۰ نفر
۱۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۰

ایلنا گزارش داد: پیش بینی‌های کارشناسان بازار مسکن حاکی از آن است که با لازم الاجرا شدن کاهش نرخ سود بانکی تا سقف 15 درصد از روز آینده، میزان اجاره بها به صورت مقطعی افزایش می‌یابد.

در مرداد ماه شاخص کرایه مسکن اجاری در تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 8.1 و 7.4 درصد رشد نشان می دهد. همچنین سهم هزینه مسکن (اجاره بهای مسکن اعم از شخصی و غیر شخصی) در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی معادل 33.1 درصد است.
عبور تورم مسکن در بخش اجاره از نرخ تورم عمومی که چیزی حدود 10 درصد است، غیر قابل انکار است و طبق گفته مصطفی قلی خسروی، یکی از کارشناسان اقتصاد مسکن - تورم اجاره بهای مسکن در 5 ماه اول سال به 22 درصد رسیده است و لازم الاجرا شدن سیاست کاهش نرخ سود بانکی در تمام بانک های کشور، جو روانی در بازار مسکن ایجاد می کند و باعث گرانی موقت و زودگذر در بازار اجاره بها می شود.
لازم به ذکر است که مهم ترین عامل تعیین کننده نرخ اجاره مسکن، ارزش ملک است و با این معیار قیمت اجاره ارزیابی می شود اما طولانی شدن رکود مسکن و کاهش ساختمان سازی در تعیین قیمت اجاره بی تاثیر نبوده است و بخشی از علت افزایش اجاره بها به این موضوع بر می گردد.
فصل نقل و انتقالات مسکن تا پایان مهر ماه ادامه دارد و پیش بینی می شود این سیاست پولی و بانکی دولت بی تاثیر در معاملات بازار مسکن نخواهد بود اما اثر گذاری آن موقتی است.در بازار مسکن با کاهش نرخ سود بانکی، تمایل مالکان مسکن برای اخذ رهن (پول پیش)از مستاجر کاهش می یابد و موجران به دنبال افزایش اجاره بها برای جبران کاهش نرخ سود بانکی هستند.
در جدول زیر قیمت اجاره بهای خانه های کم متراژ محله های مختلف تهران آمده است 



39223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 703106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    6 16
    با رکود سنگین فعلی قیمتها خیلی پایینتره
  • حمدان A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    5 13
    نرخ اجاره بها تعدیل خواهد شد بازار کشش ندارد