سه شنبه 30 آبان 1396
یکشنبه 19 شهریور 1396 - 18:06:00 چاپ

سفیر ترکیه: بین کشور ما و ایران اتحاد زبانی وجود دارد

فرهنگ > کتاب - رضا هاکان‌تکین، سفیر ترکیه در ایران با حضور در کتابخانه ملی با اشرف بروجردی رییس کتابخانه ملی دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دكتر اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ابتدای دیدار با رضا هاکان تکین سفیر ترکیه ضمن خوش آمد‌گویی به مشتركات فرهنگی بین دو كشور اشاره كرد و گفت: «ما منابع خطی مشترك و غنی داریم كه به سرنوشت فرهنگی دو كشور بستگی دارد. پس از اقدامات اولیه كه برای ثبت اثر «مثنوی» داشتیم، متوجه شدیم كه می‌توانیم این اثر را با كشورهای تركیه و افغانستان ثبت مشترك كنیم كه در پی این اتفاق، می‌توان اعتبار بیشتری برای این اثر قائل شد.»

او در ادامه گفت: «در گذشته زمینه‌هایی برای همكاری‌های بیشتر با امضا تفاهم‌نامه ایجاد شده بود. امروز می‌توانیم با به‌روز كردن این تفاهم‌نامه زمینه عملیاتی كردن آن را فراهم كنیم.»

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اضافه كرد: «یكی از راه‌های به روز كردن این تفاهم‌نامه، ایجاد یك اتاق مشترك بین دو كتابخانه ملی ایران و تركیه است.»

بروجردی در ادامه با بیان اینكه آمادگی هر نوع همكاری در چارچوب مباحث كارشناسی مدون برای عملیاتی شدن بندهای تفاهم‌نامه بین كتابخانه ملی ایران و تركیه در این مجموعه وجود دارد گفت: «با این صحبت‌ها و برنامه‌ها راه خوبی پیش روی دو كشور پیش‌بینی می‌كنم و امیدوارم در حوزه علم و معرفت چشم انداز آینده برای دو كشور ثمر بخش باشد.»

در ادامه این نشست، رضا هاکان تکین، سفیر ترکیه در ایران با اشاره به ارتباطات بسیار قوی و موثر بین دو كشور ایران و تركیه در حوزه‌های مختلف گفت: «به جرات می‌توان گفت ارتباط فرهنگی نزدیكی كه بین ایران و تركیه وجود دارد، بین هیچ دو كشوری در دنیا وجود ندارد. حتی می‌توان گفت اتحاد زبانی هم بین این دو كشور وجود دارد. به این دلیل كه مدتی زبان فارسی، زبان قصر در تركیه و مدتی هم زبان تركی، زبان قصر در ایران بوده است. همچنین می‌توان دیوان‌هایی از پادشاهان و مفاخر تركیه دید كه به زبان فارسی بوده است.»

سفیر كشور تركیه با بیان اینكه اگر ارتباطات فرهنگی موثر باشد، می‌تواند بر روی سیاست و اقتصاد موفق بین دو كشور نیز تاثیر گذار باشد، افزود: «كتابخانه‌های ملی حافظه ملت‌‌ها محسوب می‌شوند. امیدوار هستیم بتوانیم با امضای پروتكلی كه برنامه آن در تفاهم‌نامه بین دو كشور امضا شده است، به فعالیت‌های فرهنگی تحرك بخشیم.»

او در ادامه با مثبت ارزیابی كردن پیشنهاد راه‌اندازی اتاق مشترك در كتابخانه‌های دو كشور گفت: «اعلام آمادگی كشور خود را برای هرگونه همكاری در زمینه كتب و نسخ و همچنین فعالیت‌های در حوزه اسناد و كتابخانه ملی اعلام می‌كنم.»

 

57243

42 دیدگاه
  • بی نام
    یکشنبه 19 شهریور 1396 - 18:47:30
    پاسخ
    239 20

    خب شما که اینقدر خوب اهمیت زبان فارسی و تاثیر شگرفش بر هویت و فرهنگ و زبان مردم ترکیه رو میدونید پس چرا پانترکیسم رو که کاری جز دشمنی و فحاشی به زبان و فرهنگ پارسی بلد نیست به ایران و آذری ها صادر میکنید؟؟

    • بی نام
      دوشنبه 20 شهریور 1396 - 14:07:15
      24 8

      سلامی به همه ترک های ایران از طرف یک ایرانی پارس زبان

    • امین
      دوشنبه 20 شهریور 1396 - 14:23:53
      11 2

      حرف حساب زده

    • بی نام
      دوشنبه 20 شهریور 1396 - 14:43:02
      18 5

      به جای اتحاد بهتر بود بگه اشتراک. تو ایران زبان ترکی بین خیلی ها رواج داره و تاریخ ترکیه هم با زبان پارسی آمیخته شده

    • الهام
      چهارشنبه 22 شهریور 1396 - 13:12:35
      4 9

      یاشاسین آذربایجان

    • بی نام
      پنجشنبه 23 شهریور 1396 - 09:02:41
      3 3

      الهام باید بگم من هم میگم یاشاسین آذربایجان ولی چه ربطی به نظر بی نام ۱۹:۴۷ داره؟امیدوارم بعضیا هم در جواب حرف من با تفکرات پانترکیسمی و بازی با کلمات و بی ربط جواب ندن.

    • بی نام
      جمعه 24 شهریور 1396 - 15:19:11
      2 0

      کی گفته زبان فارسی خیلی بااهمیته؟برای هر ملتی زبان و فرهنگ خودش در اولویت قرار داده.شما سوادت در اون حدی نیست که بتونی گفته های سفیر ترکیه رو درک کنی و بگیری.ایشون گفتن اتحاد و تبادل فرهنگی بین ترکی و فارسی وجود داره

  • بی نام
    یکشنبه 19 شهریور 1396 - 19:34:12
    پاسخ
    57 26

    فارسی عربی ترکی ... سه زبان شیرین و زیبای منطقه ما

  • بی نام
    یکشنبه 19 شهریور 1396 - 19:42:52
    پاسخ
    54 20

    کاملا درسته. یکسری از شاهان ترکیه فارسی زبان بوده اند و یکسری از روستاهای ترکیه هنوز هم فارسی زبان اند.

    • بی نام
      یکشنبه 19 شهریور 1396 - 21:18:52
      21 85

      شاهان تورکیه فارس زبان بوده اند؟؟؟؟؟؟بگو فارسی بلد بوده اند نه اینکه فارس زبان باشند....قرون متمادی زبان تورکی زبان اول ایران بوده ...

    • بی نام
      یکشنبه 19 شهریور 1396 - 21:53:57
      8 48

      رضا شاه ترکی صحبت می کردن یا آتا تورک فیلمشم هست پس تاریخ خوب بلد نیستین

    • بی نام
      دوشنبه 20 شهریور 1396 - 14:36:51
      241 7

      نژاد پرستی و شووینیسم بد است

    • بی نام
      سه شنبه 21 شهریور 1396 - 12:24:58
      155 6

      در پاسخ به بی نام ۲۲:۱۸ که ترکی رو "تورکی"هم نوشتی و با احترام به سنت های زیبای اقوام ایرانی و زبان های مردم کشورم و همچنین زبان ترکی باید بگم کی زبان ترکی زبان اول در ایران بوده؟منظور از زبان اول چیه؟منظور زبان رسمی ایرانه؟چه زمانی؟در زمان صفویان زبان رسمی ایران چه زبانی بود؟در زمان قاجار چطور؟در زمان سلسله های مختلفی که خودشونو پادشاه ایران میدونستن در چه زمانی زبان رسمی کشور فارسی نبود؟خواهش میکنم کسانی که در جوابم نظر میدن جوابای سطحی و سرشار از تعصب با چاشنی بازی با کلمات ندن.خبر آنلاین لطفا چاپ کن.

    • بی نام
      سه شنبه 21 شهریور 1396 - 15:33:43
      9 30

      بسیاری از سلسله های پادشاهی ایران ترک بودند و خدمات بزرگی هم به این سرزمین کردند

    • بی نام
      سه شنبه 21 شهریور 1396 - 21:08:12
      14 3

      بی نام 16:33باید بگم اینکه تعدادی از سلسله های ایران از اقوام ترک زبان ایران بودن درسته ولی این به معنا هم نیست که اونا خودشونو طرفدار عثمانیا بدونن یا اینکه همشون خودشونو همنژاد با عثمانیان بدونن و دلیل هم نمیشه که تفکرات پانترکی بعضیارو داشتن.

  • شمس تبریزی
    یکشنبه 19 شهریور 1396 - 21:03:10
    پاسخ
    178 12

    گفته «پس از اقدامات اولیه كه برای ثبت اثر «مثنوی» داشتیم، متوجه شدیم كه می‌توانیم این اثر را با كشورهای تركیه و افغانستان ثبت مشترك كنیم». مثنوی را به نام کی ثبت کنی؟ آقای سفیر، اصلا بلد نیست اشعار مثنوی را روخوانی کنه اونوقت میخواد به نام ترکیه ثبتش کنه. با خواندن این مصاحبه متوجه شدم که گویا کم سوادی و ابن الوقتی خصوصیت مشترک تمام مقامات ترکیه است. طفلکی ها هم در حوزه سیاست خارجی و هم در حوزه فرهنگ عادت دارن لقمه بزرگتر از دهان بردارند و همیشه هم ناکام هستن

    • بی نام
      دوشنبه 20 شهریور 1396 - 14:12:08
      2 14

      دوستان سخت نگیرید

    • محسن
      دوشنبه 20 شهریور 1396 - 14:27:42
      12 214

      عجبیعنی چون فکر میکنی سفیر ترکیه فارسی بلد نیست پس متنوی و مولانا هم ترکی نیستاگه سفیر فارسی بلد بودن پس مولانا هم از ان ترکها میشدچه منطق و استدلالی باید تو دانشگاهها تدریسش کردبیشتر شاعران و پادشاهان ترک به زبان فارسی اشنایی داشتن و شعر میسورودن و این دلیل نمیشه که اونها رو پارس بنامید.بر این اساس پس ابن سینا و بقیه دانشمندها هم عرب هستن که اثاری به عربی نوشتن

    • بی نام
      دوشنبه 20 شهریور 1396 - 14:35:33
      11 126

      ... مولانا ترک بوده و هست و تمام تار و پودش در سرزمین ترکها پرورش یافته.ضمنا تو که میگی ترکیه در زمینه سیاست و فرهنگ شکست خورده بهتره یه نگاه عاقلانه و مقایسه ای بین ترکیه و ایران بندازی ببینی کدوم کشور رده هفدهم اقتصادی دینا روب دون نفت و گاز داره.از لحاظ فرهنگی هم ترکها همیشه تمدنها و امپراطوریهای بزرگی رو تاسیس کردن.حتی گذشته فرهنگی رو هم کنار بزاریم الان رفتار فرهنگ ترکها رو هم مقایسه کنی میبینی چقدر مهمان نواز و مدرن هستن و با توریستها چطور رفتار میکنن چیزی که در ایران نمیشه دیدنمردیم و معنی نا کامی و لقمه بزرگتر از دهن رو هم فهمیدیم...

    • بی نام
      دوشنبه 20 شهریور 1396 - 14:49:21
      10 109

      مگه هر کی فارسی شعر بگه پارس و اریایی محسوب میشه؟حرفهای بیربط و چرند زیاد میزنی .چون از پیشرفت ترکها داری میسوزی عزیزم.تو که سوادت زیاده یه نگاهی به امار بین کشورهای دنیا از جمله ترکیه و ایران بزن ببین کدومش در سیاست و فرهنگ و اقتصاد جل هستن.قربون فرهنگ شما پان ایرانیستها برم که واقعا زبانزده عالمه.

    • شمس تبریزی
      دوشنبه 20 شهریور 1396 - 18:27:29
      38 82

      آقا محسن، شما به زبان فارسی آنقدر تسلط نداری که اشارات کنایی مرا متوجه شوی پس خواهش میکنم مرا در نوشته ات مخاطب قرار نده. همین کامنت شما نشان میده که متوجه منظور من نشده ای. تقاضا میکنم تا زمانی که به فارسی تسلط کامل پیدا نکرده اید نه جنابعالی و نه آن دو نفر بی نام که در ذیل کامنت شما مطالب بی ربطی نوشته اند یعنی آقایان امیر و کامران نیایید برای من کامنت بنویسید چون حداکثر این است که باهاتون شوخی خواهم کرد. اگر از شوخی های من لذت میبرید که در خدمتم، در غیر اینصورت من هیچ بحث جدی نمی توانم با شما داشته باشم. کامنتهای شما در وبلاگ تاجیک مرا به این نتیجه رساند که چیزی نمیدانید و صرفا دنبال مجادله و تلف کردن وقت بنده هستید. خدا یار و نگهدارتان

    • بی نام
      سه شنبه 21 شهریور 1396 - 13:14:05
      207 5

      بی نام ۱۵:۴۹ چه ربطی به آریایی داشت؟چه ربطی به پان ایرانیست داشت؟این حرفا یعنی چه؟"چون از پیشرفت ترک ها داری میسوزی" یعنی چه؟منظورت از ترک ها کیان؟تو چرا اینطور واکنش نشون میدی؟ترکیه نماد ترک زبانان دنیاست؟ترکیه یک کشور دیگست.ایران یک کشور دیگه.هرکدوم سیاست های خاص خودشونو دارند.ترکیه سیاست های خودشوداره و تشابه زبانیش با ترک زبانان بعضی از کشورای دیگه دلیل براین نیست که الزامابا اون افراد فرهنگ و پیشینه خیلی مشترکی داره.دلیل بر این نیست که با اونا از نظر نژادی الزاما یکسانه.انتقاد از ترکیه یعنی انتقاد از همه کسانی که با زبان رسمی ترکیه اشتراکات زبانی دارن؟جنگ های ایران و عثمانی در دوره صفویان خودش مشخص کننده بسیاری از چیزاست.بهت پیشنهاد میکنم از موزه آذربایجان در تبریز" با دقت" بازدید کنی.

    • بی نام
      سه شنبه 21 شهریور 1396 - 13:16:49
      6 1

      بی نام ۱۵:۳۵ ایران در زمان صفویان و قاجار کلا پیشرفته تر از عثمانی بود؟

    • محسن
      چهارشنبه 22 شهریور 1396 - 12:56:00
      4 40

      شمس تبریزی جان انگار تو حرف منو تحویل نگرفتی.اگه واقعا به ادبیات و زبان فارسی اشنا بودی که باید متوجه میشدی منظور من طنز و کنایه به حرفهای بی ربط تو بود.اشعار فارسی دلیل بر فارس و اریایی بودن نیست .اکثر ترکها به فارسی شعر میسرودن و مولانا و نظامی گنجوی هم از جمله اینهاست.پس سعی نکنید اثار فرهنگی ترکها و ملت اذربایجان رو مصادره کنید.

    • بی نام
      چهارشنبه 22 شهریور 1396 - 13:16:19
      14 0

      باز دعوای حیدری و نعمتی

    • بی نام
      چهارشنبه 22 شهریور 1396 - 21:33:14
      4 4

      محسن جواب تو ربط داره؟شمس تبریزی کی حرف از "آریایی بودن "زد؟چرا واژه های "آریایی بودن "و "فارس" رو کنار هم اینطور در جوابش نوشتی؟شمس تبریزی چیو به چی مصادره کرد؟جوابت چه ربطی به نظر شمس تبریزی داره؟شمس تبریزی در نظرش کجا حرف از آذربایجان زد؟نظرت که در مقام جواب ربط منطقی به نظر شمس تبریزی نداره.اینکه تو اینطور ربط دادی مشکل خودته."آثار فرهنگی ترکها" در اینجا یعنی چه؟مصادره؟نظامی گنجوی چه ربطی به کشور ترکیه داره؟"ملت "آذربایجان یعنی چه؟ملت؟تعریف ملت چیه؟امیدوارم در جوابم مثل بعضیا با کلمات بازی نکنیو حرفای بی ربط به نظر من و گاهی با چاشنی شعار و سرشار از تعصب وصرفا احساسی نزنی و حرفای قبلی خودتو همراهش فقط تکرار نکنی.

    • شمس تبریزی به محسن
      پنجشنبه 23 شهریور 1396 - 04:28:00
      3 4

      مرد حسابی بیشتر ننویس. حداقل خودت را ترک معرفی نکن و آبرو ریزی نکن.قبلا یادآور شدم که زبان فارسی را درست نمیدانی. نه از گنجه ی قرن ششم خبر داری و نه از قونیه ی قرن هفتم. نه میدانی خمسه نظامی چیست و نه مثنوی لیلی و مجنون را میشناسی.در مثنوی مزبور، نظامی در شرح حال خود می گوید «دهقان فصیح پارسی زاد. از حال عرب چنین کند یاد. کان پیر پسر به باد داده. یعقوب ز یوسف اوفتاده....». یعنی شما شرح حال نظامی را بهتر از خودش میدانی؟ اصلا معنی این اشعار را میدانی چیست؟ خیر.درباره مولوی هم چیزی نمیدانی.لا اقل مختصری آثار مولوی شناسانی چون زرین کوب و همایی را بخوان تا اینطور نیایی آبرو ریزی کنی. تاریخ پیدایش جهان در نظرتو مصادف است با تاریخ تاسیس ترکیه. مزاجت همواره بلغمی و سودایی است. ننویس اقاجان

    • الهام
      جمعه 24 شهریور 1396 - 15:25:10
      3 0

      شمسی خانوم ما اذربایجانیها به فرهنگ و زبان مادری مون ترکی افتخار میکنیم.نیازی نداره اینقدر خودتو به در و دیوار میکوبی.بهتر نیست بجای صرف وقت گرانبهاتون برای نوشتن کامتهای طولانی و بی معنی کمی مطالعه بفرمائید تا سوادتون بره بالا؟

  • عادل
    یکشنبه 19 شهریور 1396 - 21:33:04
    پاسخ
    14 11

    همدلی و همراهی خیلی بهتر از جنگ و جدال است. فارس زبان ها و ترک زبان ها و عرب زبان ها در این منطقه در کنار هم باید زندگی کنند.

    • بی نام
      یکشنبه 19 شهریور 1396 - 21:50:18
      12 11

      این منطقه خیلی بیشتر از این سه تا زبان داره که تاریخ بعضیاشون هم بیشتره.

  • ایرانی
    یکشنبه 19 شهریور 1396 - 21:51:30
    پاسخ
    139 15

    شما مثنوی و مولانا رو از ما ندزدید، نمیخواد ادعای برادری کنید. از پشت خنجر نزنید به همسایه هاتون کافیه.

  • بی نام
    دوشنبه 20 شهریور 1396 - 10:49:04
    پاسخ
    14 20

    تركيه از ما جلو خيلي هم جلو و ما با اين وضعيت نه تنها به اونها نزديك نميشين بلكه روز به روز فاصله مون بيشتر ميشه ما اب و خاك مون رو نابود كرديم ابهاي زير زميني مون شور شده ما از توليد حمايت نمي كنيم ما از كشاورزي اصولي حمايت نمي كنيم تركيه تو ١٠ ١٥ سال اخير رشد همراه با كنترل تورم رو تجربه كرد ما تو يكيش مونديم ما حتي تو روابط خارجي هم ناموفق تر بوديم نمونش سوريه و اتفاقات هفته قبل

    • بی نام
      سه شنبه 21 شهریور 1396 - 13:25:38
      11 18

      این نظر چه ربطی به موضوع این خبر داشت؟در سوریه هم که تا الان ایران موفق تر از ترکیه بوده.

  • آتوسا
    سه شنبه 21 شهریور 1396 - 10:59:45
    پاسخ
    8 35

    من ترکیه رو خیلی دوش دالم. دو ماهه میرم کلاس آموزش ترکی خیلیم پیشرفت کردم ایشالا زود کامل بلد بشم البته خیلی سخته. ولی من میتونم

    • بی نام
      سه شنبه 21 شهریور 1396 - 13:31:44
      10 3

      من که دقیقا نمیدونم هدفت از نوشتن این نظر بعد از این خبر چیه.

    • بی نام
      سه شنبه 21 شهریور 1396 - 13:54:19
      8 3

      وا خدا مرگم بده

    • بی نام
      سه شنبه 21 شهریور 1396 - 15:35:15
      53 17

      تو که زحمت کلاس رو می کشی لااقل کلاس زبانی رو برو که چند صد میلیون نفر به اون زبان حرف می زنند. مثل چینی یا انگلیسی یا اسپانیایی.

  • حسین
    سه شنبه 21 شهریور 1396 - 13:26:17
    پاسخ
    6 55

    نمی دونم چرا یکسری وقتی اسم ترک و ترکیه میاد اشفته شده و اسون ریسون می بافتد و پان ترکیسم رو لقلقه زبانشان می کنند در حالی که اندک اطلاعی از ان ندارن ولی خوب میدونن که میشه باهاش عقده گشایی کرد ترکیه تنها کشور نسبتا پیشرفته و دوست ماست که حتی در دوران تحریم ها کنار مان بود و مدافع حقوق هسته ای ایران بود چرا یک عده با نپخته گی سعی در تخریب این روابط دارن ... یاد بگیرین که که مفاخر و دانشمندان فقط متعلق به ما نیستن بلکه متعلق به یک حوضه تمدنی هستند

    • بی نام
      سه شنبه 21 شهریور 1396 - 16:42:29
      32 5

      چرا یه عده گاهی در فضای مجازی وقتی خبری در نقد کشورترکیه صورت میگیره اونو توهین به ترکای عالم میدونن و شروع به نفرت پراکنی قومی میکنن؟چرا یه عده برآشفته میشن؟چرا بعضیاصرفا یک تشابه زبانیو به تشابه نژادی و فرهنگی و تاریخی درحد وسیع و بسیار زیاد تعمیم میدن؟چرا بعضیا با کلید واژه"ترک"که گاهی یا معمولا به صورت"تورک"هم مینویسن سعی میکنن جوری رفتار کنن که به ترکیه حق بدن و ایرانو زیر سوال ببرن ؟اگر در کشور مشکلات و کمبودهایی وجود داشته باشه همه متعلق به یک قومه؟ اقوام یا قوم دیگه ای مثل مردم اسکاندیناوی زندگی میکنن؟نکته بعد اینکه اون چیزی که من از تفکر پانترکیسم میبینم برام مهمتر از جملاتیه که بعضیا برای خوب نشون دادن این تفکر به کار میگیرن.

    • حسین
      چهارشنبه 22 شهریور 1396 - 08:35:06
      53 7

      در خاتمه باید عرض کنم من خود بشدت مخالف هر نوع پان چه ترکی چه فارسی هستم پس هر کس با هر زبان و فرهنگی که زندگی می کنند برای خود محترم است سعی نکنیم در ان دخالت کنیم چون هر نوع تفکر و فرهنگی قابل نقد است میشه به ان اشکال وارد کرد

    • بی نام
      چهارشنبه 22 شهریور 1396 - 11:45:02
      10 6

      یک نکته ای که باید اشاره کنم اینه که بعضیا ادعا میکنن پانترک نیستن ولی در عمل درست تفکراتشون در اون راستا قرار داره و بعضیاشون هم سعی میکنن به ظاهر در این مورد منطقی حرف بزنند و خودشونو بیطرف نشون بدن اما در عمل تفکرات و نظراتشون در این زمینه با تفکر پانترکیسم هم راستاتره.متاسفانه یه عده هم توسعه و رشد زبان فارسی که زبان رسمی در ایران هست و در سلسله های مختلفی در چندین قرن زبان رسمی ایران بوده رو سعی میکنن با واژه "پان فارس"معادل کنند و توجه ای به وحدت آفرین بودن این زبان و سابقه تاریخی آن به عنوان زبان رسمی و زبانی که در فرهنگ این سرزمین نقش بسیار زیادی داره ندارن و گاهی بعضیا سعی میکنن با بازی با کلمات و با دخالت دادن بعضی چیزای دیگه و با شعارهای مختلف زبان فارسی رو زیر سوال ببرن.

  • بی نام
    سه شنبه 21 شهریور 1396 - 20:32:02
    پاسخ
    33 4

    فعلا در سوریه شکستشون دادیم کم کم دارند سر عقل میایند

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x