا میکنی ترکیه قابل اعتماد نیست.باید ازش پرسید ایران چقدر قابل اعتماد هست. انگار ایشون نمیدونن که ایران در جهان چقدر منزوی و جز کشورهای غیر قابل اعتاماد هست .حالا اقای تاجیک میخواد عقده های شخصی خودشو بیرون بریزه و اگه ایشون واقعا کارشناس و سواد سیاسی داشت باید بدونه که ترکیه مسئول منافع ایران نیست وقتی خود مسئولان کشور از منافع ملی ایران خبر ندارن.ضمنا حمایت ترکیه از داعش هم جوک جدیده که ایشون معلوم نیست از کجا دراورده
    • بی نام IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
      15 21
      تخیل نکن حاجی. شما ارزوهات رو بصورت تحلیل بیرون میدی یاد بگیر تحلیل درست بکنی
    • شمس تبریزی 1 A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
      23 12
      بی اعتماد بودن به ترکیه به این دلیل است که ایدئولوژی دوگانه و بلکه چندگانه دارد و در نتیجه مجبور است چندطرفه بازی کند. کسی که چند طرفه بازی کنه نتیجه میشه یه بام و دو هوا و سیاستهای چندگانه و حاصلش بی اعتمادی است. ایران سیاستش 38 ساله یک مدل مشخصیه. یه ایدئولوژی داره. 38 سال پیش میگفت مقاومت و الان هم در راستای همان راهبرد مقاومت به عراق و سوریه ورود کرده و کار را پیش برده. اردوغان یه روز ابراهیم تاتلیس را میکشونه در جمع رفقای حزبش تا بگه ما با کردها برادریم و یه روز شمشیر از رو برای آنها میبنده. یه روز از تنش صفر با همسایگان صحبت میکنه و روز دیگه لشکرکشی به داخل سوریه و شمال عراق میکنه. درست گفتی. ترکیه مسول منافع ایران نیست و ایران هم روی آنها حساب نکرده
    • شمس تبریزی 2 A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
      25 10
      ایران تا همین الان هم روی امثال شهید حججی و همدانی و دوستان ایشان حساب کرده و بر همین اساس هم در طول 4 سال گذشته پیش برده. اردوغان به گفته سید حسن نصرالله میخواست در مسجد اموی نماز بخواند. او با این هدف وارد سوریه شد و حالا وضعش را ببینید. اینها واضح است. لزومی نداره که اینجا به خاطر ناکامی های سلطان ترک عقده گشایی کنی به خاطر ناکامی های سلطان ، با دشنام دادن به تاجیک و غیر روضه خوانی کنی. ... برو دو تا تحلیل اربابان غربی اردوغان را بخوان و بیا مستند صحبت کن. یک مقدار از این فضای .... خارج شو. غرب که تو و اردوغان عاشقش هستید اینطوری نیست که بتوان از دریچه تنگ .... با آن ارتباط برقرار کرد
    • شمس تبریزی A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
      29 12
      شما .... هایی که یارانه از دولت ایران میگیرید و برای سلطان ترک می رقصید. تاجیک و صادق ملکی هر چه باشند و هر تفکری داشته باشند خائن نیستند. شما یک عده ..... هستید که اگر حکومت مرکزی کمی ضعیف شود میروید به همان مسیری که امثال پیشه وری .... رفتند. شما قوام السلطنه را میخواهید تا با اردنگی از این سرزمین بیرونتان کند. جمهوری اسلامی از سر شما زیاد است. باید با ...... شما ایرانی نماهای خودفروخته سخن گفت
  • امیر IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    18 61
    به جمع کارشناس نماهای بیسواد عقده ای و متوهم مثل صادق ملکی و مسلم نصرت الله تاجیک رو هم اضافه کنید که چشممون به جمالش روشن شد.گفته ترکیه از داعش حمایت کرده و باید در رسانه ها ترکیه رو بدهکار کنیم.انگار خودش هم این دروغهایی که در رسانه های ایران علیه ترکیه بیان میشد ایشون هم باورش شده.اولا همکاری دو کشور ترکیه و ایران در منطقه ضروریه و هیچ کشوری بدهکار هیچ کشوری نیست.بلکه منافع مشترک کشورها مطرحه.دوما اگه واقعا ترکیه از داعش و گروههای تررویستی حمایت کرده پس سازمان ملل و سازمانهای معتبر و رسمی دنیا چرا چیزی نگفتن.نکنه این نصرت الله تاجیک سازکمان ملل رو هم قبول ندار.انگار مرجع ایشون فقط ایران و رسانه های دروغ پردازشه.خدا بهت شفا بده تاجیک جان.حالا که دو کشور دارن همکاری میکنن تازه عقدهشو روکر
    • شمس تبریزی A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
      28 13
      حدود ماه فرودین برای شما نوشتم که مشکل شما از عشق وافرت به سلطان ..... عثمانی سرچشمه میگیرد. البته دلیل مهمترش ..... بودن جنابعالی است. متاسفانه .... هم نداری تا کمی آنورتر از ایران را ببینی و متوجه شوی که غرب و ایران یک نقطه نظر مشترک درباره ترکیه دارند و این نقطه، همان همکاری ترکیه و داعش است. این بلال اردوغان بوده که نفت داعش را بشکه ای 25 دلار فروخت. اینها را ایرانی ها نمی گن. اینها را اربابان غربی سلطان می گویند. همانهایی می گویند که در جنگ جهانی اول اسلاف بی عرضه سلطان را جر دادند و قلمروش را تکه پاره کردن. یک مقدار بیاموز و بعد بیا اینطور لن ترانی کن. ..... نفوذی مثل تو در وزارتخانه ها سو سازمانها، منافع ایران را با دوز و کلک به پای ترکیه ریختین. باید جوابگو باشید
    • شمس تبریزی به امیر A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
      30 10
      یک بار در فروردین ماه برایت نوشتم که زن طلاق داده هستی و یه بچه هم رو دستت مانده و این موجب عقده ای شدن تو شده و پان ترکیستی ات هم مزید بر علت گشته. متاسفانه منتشر نکردن تا بروی خودت را درمان کنی. خودت را درمان کن و این اراجیف را نیا در پاسخ به یادداشت های تحلیلی افراد بنویس. متارکه ی تو وزنت به دیگران ارتباطی نداره که میایی اینجا خودت را خالی میکنی
    • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
      26 9
      داعش فرزند نامشروع ترکیه و عربستان است. با فریاد کشیدن چیزی عوض نمی شود.
  • شمس تبریزی به جناب تاجیک A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    23 9
    سلام مجدد عرض میکنم. جناب تاجیک من تا به حال 4 مقاله ترجمه کردم و دوستان در خبرآنلاین ظاهرا فرصت بررسی و انتشارش را نداشتن. راستش من روی این ترجمه ها هم وقت میذارم و هم چشم. مقالات اصلا ارتباطی با ایران هم نداره که خط قرمز داشته باشه. اگر برای شما مقدور بود که ایمیلی در اختیار من بذارین تا این مقالات را تقدیم شما کنم و در صورت تایید توسط شما در وبلاگتون منتشر میشد تا لا اقل زحمت من هم هدر نره و شاید برای چند نفر هم قابل استفاده باشه، خیلی خوب میشد. خدانگهدارتان
    • شمس تبریزی A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
      24 9
      سلام. خب جناب تاجیک، عنایت فرمودید این ترجمه ها را برای چه میخواستم منتشر کنم. برای اینکه این بی سوادهایی که زیاد ماهواره های غربی و ترکی را نگاه میکنند و نمونه ای از نظراتشان را در بالا خواندید، چند تا نظر کارشناسانه توسط همانهایی که قبولشان دارند را بخوانند و بیاموزند. خواجه حافظ شیرازی هم میدونه ترکیه با داعش پالوده میخورده اما این بندگان خدا خیال میکنه اینها تبلیغات ایرانی هاست. چرا؟ چون دوستان رسانه ای نمی گذارند تحلیل های غربی ها بدون سانسور منتشر بشود تا معلوم شود اگر غربی ها درباره ایران بد میگن علتش چیست و اگر درباره ترکیه و غیر بد میگویند به چه دلیل است. اینها خیال میکنند ما خودمان را محور میدانیم و حال آنکه شب وروز در غرب داره درباره ایران بحث میشه
    • شمس تبریزی A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
      40 8
      شما مقاله ای را درباره خاورمیانه نمی خوانید مگر اینکه قسمتی از آن درباره ایران و سیاستهایش صحبت کرده باشه. اصلا این روزها دیگر کسی درباره ترکیه صحبت نمیکنه. آنوقت اینها خیال میکنند ما خوابنما شده ایم که ایران را محور میدانیم. آقا این غربی ها هستن که به من این افکار را القا میکنند وگرنه تحلیلهای کارشناسان ایرانی چنین چیزی را نمیگه. آقای تاجیک، فکری به حال جهالت این بندگان خدا بکنید. دو تا مطلب هم که میخواهیم منتشر کنیم مانع می شوند تا اینها بیشتر در باتلاق جهالت فرو بروند. شما در مقابل بی سوادی اینها مسول هستید قربان. خود دانید. خدانگهدارتان
  • شمس تبریزی به جناب تاجیک A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
    27 13
    سلام. جناب تاجیک میدانید چرا دموکراسی را قبول ندارم؟ چون ..... که نمونه ای از نظراتشان را در این کامنتها میبینید حق رای پیدا میکنند و رای آنها در سرنوشت من هم موثر واقع میشه. ....که نه میداند تمدن چیست و نه مدرنیته آمده اینجا به خاطر ...... مزخرف میگه در حالی که سواد دو خط نوشتن و دفاع از حرفهایش را نداره. رای امثال اینها را باید ریخت در ..... و با زبان زور که چیزی جز آن را نمی فهمند صحبت کرد. آدم بی سواد را باید باید توی سرش و ماتحتش زد. شما هم در بیسوادی اینها مسول هستید. البته شاید هم دوست دارید. حکومت بر این ..... راحت تر از آدمهای با فهم و شعور است
  • محسن A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    15 60
    اقای تاجیک ارزو بر پیرمردها عیب نیست ولی ازت خواستن کارشناسی تحلیل کنی نه اینکه امیال و ارزوهای محالت رو به زبان بیاری.یادن باشه ترکها سرور تو هستن
    • بی نام JP ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
      18 9
      این برنجهای بسمتی که بوی گند میده چیه تو بازار میفروشی
    • بی نام DE ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
      18 8
      خب باشه. ترکا سرور ولی ترک یعنی چی؟ اگه منظورت کسایی هستن که ترکی صحبت میکنند، که این سروری نمیاره،. اگر منظورت نژاده که مغولها جز غارت و ویرانگری چیزی نداشتن. افتخار به یک نژاد یا زبان که جبر جغرافیایی هر کسی است، واقعا احمقانه است؛ حالا هرکی می خواد باشه.
    • بی نام A1 ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
      28 12
      نمونه ای از یک پانترک بی شخصیت و بی فرهنگ
    • بی نام A1 ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      13 13
      اگر همین عثمانی های ..... تبریز رو با خاک یکسان نمی کردند هم تبریز زیبایی های قبلی رو داشت و هم اصفهان پایتخت نمی شد و اون همه زیبایی تو تبریز ساخته می شد. اون وقت مطمئنم تبریز از پاریس هم زیباتر بود. کی می خوای دشمن آبا و اجدادیت رو بشناسی؟
  • بی نام DE ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    8 3
    تنها خبري كه شمس تبريزي لايك هاش بيشتر از ديس لايك، ملاقات سردار باقري برون مرزي اتفاقا درون مرزي الان همه دنبال ممانعت از جدايي كردهان هم طرف ايراني هم تركيه الان مشكل واقعي شون جدايي و استقلال عدم همكاري الان ايران و تركيه بيشتر به خاطر مخالفتهايي داخلي و توجيه حرفهاشون عليه تركيه در اين سالهاست
  • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    7 4
    همه میدانند که مهمترین متحدین ایران در خاورمیانه سوریه و حزب الله و تاحدودی عراق هستند اردوغان سعی کرد با داعش و تحریک آمریکا هر 3متحد ایران را به نابودی بکشاند دستان اردوغان اغشته به خون ملت سوریه و خود است و نباید آن را فشرد
  • نیکان A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    13 4
    جناب تاجیک بنظر بنده صاحب نظرانی مانند شما مسئولیت دارند که به مسئله و خطر بزرگ .... پانترکی در حال شیوع بپردازند. کافیست به شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و حتی رفتار علنی و شنیع هوارادان تیم تراکتورسازی در فضای حقیقی مراجعه کنید و ببینید این سرطان پانترکیسم به چه حد فجیعی رسیده و چقدر رشد کرده و چه تعداد هموطنان جوان و ناآگاه آذری را دارد فریب میدهد. اینها بسیار خطرناک و فاشیست هستند و علنا میگویند اگر فرصت بدست بیاورند مثل صرب ها دست به قتل عام و نسل کشی دیگر اقوام خواهند زد.خود را فرزندان چنگیز و تیمورلنگ و گرگ خاکستری میدانند و بهیچ چیز پایبند و وفادار نیستن جز نژاد موهوم ترک و اربابانشون در باکو و ترکیه.دیگر نباید سانسورو لاپوشانی کرد باید این مسئله و درمانش که آموزش است مطرح شود
  • خاکی IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    2 0
    راستش من یک تحقیق کوچیکی کردم که در کتابی نوشته شده بود که آزمایش ژنتیکی که گروهی از محققان اروپایی در کشور ترکیه انجام دادند نشان می ده که فقط حدود 9 درصد مردم ترکیه از نژاد ترکند. به نظر من باید یک آزمایش واقعی ژنتیکی صورت بگیره که مردم آدری ایران واقعا از نظر نژادی ترکند یا به دلیل سکونت مغولان در اون مکان و حکومت آنان بر آذری ها ، ترک زبان شدند.