«خبرجنوب» نوشت: شورای برنامه ریزی فارس در حالی تشکیل جلسه داد که نخستین جلسه از این شورا است که استاندار جدید فارس در آن شرکت میکند. این شورا که به ریاست استاندار جدید فارس برگزار شد با چندین مصوبه که برآمده از جلسات کارگروههای مختلف استان بود ادامه یافت.

در ابتدای این جلسه ساسان تاجگردون رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس پیرامون وضعیت بودجه سال 95 که تا پایان شهریور ماه مهلت جذب آن بود گزارشی ارایه داد سپس به سهم فارس از بودجه سال 96 اشاره کرد و در ادامه الزامات بودجه سال 97 که از چندی دیگر تدوین آن آغاز می شود را بیان کرد.
وی گفت: سرجمع بودجههای سال 95 فارس بالغ بر 1530 میلیارد تومان بود که 1056 میلیارد تومان سهم فارس از بودجه ملی و مابقی استانی بود.
تاجگردون یادآور شد:94 و 4 دهم درصد بودجه سال 95 فارس در دو قالب نقدی و اسناد خزانه تخصیص یافت که عمده بودجه تخصیصی نقدی صرف تامین آب شرب و پرداخت حقوق شد.
وی بیان داشت: در سال 96 نیز سهم فارس از اعتبارات تملک دارایی ها 953 میلیارد تومان است که 37 درصد آن در قالب اسناد خزانه ابلاغ شده است.
رییس سازمان برنامه و بودجه فارس با اشاره به کاهش نرخ تورم و رشد چشمگیر اقتصادی گفت: با وجود همه این اتفاقات مثبت اما متاسفانه شاهد افزایش کسری تراز عملیاتی از 28 میلیارد تومان در سال 91 به 61 هزار میلیارد تومان در سال گذشته هستیم که آثار مخرب زیادی بر بودجه های عمرانی گذاشته است.
وی با اشاره به وجود 2400 طرح عمرانی نیمه تمام در فارس گفت: این تعداد پروژه، بار مالی کلان 2 هزار میلیارد تومانی برای فارس دارد که همچنان بر اساس سیاست 3 سال اخیر و نیز الزامات بودجه سال 97 شروع پروژه عمرانی جدید در این استان کاملا ممنوع است.
این مسئول گفت: دستگاه های اجرایی بر اساس قانون ملزمند طرحهای نیمه تمام خود را با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به اتمام برسانند.
تاجگردون گفت: در سال آینده پروژههای عمرانی بر اساس الزامات و اولویت های قانون بودجه سال 97 اجرایی خواهد شد و خارج از آن الزامات به هیچ وجه مبادله موافقت نامه اتفاق نخواهد افتاد.
گفتني است، اين جلسه با سخنان برخي مديران پيرامون مصوبات جلسه ادامه يافت و سپس استاندار فارس به سخنراني پرداخت.
مديران از يكديگر شكايت نكنند
اسماعيل تبادار در اين جلسه خواستار نقش آفريني جدي شوراي برنامه ريزي در توسعه استان شد و افزود: آن چه كه فارس را ميتواند در مسير توسعه قرار دهد بايد در اين شورا به عنوان مبناي برنامه ريزي رقم بخورد.
وي بيان داشت: انتظار دارم نگاه توسعه محور و فراگير به ظرفيتهاي بالفعل و بالقوه استان صورت گيرد و مديران از نگاههاي بخشينگر كه فارس را دچار مخاطره ميكند پرهيز کنند.
وي مديران را از اقدامات جزيرهاي برحذر داشت و گفت: انتظار دارم مديران دستگاههاي اجرايي مشكلي براي هم درست نكنند، مبادا مديري عليه مدير ديگر حرف بزند و از يكديگر شكايت كنند بلكه بايد در يك فضاي تعاملي اختلاف نظر بين مديران برطرف شود.
تبادار با يادآوري آن كه هيچ اقدامي به سرانجام نمي رسد مگر آن كه وحدت رويه وجود داشته باشد اضافه كرد: لازم است با وحدت رويه و قرار گرفتن مديران در يك مسير، اعتبارات مالي فارس افزايش يابد، متاسفانه اعتبارات تخصيصي فعلي استان با وسعت و جمعيت فارس همخواني ندارد.
استاندار فارس با دادن اين وعده كه تمامي طرح هاي اشتغالزا و سرمايه گذاري استان كه مشكل محيط زيست نداشته باشد را مورد حمايت قرار خواهد داد افزود: اشتغال اولويت جدي كشور و فارس است و اميدوارم آمار ارايه شده از كاهش نرخ بيكاري واقعيت داشته باشد.
وي تاكيد كرد: سرمايه گذاري كه وارد فارس ميشود بايد احساس كند همه مجموعه استان طالب حضور او هستند كه خودم در اين مسير پيش قدم مي شوم و هيچ نگراني ندارم كه عده اي بگويند با سرمايه گذار نشست و برخاست دارم، اتفاقاً نشست و برخاست با سرمايه گذار يك كار پسنديده است و نه مذموم.
تبادار خطاب به مديران دستگاه هاي اجرايي فارس گفت: شما هم با سرمايه گذار نشست و برخاست كنيد و نگران حرف و حديث هاي پشت سرتان نباشيد.
استاندار فارس حضور سرمايه گذار را در كاهش نرخ بيكاري و افزايش اشتغال بسيار موثر دانست و گفت: بخش زيادي از آسيب هاي اجتماعي موجود ناشي از بيكاري است و دست هر سرمايه گذار چه با حداقل و چه با حداكثر سرمايه وارد فارس شود را به گرمي مي فشارم.
تبادار در عين حال حمايت خود از سرمايه گذار را مشروط به آن دانست كه طرح سرمايه گذاري منافاتي با محيط زيست و باغات موجود فارس
نداشته باشد.
وي گفت: گرچه شايد برخي تصور كنند جلوگيري از تخريب فضاي سبز، محيط زيست و باغات براي طرح هاي سرمايه گذاري با رفاه مردم تضاد دارد اما قاطعانه مي گويم حفاظت از محيط زيست و باغات كاملاً با رويكرد افزايش رفاه مردم صورت مي گيرد.
تبادار همچنين به مديران فارس توصيه كرد از تمامي اختياراتشان براي حمايت از طرحهاي آبياري تحت فشار و طرحهاي گلخانهاي با رويكرد حفظ منابع آبي و نيز طرح توريسم سلامت استفاده كنند.
در حاشيه اين جلسه استاندار فارس در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سوال خبرنگار «خبر جنوب» مبني بر آن كه چه برنامه اي براي تامين آب شرب مردم فارس به خصوص مناطق روستايي و عشايري دارد؟ گفت: تامين آب شرب از مهم ترين برنامه هایي است كه به زودي با تشكيل جلسه اي با مديران مرتبط اين مشكل را رفع می نمايم و در اين راستا تمامي پتانسيل هاي موجود را به كار خواهم گرفت.
وي يادآور شد: يكي از بحران هاي جدي در فارس بحث آب چه آب كشاورزي و چه آب شرب است كه بايد چاره انديشي لازم به ويژه در تامين آب شرب به كار گرفته شود.
تبادار گفت: ادعايي ندارم كه همه مشكلات را حل مي كنم اما قول مي دهم وضعيت را بهتر از قبل کنم.
وي در پاسخ به اين سوال كه آیا برنامه خاصي در اين زمينه تدوين كرده يا خير؟ گفت: يك هفته بيشتر نيست به فارس آمده ام كه چند روز آن به سفر و بازديد از پروژه ها طي شد اما به زودي در اين خصوص اقدامات اساسي انجام خواهد گرفت تا زماني كه اشراف كامل به اين قضيه نداشته باشم نمي توانم در مورد آن قول بدهم.
استاندار فارس همچنين در خصوص تعيين تكليف شهردار شيراز گفت: امیدوارم در اسرع وقت تكليف شهردار شيراز با توجه مسئولان ذي ربط روشن شود. وی گفت: مگر می شود یک شهر برای مدت طولانی بدون شهردار بماند؟!

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 711947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =