چهارشنبه 1 آذر 1396
چهارشنبه 26 مهر 1396 - 13:13:18 چاپ

«مدیریت‌وسلوک خانواده» کتاب درسی جدید برای دبیرستانی‌ها/ محمدیان: ما هم به فکر تغییر کتب درسی بودیم!

جامعه > آموزش - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی می‌گوید در سال دوازدهم، درس «مدیریت و سلوک خانواده» اضافه به کتب درسی اضافه می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، بالاگرفتن انتقادات از وضعیت کتب درسی، صدایی است که ظاهرا طی روزهای اخیر به گوش مسئولان آموزش وپرورش رسیده‌است.

انتقاداتی که بیش از پیش آموزش‌وپرورشی‌ها را نشانه گرفته است و حالا رییس سازمان پژوهش‌ و برنامه‌ریزی آموزشی که کتاب‌های درسی در سازمان تحت مدیریت او تالیف می‌شود می‌گوید:« خودمان هم به فکر تغییرات بودیم!»

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی در نشست خبری که امروز در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، در پاسخ به سوال «خبرآنلاین» مبنی بر ضعف مهارت‌آموزی در کتاب‌های درسی گفت: «در برابر تغییر معمولاً مقاومت صورت می‌گیرد. در آموزش و پرورش به مهارت پرداخته نشده بود و بعد از تصویب سند تحول و سند برنامه درسی ملی، «کار و فناوری» پیش بینی شد. مطالعات تابع جریانات سیاسی نیست و مدت‌هاست آموزش‌وپرورش در فکر تغییر است؛ مشکل فنی‌و‌حرفه‌ای مشکل فرهنگی است؛ یقه سفید و یقه آبی متفاوتند و فرهنگ کار به غلط جا افتاده که باید تغییر کند.»

او با بیان اینکه باید کار را مقدس شمرد و این فرهنگ فعلی را تغییر داد، گفت: «ضعف فنی و حرفه‌ای این است که نیازسنجی درستی در مورد آن نیست و مرکز هماهنگی ملی باید تشکیل شود و بگوید مثلا 20 سال آینده چه نیازهایی داریم. هنرستان‌های ما از نظر هنرآموز و تجهیزات ضعیف هستند و جاذبه کمی دارند. بعد از برنامه درسی ملی، سازمان پژوهش در حوزه کار و فناوری و مهارت‌آموزی، قدم‌هایی پیشتر از سایرین برداشتند.»


محمدیان در ادامه گفت: «بر اساس مطالعاتی که دیگران باید انجام می دادند اما خود متصدی آن شدیم، نیازسنجی کردیم و طراحی برنامه انجام دادیم. حتی وزارت بازرگانی که اجازه ورود کالای لوکس را می‌دهد باید موظف می‌شد برای تربیت تعمیرکار این خودروها چند نمونه از این خودروها به هنرستان‌ها بدهد؛ بنابراین اگر فنی و حرفه‌ای را بخواهیم قوی کنیم، نهادی فرا دستگاهی می‌خواهیم و علاوه بر آن به نیروی کارآمد آموزش دهنده، تجهیزات مناسب و تغییر فرهنگ کار را نیاز داریم.»

ماجرای نامه وزیر آموزش‌وپرورش به همه دستگاه‌ها درباره کتب درسی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جاری کتاب‌های جدیدالتألیف پایه یازدهم را منطبق با برنامه درسی ملی منتشر کردیم و اول هفته هم تدوین کتب پایه دوازدهم را آغاز کردیم و در سال 98ـ97 همسوسازی با برنامه درسی ملی تمام می‌شود، گفت: «بر حسب برنامه درسی، از سال آینده، کتاب‌های درسی پایه اول تا سوم را مورد بازنگری قرار می‌دهیم که اگر کتاب‌ها و برنامه‌ها که 5 سال از استقرارشان گذشته، نیاز به اصلاح داشت، تغییر کند.»

به گفته محمدیان در سال تحصیلی 99ـ98 بر اساس اسناد بالادستی، مطالعات و ارزشیابی‌ها، نظرات منتقدان که در بانک اطلاعات جمع‌آوری شده، مطالعات تطبیقی و بازنگری‌ها انجام می‌شود و سال 1401 پایه یازدهم بازنگری خواهد شد تا کتاب‌ها بر اساس نیازهای عمومی کشور روزآوری شود؛ وزیر آموزش و پرورش به همه دستگاه‌های دولتی نامه‌ای ارسال کرده است تا هرچه لازم می‌دانند که در کتب درسی وارد شود را تا پایان آذر ماه اعلام کنند.

درس مدیریت و سلوک خانواده هم می‌آید
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه در سال دوازدهم، درس «مدیریت و سلوک خانواده» اضافه می‌شود، گفت: «در این کتاب موضوعاتی چون خانواده، آموزش جوانان در آستانه ازدواج و تحکیم خانواده مورد توجه است.» او با بیان اینکه شرط لازم برای استقرار برنامه جدید فراهم آمدن سایر زیرساخت‌هاست، گفت: «کتاب درسی شرط لازم است اما شرط کافی نیست؛ ما هیچ کدام فرزندان خردسال خود را به دست دانشجوی پزشکی برای معاینه نمی‌سپاریم و متخصص اطفال باید او را معالجه کند اما برای دوره ابتدایی و تربیت در این زمینه از نیروهای آموزش ندیده استفاده می‌کنیم و باعث ضعیف نحیف و ناتوان شدن این دوره می‌شویم.»
حجت‌الاسلام والسلمین محمدیان با اشاره به اینکه اگر آینده آموزش و پرورش را جستجو می‌کنیم باید همه آموزش ابتدایی را جدی بگیرند و آموزش و پرورش را با بنگاه کاریابی اشتباه نگیرند، ادامه داد: «اگر دوره ابتدایی بهسازی شود، بازده بهتری خواهیم داشت و هزینه کیفیت بخشی اضافه نمی‌شود. باید فرآیندی طراحی کنیم که معلمان دوره ابتدایی دارای صلاحیت‌ها و توانمندی‌هایی باشند؛ چه با امتحان و چه بی امتحان نباید افراد فاقد صلاحیت به آموزش و پرورش ورود کنند.»


او اضافه کرد: «اینکه برخی همکاران می‌گویند آنچه در دانشگاه خواندیم در کتب درسی متفاوت است به دلیل گسترش دامنه دانش است و نیروی انسانی ما باید دائماً علوم خود را به روزآوری کند. در خصوص تغییرات در حوزه علوم هم دانش علوم انسانی از جنس ارزشی است و جهان بینی بر نوع تفکرات در علوم انسانی اثرگذار است و تعییرات کتب علوم انسانی و اسلامی شدن آن به این دلیل است. معتقدم معلمان ما آنچه در دانشگاه خوانده‌اند حتما باید به‌روزآوری شود و کتب هم به روزآوری شود.»


معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به انتقاد رئیس‌جمهور به کتب درسی اظهار داشت: «رئیس جمهور شاید نگاهش این است که به نقطه مطلوب نرسیده است و ما هم مدعی نیستیم به نقطه مطلوب رسیده است؛ ما شعارمان هرروز بهتر از دیروز است. معتقدیم کتاب‌های درسی باید برای فرداها باشد و حداقل نیاز و شرایط 12 سال آینده را بر اساس مطالعات آینده‌پژوهانه در نظر بگیریم؛ کتاب درسی یک عنصر از عناصر آموزشی است؛ درس مبتنی بر آزمایش در مدرسه بدون آزمایشگاه کارآیی ندارد یا معلم با دانش 10 سال پیش نمی‌تواند کتاب جدید را به خوبی تدریس کند.»

 

 

 

 

 

۴۲۴۲

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x