مناقصات و مزایدات، مهم‌ترین اخبار مورد نیاز روزانه مدیران صنایع کشور

بخش عمده ای از اخبار اقتصادی کشور، مرتبط با حوزه های معاملات مالی و بازار سرمایه است که عموماً با هدف اطلاع از شرایط و شناسایی فرصت ها و امکانات جهت سرمایه گذاری و یا در قالبی هوشمندانه تر، تصحیح مسیر سرمایه گذاری فعلی جهت بنگاه های اقتصادی مورد مطالعه قرار می گیرد.



اهمیت نگرش کاربردی به اطلاعات و اخبار مناقصات

جریان اخبار و اطلاعات، وقتی مرتبط با بازار سرمایه باشد، بصورت مشخص و از منابعی معین (رسمی و یا غیررسمی) تامین می گردد. در مورد بازارهای مالی و معاملات بالقوه نیز روش هایی جهت توزیع و نشر اطلاعات وجود دارد که بصورت عمومی از طریق جراید و نشریات یا بصورت تخصصی و طبقه بندی شده، توسط خدمات پایگاه های خبری و سایت های مناقصات تامین می گردند. دیدگاه ابتدایی و کوتاه مدت، اخبار معاملات و در واقع مناقصه ها و مزایده ها را در قالب فرصت های کسب درآمد یک بنگاه اقتصادی مدنظر قرار می دهد. ولی با درنظر گرفتن اینکه شاخص های کمی (و تا حدودی کیفی) مناقصه های برگزار شده تحت تاثیر شرایط اقتصادی کشور هستند،

ارائه ی تحلیل های مناسب می تواند اطلاعات لازم را برای برنامه ریزی های میان مدت جهت شرکت ها و واحدهای اقتصادی حوزه های مختلف صنایع و تجارت، مهیا سازد. لذا مدیریت هوشمند یک بنگاه اقتصادی و با تکیه بر تحلیل های صحیح اطلاعات و اخبار مناقصات، ضمن اینکه مترصد فرصت های سرمایه گذاری مناسب است می تواند جهت ارتقاء ظرفیت مجموعه ی خود و با هدف استفاده از فرصت های پیش رو نیز اقدام نماید.

حضور در معاملات بدون شرکت در مناقصه

در نگاه اول، شاید بنظر برسد مخاطبین اخبار و اطلاعات مناقصه ها عموماً شرکت هایی هستند که توانمندی فنی، تخصصی و منابع لازم را جهت ارضاء انتظارات مناقصه گزار و اجرای موضوع معامله دارا باشند. ولی تعداد ذینفعان یک مناقصه، در واقع در برگیرنده ی حوزه های فعال اقتصادی در گروه های مختلف مهندسی، ساخت و تولید، بازرگانی، خدمات و مواردی مشابه است که در کنار برنده ی اصلی مناقصه، در مسیر اجرای معامله حضور دارند و منتفع می گردند. پس می توان نتیجه گرفت بخشی از مدیران شرکت ها و بنگاه های اقتصادی که به هر دلیلی در مناقصات شرکت نمی کنند، از برگزاری مناقصه ها و بصورت غیرمستقیم استفاده می کنند. این سری بنگاه ها، بصورتی کاملاً هوشمندانه با تعقیب اخبار مناقصات و معرفی خود به برندگان مناقصه ها، شرایط رقابتی را بدون صرف هزینه های بازاریابی به نفع خود تغییر می دهند و در واقع در بسیاری از پروژه ها، عملاً پیمانکارانی که به اصطلاح دست دوم نامیده می شوند، سود بیشتری را به نسبت منابع موجود و ریسک های متحمل شده تحصیل می نمایند.

رکن اول: شناسایی بهترین و جامع ترین پایگاه مناقصات کشور

وقتی در مورد تحلیل مبتنی بر مجموعه ی اطلاعات صحبت می شود، صحت و جامعیت منابع اطلاعاتی نقش اول را بر عهده خواهند داشت. در زمینه ی اخبار مناقصات و مزایدات نیز لزوم استفاده از جامعترین منابع اطلاعاتی که بتوانند اطلاعات مورد نیاز را به بهترین شکل ممکن ارائه دهند، الزامی خواهد بود. با مراجعه به پرتال های معتبر، امکان دریافت اطلاعات موردنیاز بر اساس موجودی و طبقه بندی پایگاه داده ها وجود خواهد داشت که بر اساس جستاری که در این زمینه انجام پذیرفت، سایت ارتباط گستران هزاره امکان ارائه ی گزارش های متنوع را بر اساس نیاز مشتری و با توجه به جامعیت اطلاعات به نسبت سایر پایگاه های اطلاعاتی (پایگاه مناقصات) داراست.  

الزامات راه اندازی و مدیریت یک وب سایت مناقصات

با توجه با لزوم اطمینان از صحت اطلاعات ارائه شده توسط سایت مناقصات مورد نظر، نگاهی به پیش نیازهای راه انداری و مدیریت این گونه پایگاه های اطلاعاتی خالی از لطف نیست. راه اندازی سایت مناقصات، ابتدا به ساکن نیازمند طرح توجیهی و بازاریابی است که در صورت مطلوبیت نتایج بررسی، مراحل بعدی می بایست آغاز گردد. پس از تامین زیرساخت ها (اداری، پرسنلی، ارتباطات، سرمایه، نقدینگی، ...)، مراحل طراحی یک مرکز داده (دیتابیس) مهندسی شده و یک وب سایت حرفه ای و با نگرشی کاربردی از دید مخاطبین آغاز می گردد ضمن اینکه می بایست تمامی راهکارهای ارائه ی سرویس مبتنی بر بستر فضای مجازی و روش های سنتی، مدنظر قرار گرفته باشند.

همچنین طراحی یک ساختار طبقه بندی حرفه ای و دینامیک جهت مدیریت اخبار مناقصات و مزایدات نیز کاملاً الزامی است. همزمان، می بایست شبکه های تامین اطلاعات نیز طراحی و اجرا گردد که با توجه به میزان جامعیت، می تواند در برگیرنده ی دفاتر نمایندگی در استان ها نیز باشد. برنامه ریزی های لازم جهت بازاریابی، مراوادات مالی و همچنین ارائه ی خدمات پس از فروش به روش های مختلف نیز در فاز بعدی مطرح می گردد. بعنوان یک شاخص، وب سایت مناقصات تحت مدیریت شرکت ارتباط گستران هزاره با قدمتی در حدود 17 سال و ثبت بیش از 1.200.000 عنوان مناقصه و مزایده در پایگاه داده و استفاده از شبکه ی نمایندگی استانی درنظر گرفته شده که در حال حاضر خدمات خود را به تعداد زیادی از بنگاه های اقتصادی و شرکت های کشور، با استفاده از روش های مختلف (وب سایت، اپلیکیشن موبایل، ایمیل، نمابر،...) ارائه می دهد.

اطلاعات و آمار مناقصه ها و مزایده های برگزار شده

بر اساس آمار وب سایت مناقصات هزاره، از ابتدای سال 96 تا کنون (اواسط شهریور) در حدود 65.000 عنوان مناقصه در سطح کشور برگزار شده که حدود 18000 عنوان آن (حدوداً 26%) مربوط به استان تهران بوده است. همچنین از 11.500 عنوان مزایده برگزار شده نیز در 5.500 عنوان مربوط به مزایدات اجاره ی واحدهای تولیدی و خدماتی بوده است. وجود موتور جستجوی قوی و همچنین طبقه بندی تخصصی اخبار و اطلاعات در این وب سایت، امکان تهیه ی گزارشات آماری را به سادگی میسر می سازد ضمن اینکه امکان دریافت اطلاعات بر اساس نیاز نیز از طریق هماهنگی با مجموعه و تعریف گزارش در دیتابیس، مقدور خواهد بود.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 706669